دعوت از کشورهای منطقه برای مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی معدنی

کرباسیان مطرح کرد دعوت از کشورهای منطقه برای مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی معدنی محمدقره‌داغلی- رییس هیأت عامل ایمیدرو از کشورهای منطقه دعوت کرد تا در اجرای طرح‌های تحقیقات فرآوری مواد معدنی، مشارکت کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده مهدی‌کرباسیان در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین‌المللی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه، […]

کرباسیان مطرح کرد

دعوت از کشورهای منطقه برای مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی معدنی

محمدقره‌داغلی- رییس هیأت عامل ایمیدرو از کشورهای منطقه دعوت کرد تا در اجرای طرح‌های تحقیقات فرآوری مواد معدنی، مشارکت کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده مهدی‌کرباسیان در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین‌المللی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه، با اعلام این مطلب اظهار داشت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (واقع در کرج) با برخورداری از سابقه و تجربه بالای نیروهای متخصص و نیز تجهیزات پیشرفته، امکان ارایه خدمات تحقیقات فرآوری با استاندارد پذیرفته شده به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران و نیز کشورهای منطقه را دارد و می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شرکت‌های معدنی ایفا کند.

 وی افزود: این مرکز همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا کیفیت و کمیت خدمات خود را ارتقا دهد و در این زمینه، ایمیدرو با پیگیری سیاست توسعه همکاری‌های فنی و تجاری با کشورهای همسایه برای سومین سال پیاپی، میزبان کارگاه آموزشی سنگ‌آهن و فلزات پایه برای کارشناسان کشورهای حوزه اکو، در این مرکز است.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که در ایران ذخایر بالا و معادن متنوعی وجود دارد که بهره‌برداری از آن‌ها به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد، گفت: بیش‌تر معادن پربازده ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و لازم است معادن با بهره اقتصادی کمتر یا عیار پایین تر نیز مورد استفاده قرار گیرد که فرآوری چنین معادنی در عمق بیش‌تر، به انرژی افزون تر نیاز دارد. وی ادامه داد: بدین ترتیب نیاز صنایع معدنی به انرژی افزایش می‌یابد و باطله‌های معدنی بیش‌تری تولید خواهد شد. این در شرایطی است که برای حضور در بازار رقابتی، باید فرآوری مواد معدنی به گونه‌ای باشد که مصارف انرژی، آب و سرمایه کاهش یابد و در عین حال محصولی با ارزش‌افزوده بالا تولید شود. به گفته کرباسیان، رعایت مسایل زیست‌محیطی از جمله ضرورت‌های فعالیت‌های معدنی است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، باید در این مسیر گام‌های بیش‌تری را‌بردارد.

به گفته کرباسیان، توسعه پایدار بدون ابتکار، خلاقیت و نوآوری غیرممکن است. از همین رو سازمان‌ها، عملکرد خود را تغییر داده، پایش کنند و کارکرد خود را ارزیابی و بهبود بخشند تا بتوانند محصولات و خدمات مناسبی ارایه کنند.

رییس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: به دلیل این‌که رهبران جهان درصدد ایجاد دنیایی پایدار و باثبات هستند، بخش معدن نقشی مهم در سال‌های پیش رو خواهد داشت. برای مثال در آینده نزدیک، موادی که برای تولید انرژی به‌کار خواهد رفت متفاوت خواهد بود و انرژی بیش‌تری از منابع تجدید پذیر تأمین خواهد شد.

وی افزود: استفاده بیش‌تر از پیل‌های سوختی، هیدروژنی و انرژی هسته‌ای، به معنای افزایش تقاضا برای کاتالیست‌ها است و در آن شرایط، عناصر نادر خاکی نقش کلیدی در فناوری پاک خواهند داشت و بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رییس هیأت‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: صنایع معدنی به‌طور پیوسته به دنبال ابداعاتی هستند تا با فناوری‌های جدید، فرایندهای تجاری‌سازی و عملیات تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشند.

کرباسیان با بیان این که ارزیابی اطلاعات، اعتماد بیش‌تری را در کیفیت مواد ایجاد می‌کند، تصریح کرد: صنایع معدنی، با پیشرفت فناوری، منافع زیادی را کسب خواهد کرد و در عین حال، تجهیزات و روش‌های پیشرفته به سمت کاهش مصرف آب و بهره‌برداری از کانی‌های کم عیار حرکت خواهند کرد.

 وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فناوری مواد معدنی سعی می‌کند از روش‌های نوین بهره جوید و با ایجاد ارتباطات جدید و تقویت آن با شرکت‌های فرآوری و مرکز تحقیقاتی دنیا، به فناوری‌های جدید فرآوری دست یابد و بتواند تجارب مفیدی در این زمینه کسب کند.

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین‌المللی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه طی دیروزوامروز در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واقع در کیلومتر ۹ اتوبان کرج-‌قزوین برگزار می‌شود.

تفاهم‌نامه همکاری ایران و فنلاند در زمینه فرآوری مواد معدنی امضا شد

 همچنین در حاشیه این سمپوزیم بین‌المللی تفاهم‌نامه همکاری معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین‌شناسی فنلاند در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران امضا شد.

 براساس این گزارش تفاهم‌نامه مذکور، به امضای مهدی‌کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو و «میکانن» رییس سازمان زمین‌شناسی فنلاند رسید.

همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج، تبادل اطلاعات فنی بین سازمان‌های یاد شده، همکاری در زمینه عناصر نادر خاکی و همکاری‌های آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی از محورهای این تفاهم‌نامه است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و اکتشاف عناصر نادر خاکی با سازمان زمین‌شناسی فنلاند از برنامه‌های جنبی پیش‌بینی شده در زمان برگزاری سمپوزیوم است.

قرار است کارشناسانی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) شامل ترکیه، پاکستان، قرقیزستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان در این کارگاه آموزشی حضور یابند.

 

امضای یک قرارداد آموزشی با شرکتی از آفریقای‌جنوبی دیگر برنامه پیش‌بینی شده در این سمپوزیوم است.