عملکرد بورس کالا بر اساس مزایده است

سلطانی‌نژاد عملکرد بورس کالا بر اساس مزایده است مسعود طاهری- مدیرعامل بورس کالا ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این بازار در نیمه اول امسال از توافق با اتحادیه آهن برای ورود به بورس کالا خبر داد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حامدسلطانی‌نژاد دیروز در نشستی خبری با اشاره به برنامه بورس کالا برای احیای معاملات گواهی […]

سلطانی‌نژاد

عملکرد بورس کالا بر اساس مزایده است

مسعود طاهری- مدیرعامل بورس کالا ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این بازار در نیمه اول امسال از توافق با اتحادیه آهن برای ورود به بورس کالا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حامدسلطانی‌نژاد دیروز در نشستی خبری با اشاره به برنامه بورس کالا برای احیای معاملات گواهی سپرده به توافقات جدید نیز اشاره‌ای داشت. وی اعلام کرد که محصولات آهنی و pvc نیز به عنوان محصولات جدید وارد این معاملات خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالا همچنین گفت که طی مذاکراتی که بین اتحادیه آهن و بورس کالا انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف‌کنندگان و تجار آهن بتوانند از بورس خرید و معامله کنند.

وی تأکید کرد که معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی تا پایان سال توسعه پیدا خواهد کرد.

در ادامه از مدیرعامل بورس کالا سؤال شد که بحث عرضه خودرو براساس معاملات گواهی سپرده در بورس کالا به کجا رسید آیا متوقف شده است؟ که وی ضمن این‌که عنوان کرد این موضوع فعلاً اما نه به‌طور قطعی متوقف است، درباره‌ آن توضیحاتی ارایه کرد.

سلطانی‌نژاد گفت که ماجرا این بود که خودروسازان تمایل داشتند از طریق بورس کالا تأمین مالی کنند که ما هم خواسته بودیم در ازای این موضوع باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند که قرار بر این هم بود، اما بعد از این‌که ماجرای قیمت‌گذاری خودرو و اختلاف‌نظر‌‌ها درمورد آن پیش آمد و همچنین با توجه به محدودیتی که در عرضه وجود داشت، فعلاً متوقف شده است، اما همچنان پیگیر آن هستیم تا بتوان به مرحله اجرا رساند.

توضیحات سلطانی‌نژاد درباره خروج پتروشیمی از بورس کالا

اما موضوع دیگری که مدیرعامل بورس کالا آن را مورد توجه قرارداد، صدور رأی نهایی شورای رقابت مبنی بر ادامه یافتن معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود. بعد از اختلاف‌نظرهایی که در رابطه با خروج پتروشیمی از بورس کالا وجود داشت و نعمت‌زاده وزیر صنعت بار‌‌ها در رابطه با آن تأکید کرده بود، شورای رقابت رأی بر ادامه‌ عرضه این محصولات در بورس کالا داد.

سلطانی‌نژاد با اشاره به این‌که ورود شورای رقابت به این موضوع به دلیل اقتصادی بودن محصولات پتروشیمی و سمت عرضه بود، ادامه داد: به همه مطالباتی که از سوی ذی‌نفعان در شورا مطرح شد به آن‌‌ها پاسخ دادیم و این دستورالعمل ماحصل چندین جلسه بین فعالین بازار، وزارت صنعت، بورس کالا و سایر بخش‌ها بوده و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

مدیرعامل بورس کالا، بیان کرد: این‌که می‌گویند مصوبه شورای پول و اعتبار را قبول نداریم باید گفت که اگر ما قرار است به ساختار قانونی احترام گذاشته و مانع از هرج و مرجی شویم باید در هر شرایطی به این مصوبه قانونی پایبند بود، هر چند که فکر نمی‌کنم نظرات مخالف را بتوان به تمامی دوستان در پتروشیمی تأمین داد، چرا که ما در جریانی هستیم که بسیاری از آن‌‌ها می‌خواهند محصولات خود را در پتروشیمی عرضه کرده و آن را سازوکار مناسبی می‌دانند.

معترضان به قیمت‌گذاری فولاد یک کیلو هم خرید نمی‌کنند!

وی در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری فولاد اشاره داشت و عنوان کرد: ظرف چند ماه گذشته به منظور حمایت از تولید داخل برای واردات محصولات فولادی تعرفه وضع شد که این موضوع چندان برای پایین‌دست‌های ورق فولادی خوش نیامد.

سلطانی‌نژاد با بیان این‌که فولاد ربط چندانی به بورس کالا ندارد، اما به هرحال نحوه‌ قیمت‌گذاری و فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس انجام می‌شود، توضیح داد: هرچند که اعتراضات زیادی در رابطه با قیمت‌گذاری فولاد انجام می‌شود، اما جالب این است که با وجود سازوکارهایی که وجود دارد به آن ورود نمی‌کند و معترضان حتی یک کیلو هم خرید ندارند، اما معلوم نیست به دنبال کدام نفع و ماجرایی می‌گردند. این در حالی است که ما در بورس کالا براساس مزایده عمل کرده و در عرضه و تقاضا به دنبال انحصار نیستیم، بنابراین اگر تقاضاکننده فکر می‌کند کالا گران است نباید خرید کند و یا این‌که محصولات بیش‌تری عرضه شود. از سویی دیگر به صورت سلف فروش داشته باشد پس می‌تواند از تمامی امکانات برای برگرداند تعادل استفاده کند.

بورس کالا شکر را گران نکرد

به دنبال افزایش قیمت‌ها در بازار شکر که در مدت اخیر اتفاق افتاد برخی انتقادات نسبت به این مطرح شد که عرضه شکر در بورس کالا و نحوه‌ آن موجب گرانی این کالای اساسی شده است در این باره سلطانی‌نژاد عنوان می‌کند که بورس کالا موجب گرانی شکر نبوده است.

 

وی با بیان این‌که در تمامی معاملاتی که برای شکر در بورس کالا انجام شده ارقام و قیمت‌ها نزدیک به قیمت‌های مصوب است، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که از عرضه به صورت سلف استقبال می‌کنیم، اما معتقد بودیم در مورد شکر باید به‌طور نقدی نیز عرضه بالایی وجود داشته باشد، اما زمانی که نیاز به عرضه نقدی بود با توجه به کمبودهای موجود این اتفاق نیفتاد و خود در ماجرا بی‌تأثیر نبود. با این حال حدود ۵۸۰ هزار تن شکر عرضه شد که ۳۸۰ هزار تن آن به فروش رفت.