اختصاص ۲۵درصد سود خالص ایمیدرو به بخش آموزش و پژوهش

کرباسیان اختصاص ۲۵درصد سود خالص ایمیدرو به بخش آموزش و پژوهش محمد قره‌داغلی- رییس هیأت عامل ایمیدرو بر ایجاد کارگروه‌هایی برای رفع گلوگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی در دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی کرباسیان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی […]

کرباسیان

اختصاص ۲۵درصد سود خالص ایمیدرو به بخش آموزش و پژوهش

محمد قره‌داغلی- رییس هیأت عامل ایمیدرو بر ایجاد کارگروه‌هایی برای رفع گلوگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی در دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی کرباسیان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و دانشگاه صنعتی شریف برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور با بیان این مطلب گفت: ارزش افزوده ناشی از فرآوری مواد معدنی یک به ۳ است که البته در برخی مواد معدنی این میزان بسیار بالاتر می‌رود. یکی از ظرفیت‌های اساسی اقتصاد مقاومتی، استفاده از منابع داخلی و معدن است. با استفاده از انرژی گاز می‌توانیم، ارزش افزوده ناشی از فرآوری صنایعی نظیر فولاد، مس و آلومینیم را چند برابر کنیم. این ارزش افزوده اقتصاد ملی را توانمند می‌کند.

 وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی و استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور، ادامه‌داد: ما کشوری معدن‌خیز در دنیا هستیم و برخی مناطق کشور مرکز نفت و گاز، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، طلا، مس و عناصر نادر خاکی است و برخی شرکت‌ها برای پیش خرید عناصر نادر خاکی جهت تولید صنایع پیشرفته آماده شده‌اند و از این رو، معادن موجود کشور باید به خط تولید برسند. همچنین، اکثر معادن در مناطق محروم کشور واقع شده که با فعال شدن آنها، اشتغال و توسعه به همراه خواهد داشت.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به محدودیت‌های موجود بخش معدن، تصریح‌کرد: این بخش با مشکلاتی اساسی نظیر کمبود آب، زیرساخت، مسایل زیست‌محیطی و استفاده از فناوری‌های روز دنیا مواجه است و در این زمینه، دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه صنعتی شریف می‌توانند با برگزاری دوره‌های مشترک کوتاه‌مدت و بلندمدت به بخش معدن کمک کنند و خوشبختانه در دانشگاه‌ها، رشته‌های مختلف در کنار استادان و داشنجویان توانمند ایجاد شده است.

کرباسیان با بیان این‌که ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای اساس‌نامه خوبی دارد، تصریح‌کرد: طبق قانون، ۲۵ درصد سود خالص ایمیدرو باید به بخش آموزش و پژوهش اختصاص یابد که در واقع، هم زمینه قانونی و هم بودجه لازم را برای این بخش داریم.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته نسبت به سازمان‌های توسعه‌ای کم توجهی شده و اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون، طی این سال‌ها تحقق نیافته است که بخشی از دلایل این امر می‌تواند به نبود استقبال کافی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مربوط باشد. این در حالیست که کشورهای پیشرفته سازمان توسعه‌ای دارند و در کارهای پرریسک و فعالیت‌هایی که بخش خصوصی ورود پیدا نمی‌کند، مشارکت می‌کنند.

۳۰۰ میلیارد ریال بودجه برای آموزش و پژوهش

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که این سازمان طی ۳ سال اخیر برای ارتقای حوزه آموزش و پژوهش بخش معدن و صنایع‌معدنی کل کشور -و نه شرکت‌های تحت پوشش- ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه صرف کرده است، گفت: این حوزه طی این مدت پیشرفت خوبی انجام شده و اکنون ظرفیت‌های بالایی وجود دارد و می‌توان با ایجاد چارچوبی، فعالیت‌ها را گسترده‌تر کرد.

