عرضه مواد خام معدنی با بورس کالا قانونمند شد

براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید عرضه مواد خام معدنی با بورس کالا قانونمند شد محمد قره‌داغلی- براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که به تازگی توسط جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهوری، ابلاغ شده برای جلوگیری از صادرات بی‌رویه مواد خام معدنی و به عبارتی خام‌فروشی مواد معدنی باید ابتدا در بورس کالا عرضه شوند […]

براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید

عرضه مواد خام معدنی با بورس کالا قانونمند شد

محمد قره‌داغلی- براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که به تازگی توسط جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهوری، ابلاغ شده برای جلوگیری از صادرات بی‌رویه مواد خام معدنی و به عبارتی خام‌فروشی مواد معدنی باید ابتدا در بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضای داخلی مجوز صادرات بگیرند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حامدسلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا در مورد این ابلاغیه، اظهار کرد: دولت سیاستی در پیش گرفته مبنی بر این‌که کالای خام تا وقتی که در داخل کشور قابلیت استفاده دارد، باید در داخل مصرف شود که از نظر من این سیاست مقدس است، چرا که هرچه کالای خام صادر شود، درواقع ما از ثروتمان می‌فروشیم در حالی که اگر این کالای خام در زنجیره تولید قرار گیرد و تبدیل به کالاهای پایین‌دستی شود اشتغال بیش‌تر ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن تکنولوژی می‌شود.

وی افزود: مثلاً تفاوت این‌که ما نفت صادر کنیم با این‌که لپ‌تاب تولید کنیم خیلی زیاد است. لپ‌تاب یک محصول نهایی است که طی فرایند تولیدش نفت تبدیل به مواد پلیمری می‌شود و پس از آن مواد پلیمری به مواد ثانویه تبدیل و آن مواد ثانویه تبدیل به مواد اولیه لپ‌تاب می‌شود که در نهایت این محصول تولید می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: هدفگذاری این بود که تا جایی که امکان دارد از صادرات مواد خام جلوگیری شود، اما در هر حال زمان‌هایی است که می‌بینیم زنجیره تولید در داخل کشور شکل نگرفته و این ماده خام باید صادر شود تا درآمدی نصیب کشور شود.

سلطانی‌نژاد به دادن فرصت برای شکل‌گیری زنجیره پایین دستی تولید اشاره کرد و گفت: باید ثابت شود که این ماده خام حتماً در بازار داخل هم عرضه می‌شود، بنابراین دولت در آیین‌نامه ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید تصویب کرده که مواد خام باید ۳ بار در بورس کالا عرضه شود و اگر مشتری نداشت آن وقت می‌توان آنها را صادر کرد.

وی تأکید کرد: با این قانون صنایع پایین‌دستی حتماً می‌توانند امید داشته باشند که کالای خام تولید داخل را بخرند و کالای نهایی خود را تولید کنند.

مذاکره ایمیدرو با بورس کالا برای عرضه محصولات معدنی تازه

این در حالی است که مهدی‌کرباسیان، رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از برنامه‌ریزی برای عرضه محصولات جدید معدنی در بورس کالا خبر داد و در ادامه اعلام کرد: اکنون محصولاتی مانند مس، فولاد و آلومینیم در بورس کالا عرضه می‌شود و افزود: از عرضه محصولات معدنی در بورس کالا حمایت می‌کنیم، زیرا افزون بر افزایش شفافیت اقتصادی، منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره عرضه محصولات جدید معدنی در بورس کالا گفت: پیشنهاد عرصه برخی محصولات جدید را ارایه کرده و مذاکراتی را نیز انجام داده‌ایم.

کرباسیان ادامه داد: اکنون برای عرضه برخی محصولات پایین دستی صنعت زغال‌سنگ در بورس کالا، در حال مذاکره با بورس کالا هستیم.

وی تأکید کرد به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیش‌تر فراهم می‌آید.

به گزارش ایرنا، عرضه محصولات پایه مانند محصولات معدنی، کشاورزی و پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات شده و جلو انحصار و رانت را می‌گیرد.

به گفته کارشناسان، عرضه محصولات پایه در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب فقدان در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می‌شود که در نهایت زمینه انحصار در خرید را به وجود می‌آورد.

 

همچنین، عرضه محصولات در بورس کالا از سوی تولیدکنندگان می‌تواند امکان تأمین مالی برای این شرکت‌ها از طریق روش‌هایی مانند اوراق سلف را فراهم کند.