مذاکره با صدا و سیما درباره شکایت از سایت‌های ویدیویی آنلاین

در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل مطرح شد مذاکره با صدا و سیما درباره شکایت از سایت‌های ویدیویی آنلاین رجیستری در اپراتورهای همراه به مشکل خورد گروه ارتباطات – در مراسمی به عنوان همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل از ضد بدافزار بومی پادویش برای استفاده در سطح ملی رونمایی و به شائبه رونمایی چند باره […]

در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل مطرح شد

مذاکره با صدا و سیما درباره شکایت از سایت‌های ویدیویی آنلاین

رجیستری در اپراتورهای همراه به مشکل خورد

گروه ارتباطات – در مراسمی به عنوان همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل از ضد بدافزار بومی پادویش برای استفاده در سطح ملی رونمایی و به شائبه رونمایی چند باره از این محصول نیز پاسخ داده شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل که در محل وزارت ارتباطات برگزار شد، با بیان این‌که بعضی اوقات می‌شنوم مطالب جانبی در ارتباط با پدافند غیرعامل مطرح می‌شود که از اثر آن خود پدافند غیرعامل می‌کاهد، ابراز کرد: تولید محتوا، فیلترینگ و… تا دلتان بخواهد در کشور متولی دارد لذا پدافند غیرعامل به‌کار خودش بپردازد.

وی افزود: در سال ۵۹ تا ۶۰ که مخابرات بودم، شبکه ارتباطی کشور دارای اهمیت بود اما اهمیت آن به اندازه‌ای بود که اگر ارتباطات مختل می‌شد نهایتاً بخشی از ارتباطات از دست می‌رفت اما امروزه سیستم کنترلی بسیاری از زیرساخت‌های با اهمیت کشور در اختیار شبکه ارتباطی است.

او خاطر نشان کرد: لذا اگر مشکلی پیدا کنیم آن‌ها نیز شبکه‌شان با اختلال مواجه می‌شود. از این جهت شبکه‌های ارتباطی کشور‌ها زیرساخت زیرساخت‌ها شده است.

واعظی با بیان این‌که چند دقیقه اینترنت تهران قطع شد، همه گفتند چه شده است، گفت: اما این در حالی بود که شبکه داخلی کشور در حال کار بود. با این حال موضوع پدافند غیرعامل را از جمله موضوعات کلیدی می‌دانیم و به آن می‌پردازیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر تجهیزاتی که استفاده می‌کنیم باید خودمان روی آن تسلط داشته باشیم، بیان کرد: باید سرمایه‌گذاری روی این مقوله انجام دهیم و تا جای ممکن بومی‌سازی داشته باشیم. با این کار می‌توانیم بر تکنولوژی مورد استفاده‌مان تسلط داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات بدانند مجموعه تجهیزاتی که داخل کشور استفاده می‌شود باید مصون باشد.

او افزود: به همین دلیل پروژه توانا را استارت زدیم تا با محصولات کاملاً داخلی قرارداد بسته شود.

وزیر ارتباطات ابراز کرد: با این کار برخی گلایه‌مند شدند که قیمت تجهیزات در برابر نمونه‌های خارجی گران‌تر تمام می‌شود اما برای این‌که تولید بومی رونق بگیرد مجبوریم این کار را انجام دهیم.

مشکلات صداوسیما با تولیدکنندگان محتوای وب را حل می‌کنیم

وزیر ارتباطات با بیان این که مشکلات صداوسیما با تولیدکنندگان محتوا را حل می‌کنیم درمورد طرح رجیستری گفت این طرح در اپراتور‌ها به مشکل خورد.

محمود واعظی در حاشیه همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل درباره کارگاه آموزشی مدیریت طیف که قرار است آذر ماه در ایران برگزار شود، اظهار کرد: متأسفانه در ۱۰ سال گذشته ارتباطات ایران با اتحادیه جهانی مخابرات قطع شده بود و این اجازه را به دانشکده پست و مخابرات نمی‌دادند که کارگاه برگزار کند اما الان تفاهمی صورت گرفته و قرار است مدرسان ایرانی و مدرسان مورد تأیید این اتحادیه در آن حضور یابند.

