پارس‌جنوبی جای خالی ۷۰ درصدی پیمانکاران در صنعت نفت را پر کرد

 مدیرعامل شر کت نفت و گاز پارس در پاسخ به مناقصه‌مزایده خبرداد پارس‌جنوبی جای خالی ۷۰ درصدی پیمانکاران در صنعت نفت را پر کرد پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی در خط مقدم جنگ گازی با قطر   سمیه مهدوی- سکاندار اصلی چندین مگاپروژه گازی و نفتی در قطب انرژی کشور موفق به سرانجام رساندن فازهای […]

 مدیرعامل شر کت نفت و گاز پارس در پاسخ به مناقصه‌مزایده خبرداد

پارس‌جنوبی جای خالی ۷۰ درصدی پیمانکاران در صنعت نفت را پر کرد

پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی در خط مقدم جنگ گازی با قطر

 

سمیه مهدوی- سکاندار اصلی چندین مگاپروژه گازی و نفتی در قطب انرژی کشور موفق به سرانجام رساندن فازهای متعددی شده است. pogc یا همان شرکت نفت و گاز پارس در آستانه ورود به یک رکوردزنی و انقلاب جدید در بخش اقتصاد گازی کشور قرار گرفته است. سکوهای جامانده از فازهای ۲۴ گانه عسلویه برای بهره‌برداری و کمک به بالابردن حجم تولیدات و برداشت از ذخایر پنهان شده در بطن زمین، کنار ساحل خلیج‌فارس پهلو گرفته‌اند تا در نخستین فرصت با اشاره چشم پیمانکاران داخلی دل به دریا بزنند و چراغ فازهای عسلویه را روشن کنند. این فرایند در شرایطی که رقیب دیرینه بازار نفت یعنی قطر در حال سبقت گرفتن از ایران است اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. حال قرار شده در این ماراتن نفس گیر به گفته زنگنه میزان برداشت ایرانی‌‌ها با قطر برابر شود. دراین میان خیز پارس‌جنوبی برای نصب و راه‌اندازی سکوها، شاهدی است برای محقق شدن وعده وزیر، تا در آینده‌ای نه چندان دور به رویای برداشت ٥٤٠ میلیون متر مکعبی جامه عمل پوشانده شود.

سکوی بی‌فاز ۱۷ از جمله همان سکوهایی است که با تجهیزات و سازه‌های ایرانی در گرگ و میش هوای بندرعباس بارگیری و راهی امواج دریا شد. این سکوی غول پیکر ۱۵۰ میلیون دلاری سه‌شنبه گذشته، میزبان لنز دوربین عکاسان، قلم اهالی رسانه و قدم مسؤولان کشور اعم از اسحاق‌جهانگیری و نعمت‌زاده بود.

پس از برگزاری مراسم و انجام دید و بازدید معمول مقامات کشوری از سکو، برای اطلاع‌رسانی و ارایه چشم‌اندازی از پرو‍ژه‌های پارس‌جنوبی طی یک دورهمی مطبوعاتی، با حضور ‌دست اندرکاران اصلی این امر محمدمشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس؛ و غلامرضامنوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت؛ گپ و گفتی ردوبدل شد.

از آنجایی که شرکت نفت و گاز پارس به عنوان مهره اصلی در مرکز انرژی کشور، عسلویه، به‌عنوان یک کارفرما، نقش اهرم‌گونه‌ای در ارتباط با پیمانکاران داخلی و بومی و همچنین سازندگان تجهیزات صنعت نفت را به خود گرفته است آن هم در شرایطی که بنا به آمار ارایه شده ۷۰ درصد از ظرفیت صنعت نفت خالی مانده است و عملاً در برخی بخش‌ها پیمانکاران و سازندگان تجهیزات به حاشیه رفته‌اند؛ تمامی چشم‌‌ها به عملکرد و کارنامه کاری این ارگان دوخته شده است تا مشخص شود در چنین شرایط حساس که به نوعی وارد جنگ گازی با قطر شده‌ایم، سرانجام کشور به نتیجه برد-برد خواهد رسید یا … ؟ و دیگر آن‌که در طول این مسیر پر از دست‌انداز از تمامی پتانسیل و ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده خواهد شد و یا این‌که با سرکوب این بخش بازار تولیدات داخلی به خواب می‌رود؟

محمدمشکین‌فام که کم‌تر از یک ماه به سمت مدیرعاملی این شرکت تکیه زده است در پاسخ به خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به بندرعباس می‌گوید: باتوجه به این‌که نفت و گاز پارس یکی از ارگان‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است طبیعی است که براساس سیاست‌های کلان شرکت نفت، خطی مشی خود را تنظیم کند. خطوط کلی با جلسات مقرر به صورت دو هفته یک‌بار رصد می‌شود و درنهایت ما به عنوان زیر شاخه به آن‌‌ها عمل می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: آنچه مسلم است شرکت نفت و گاز پارس همان سیاست‌های قبلی که بر سیستم طی ۳ سال گذشته حاکم بوده را دنبال خواهد کرد. چون من به شخصه همراه آقایان شعبان‌پور و منوچهری در بطن کار بودم، مورد خاصی تغییر نخواهد کرد و تدبیر انتخاب بنده به نیز همین دلیل بود تا همان سیاست‌های موفق قبلی دنبال شود، بنابراین در اسرع وقت کل پروژه‌های پارس‌جنوبی ظرف یکی دوسال آینده تکمیل خواهد شد.

