آغاز انقلاب در صنعت هوایی کشور

در پی اعطای مجوز اوفک سازمان خزانه داری آمریکا پس از ۴۰ سال محقق می‌شود آغاز انقلاب در صنعت هوایی کشور رامین شاهی – پس از ۴ دهه انتظارات در حال پایان یافتن است تا غول‌های هواپیما‌سازی جهان آخرین تولیدات خود را در پی توافق برجام و طی مذاکرات و توافقات صورت گرفته به سوی […]

در پی اعطای مجوز اوفک سازمان خزانه داری آمریکا پس از ۴۰ سال محقق می‌شود

آغاز انقلاب در صنعت هوایی کشور

رامین شاهی – پس از ۴ دهه انتظارات در حال پایان یافتن است تا غول‌های هواپیما‌سازی جهان آخرین تولیدات خود را در پی توافق برجام و طی مذاکرات و توافقات صورت گرفته به سوی فرودگاه‌های کشورمان به پرواز در خواهند آورد تا ایران رفته رفته بتواند سهم و حق خود را در صنعت هوایی منطقه و جهان بازپس بگیرد و دست‌کم از خروج ۵ میلیارد دلار ارز ی توسط مسافران کشورمان به جیب ایرلاین‌های خارجی ریخته می‌شود جلوگیری کند تا پس از سفر بهمن ماه سال گذشته رییس‌جمهور به فرانسه که قراردادی در مرحله ابتدایی خود با ایرباس امضا کرد که نتیجه اجرایش آغاز انقلابی در صنعت هواپیمایی ایران خواهد بود.؛ انقلابی که پس از چند ماه انتظار سرانجام با چراغ سبز خزانه‌داری آمریکا کلید خورده است و با ادامه توافقات مشابه با بوئینگ و حضور ۴ مرحله‌ای محرمانه نمایندگان آن به کشور، این راه آغاز شده است.

نمایندگان ایرباس و بوئینگ برای ادامه مذاکره به ایران می‌آیند

 در این رابطه وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که مذاکرات مالی با شرکت ایرباس در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: نمایندگان ایرباس و بوئینگ برای ادامه مذاکره این هفته به ایران سفر می‌کنند.

عباس آخوندی افزود: با ورود نمایندگان ایرباس و بوئینگ مذاکرات حقوقی برای خرید هواپیما از این شرکت‌ها ادامه می‌یابد تا بتوانیم روند خرید هواپیما از این شرکت‌ها را سرعت بخشیم.

وی با بیان این که مذاکرات فنی با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ در ایران ادامه می‌یابد، گفت: با انتخاب نوع هواپیمای مورد نظر درصددیم همه زوایای خرید هواپیما مورد توجه جدی قرار گیرد.

پیشتر رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: با صدور مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) راه‌های اولیه خرید هواپیما هموار شد.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل نیز از مذاکره با ایرباس برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما با اعتبار کمتر از ۱۰ میلیارد دلار خبر داده و گفته است: نمایندگان بوئینگ تاکنون ۴ بار به ایران آمده و با یکدیگر مذاکره داشتیم و موافقنامه عدم افشای اطلاعات را امضا کرده‌ایم.

وی درباره مذاکره با ایرباس برای خرید هواپیماهای نو نیز گفت: مذاکرات با ایرباس متوقف نشده است و کماکان ادامه دارد، علت هم این است که درباره بندهایی از قرارداد ما با ایرباس هنوز توافق نشده است و باید درباره موضوع‌های مختلفی به توافق نهایی برسیم.

مجوز اوفک برای فروش ۱۷ فروند ایرباس

وزارت راه و شهرسازی نخستین مذاکرات خود را شرکت هواپیمایی ایرباس را از چند هفته پیش از نهایی شدن برجام آغاز کرده بود و به فاصله چند روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای نیز کار خود را به شکلی رسمی ادامه داد تا سرانجام در پیش قراردادی که بهمن‌ماه سال گذشته به امضا رسید ایران قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس جدید را به جریان بیندازد.

