روستاها، چشم انتظار اجرای قانون معادن

گروه معدن و زمین‌شناسی- ایران، کشوری که دارای یکی از غنی‌‌ترین معادن جهان است و کم‌کم با ورود تجهیزات می‌خواهد که جایی در جامعه جهانی داشته باشد. نگاهی به برنامه‌ریزی‌های بخش معادن این چند سال اخیر گویای این نکته است که صادرات مواد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صمت است. اما بخش معدن هم مثل […]

گروه معدن و زمین‌شناسی- ایران، کشوری که دارای یکی از غنی‌‌ترین معادن جهان است و کم‌کم با ورود تجهیزات می‌خواهد که جایی در جامعه جهانی داشته باشد.

نگاهی به برنامه‌ریزی‌های بخش معادن این چند سال اخیر گویای این نکته است که صادرات مواد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صمت است. اما بخش معدن هم مثل بسیاری از بخش‌های کشور دارای مشکلات خاص خود از جمله بی‌توجهی به قانون معادن برای توسعه روستا‌ها است.

در واقع چشم امید بسیاری از روستا‌ها و آبادی‌هایی که در آن‌ها معادن عظیم وجود دارد به این است که قانون معادن اجرا شود تا بلکه از قبلِ اجرای این قانون، روستا‌ها جانی تازه بگیرند. قانونی که به صراحت تأکید بر این دارد که ۱۵ درصد درآمد معادن باید در همان بخش و روستا هزینه شود و ۶۰ درصد از حقوق دولتی باید در اختیار معادن، معدنی برای هزینه جهت توسعه بخش معدنی و زیرساخت‌ها شود. مسأله‌ای که در صورت اجرایی شدنش شاهد توسعه و آبادانی روستا‌ها خواهیم بود.

در این ارتباط، نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق این قانون ۱۵ درصد درآمد معادن باید در همان بخش و روستا هزینه شود و ۶۰ درصد از حقوق دولتی باید در اختیار معادن، برای توسعه بخش معدنی و زیرساخت‌ها هزینه شود.

به گزارش ماین‌نیوز، شهبازحسن پور با طرح این پرسش که چرا قانون معادن اجرایی نمی‌شود، اظهارکرد: طبق این قانون ۱۵ درصد درآمد معادن باید در همان بخش و روستا هزینه شود و ۶۰ درصد از حقوق دولتی باید در اختیار معادن، و برای توسعه بخش معدنی و زیرساخت‌ها هزینه شود. سؤال این است که چرا این اتفاق نمی‌افتد؟

از سوی دیگر افزایش قیمت برخی از مواد معدنی باعث شده تا کمی از سنگینی کار معدنکاران کاسته شود تا آن‌ها با امید بیش‌تری برای تولید دست به‌کار شوند.

در همین ارتباط، مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران گفت: در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در ۱۰ طرح جدید این هلدینگ اختصاص یافته است.

اردشیرسعد‌محمدی اظهارکرد: با توجه به گزارش ۶ ماهه، میزان تولید کروی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی داشته و با توجه به این شرایط امیدواریم روند افزایش تولید را در نیمه دوم سال هم شاهد باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: گزارش منتشر شده گویای این امر است که شرکت از لحاظ اقتصادی روند بسیار خوبی را طی کرده است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران اضافه‌کرد: خوشبختانه روند سوددهی مطلوب در همه شرکت‌های زیرمجموعه در گزارش‌های ۶ ماه نخست سال جاری موجود است.

وی با بیان این‌که در این راستا برای مثال، صنعت زغال‌سنگ رشد خوبی را به ثبت رسانده و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته روند تولید این مجموعه هر ماه افزایشی بوده است، تصریح‌کرد: این امر سبب می‌شود تا قیمت تمام شده کاهش داشته باشد.

سعدمحمدی یادآورشد: در حال حاضر صنعت زغال‌سنگ در انتظار افزایش نرخ است که این موضوع در آینده نزدیک رخ داده و در صورت اجرایی شدن براساس مذاکرات صورت گرفته، قیمت جدید شامل همه سال شده و این امر تأثیر مثبتی در شرایط اقتصادی شرکت خواهد داشت.

وی در زمینه افتتاح پروژ‌ه‌های جدید اذعان‌کرد: شرکت توسعه معادن روی ایران دو طرح در دست افتتاح دارد که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران پروژه تولید کنسانتره روی از کیک‌های موجود در کالسیمین را یکی از پروژه‌های مهم عنوان کرد و افزود: روند پیشرفت این طرح به خوبی در حال اجرا است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

وی در زمینه طرح‌های آینده هم یادآورشد: در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در ۱۰ طرح جدید اختصاص داده شده و عمده سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های جدید نیز تأیید شده‌اند.

سعدمحمدی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی خبر داد و گفت: به منظور توسعه مجموعه و تأمین خوراک مورد نیاز برای تولید در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

همچنین کرومیت ایران نیز در هفته‌ای که گذشت، شاهد افزایش قیمت بود.

قیمت کرومیت عیار ۴۲ درصد ایران طی هفته گذشته در چین با رشد ۴۵ دلاری از ۲۷۰ دلار به ۳۲۵ دلار به ازای هر تن رسید.

تحلیلگران بازار حدود ۲۰ روز پیش این افزایش قیمت را در کنفرانس شیامن چین به دلیل رشد قیمت کرومیت و کاهش تولید در آفریقا پیش‌بینی کرده بودند.

قیمت کرومیت ایران در شرایطی با جهش قیمتی در چین روبه‌رو شده است که نرخ این ماده معدنی در بنادر ایران تنی ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

یک تاجر ایرانی به معدن ۲۴ گفت در حال حاضر نقدشوندگی کرومیت در ایران به اندازه‌ای جذاب است که ترجیج می‌دهیم این کالا را به‌جای صادرات در داخل به چینی‌ها بفروشیم تا آن‌ها مستقیماً صادر کنند.

تحلیگران بازار اعتقاد دارند رشد افسار گسیخته قیمت کرومیت خیلی خوشایند نیست چرا هرگاه قیمت با این شیب افزایش یابد با همین سرعت هم پایین می‌آید.

البته که با آغاز سال جدید میلادی امکان خرید بیش‌تر چینی‌ها برای پر کردن انبار‌ها به این رشد قیمت کمک کرده است و امکان کاهش قیمت بعد از سال جدید میلادی وجود دارد چراکه به نظر می‌رسد رشد قیمت کرومیت بیش‌تر حالت حبابی دارد.

حال با توجه به این‌که بخش هم از موقعیت‌های ممتازی همچون صادرات بهره می‌برد و هم می‌تواند با اجرایی شدن قانون معادن روستا‌ها را نیز به آبادانی برساند، باید دید که مسؤولان چه اقدامی در این خصوص انجام خواهند داد.