آزادراه آذریابجان در صف برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار

علی‌رغم اجرای مراسم کلنگ‌زنی و فراخوان مناقصه مرحله اول توسط رییس‌جمهوری آزادراه آذریابجان در صف برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار بعد از ۱۸ ماه پیمانکار اتوبان تبریز-بازرگان انتخاب نشده است  گروه زیربنایی – همیشه مسیر‌های شمال‌غرب کشور به خاطر مرز بازرگان  و سهولت  دسترسی به اروپا از اهمیت حیاتی برای کشور برخوردار بوده است. در […]

علی‌رغم اجرای مراسم کلنگ‌زنی و فراخوان مناقصه مرحله اول توسط رییس‌جمهوری

آزادراه آذریابجان در صف برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار

بعد از ۱۸ ماه پیمانکار اتوبان تبریز-بازرگان انتخاب نشده است

 گروه زیربنایی – همیشه مسیر‌های شمال‌غرب کشور به خاطر مرز بازرگان  و سهولت  دسترسی به اروپا از اهمیت حیاتی برای کشور برخوردار بوده است. در این میان پس از ساخت آزادراه‌های قزوین زنجان و زنجان تبریز و بهره‌برداری از آنها حال نوبت به تکمیل حلقه آخر این پازل است تا به راحتی بتوان از مرز بازرگان به پایتخت و آن‌گاه اصفهان رسید تا به صورت جدی گره‌های ترافیکی این منطقه استراتژیک به عنوان سر کشور، برطرف شود.

در این خصوص آزادراه تبریز به بازرگان که طول حدود ۲۵۰ کیلومتر است در تابستان سال گذشته توسط رییس‌جمهور در تبریز کلید خورد ولی هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آزادراه تبریز به بازرگان علاوه بر احیای جاده ابریشم باعث افزایش ترانزیت کالا از ایران به کشور ترکیه می‌شود که در یک کلام می‌توان گفت که از مهم‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور در حال حاضر به شمار می‌رود این مسیر باتوجه به تردد کامیون‌های اروپایی و ترکیه‌ای به عنوان محور تردد آسیا به اروپا نقش مهمی در این عرصه باز می‌کند.

قرار بود ساخت این آزادراه براساس اولویت در ۴ بخش اجرا شود که بخش اول آن احداث ۶ خط تبریز-صوفیان به طول ۳۷ کیلومتر، بخش دوم صوفیان – مرند به طول ۲۶ کیلومتر، بخش سوم احداث باند سوم خط بازرگان–مرند به طول ۱۹۰ کیلومتر و بخش چهارم، ۳ خطه کردن این بود که با بهم خوردن طرح‌های اولیه وزارت راه و شهرسازی این پروژه را می‌خواهد قطعه به قطعه اجرا کند که فاز اول آن تقریباً به طول ۷۲ کیلومتر از تبریز به مرند خواهد بود.

قرار بود شرکت برگیز ترکیه ۶۵ درصد پروژه را اجرا کرده و ۳۵ درصد بقیه توسط طرف ایرانی احداث شود، ولی متأسفانه با سپری شدن ۱۷ ماه از زمان کلنگ‌زنی هیچ اقدامی از سوی طرف ایرانی و خارجی صورت نگرفته و شرکت ترکیه‌ای برخی مشکلات صدور مجوز و بوروکراسی ادارات ایرانی را دلیلی برای نهایی نکردن قرارداد آزادراه ذکر کرده است.

توپ احداث آزادراه تبریز-‌بازرگان اول در زمین پیمانکاران چینی بود

در سال ۱۳۹۰با وجود این‌که رییس‌جمهور وقت، در مراسم افتتاح تونل‌های بزرگ شیبلی در مسیر آزادراه تهران- تبریز، دستور تسریع احداث آزادراه تبریز بازرگان را به وزارت راه صادر کرده بود، ولی این دستور گره‌ای از مشکلات این طرح استراتژیک را باز نکرد.

با احداث آزادراه ۲۶۰ کیلومتری از تبریز به مرز بازرگان، در واقع کریدور آزاداراه‌های ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک موجود خواهیم بود.

رویایی آزادراه شدن برای راه اصلی که از دهه‌های قبل ظرفیت تبدیل آن حداقل به بزرگراه وجود داشت، دست نیافتی به نظر می‌رسید، ولی هم اکنون توپ احداث این بزرگراه استرات‍ژیک برای توسعه تجارت کشور در زمین چینی‌‌ها است.

البته تفاهم‌نامه ساخت آزادراه تبریز‌–‌بازرگان به‌صورت ۳ جانبه بین منطقه آزاد تجاری ماکو، سرمایه‌گذار بخش خصوصی و وزارت راه در قطعه ایواوغلی‌–بازرگان بهمن ماه سال قبل در حالی امضا شد که مقرر بود از امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز شود، ولی ۱۰ ماه گذشت، فصل کاری استان به اتمام رسید ولی خبری نشد.

