۴ معدن نمک باستانی در سطح جهان وجود دارد

سرپرست آلمانی هیأت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی در چهرآباد زنجان ۴ معدن نمک باستانی در سطح جهان وجود دارد محمدقره‌داغلی- سرپرست آلمانی هیأت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی در معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: فقط ۴ معدن نمک باستانی در جهان وجود دارد که یکی از آن‌‌‌ها در استان زنجان است. به گزارش مناقصه‌مزایده، توماس‌اشتونلر در حاشیه بازدید […]

سرپرست آلمانی هیأت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی در چهرآباد زنجان

۴ معدن نمک باستانی در سطح جهان وجود دارد

محمدقره‌داغلی- سرپرست آلمانی هیأت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی در معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: فقط ۴ معدن نمک باستانی در جهان وجود دارد که یکی از آن‌‌‌ها در استان زنجان است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، توماس‌اشتونلر در حاشیه بازدید از معدن نمک چهرآباد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبل از کاوش در این معدن تاریخی، در مناطق مختلف ایران سابقه مطالعات باستان‌شناسی در زمینه معدن را دارم.

وی با اشاره به این‌که چندین سال نیز سابقه فعالیت و مطالعه معدن باستانی نمک در کشور اتریش را داشته است، تصریح کرد: تاکنون فقط ۴ معدن نمک باستانی در جهان کشف شده که یکی از آن‌‌ها در ایران و چهرآباد استان زنجان واقع شده است.

سرپرست آلمانی هیأت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی در معدن نمک چهرآباد زنجان با بیان این‌که ۳ معدن دیگر در نوادای آمریکای جنوبی، نخجوان در آذربایجان و همچنین اتریش واقع شده است، اضافه کرد: از دو هزار و ۵۰۰ سال گذشته تاکنون عمق منطقه ۶ متر افزایش پیدا کرده است و این مسأله کاوش را در معدن چهرآباد زنجان با سختی و کندی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به این‌که آثار به دست آمده از این معدن بیش‌تر مربوط به دوره‌های هخامنشی و ساسانی است، افزود: اما با وجود این‌که چند نقطه استقراری و سکونتگاهی در حوالی این منطقه محتمل شده است هنوز آثار ویژه‌ای از این دوره به دست نیامده است.

اشتونلر ادامه داد: در حال حاضر در کاوش‌های مشترک باستانشناسی در معدن نمک چهرآباد به دنبال این هستیم که آیا این کارگران ساکن این منطقه بودند یا به صورت کارگر فصلی به این منطقه آمده و مشغول کار معدن می‌شدند.

تلاش برای کسب اطلاعات از دوره هخامنشی در معدن نمک زنجان

در ادامه ابوالفضل‌عالی، سرپرست ایرانی هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: با توجه به این‌که اطلاعات از دوره هخامنشی در منطقه شمال‌غرب کشور کم است، کاوش در چهرآباد گام خوبی در افزایش اطلاعات است.

عالی اظهار کرد: کاوش در این سایت از دو هفته گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که کاوش مشترک در این فصل در سه قسمت کاوش باستان‌شناسی، مطالعات محیطی باستان‌شناسی و همچنین مطالعات ژئوفیزیک انجام خواهد شد، تصریح کرد: به دنبال لایه‌نگاری‌های انجام شده آثاری از سه دوره هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی از این منطقه به دست آمد.

سرپرست هیأت کاوش‌های باستانشناسی معدن نمک چهرآباد زنجان با بیان این‌که در سال ۷۲ نخستین مردنمکی توسط کارگران معدن بخش خصوصی که در این منطقه مشغول به فعالیت بودند کشف و به اداره کل میراث فرهنگی اطلاع داده و بلافاصله اقدامات مطالعاتی در این منطقه آغاز شد، اضافه کرد: یکی از مهمترین اهداف کاوش در این منطقه رسیدن به سئوالاتی از قبیل سابقه معدن‌کاری در منطقه، چگونگی استخراج نمک و محل و نحوه تجارت آن، چگونگی زندگی در دوران گذشته در این منطقه و نوع معیشت و زیست افراد و گروه‌هایی بود که در این منطقه زندگی می‌کردند.

وی با تأکید بر این‌که تاکنون از نتایج این تحقیقات و کاوش‌های صورت گرفته چندین مقاله و یک جلد کتاب به چاپ رسیده است، گفت: کتاب پژوهش‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد به همت خود وی و توماس اشتولنر منتشر شده است.

عالی تأکید کرد: در شمال‌غرب کشور مطالعات در زمینه دوران هخامنشی کم است و این کاوش‌‌‌ها می‌تواند گام خوبی در افزایش اطلاعات در منطقه شمال‌غرب کشور در زمینه این دوره باشد.

افزایش اطلاعات از دوره هخامنشی

وی در زمینه قلعه بهستان نیز یادآور شد: هنوز سند محکمی در مورد این‌که آیا قلعه بهستان مربوط به دوره هخامنشی بوده است، وجود ندارد در حالی که معدن نمک چهرآباد محرز است که متعلق به دوره هخامنشی است.

سرپرست ایرانی هیأت مشترک پژوهش‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان تصریح کرد: ۵۰ میلیون سال قبل این منطقه دریای پهناوری بوده که به مرور عقب‌نشینی کرده و دریاچه وسیعی از آن باقی مانده است که وجود تپه‌های رنگی حاوی رس، مارن، گچ، آهک و نمک نشانه این تشکیلات تبخیری هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که یک معدن خصوصی نزدیک به ۱۵ سال در این منطقه مشغول به فعالیت بوده بخش اعظمی از معدن ناخواسته تخریب شده است.