روس و لهستان در خط مقدم همکاری با خطوط لوله نفت ایران

در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح شد؛ روس و لهستان در خط مقدم همکاری با خطوط لوله نفت ایران یکه تازی پیمانکاران ایرانی در زیر پوست شرکت‌های روسی سمیه مهدوی- ماجرای سوآپ نفت خام از جمله سناریوهای دنباله‌دار صنعت نفت است که پس از یک وقفه ۵ ساله مقرر شده به‌زودی و بنا به قول مسؤولان […]

در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح شد؛

روس و لهستان در خط مقدم همکاری با خطوط لوله نفت ایران

یکه تازی پیمانکاران ایرانی در زیر پوست شرکت‌های روسی

سمیه مهدوی- ماجرای سوآپ نفت خام از جمله سناریوهای دنباله‌دار صنعت نفت است که پس از یک وقفه ۵ ساله مقرر شده به‌زودی و بنا به قول مسؤولان تا دو هفته دیگر مجدداً به روی مدار تولید بیاید. یکی از مهره‌های اصلی در جریان سوآپ که نقش هدایتگر این بخش پولساز نفت را برعهده دارد، شرکت خط لوله و مخابرات نفت است. یکی از مناطق عملیاتی ۱۲ گانه این شرکت منطقه تهران است. مرکز این منطقه که در جنوب‌تهران و در شرق پالایشگاه تهران واقع شده سه‌شنبه هفته گذشته با اعزام تیمی از گروه رسانه‌ای اعم از خبرنگاران و عکاسان مورد بازدید قرار گرفت. در حاشیه این بازدید، نشستی با مدیران و مسؤولان نفتی منطقه بر محوریت سوآپ نفت و همچنین عملکرد این شرکت در طول دوران تحریم و حمایت از شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی نیز برگزار شد.

حسن‌باقریان، مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات منطقه تهران با اشاره به مهم‌ترین اقدامات محقق شده این ارگان بیان می‌کند: برای تعمیرات مخازن، نصب توربین‌ها و پیگرانی هوشمند، راه‌اندازی خطوط جدید در خطوط مختلف هزینه‌های متعددی صورت گرفته است. که در مجموع برای رو کار کردن تمام لوله‌های انتقال نفت مبلغی در حدود ۶۶ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

به گفته وی تاکنون در خصوص انتقال نفت خام، ۲۰ میلیارد و ۱۹۶ میلیون لیتر معادل ۱۲۷ میلیون بشکه از خطوط ورود ی دریافت و به ازای همان ۲۰ میلیارد معادل ۱۲۶٫۸میلیون بشکه از خطوط خروجی طی یک سال ارسال شده است.

آماده باش برای از سرگیری سوآپ نفت

این مدیر نفتی در ادامه در خصوص سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه خزر که فعالیتش از سال ۹۱ به بن‌بست خورد، می‌گوید: هم‌اکنون خطوط لوله، تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی به منظور از سرگیری سوآپ روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام آماده بهره‌برداری هستند.

وی ادامه می‌دهد: سوآپ نفت که تا کنون از طریق خط لوله نکا-ری به‌صورت ورودی انجام می‌شد، با انجام تغییرات و ایجاد تأسیسات جدید قابلیت صادرات پیدا کرده است. هم اکنون این شرکت آمادگی دارد نفت خام ۳ کشور قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان را به دو پالایشگاه ایران برساند.

باقریان بیان می‌کند: درحال حاضر با تغییراتی که در پالایشگاه نفت تهران انجام گرفته، امکان پالایش و فرآورش روزانه تا سقف ۲۵۰ هزار بشکه نفت سوآپ وجود دارد. این درحالی است که در ابتدا ظرفیت تا سقف ۱۲۰ هزار بشکه بود و این روند امکان ارتقا به ۵۰۰ هزار بشکه در روز را نیز دارد.

او درباره عملکرد این شرکت در زمان تحریم می‌گوید: در دورانی که به تحریم معروف است این منطقه سعی کرد همانند سال‌های گذشته فعالیت‌های خود را داشته باشد و در واقع تحریم نتوانست خللی به روند انتقال نفت و فراورده در این شرکت وارد کند.

باقریان ادامه می‌دهد: یک شرکت از لهستان به‌تازگی اعلام آمادگی برای همکاری کرده است. تمایل این کشور برای مشارکت با ما به گونه‌ای است که حاضر شده به صورت رایگان پروژه‌ای را انجام دهد. در صورت رضایت از عملکرد آن‌ها نیز وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شویم. البته سیاست کلی شرکت در خصوص انعقاد قرارداد با طرف خارجی برمبنای انتقال فن‌آوری به داخل کشور قرار گرفته است. در بحث پیگرانی هوشمند قبل از دوران تحریم یک شرکت هلندی در این خصوص همکاری داشت، حال بعد از تحریم دو شرکت از روسیه وارد کار شده‌اند.

او با بیان این‌که خوراکی سوختی بسیاری از استان‌ها را منطقه تهران پوشش می‌دهد، افزود: سوخت فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد و همچنین نیروگاه‌ها ی استان‌های گیلان، دماوند، باقرشهر، شهیدرجایی و منتظرقائم نیز توسط منطقه تهران تأمین می‌شود.