وی ادامه داد: برای توسعه این امر از دانشگاه‌ها دعوت به همکاری کرده‌ایم که خوشبختانه برخی از این نهادهای علمی، فعال‌تر برخورد کرده‌اند.

کرباسیان اذعان‌کرد: به دلیل تحریم‌های سال‌های قبل، علاوه بر مسایل مالی، از فناوری‌های روز دنیا عقب افتادیم در حالی که با فناوری می‌توان کار‌ها را با بهره‌وری بیش‌تر و هزینه کم‌تر پیش برد و دانشگاه‌ها می‌توانند با انتقال فناوری و بومی‌سازی آن در داخل کشور، ما را حمایت کنند.

وی افزود: باید تلاش کنیم موضوع بوروکراسی را به عنوان یکی از مشکلات موجود میان ایمیدرو و دانشگاه برطرف کنیم تا فعالیت‌ها در کم‌ترین زمان به نتیجه برسد و بتوان فعالیت‌های جدید را طراحی و اجرا کرد.

قرارداد طرح تیتانیوم کهنوج با شرکت معتبر

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که ذخیره قطعی معدن تیتانیوم کهنوج ۴۰۰ میلیون تن است که به دلیل نبود فناوری ۳۰ سال معطل مانده است، گفت: ایمیدرو اکنون توانسته با یکی از شرکت‌های معتبر دنیا در فناوری (شرکت استرالیایی) قرارداد منعقد کند و و قرار است تا اواخر آبان ماه مراسم کلنگ‌زنی آن برگزار شود.

ظرفیت شریف برای اجرای فعالیت‌های معدنی

محمود فتوحی‌فیروزآبادی، رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان این‌که این دانشگاه ظرفیت خوبی برای اجرای فعالیت‌های معدنی دارد، گفت: با توجه به این‌که یکی از وظایف دانشگاه برقراری ارتباط با صنعت است، استراتژی دانشگاه شریف بر جلوگیری از پراکنده‌کاری‌ها و ورود به اجرای طرح‌های بزرگ و هدفدار است. در این میان برخی دانشکده‌های این دانشگاه می‌توانند در این زمینه همکاری کنند و امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه شریف و ایمیدرو، فعالیت‌های معدنی آغاز شود.

وی ادامه‌داد: گرچه دانشگاه شریف از نظر همکاری با صنعت در وضعیت بهتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها برخوردار است اما هنوز از ظرفیت خود به‌طور کامل استفاده نکرده است. از بین ۱۱ هزار نفر دانشجوی موجود در این دانشگاه، ۵۰ درصد دانشجویان در سطح تحصیلات تکمیلی هستند که ایده‌آل ما این ا ست که پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری این دانشجویان به نیازهای بخش صنعت مرتبط شوند.

فتوحی‌فیروزآبادی تصریح‌کرد: می‌توانیم با انعقاد قراردادهای آموزشی تخصصی و پژوهشی (منجر به مدرک یا گواهینامه) ظرفیت‌های موجود را عملیاتی کنیم.

وی افزود: دیدگاه و اقدامات آقای کرباسیان و نگاه مثبتی که نسبت به دانشگاه دارد، می‌تواند برای کشور نتیجه بخش باشد.

معدن مظلوم واقع شده است

داود رشتچیان، معاون پژوهشی دانشگاه شریف گفت: در کشور ما معادن زیادی علاوه بر معادن هیدروکربنیک، معادن فلزی و غیرفلزی وجود دارد اما در دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه صنعتی شریف، ظرفیت‌های علمی زیادی برای توسعه بخش معدن وجود دارد که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه همکاری با ایمیدرو ظرفیت‌های دو طرف در کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتوانیم آینده درخشانی برای کشور به ارمغان آوریم.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون این بخش مظلوم واقع شده این در حالی است که مزیت نسبی کشور ما در بخش معدن و صنایع معدنی است می‌توانیم با استفاده از امکانات و تجهیزات تحقیقاتی شما و امکانات دانشگاه، این بخش را توسعه دهیم.