قدمت ۱۰۰ ساله جاده تبریز-‌بازرگان

این طرح که بر اساس اعلام استاندار وقت آذربایجان غربی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه به طول ۱۸۰ کیلومتر در مدت ۳ سال با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار قرار بود احداث شود، یک سال خود را از دست داد تا راه اصلی و پردردسری که ۵۱ درصد ترانزیت زمینی کشور از طریق آن انجام می‌گردد، زیر سایه کم‌توجهی مسؤولان، همچنان دست نخورده باقی بماند.

واقعیت این است که جاده ۲۶۰ کیلومتری تبریز–بازرگان حدود ۱۰۰ سال پیش احداث شده و تغییرات عمده عمرانی نیز در این مسیر دیده نمی‌شود، ولی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه و اتحادیه اروپا توسعه قابل‌توجهی پیدا کرده و مسؤولان باید جوابگوی این بی‌توجهی باشند.

توسعه مبادلات مرزی با اجرای آزادراه تبریز-بازرگان

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی از تخصیص اعتبار آزاد تبریز–‌بازرگان طی سال آینده خبر داد و افزود: دولت برای آغاز عملیات اجرایی این طرح مجوز استفاده از فاینانس را صادر کرده و اعتبار لازم را برای اجرای طرح در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که با احتمال ۹۰ درصد این طرح سال آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهد بود.

مؤیدحسینی‌صدر با اشاره به این‌که آزادراه تبریز-‌بازرگان از مسیر ایواوغلی در خوی عبور کرده و با قرار گرفتن مرز رازی در مسیر این آزادراه شاهد توسعه هرچه بیش‌تر مبادلات مرزی در این منطقه خواهیم بود، اعلام کرد: همچنین کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیز از مزایای اجرای این طرح بزرگ ملی خواهد بود.

شرکت ۱۴ مناقصه‌گر در فراخوان مناقصه قطعه اول

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی گفت: آزادراه تبریز-بازرگان محور اصلی کریدور شمال–جنوب است و یکی از محورهای مهم شبکه آزادراه ایران به اروپا از طریق ترکیه می‌باشد.

توحیداخلاقی با اشاره به برگزاری فراخوان قطعه اول گفت: فراخوان جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی قطعه اول توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وی افزود: در این مناقصه تعداد ۱۴ شرکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی شرکت کرده بودند که ۷ شرکت سرمایه‌گذار در ارزیابی کیفی انتخاب شده بودند.

اخلاقی تصریح کرد: از این ۷ شرکت درخواست شده بود تا پیشنهادات خود را در خصوص اجرای قطعه اول که شامل محور تبریز-مرند بود را در چارچوب هیأت وزیران تهیه کرده و ارایه دهند که در این بین یک سرمایه‌گذار داخلی با توجه به ارایه قیمت پایین‌تر انتخاب شد و مقرر شد ظرف چند روز آینده مدارک خود را تکمیل کند و در صورت نهایی شدن مدارک به زودی منجر به قرارداد شود.

وی درمورد طرح اولیه و سرمایه‌گذاری شرکت ترکیه‌ای نیز گفت: ۹۰ درصد طرح اولیه منتفی شده است ولی شرکت برگیز ترکیه‌ای یکی از شرکت‌کنندگان در مناقصه قطعه اول بود جزو ۷ شرکت سرمایه‌گذار تأیید شده بود که در مرحله ارزیابی کیفی انتخاب شده بود ولی به علت این‌که سرمایه‌گذار داخلی قیمت پایینی داده بود برای اجرای قطعه اول انتخاب نشد.

این آزادراه باهدف سراسری کردن کریدور شمال-جنوب کشور و توسعه شبکه بزرگراهی آسیا به اروپا، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی، کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و دیگر مسایل کلنگ‌زنی شد ولی نبود همدلی بین دولتمردان و وجود بوروکراسی باعث شده است تا همچنان وعده دولت یازدهم به مردم آذربایجان روی کاغذ‌‌ها بماند و اجرایی نشود. بی‌شک برای تحقق این وعده‌ها باید جدیت بیش‌تری از سوی متولیان صورت گیرد و اگرنه هیچ‌گاه ما شاهد نهایی شدن قرارداد‌‌ها و اجرایی شدن این مسیر حیاتی و حساس نخواهیم بود.