وی افزود: این موضوع مرکزیتی به ایران می‌دهد و فرصتی برای اساتید داخل کشور برای استفاده از تجارب به حساب می‌اید.

او همچنین درباره حملات سایبری علیه کشور نیز گفت: با راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات دسترسی‌های خارج از کشور به این شبکه محدود شده و همین باعث ارتقای امنیت گشته است.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: نمونه موفق پایداری این شبکه نیز در سرشماری اینترنتی مشهود بود به گونه‌ای که مردم به راحتی توانستند از آن استفاده کنند، بدون این‌که هیچ مشکل امنیتی به وجود‌آید.

واعظی گفت: سعی کردیم با روش‌های گوناگون موضوع امنیت در ارتباط با اینترنت را هم حل کنیم.

وزیر ارتباطات درباره چالش‌هایی که صداوسیما برای برخی تولیدکنندگان محتوا ایجاد کرده است، نیز عنوان کرد: آقای جهرمی با رییس صداوسیما مذاکره‌ای داشتند و من هم در حاشیه دولت با وی صحبت خواهم کرد تا این موضوعات مرتفع شود.

وی افزود: با همه تولیدکنندگان محتوای داخلی باید مهربان تر باشیم و اول با خود آقای علی عسگری که علاقه‌مند به این حوزه هستند درصدد رفع این چالش صحبت خواهم کرد اما اگر نتیجه نداد جایی به نام شورای عالی فضای مجازی داریم.

او درباره طرح رجیستری موبایل نیز که با تعویق چشمگیری روبه‌رو شده است، گفت: این کاری است که گمرک و وزارت صنایع به دنبال اجرای آن هستند و فقط مربوط به گوشی نیست اما در کمیته‌ای که ما، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق حضور دارد، چارچوبی را مشخص کردیم و قرار شد هر ۳ اپراتور رجیستری را به صورت آزمایشی انجام دهند که در ادامه کار با مشکلاتی مواجه شدند.

او افزود: در دولت هم این موضوع مطرح شد و گفتند چون ۷۰ میلیون گوشی دست مردم است باید تصمیم پخته‌ای پیرامون اجرای رجیستری گرفت در غیراین صورت مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ هوشمند محتوای غیراخلاقی برخی سایت‌ها و شبکه‌ها نیز گفت: درباره سایت‌های غیراخلاقی روباتی در زیرساخت تعبیه شده که عملیات مسدودسازی را انجام می‌دهد. زمان اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند یکی از سایت‌ها ۵ درصد محتوای غیراخلاقی داشت که به یک درصد کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در فاز نهایی این طرح هم هر کسی به اینترنت وصل شود با توجه به این‌که دارای هویت است، می‌تواند به محتوای خاصی دسترسی داشته باشد، مثلاً یک پزشک از سایت‌هایی استفاده می‌کند که یک غیرپزشک نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

واعظی با بیان این‌که مخابرات قصور خود را در اضافه دریافتی‌های این دوره پذیرفت و گفت اضافه دریافت‌ها را پس می‌دهیم، گفت: همه مواردی که اعمال می‌کنند باید مر قانون باشد.

وی افزود: براساس قانون ۳۳۰ دقیقه مکالمه حداقلی برای تلفن‌هایی در نظر گرفته‌ایم که اصلا کارکرد ندارند و این حق را به مخابرات می‌دهیم برای نگهداری این خطوط غیر از آبونمان، حداقل مکالمه را اعمال کند.

او خاطر نشان کرد: اشتباهی که این دوره مخابرات مرتکب شد این بود برای کسانی که استفاده از خطوط استفاده هم داشتند، رقم حداقل مکالمه را اعمال کرده بود در حالی‌که این رقم باید تنها از ۷-۸ میلیون تلفن بلااستفاده دریافت می‌شد.

«شما» پدافندی‌‌ترین طرح وزارت ارتباطات

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به دو سناریوی آمریکا برای تحریم سایبری ایران گفت: «شما» پدافندی‌‌ترین طرح وزارت ارتباطات است.