به گفته مشکین فام میزان استفاده از تجهیزات داخلی در پارس‌جنوبی باتوجه به این‌که پرو‍ژه‌ها متعدد هستند میزان واردات تجهیزات نیز متغیر می‌شود اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت ۶۰ درصد از تجهیزات داخلی استفاده می‌شود.

این مقام مسؤول در خصوص میزان سرمایه‌گذاری برای توسعه پارس‌جنوبی بیان می‌کند: کل توسعه این میدان بدون احتساب فاز ١١، ٨١ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که ٦٧ میلیارد دلار آن برای توسعه فاز‌‌ها و ١٤ میلیارد دلار آن هم مربوط به هزینه‌های غیرمستقیم است که به اضافه هزینه‌های فاز ۱۱ به رقم ۸۵ میلیارد دلار می‌رسد.

مشکین فام در ادامه درباره ساخت سکوی ١٧B پارس‌جنوبی می‌افزاید: این سکو آخرین سکوی ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبی است که ساخت آن ٣١ ماه بدون احتساب تأخیرهای ناشی از تحریم‌ها و نبود کالا، زمان برد.٧٠ درصد تجهیزات به‌کار رفته در ساخت این سکو داخلی بوده و تنها تجهیزاتی وارد شد که امکان ساخت آن‌‌ها در داخل وجود نداشت.

مذاکره با سرمایه‌گذاران در بخش ال‌ان‌جی

در ادامه نشست معاون مدیرعامل شرکت نفت از جریان لایه نفت پارس‌جنوبی تا طرح‌های ال‌ان‌جی اطلاعاتی را ارایه کرد.

او با اشاره به عزم وزارت نفت برای برداشت از لایه نفتی پارس‌جنوبی برای نخستین بار تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: با ورود شناور فرآورش و ذخیره‌سازی شناور (FPSO) تا دو ماه آینده٬ تا پایان زمستان امسال٬ برداشت ۳۰ هزار بشکه‌ای از لایه نفتی پارس‌جنوبی آغاز می‌شود.

منوچهری با بیان این که قطر هم اکنون ۳۰۰ حلقه چاه برای برداشت از لایه نفتی حفاری کرده است٬ می‌گوید: ما باید حداقل دو سوم این میزان را حفاری کنیم و بتوانیم در یک دوره طولانی تولید از لایه نفتی را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: مطالعات اخیر روی میزان ذخایر لایه نفتی پارس‌جنوبی نشان می‌دهد ایران می‌تواند تا دو دهه دیگر به برداشت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای از این میدان مشترک دست پیدا کند.

او در خصوص سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌های ال‌ان‌جی و توجیه اقتصادی آن بیان می‌کند: توسعه طرح‌های ال‌ان‌جی در دنیا تحت تأثیر حضور شیل گاز‌‌ها قرار گرفت، به نحوی که قیمت تک محموله‌های ال‌ان‌جی کاهش یافت و امروز کسی به دنبال امضای قرارداد بلند مدت در این زمینه نیست.

به گفته منوچهری هم اکنون فن‌آوری تولید ال‌ان‌جی در حال تغییر است و با کاهش قیمت نفت باز هم سرمایه‌گذاری در این بخش در ایران مطرح است، بنابراین با توجه به اینکه ایران ظرفیت صادرات گاز را خواهد داشت در حال حاضر با بررسی تکنولوژی‌های جدید ال‌ان‌جی می‌توان بخشی از صادرات گاز کشور را از این طریق انجام داد.

او در ادامه می‌گوید: در حال حاضر، سرمایه‌گذاری در ال‌ان‌جی‌های با ظرفیت‌های متوسط، ارزان‌تر از قبل و تعداد سازنده‌ها نیز بیش‌تر شده است. بنابراین باید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر راه برای سرمایه‌گذاری در ال‌ان‌جی ایران باز شده و هم اکنون در حال مذاکره برای تکمیل طرح ایران ال‌ان‌جی و دیگر پروژه‌ها در این بخش هستیم.

 

این مقام مسؤول تصریح می‌کند: هم اکنون ایران در حال مذاکره با شرکت‌های آسیایی مانند کره و ژاپن و شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش ال‌ان‌جی است اما هیچ‌یک از این مذاکرات قطعی نشده است.