اقدامات پیش روی شرکت

باقریان به برنامه‌های در دست اجرا در منطقه تهران اشاره کرد و افزود: قرار است ۳ خط لوله جدید انتقال نفت از جنوب و مرکز کشور به منطقه تهران احداث شود که شامل خط لوله سبزآب به ری، آبادان به ری و نائین به کاشان و ری است. وی درباره انتقال بنزین یورو ۴ نیز گفت: هم اکنون روزانه معادل ۱۲۰ هزار بشکه بنزین یورو۴ و ۴۵ تا ۷۰ هزار بشکه گازوئیل یورو ۴ از پالایشگاه شازند به تهران انتقال داده می‌شود.

خواستگاری لهستان از خطوط لوله نفت ایران

یکی از مهم‌ترین وظایف این شرکت حراست از خطوط لوله و تأسیسات در منطقه می‌باشد. پیگرانی هوشمند، تمرکز بر روی عدم نشتی و جلوگیری از خوردگی لوله‌ها از جمله اقدامات مهم در این صنعت به شمار می‌آید. دراین بین مهم‌ترین عامل تخریب لوله‌ها پدیده خوردگی است که سالانه ضررهای میلیاردی به واحدهای وابسته به این صنعت وارد می‌کند.

در ادامه نشست مصطفی سلطانی از دیگر مدیران فنی فعال منطقه تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار مناقصه‌مزایده در خصوص میزان خوردگی لوله‌های نفت بیان می‌کند: در بحث پایش مستمر علاوه بر پوشش خطوط از زیر زمین، براساس طراحی صورت گرفته هر ۴۰- ۵۰ کیلومتر ایستگاه‌های حفاظت احداث می‌شوند بنابراین در مجموع حدود ۴۰ ایستگاه فعال در مسیر مستقر خواهند شد.

او در ادامه به ما می‌گوید: هرچند سال یک بار پیگرانی هوشمند به صورت پروژه‌ای -دوره‌ای و با توجه به قدمت، وضعیت پوشش و خوردگی خطوط در مناطق مختلف تعریف می‌شوند.

سلطانی بیان می‌کند: در دهه ۸۰ قبل از تحریم‌ها طرف قراردادمان شرکت‌های اروپای غربی بودند که مجری فازهای مختلفی از پروژه‌ها بودند، ولی بعد‌ها به واسطه تحریم این عمده شرکت‌ها شاید علی‌رغم میل خود و براساس اجبار دولت‌هایشان نتوانستند همکاری خود را ادامه دهند.

وی با اشاره به چینش نیروهای دو شرکت روسی که با شرکت خطوط لوله همکاری می‌کند ادامه می‌دهد: بعد از برداشتن تحریم‌ها شرکت‌های روسی که عمدتاً ملیت ایرانی دارند وارد کار شدند به‌عبارت دیگر این دو شرکت عمده نفراتشان پیمانکاران ایرانی هستند و حداکثر دو کارشناس روس این تیم را همراهی می‌کنند، درنهایت تجهیزات مورد نیاز از آن‌جا تأمین می‌شود.

این مدیر نفتی می‌گوید: براساس نتایج میزان خوردگی که نیاز به تعمیرات دارد مشخص می‌کند براساس جی‌پی‌اسی که داده شده حفاری و ترمیم می‌شود و به وضعیت سابق بر می‌گردد.

به گفته سلطانی خطرات نشتی که منشأ داخلی داشته باشد در کل سراسر خطوط لوله شاید طی -۱۵ ۱۰ ساله اخیر تقریباً صفر بوده است. با کمک پیگرانی هوشمند لوله‌ها از گزند خوردگی درامان بوده‌اند. عمده خطر مربوط به نشتی مربوط به حضور اشخاص ثالثی می‌شود که حفاری‌های بعضا غیراصولی انجام می‌دهند مانند شهرداری‌ها و سایر ارگان‌هایی که به صورت غیرمجاز حفاری‌های غیراستاندارد انجام می‌دهند. نتیجه این امر به فرونشست در تهران می‌انجامد.

بازدید کارناوال خبرنگاران از مغانک

در ادامه کارناوال خبرنگاری راهی مغانک شدند تا ازپروِژه سوآپ در مرکز انتقال نفت خام و تأسیسات مرکز انتقال نفت و فشارشکن مغانک در استان تهران بازدید کنند. این منطقه شامل تأسیساتی به طول ۱۰ هکتار احداث شده که با طرح‌های تکمیلی انجام شده در آن، امکان بهره‌برداری دوسویه از خط لوله ٣٠- ٣٢ نکا-ری را به منظور سوآپ دو طرفه فراهم شده است.

علی‌احمدی‌پور، معاون عملیاتی منطقه تهران در توضیح به اصحاب رسانه فاصله این تأسیسات از مرکز انتقال نفت قبلی (اوریم) ٨٨ کیلومتر و تا مرکز انتقال نفت بعدی (ری) ٩٨ کیلومتر عنوان می‌کند و می‌گوید: یک رشته خط لوله به قطر ٣٢ اینچ وارد این تأسیسات و با قطر ٣٠ اینچ خارج می‌شود.

 

به گفته وی این خط از نکا شروع می‌شود و پس از عبور از مراکز انتقال نفت ساری، گل‌پل و اوریم به مغانک می‌رسد و سپس نفت‌خام را از طریق خط لوله ٣٠ اینچ به پایانه نفت‌خام ری انتقال می‌دهد.