سرمایه‌گذاران جرات سرمایه‌گذاری در معادن را ندارند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی سرمایه‌گذاران جرات سرمایه‌گذاری در معادن را ندارند گروه معدن- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با انتقاد از سرگردانی بخش خصوصی در بوروکراسی ادارات، گفت: دستگاه‌ها آنقدر سرمایه‌گذاران را درگیر مسایل اداری می‌کنند که جرات سرمایه‌گذاری ندارند.  به گزارش مناقصه‌مزایده، آیت‌ا…سیدعلیرضاعبادی در دیدار با مدیر مجتمع مواد معدنی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداوند هر […]

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی

سرمایه‌گذاران جرات سرمایه‌گذاری در معادن را ندارند

گروه معدن- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با انتقاد از سرگردانی بخش خصوصی در بوروکراسی ادارات، گفت: دستگاه‌ها آنقدر سرمایه‌گذاران را درگیر مسایل اداری می‌کنند که جرات سرمایه‌گذاری ندارند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، آیت‌ا…سیدعلیرضاعبادی در دیدار با مدیر مجتمع مواد معدنی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداوند هر بخشی از زمین را برای پرورش نوعی قرارداده است.

وی بیان کرد: اگرچه کویر خراسان‌جنوبی از نظر آب، جنگل و مرتع فقیر است اما خداوند این را با جایگزینی ذخایر معدنی و ارزشمند جبران کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان این‌که شاید زمانی برسد که مواد کشف شده از کویر خیلی ارزشمندتر از جنگل و آب باشد، عنوان داشت: خداوند در همه جا عادلانه عمل کرده و این ما هستیم که باید عادلانه برداشت کنیم اما عادل نیستیم.

عبادی ادامه داد: اگر هدف ایجاد اشتغال در این منطقه کم آب است باید خیلی پیش از این اقداماتی عادلانه صورت می‌گرفت و از مهاجرت مردم جلوگیری کرد.

وی با انتقاد از سرگردانی بخش خصوصی در بوروکراسی ادارات، بیان داشت: گاهی دستگاه‌ها آنقدر سرمایه‌گذاران را می‌دوانند که از کار خود پشیمان می‌شوند و جرأت سرمایه‌گذاری در استان ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی همچنین از خام فروشی مواد معدنی استان انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر از ذخایر ارزشمند معدنی استان تنها گرد و غبار ماشین‌آلات حمل آن به استان‌های دیگر برای مردم باقی مانده است.

عبادی با تأکید بر این‌که باید مردم در بخش معدن استان به‌کار گرفته و از ذخایر معدنی سودی عایدشان شود، افزود: در حال حاضر می‌بینیم خیلی از مواد معدنی به صورت خام از کشور خارج و بعد از فرآوری با قیمت چندبرابر دوباره وارد کشور می‌شود.

بهره‌برداری از ۲۰ محدوده معدنی در خراسان جنوبی

در ادامه علیرضا جلالیان، مدیر مجتمع معدنی وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خراسان‌جنوبی گفت: ۱۴۰ محدوده معدنی در استان شناسایی شده است که ۲۰ محدوده مورد بررسی و تحقیق برای بهره‌برداری قرار گرفت.

جلالیان اظهار داشت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به وزارت صنایع و معادن بوده و از سال ۱۳۹۲ حدود ۱۴۰ محدوده معدنی در استان شناسایی شده است.

مدیر مجتمع معدنی وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خراسان‌جنوبی افزود: از سال ۱۳۹۳ با بررسی‌های انجام شده، محدوده‌هایی که توجیه اقتصادی و فنی نداشتند از چرخه خارج شده و ۲۰ محدوده مورد بررسی و تحقیق برای بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در زمینه سنگ آهک، زغال‌سنگ، آهن، طلا و سنگ‌های تزیینی همچون سنگ مرمر پرتغالی که از نمونه سنگ‌های نادر در جهان است، اکتشافاتی انجام داده و در حال ادامه فعالیت خود در استان خراسان‌جنوبی است.

جلالیان خاطرنشان کرد: در منطقه بصیران خراسان‌جنوبی به دنبال کشف طلا هستیم و همچنین برای کشف سنگ‌آهن در منطقه بیشه خراسان‌جنوبی به دنبال صدور پروانه کشف هستیم.

مدیر مجتمع معدنی وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خراسان‌جنوبی گفت: در صورتی که فاز اول معدن طلا به صورت پایلوت در منطقع بصیران به‌کار بیفتد، حدود ۷۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد و در صورتی که در این زمینه کارخانه استحصال طلا نیز در این استان احداث شود، حدود ۱۶۰ نفر مشغول به‌کار خواهند شد.

وی تأکید کرد: هدف اصلی ما ایجاد اشتغال در استان خراسان‌جنوبی است، اما متأسفانه در این زمینه با کمبود امکانات کافی روبه‌رو هستیم و همچنین کندی کارهای اداری در این زمینه سبب تأخیر در کار‌ها می‌شود.

جلالیان تصریح کرد: سیاست اصلی ما جلب مشارکت بخش خصوصی است تا بتوانیم علاوه بر جذب سرمایه‌گذار، مدیریت بخش خصوصی را هم دنبال کنیم.

مدیر مجتمع معدنی وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خراسان‌جنوبی با اشاره به ذخایر زغال‌سنگ در محدوده طبس خراسان‌جنوبی بیان داشت: در کشور حدود دو میلیارد تن ذخایر زغال سنگ داریم که تقریباً ۹۰ درصد این ذخایر در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد و در این زمینه تاکنون پروانه بهره‌برداری ۲۰۷ میلیون تن زغال‌سنگ در معادن طبس را گرفته‌ایم.

 

وی تأکید کرد: ذخایر معدنی در استان خراسان‌جنوبی بسیار بالاست، اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها این منابع کم‌تر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و با وجود ذخایر ارزشمند در دل بیابان شاهد بیکاری جوانان این استان هستیم.