عقد قرارداد فاز اجرایی شبکه علمی ایران

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام آغاز به‌کار کرد عقد قرارداد فاز اجرایی شبکه علمی ایران واعظی: خرید‌های وزارت ICT باید دارای پیوست فرهنگی باشد گروه ارتباطات – هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی «ایران تلکام ۲۰۱۶» آغاز به‌کار کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هفدهمین نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۶ با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی […]

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام آغاز به‌کار کرد

عقد قرارداد فاز اجرایی شبکه علمی ایران

واعظی: خرید‌های وزارت ICT باید دارای پیوست فرهنگی باشد

گروه ارتباطات – هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی «ایران تلکام ۲۰۱۶» آغاز به‌کار کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، هفدهمین نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۶ با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به مدت ۴ روز برپا است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه ارایه آخرین دستاوردهای تکنولوژی در حوزه مخابرات، شبکه‌سازی، تجهیزات ارتباطی و رادیویی است.

مراسم افتتاح این نمایشگاه توسط محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نمایشگاه شرکت‌های فعال حوزه فناوری ارتباطات آخرین دستاوردهای خود و توانمندی‌هایشان را در حوزه مخابرات به نمایش گذاشته‌اند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو سالن به همراه شرکت‌های تابعه خود در این نمایشگاه حضور فعال دارد.

افزایش بازار فاوا به سه برابر

محمود واعظی در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه تلکام با تأکید بر نیاز حمایت دولت از بخش خصوصی گفت: این تفکر که گاهی مدیران دولتی بخش خصوصی را رقیب تلقی می‌کنند سم است.

وی در عین حال عنوان کرد: پیام اقتصاد مقاومتی آن است که ما باید توانمندیهای علمی و فنی خود را افزایش دهیم. به تازگی نیز مصوب کره‌ایم که خریدهای ما باید یک پیوست علمی داشته باشد و وقتی قراردادی منعقد می‌شود توجه کنیم در برابر کالایی که وارد می‌کنیم از نظر فنی و دانش چه دستاوردی وارد کشور می‌شود.

وزیر ارتباطات گفت: در جلسه اخیر شورای فنی و معاونان، تصویب کردیم که خریدهایمان باید دارای پیوست فرهنگی باشد و از هر خریدی که انجام می‌دهیم، بتوانیم توانمندی‌های داخلی را ارتقا دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که همه میدانیم سفرهایی که به منظور واردات دانش صورت می‌گیرد تمام آن‌‌ها علمی نیست، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی معنایش آن است که در برابر تعرفه‌ها خدماتی با کیفیت خوب ارایه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این بخش توانمندی‌های دوستان در بخش‌های مختلف ارتقا یابد.

واعظی افزود: ما در این شبکه به دنبال توسعه بازار و ایجاد دائم نرم‌افزارهای داخلی هستیم و اگر امروز بازار فاوای کشور حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است فکر می‌کنیم تا پایان برنامه ششم می‌توان آن را به راحتی تا ۳ برابر افزایش داد.

وزیر ارتباطات همچنین به توسعه چند برابری زیرساخت‌های ارتباطی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: با کمک همکاران و بخش خصوصی این مجموعه توانسته شبکه انتقال را بیش از ۳ برابر پهنای باند را تا حدود ۶ تا ۷ برابر و تعداد مشترکان را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

وی با تأکید بر لزوم داشتن نگاه توسعه‌ای در صنعت ارتباطات کشور، متذکر شد: بر همین اساس، باید حتماً از فناوری‌های به روز دنیا استفاده کنیم.

واعظی راه‌اندازی شبکه علمی را نیز از آرزوهای دیرینه خود دانست و افزود: از ابتدا به دنبال راه‌اندازی شبکه علمی به عنوان بخشی از شبکه ملی اطلاعات بودیم. همان طور که شبکه مدارس نیز بخش دیگری از این شبکه است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم هوشمندسازی مدارس گفت: حال حاضر نیز یکی از مدارس استان البرز به عنوان پایلوت در این بخش انتخاب شده و در صورت به دست آوردن نتایج مثبت در این بخش این اقدام را به‌طور آزمایشی در استان البرز دنبال خواهیم کرد.