هموارتر شدن همکاری‌ها با انعقاد قرارداد

حسین مختاری، عضو هیأت علمی دانشگده برق دانشگاه شریف، با بیان این‌که همکاری این دانشگاه با ایمیدرو به صورت مستمر بوده اما استراتژیک نبوده است، اظهارداشت: ما با بخش‌هایی که سابقه همکاری خوب دارند، همکاری استراتژیک داریم و امیدواریم این همکاری‌ها مؤثر واقع شود و به نتیجه بهتر برسد.

وی ادامه داد: ما در بخش‌های مختلف قراردادهای مادر برای جلوگیری از هدر رفت زمان منعقد می‌کنیم. در این نوع قرارداد، فقط ابلاغ ا ست و نیاز به تشریفات اداری قراردادی نیست و اگر سقف مبلغ تعیین شده در زمان مقرر انجام شود، می‌توان ادامه داد و تمدید کرد، در غیر این صورت، تمدید زمانی می‌کنیم.

مختاری خاطرنشان‌کرد: این نوع قرارداد، هیچ بار اجباری تحمیل نخواهد کرد و مبتنی بر تفاهم‌نامه مورد ابلاغ دو طرف خواهد بود. اگر پروژه در دو ابلاغ صورت گیرد زمان آن بسیار کوتاه خواهد بود. این امر هزینه‌های زمانی ما را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از عقد تفاهم‌نامه همکاری، مسیر این نوع قرارداد هموارتر می‌شود و می‌توانیم با شرکای استراتژیک خود، ثمر بخش‌تر باشیم.

۵ زمینه همکاری با دانشگاه

شمس‌الدین سیاسی‌راد، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در این مراسم با اشاره به ۵ زمینه اساسی همکاری با دانشگاه‌ها گفت: کمک به‌ کارآموزی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله این زمینه‌هاست که متأسفانه به دلیل تعدد دانشگاه‌ها و دانشجویان در تحصیلات عالی، اجرای کار آموزش تضعیف شده است. امیدواریم بتوانیم در گرایش‌های مختلف متالورژی، معدن، زمین‌شناسی و اکتشاف کمک کنیم.

 وی ادامه داد: با توجه به موضوع دکترای پسا‌صنعتی، امیدواریم شرایط همکاری این دانشجویان را در مراکز معدنی و صنایع معدنی فراهم کنیم و به تجارب این افراد افزوده شود.

سیاسی‌راد به موضوع تبدیل نیازهای پژوهشی از طریق رساله‌های تقاضا محور به موضوع‌های مقیاس پایه به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌ها بر شمرد و گفت: از اواخر سال ۹۲، تا کنون ۴۲۰ پروژه ارشد و دکترا را در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی کرج حمایت کردیم. این امر ناشی از نگاه کارآفرینانه و توسعه محور آقای کرباسیان بود که موجب شد بخش معدن و صنایع معدنی از انزوا خارج شود.

 

وی ادامه داد: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان معدن و صنایع معدنی از دیگر حوزه‌های همکاری با دانشگاه تلقی می‌شود که در این زمینه، کار جدی نشده و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌کند. توسعه پژوهش‌های کاربردی روی عناصر استراتژیک و پیشرفته از جمله تیتانیوم وانادیوم و غیره است که تاکنون مطالعات پراکنده‌ای در این خصوص انجام شده اما با دانشگاه به‌طور منسجم انجام خواهیم داد. با پژوهشگاه انرژی دانشگاه شریف قرارداد منعقد کرده‌ایم و قرارداد آموزش مدیریت بهینه انرژی و صنایع انرژی‌بر به زودی منعقد و اجرا می‌شود. قرار است با استفاده از مدرسان داخلی و خارجی تراز اول برای تقویت بخش آموزش، پژوهش و فناوری اقدام شود.