ظروف یک‌بار مصرف تهدیدی برای سلامت افراد

ظروف یک‌بار مصرف تهدیدی برای سلامت افراد  گروه محیط‌زیست و گردشگری-ظروف یک‌بار مصرف نه تنها به عنوان عاملی مؤثر در تشدید مشکلات زیست‌محیطی عمل می‌کند، بلکه براساس تحقیقات علمی نقش این ظروف در ایجاد ۷۷ نوع بیماری سرطان‌زا به دلیل تماس مواد غذایی داغ تاکنون ثابت شده است. به گزارش مناقصه مزایده، با توجه به […]

ظروف یکبار مصرف تهدیدی برای سلامت افراد

 گروه محیط‌زیست و گردشگری-ظروف یکبار مصرف نه تنها به عنوان عاملی مؤثر در تشدید مشکلات زیست‌محیطی عمل می‌کند، بلکه براساس تحقیقات علمی نقش این ظروف در ایجاد ۷۷ نوع بیماری سرطان‌زا به دلیل تماس مواد غذایی داغ تاکنون ثابت شده است.

به گزارش مناقصه مزایده، با توجه به ایام سوگواری محرم و رواج توزیع نذورات هیأت‌های عزاداری در ظروف یکبار مصرف روزنامه مناقصه‌مزایده به بررسی این موضوع از منظر سلامت افراد و مشکلات زیست‌محیطی پرداخته است.

استفاده از ظروف یکبار مصرف و ر‌ها کردن آن‌ها در اطراف محل‌های برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم، عاملی برای تشدید مشکلات زیست‌محیطی، آب‌گرفتگی‌ها و نازیباشدن چهره شهر است.

توزیع کیسه زباله میان هیأت‌های مذهبی در مساجد و تکایا و دوره‌های آموزشی ویژه برای کاهش تولید زباله و قراردادن مخازنی برای جمع‌آوری زباله‌های تکایا از ر‌ها شدن این ظروف در کنار خیابان جلوگیری می‌کند.

کارگاه‌های زیرزمینی و فروشگاه‌های بی‌نام و نشانی به دور از چشم مأموران بهداشت، ضایعات و زباله‌های کارخانه‌ها را جمع کرده و با استفاده از این مواد دست دوم، ظروف یک‌بار مصرفی با یک چهارم قیمت ظروف ساخته شده از مواد اولیه تولید می‌کنند که مواد سمی این ظروف به دلیل این‌که یک بار تجزیه شده‌اند، به راحتی وارد مواد غذایی می‌شود.

توصیه می‌شود ظروف یک‌بار مصرف از کارخانه‌های معتبر و فروشگاه‌های بزرگ که دارای علامت استاندارد و یا مارک‌دار هستند، خریداری شود.

استفاده ظروف یک‌بار مصرف ممکن است از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کند چون با یک بار مصرف دور انداخته می‌شوند اما باید توجه داشت که ظروف یک‌بار مصرف در ایران حاوی پلیمرهایی هستند که در اثر حرارت مواد غذایی، اسیدی و چرب، رادیکال آزاد تولید می‌کنند.

برخی از مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده این ظروف نیز در درازمدت علاوه بر سرطان و سایر بیماری‌های غیرواگیر منجر به بروز انواع اختلالات گوارشی و ریوی می‌شود.

در ساخت ظروف یکبار مصرف به منظور جلوگیری از شکنندگی، از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می‌شود بنابراین اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند ‌‌آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن و به دلیل داشتن ترکیبات خاص در اثر استفاده طولانی‌مدت از این مواد منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شوند.

ظروف یک‌بار مصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای ۴۰ درجه، ماده‌ای شیمیایی به نام «استایرن» از خود خارج می‌کنند که موجب تلخی غذا می‌شود و بیش از ۷۷ نوع بیماری سرطان‌زا را به همراه دارد.

استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای مواد غذایی بسیار داغ مانند آش و حلیم می‌تواند سرطان‌زا باشد.

با تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و به جای آن‌ها استفاده از ظروف با پایه گیاهی(نشاسته ذرت و سیب‌زمینی) و بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف ملامینی و چینی برای توزیع نذورات، منجر به کاهش و حذف مشکلات زیست‌محیطی، بهداشتی و اقتصادی کشور در این عرصه می‌شود.

ظروف گیاهی تخریب‌پذیر بوده و در زمان کوتاهتری (۶ ماه)، نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط تجزیه می‌شوند، بدون این‌که آثار تخریبی بر محیط‌زیست پس از تجزیه شدن در خاک داشته باشد.

بهترین ظروف یکبار مصرف، ظروفی می‌باشند که از مواد سلولزی که ریشه گیاهی دارند، ساخته می‌شوند. ظرف‌های فومی یکبار مصرف مناسب‌ترند، اما ایمنی صددرصد ندارند.

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف گیاهی اگرچه قیمت بالاتری دارند، اما برای سلامتی اشخاص مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

استفاده از ظروف یکبار مصرف برای مواد غذایی سرد مثل انواع نوشیدنی‌‌ها اشکالی ایجاد نمی‌کند، البته چنان‌چه از این ظروف برای نگهداری غذا و یا یخ زدن آب در فریزر استفاده شود، می‌تواند سبب واکنش شیمیایی مواد تشکیل‌دهنده ظرف و بروز سرطان شود.

استفاده از وسایل پلاستیکی پیرتان می‌کند!

مطالعات تازه دانشمندان نشان می‌دهد استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی سبب از بین بردن شادابی و طراوت پوست شده و چهره صورت را پیر نشان می‌دهند.

هنگام تهیه و تولید مواد پلاستیکی مواد شیمیایی مضری با هم ترکیب می‌شوند. هنگامی که این مواد و ترکیبات با غذاهای سرد و گرم و به ویژه آب جوش تماس پیدا می‌کنند گازی سمی از خود به داخل غذا پخش می‌کنند که سبب به خطر انداختن سلامتی می‌گردد.

گفتنی است مواد پلاستیکی سبب ایجاد جوش‌های چرکین و حتی چین و چروک پوست شده و در موارد نادری ریزش موی شدید را به دنبال دارند. همان‌طور که از نام ظروف یکبار مصرف پیداست فقط یک بار باید از آن‌ها استفاده کرد و مصرف مجدد آن‌ها برای نگهداری غذا در فریزر پیشنهاد نمی‌شود.

استفاده‌ دوباره و چند باره از بطری‌های پلاستیکی می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

مصرف ظروف پلاستیکی می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند: بی‌خوابی، خستگی و حتی سرطان شود.

بطری‌های پلاستیکی آب بعد از استفاده‌های مکرر ترکیبات شیمیایی آزاد می‌کنند. از آن‌جا که این بطری‌ها در مصرف‌های بعدی به درستی شسته نمی‌شوند از طریق دهان شما به باکتری آلوده می‌شوند و باز به سلامتی شما آسیب می‌زنند.

متخصصان اخطار دادند نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی، خطر داخل شدن مواد شیمیایی سمی به داخل بدن را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

از دیگر خطرهای استفاده نادرست از ظروف یکبار مصرف، تغییر فعالیت سیستم ایمنی بدن تغییرات خلق و خو و بروز تندخویی و پرخاشگری است. زنان بارداری که در معرض دائم و نادرست از این ظروف قرار می‌گیرند، بیش‌تر مالک فرزند پسری می‌شوند که دچار اختلالات تناسلی است.

منابع:

خبرگزاری جمهوری اسلامی

ایسنا

باشگاه خبرنگاران

ممتاز نیوز

بیتوته

 

www.salamatnews.com