در مسیر اجرای این قرارداد ایرباس باید ۸۵ درصد از منابع اعتباری مربوط به این هواپیما‌‌ها را تأمین کند و ایران در ابتدا تنها ۱۵ درصد از منابع مالی مربوط به این قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری را به طرف فرانسوی تحویل خواهد داد.

پیچیدگی بحث فاینانس و البته مشکلاتی که بر سر نظام بانکداری ایران وجود داشت باعث شد نهایی کردن این پیش‌قرارداد برای چند ماه به طول بینجامد. البته در این راستا یک موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی داشت و آن ضرورت صدور مجوز لازم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا/اوفک/بود.

آمریکایی‌‌‌ها بر اساس طرحی نانوشته اعلام کردند: هر هواپیمایی که ساخت آمریکا است یا حداقل ۱۰ درصد از تجهیزات آن را شرکت‌های آمریکایی تأمین می‌کنند باید برای فروش به ایران مجوز رسمی این سازمان را داشته باشند؛ مجوزی که صدور آن چند ماه به طول انجامید تا سرانجام با اعلام رسمی مسؤولان ایرباس نهایی شود.

طبق اعلام این شرکت فرانسوی ایرباس می‌تواند ۱۷ فروند از هواپیماهای خود را با مجوز ارایه شده از سوی اوفک به شکل فوری به ایران تحویل دهد و احتمالاً شرایط برای فروش هواپیماهای بعدی نیز فراهم خواهد شد. حتی در گمانه‌زنی برخی رسانه‌های خارجی آمده که با دریافت این مجوز هواپیماهای بوئینگ خریداری شده از سوی ایران نیز می‌توانند به زودی وارد ناوگان کشور شوند.

در شرایطی در نخستین روز از فصل سوم سال ۹۵، ورود هواپیماهای جدید به ایران نهایی شده که پیش از این وزیر راه و شهرسازی رسماً اعلام کرده بود با وجود تمام کارشکنی‌‌‌ها ایران نخستین هواپیماهای خود را در فصل پاییز دریافت خواهد کرد؛ وعده‌ای که خیلی زود محقق شد تا پس از آن امکان پیگیری دیگر ابعاد در توسعه صنعت هوانوردی فراهم شود.

ایران اعلام کرده برای ۱۰ سال آینده نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیمای مسافرتی خواهد داشت که تاکنون پیش‌قرارداد خرید ۱۱۸ فروند از ایرباس و حدود ۱۲۰ فروند از بوئینگ به امضا رسیده تا در صورت نهایی شدن آن خیلی زود نیمی از راه مدنظر کشور در این حوزه طی شود.

بیانیه خزانه‌داری آمریکا درباره صدور مجوز فروش هواپیما به ایران

در این خصوص سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تأیید اعطای «دو مجوز» به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اعلام کرد این کار طبق مفاد برجام انجام شده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تأیید اعطای دو مجوز به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران، اعلام کرده که این کار طبق مفاد برجام انجام شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهایی را صادر کرده که امکان تحویل دستکم ۱۷ فروند هواپیمای ایرباس به ایران را فراهم می‌کند(جزییات بیش‌تر).

همین خبرگزاری بعداً گزارش داد که شرکت «بوئینگ» هم از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده است(جزییات بیش‌تر).

سرانجام وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر اعطای مجوز به این دو شرکت هواپیمایی غربی برای فروش هواپیما به ایران را تأیید کرده است.

در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی این وزارتخانه منتشر شده، تأکید شده که این اقدام در راستای عمل به تعهدات برجامی آمریکا بوده است.

در این بیانیه آمده است: «بنا بر برنامه جامع اقدام مشترک، آمریکا متعهد به صدور مجوز صادرات هواپیماهای مسافربری معین به ایران است».

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: «ما به بوئینگ و ایرباس بنا بر سیاست جدید، دو مجوز برای صادرات هواپیماهای مسافربری خاص به ایران صادر کردیم. این مجوز‌‌ها شامل شرایط سفت و سختی است تا اطمینان یابیم از هواپیما‌‌ها تنها برای مقاصد مسافربری استفاده خواهد شد و قابل فروش مجدد یا انتقال آن به یک واحد و شخصیت حقوقی موجود در لیست(سیاه) نباشد».