غلامرضاجلالی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل با بیان این‌که افق جدیدی از ارتش‌های نظامی در فضای سایبری به وجود آمده و حوزه فناوری اطلاعات را از بخشی فرعی به حوزه‌ای اصلی تبدیل کرده است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در این حوزه فرمانده فضای سایبری منصوب کرده‌اند.

وی با اشاره به زمانی که قرار بود وزارت ارتباطات با راه ادغام شود، گفت: اگر این ادغام صورت می‌گرفت شاید ۵۰ سال به عقب بر می‌گشتیم لذا نامه‌نگاری‌هایی را با شورای نگهبان برای جلوگیری از این کار انجام دادیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این‌که پدافندی‌‌ترین طرح وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها برنامه‌های سایبری را برای نفوذ به زیرساخت‌های کشور تحت دو سناریو تدارک دیده بودند. اولین برنامه برای زمانی بود که مذاکرات ۱+۵ به نتیجه نرسد و دیگری این‌که اگر ایران با رژیم صهیونیستی دچار نزاع شوند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات می‌تواند نقش ارزشمندی در دفاع از سرمایه‌های سایبری کشور داشته باشد و نقش آن به اندازه‌ای است که می‌تواند وزارت دفاع سایبری کشور نام گیرد.

علت قطعی اخیر اینترنت پایتخت

معاون وزیر ارتباطات با تشریح علت قطع اینترنت تهران گفت: ۶۰ درصد ظرفیت اینترنت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از دسترس خارج شد.

محمدجوادآذری‌جهرمی در این همایش علت اختلال اینترنت روزهای اخیر در تهران را تشریح کرد.

معاون وزیر ارتباطات، گفت: به دلیل بروز اشکال در بخش پاور شبکه زیرساخت و خارج شدن مرکز انقلاب از دسترس به مدت ۲۵ دقیقه ۶۰ درصد ظرفیت اینترنت تهران از مدار خارج شد.

وی گفت: در همین زمان مشکلی در اینترنت سایر استان‌ها ایجاد نشد.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات، افزود: اگر این اتفاق در سال گذشته و پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات حادث می‌شد شاید ۹۰ درصد ارتباطات کشور مختل شده بود.

رونمایی از ضد بدافزار بومی برای استفاده ملی

در این مراسم از ضد بدافزار بومی پادویش برای استفاده در سطح ملی رونمایی و به شائبه رونمایی چند باره از این محصول نیز پاسخ داده شد.

محمدخوانساری، رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مرکز تحقیقات مخابرات) در این همایش با اشاره به رونمایی از ضدبدافزار بومی در این همایش توضیح داد: نسخه تکامل‌یافته ضد بدافزار بومی پادویش برای بهره‌برداری در سطح ملی رونمایی می‌شود.

وی گفت: تمامی نرم‌افزارهای این چنینی در دنیا باید چند سال دوره تکامل را طی کند که این نرم‌افزار نیز از حدود ۳ سال پیش این مراحل را پشت‌سر گذاشتند.

خوانساری گفت: در این مدت این نرم‌افزار با سیستم عامل‌های جدید از جمله ویندوز نسخه ۱۰ و آخرین نسخه‌های اندروید تطبیق پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که مراسم‌های گذشته معرفی تولید نسخه اولیه این ضد بدافزار بوده، گفت: در سال ۹۱ نخستین نسخه سازمانی این محصول در سال ۹۲ نسخه آزمایشی خانگی و در سال ۹۴ نسخه اندروید این محصول معرفی شده بود که اواخر مرداد ماه گواهی ارزیابی این محصول در نهایت گواهی ارزیابی امنیتی از مرکز مدیریت راهبردی افتا را اخذ کرده است.

خوانساری گفت: هم اکنون ۲۰۰ هزار نسخه خانگی، ۷۰ هزار نسخه سازمانی و ۲۰۰ هزار نسخه اندروید از این محصول در دست استفاده است و همین امر باعث شده که اکنون بتوانیم این محصول را به عنوان را به عنوان نسخه نهایی تکامل‌یافته ضد بدافزار بومی برای اعلام عموم و بهره‌برداری در سطح ملی اعلام کنیم.

 

به گفته وی، این محصول در بازارهای همسایه و کشورهای آفریقایی به فروش رفته و دارای نمایندگی فروش است.