احداث بزرگراه تبریز‌–بازرگان تحولی در شمال غرب کشور ایجاد می‌کند

استاندار آذربایجان غربی نیز طی روز قبل در مراسم امضای تفاهم‌نامه اولیه اجرای طرح احداث بزرگراه تبریز–بازرگان در تبریز گفت: بزرگراه تبریز–بازرگان تحولی در توسعه شمال غرب کشور ایجاد می‌کند.

قربانعلی سعادت افزود: این محور بسیار حساس ارتباطی نقش به‌سزایی در توسعه ترانزیت کالا و مسافر ایفا می‌کند و سبب رشد همه جانبه منطقه می‌گردد.

وی با اشاره به این‌که استانداری‌های آذربایجان غربی و شرقی تمام توان خود را برای احداث این بزرگراه به‌کار می‌گیرند، گفت: برای عملیاتی شده هرچه سریعتر این بزرگراه هماهنگی و همکاری استانداری‌های دو استان و وزارت راه و شهرسازی نیاز است.

سعادت همچنین با تأکید بر نیاز منطقه به احداث این بزرگراه گفت: مسیرگشایی و تأمین مالی این طرح به عهده شرکت چینی است و قرار است در اجرای طرح از شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی استفاده می‌کند.

وی همچنین افزود: بزرگراه تبریز–بازرگان به جهت بین‌المللی بودن و قرار گرفتن در مسیر جاده‌ابریشم، می‌تواند در توسعه و پیشرفت منطقه تأثیرگذار باشد.

باید مسؤولان پیمانکار این پروژه را انتخاب کنند

نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طی پیگیری که انجام داده‌ام تاکنون ریالی بودجه برای احداث آزادراه تبریز-بازرگان به اداره کل مسکن و شهرسازی آذربایجان‌شرقی و یا هر مجموعه دیگری واگذار نشده است.

اسماعیل سعیدی افزود: سردرگمی این طرح ادامه دارد و باید مسؤولان و دولتمردان اعتبار تخصیص یافته به این طرح را واگذار نمایند و پیمانکار این پروژه را انتخاب کنند تا بعد از یک‌سال‌ونیم، کلنگ‌زنی این طرح بزرگ که یکی از محورهای اصلی کریدورشمال-جنوب است، تکمیل شود. به یقین این طرح می‌تواند نقش بسیار مهم و تحول بنیادین را در ترانزیت کشورهای آسیایی به اروپایی ایجاد کند.

پروژه‌ای که یک سال و نیم قبل کلنگ‌زنی شده نباید تا حالا معطل می‌ماند و حداقل باید مجوز صادر، پیمانکار مشخص و کارهای عمرانی‌‌اش شروع شده بود

معطل ماندن پروژه بزرگراه تبریز به بازرگان قابل قبول نیست

دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پروژه‌ای که یک سال و نیم قبل کلنگ‌زنی شده نباید تا حالا معطل می‌ماند و حداقل باید مجوز صادر، پیمانکار مشخص و کارهای عمرانی‌‌اش شروع شده بود.

احمدعلیرضابیگی افزود: دولت باید این طرح که یکی از مهم‌ترین طرح‌های آزادراهی کشور است تسهیلات ویژه‌ای در نظر می‌گرفت متأسفانه بعد از مدت‌‌ها شاهد هیچ پیشرفتی در این طرح ملی نبودیم و این به هیچ وجه قابل قبول نیست

پیگیر احداث آزادراه تبریز-بازرگان هستم

وزیر کشور گفت: موضوع احداث آزادراه تبریز-بازرگان را پیگیری کرده و درصورت نیاز با وزارت راه و شهرسازی نیز هماهنگی‌های لازم را نیز به عمل می‌آوریم.

منطقه آذربایجان شرقی، عبدالرضارحمانی‌فضلی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به تفویض بیش از ۸۶ اختیار از دستگاه‌های مرکزی و وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های استانی، اظهار کرد: در آینده نزدیک نیز تلاش می‌کنیم که میزان این اختیارات را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی افزود: این مهم، باعث می‌شود که وزرا و رؤسای سازمان‌های مرکزی از حالت بخشی بودن خارج شده و جایگاه استان‌ها ارتقا یابد.

وی با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه، اضافه کرد: امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور، مؤثرتر عمل کنند.

رحمانی‌فضلی از تأمین برق لازم برای احداث نیروگاه برق در استان خبر داد و گفت: تأمین برق لازم از طریق هماهنگی با وزارت نیرو انجام شده و در آینده نزدیک نیز مشکل تأمین گاز این نیروگاه را با وزارت نیرو مطرح کرده و رفع می‌کنیم.

 

وی با اشاره به انتخاب شهرستان چاراویماق به عنوان شهرستان محروم و نیازمند توسعه استان، از استاندار آذربایجان‌شرقی خواست که برای این شهرستان برنامه ویژه اقتصاد مقاومتی تدوین کند.