تلاش خارجی‌‌‌ها برای ورود به اپراتور فیبر نوری ایران

وزیر ارتباطات از علاقه‌مندی اپراتورهای مختلف بین‌المللی برای ورود به پروژه اپراتور فیبر نوری خبر داد و مذاکرات یکی از این شرکت‌ها را بسیار جدی توصیف کرد.

محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی سؤالات آن‌‌ها در مواردی چون اپراتور فیبر نوری پرداخت.

وی در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با بحث واگذاری سهام شرکت ایرانیان‌نت به شرکت‌های خارجی، اظهار کرد: در این حوزه که مسؤولیت ارایه‌ شبکه فیبر نوری به تمام مراکز تجاری، صنعتی، کسب‌وکار‌‌ها و منازل را برعهده دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی وجود دارد، اما با توجه به این‌که سهامداران این شرکت توان این حجم سرمایه‌گذاری را ندارند در مجمع عمومی تصمیم بر آن شد که برای این پروژه از مشارکت خارجی بهره گرفته شود.

وزیر ارتباطات راه‌های جذب مشارکت خارجی در این پروژه را مواردی مانند تأمین مستقیم سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی، مشارکت با بانک‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف برای اجرای این پروژه دانست.

شبکه علمی وارد فاز اجرایی شد

با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه ایران تلکام، شبکه علمی کشور وارد فاز اجرایی شد.

پروژه شبکه علمی کشور طی توافق میان شرکت مخابرات استان تهران و اپراتور مدیریت شبکه علمی ایران با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات وارد فاز اجرایی شد.

در مراسم امضای این توافقنامه که در حاشیه افتتاح نمایشگاه تله کام تهران انجام شد، نصرا…جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات گفت: شبکه علمی کشور امروز به نیابت از وزارتخانه‌های ارتباطات و علوم فعالیت اجرایی خود را توسط شرکت مخابرات استان تهران و اپراتور مدیریت این شبکه آغاز خواهد کرد.

وی با بیان این‌که امتیاز اپراتوری این پروژه پیش از این به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی سپرده شده بود، اضافه کرد: امروز از سوی این سازمان یک اپراتور بخش خصوصی مسؤولیت عملیاتی شدن این پروژه ملی را برعهده گرفته است.

جهانگرد با بیان این‌که ارایه سرویس در شبکه دانشگاهی، علمی، تحقیقاتی و مراکز حوزوی در این شبکه دیده شده است، گفت: امیدواریم با اجرای شبکه علمی شاهد ارایه خدمات از راه دور آموزشی، کتابخانه دیجیتال، اشتراک منابع، استفاده از Big دیتا و پردازش ارتباطات باشیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از دفتر شبکه علمی کشور به هر دانشگاه حداقل یک گیگابیت پهنای باند اختصاص پیدا می‌کند و دسترسی به منابع مشترک علمی به صورت فناوری رایانش ابری وجود خواهد داشت.

وی استقرار و تقویت عدالت آموزشی و افزایش ظرفیت‌های علمی در کشور را از جمله اهداف اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: مقدمات عملیاتی شدن شبکه علمی در تهران پیش از این آماده شده بود و هم اکنون با عقد تفاهم‌نامه اجرایی میان مخابرات استان تهران و پیمانکار عملیاتی کردن این شبکه این طرح وارد فاز اجرایی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: به زودی مراکز استان‌ها و پس از آن شهرهای بزرگ وارد فاز اجرایی این طرح خواهند شد و در نهایت تمامی دانشگاه‌ها در کل کشور به این سرویس دسترسی خواهند داشت.

 

جهانگرد ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات قرار است خدمات ارتباطی اینترنتی با سرعت بالا و با ۵۰ درصد کاهش هزینه در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.