مدل توسعه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نهادهای عمومی

جهانگیری در مراسم افتتاح نخستین فولاد استانی تأکید کرد مدل توسعه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نهادهای عمومی محمدقره‌داغلی- معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح نخستین طرح از فولادهای استانی تأکید کرد: برای دستیابی به توسعه باید به سرمایه‌های بخش خصوصی و نهادهای عمومی، توجه کنیم.  به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق‌جهانگیری که در محل کارخانه آهن‌اسفنجی […]

جهانگیری در مراسم افتتاح نخستین فولاد استانی تأکید کرد

مدل توسعه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نهادهای عمومی

محمدقره‌داغلی- معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح نخستین طرح از فولادهای استانی تأکید کرد: برای دستیابی به توسعه باید به سرمایه‌های بخش خصوصی و نهادهای عمومی، توجه کنیم.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق‌جهانگیری که در محل کارخانه آهن‌اسفنجی سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری سخن می‌گفت، تصریح کرد: استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی و نیز نهادهای عمومی از جمله شستا، بنیاد مستضعفان و… دعوت به همکاری کنند. گفتنی است که در این مراسم که معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر صنعت معدن و تجارت و جمعی از مدیران عالی و استانی حضور داشتند

موفقیت استان‌ها و بخش خصوصی

وی تأکید کرد: هر استانی که بخش خصوصی بتواند در آن منطقه، راحت‌تر کار کند، موفق‌تر است و این امر در راستای به‌کارگیری توان داخلی و مفهوم اقتصاد مقاومتی است.

به گفته جهانگیری، سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی تنها با تکیه بر توان بخش خصوصی اتفاق می‌افتد.

وی مهم‌ترین دستور کار کشور را توسعه به منظور افزایش اشتغال و درآمد دانست و گفت: وجود نیروی جوان و تحصیلکرده در کنار مراکز علمی و دانشگاهی، زمینه مناسبی را برای رشد ایجاد کرده است.

معاون اول رییس‌جمهوری تأکید کرد: ما نباید بخش خصوصی که سرمایه خود را برای ایجاد شغل در این کشور، گذاشته و ورشکست شده ر‌‌‌‌ها کنیم.

وی در عین حال از تخصیص منابع بانکی به عده‌ای محدود انتقاد کرد و اظهار داشت: اکنون با ۱۰۰هزار میلیارد تومان معوقه بانکی مواجه هستیم.

ایمیدرو با بخش خصوصی طرح‌ها را فعال کرد

جهانگیری به جایگاه ایمیدرو و اهداف تأسیس آن اشاره کرد و افزود: در ابتدای دهه ۸۰ این سازمان با هدف توسعه معدن و صنایع معدنی ایجاد شد و هزاران میلیارد تومان از سهام شرکت‌های فولادی، آلومینیمی، مس و معادن دیگر در اختیار ایمیدرو قرارگرفت اما در انتهای دهه گذشته، دولت قبل سرمایه‌های این سازمان را در قالب رد دیون و سهام عدالت واگذار کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: در آن زمان کسی نپرسید این میزان سرمایه به کجا رفته و چگونه هزینه شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط اوج درآمدهای دولت قبل و وضعیت خوب مالی، هیچ‌کدام از طرح‌های استانی فولاد راه‌اندازی نشد در حالی که ایمیدرو با مشارکت شرکت فولاد مبارکه، توانست طرحی همچون فولاد سفیددشت را از حالت رکود و سکون خارج کند و امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

جهانگیری ادامه داد: استفاده از توان بخش خصوصی برای ساخت و افتتاح طرح‌های استانی، نمادی از اقتصاد مقاومتی است.

معاون اول رییس‌جمهور تأکید کرد: راه‌اندازی طرح‌های فولادی در استان چهارمحال‌وبختیاری، پیام روشنی برای مردمان منطقه دارد و آن هم صنعتی شدن این استان است.

ظرفیت تولید فولاد خام کشور به ۲۷٫۵میلیون تن رسید

 

در ادامه این مراسم محمدرضانعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با افتتاح دو طرح صنعتی در استان چهارمحال‌وبختیاری ظرفیت تولید فولاد خام کشور به ۲۷٫۵ میلیون تن رسید.

نعمت‌زاده اظهار داشت: طرح‌های صنعتی که در دولت گذشته تعریف شده است با اصل ۴۴ قانون و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هماهنگی نداشته است و به دلیل تعطیلی برخی از این پروژه‌ها مقرر شد همه این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان این‌که ۷ طرح صنعتی به مزایده گذاشته شد، افزود: فولاد سفیددشت به مزایده گذاشته و فولاد مبارکه اصفهان در این مزایده برنده و عملیات اجرایی این پروژه به سرعت اجرایی شد و با شروع کار مجدد پروژه‌ها توانستیم تا ۲۵ درصد قیمت قراردادهای صنعتی را کاهش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ظرفیت فولاد خام کشور به ۲۷٫۵ میلیون تن رسیده است، بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن ورق گرم و ۴ هزار تن انواع ورق سرد، رنگی و گالوانیزه در کشور تولید می‌شود، باید زمینه ذوب و ریخته‌گری و نورد که موجب ایجاد اشتغال و فن‌آوری در استان چهارمحال‌وبختیاری می‌شود فراهم شود.

نعمت‌زاده با بیان این‌که چهارمحال‌وبختیاری باید به یک استان صنعتی تبدیل شود، گفت: با بهره‌برداری از خط راه‌آهن در استان چهارمحال‌وبختیاری قطعاً زمینه توسعه فعالیت‌های صنعتی با دید صادرات به وجود می‌آید بنابراین از سرمایه‌گذاران تقاضا می‌کنیم با هدف توسعه صادرات در این استان سرمایه‌گذاری کنند.

کرباسیان: سه طرح دیگر فولاد استانی تا پایان سال افتتاح می‌شود

هم چنین در ادامه مهدی کرباسیان رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد: ۳ طرح دیگر آهن اسفنجی از فولادهای استانی، تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

کرباسیان تصریح کرد: کارخانه‌های آهن اسفنجی شادگان، میانه و نی‌ریز در برنامه راه‌اندازی قرار دارند.

 کرباسیان تصریح کرد: طی ۳ سال اخیر با همکاری بانک صنعت و معدن ۱٫۸ میلیارد یورو برای فولادهای استانی، گشایش اعتبار صورت گرفت.

وی با تأکید بر این‌که تأمین مالی طرح‌های توسعه از جمله فولادهای استانی در شرایط تنگنای نقدینگی صورت گرفت تأکید کرد: در دولت تدبیر و امید، ایمیدرو توانست در شرایطی که ۲۱ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های تحت پوشش خود را از دست رفته می‌دید، نسبت به فعال کردن طرح‌ها اقدام کند.

کرباسیان، ‌نقش بخش خصوصی را در فعال کردن طرح‌ها مورد تأکید قرارداد و گفت: مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توان فنی و مالی آنها، سبب به حرکت در آمدن پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی شد.

وی یادآور شد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با هدف فعال شدن و راه‌اندازی این طرح، ۶۵درصد از سهام فولاد سفیددشت را در اختیار گرفت و ۳۵درصد آن متعلق به ایمیدرو است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری گفت: این طرح و به صورت کلی طرح‌های استانی فولاد، با فن‌آوری ایرانی و متخصصان داخل کشور اجرایی شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است که این امر گامی در جهت اقتصاد مقاومتی است.

 

وی همچنین اظهار داشت: بخش فولاد‌سازی طرح سفید دشت چهارمحال‌وبختیاری، تا نیمه‌دوم سال ۹۷ وارد مدار تولید می‌شود.