آمادگی۵۰ شرکت خارجی برای ورود به مناقصات نفتی ایران

ممنوعیت ورود شرکت‌های آمریکایی به مناقصاتIPC منتفی شد  آمادگی۵۰ شرکت خارجی برای ورود به مناقصات نفتی ایران  گروه انرژی- «سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند توتال، لوک‌اویل و انی در ایران بسیار سودآور بوده چرا که هزینه تولید نفت در ایران بسیار کم بوده و حداکثر ۱۰ دلار در هر بشکه است» این جمله‌ای بود که وزیر نفت اوایل […]

ممنوعیت ورود شرکت‌های آمریکایی به مناقصاتIPC منتفی شد 

آمادگی۵۰ شرکت خارجی برای ورود به مناقصات نفتی ایران 

گروه انرژی- «سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند توتال، لوک‌اویل و انی در ایران بسیار سودآور بوده چرا که هزینه تولید نفت در ایران بسیار کم بوده و حداکثر ۱۰ دلار در هر بشکه است» این جمله‌ای بود که وزیر نفت اوایل سال جاری بیان کرد، حال زمینه برای ورود این شرکت‌ها در ایران فراهم شده است. اما شرکت‌های آمریکایی که از همان ابتدا در حال شش‌وبش کردن برای ورود به بازار نفت ایران به سر می‌برد، حال با محرز شدن موضعشان نسبت به صنعت نفت ایران با توجه به تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا برای همیشه از ورود به فاز میادین نفتی ایران باز ماندند. این امر پیش‌بینی وال‌استریت ژورنال را که سال گذشته از آمادگی شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای ورود به بازار ایران گفته بود، به صورت کامل ملغی کرد.

حال با حذف شرکت‌های آمریکایی سوت شروع مناقصات قراردادهای IPC برای کشورهای دیگر زده شده است. براساس ادعای فارس؛ ایران ۱۰‌ها پروژه نفتی را برای سرمایه‌گذاری و توسعه به شرکت‌های خارجی معرفی کرده است و شرکت‌هایی مانند رویال‌داچ‌شل، توتال و بریتیش‌پترولیوم در کنار شرکت‌های روسی و چینی از آمادگی خود برای ورود به این پروژه‌ها خبر دادند اما شرکت‌های بزرگی مانند اگزون‌موبیل و شورون آمریکا به دلیل تداوم تحریم‌های کاخ سفید علیه ایران از ورود به پروژه‌های ایران منع شدند.

زنگنه خرداد ماه سال جاری گفته بود مجموع برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در ایران طی سال‌های آینده حدود ۷۰ میلیارد دلار است که سرمایه‌گذاری‌های نفتی بخشی از این حجم سرمایه‌گذاری را شامل خواهد شد.

بنابراین در فرایند پیش‌بینی شده وزارت نفت؛ در ابتدا شرکت نفت میادین نفتی خود ارایه می‌دهند و از شرکت‌ها می‌خواسته می‌شود تا تمایل خود را برای توسعه هریک از این میادین را اعلام کنند. سپس شرکت‌های مورد نظر از نظر فنی و همچنین توانایی مالی مورد ارزیابی قرارداده و پیشنهاد آنها بر همین اساس در مناقصه بررسی خواهند شد.

حال این پروسه به اواسط کار خود رسیده است. فراخوان جذب کشور‌ها در حدود دو ماه گذشته اعلام شده و ۵۰ شرکت بین‌المللی مدارک لازم برای حضور در مناقصات IPC را ارسال کرده‌اند.

شرکت ملی نفت ایران مهرماه سال جاری در اطلاعیهای اعلام کرد؛ شرکتهای اکتشاف و تولید نفت و گاز (E&P) خارجی فرم ارزیابی صلاحیت را برای حضور در مناقصات قراردادهای بالادستی صنعت نفت تکمیل کنند.

براین اساس قرار شد تا شرکت‌های خارجی متقاضی از زمان انتشار فراخوان تا آبان ماه اطلاعات خود را برای کارفرمای پروژه‌ها یعنی شرکت نفت ارسال کنند.

درحال حاضر ۸۸ طرح، ۵۱۵ پروژه و دو هزار زیرپروژه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است که با احتساب نیاز به انعقاد ۲ قرارداد به ازای هر زیرپروژه، بنا به پیش‌بینی صورت گرفته حدود ۴ هزار قرارداد منعقد خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، قرارداد‌ها نتیجه‌محور و میدان‌محور خواهد بود به‌طوری‌که در آینده پرداخت‌ها نه به ازای صورت‌ وضعیت بلکه به ازای میزان تحقق اهداف صورت می‌گیرد.

پس از دریافت اطلاعات، فهرست اولیه شرکت‌های واجد شرایط برای حضور در مناقصات قراردادهای جدید نفتی آماده و سپس نخستین مناقصه برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر تصریح کرده بود: در اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های ایرانی در میدان‌های کوچک و متوسط می‌توانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت کنند و از همکاری شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند و در میدان‌های بزرگ نیز که راهبری بر عهده شرکت‌های بین‌المللی است، خارجی‌‌ها مکلف به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند.

شرکت‌های بین‌المللی از مشارکت با شرکت‌های ایرانی استقبال کرده‌اند و هماکنون ١١ شرکت صاحب‌صلاحیت برای فعالیت در زمینه اکتشاف و تولید در ایران شناسایی شدند که این شرکت‌ها در حال حاضر اکتشاف و تولید نیستند و باید به این سمت حرکت کنند.

حال علی کاردر در تازه‌‌ترین اظهارات خود از تمدید فرجه دو هفته‌ای به شرکت‌های خارجی خبر داد. مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به تمدید دو هفته‌ای مهلت شرکت‌های خارجی برای ارسال مدارک به منظور شرکت در مناقصات قراردادهای جدید نفتی این شرکت اظهار کرد: تاکنون ۵۰ شرکت خارجی از کشورهای مختلف دنیا به جز کشورهای آمریکایی مدارک خود را ارسال کرده‌اند.

کاردر با اشاره به انتشار آگهی درخواست ارایه‌ مدارک از شرکت‌های بین‌المللی اظهار کرد: این آگهی‌ها حدود دو ماه گذشته منتشر شد و طبق آن شرکت‌های بین‌المللی مدارک خود را برای ما ارسال می‌کنند. البته برخی از این شرکت‌ها هنوز سؤالاتی دارند و بعضاً مدارکی که ارسال می‌کنند کامل نیست که به همین دلیل مدارک مجدداً به آنها بازگردانده می‌شود تا آنها را کامل کنند.

وی درمورد فرصتی که این شرکت‌ها برای ارسال مدارک دارند، توضیح داد: این شرکت‌ها تا ۲۵ نوامبر (۵ آذرماه) فرصت داشتند تا مدارک خود را ارسال کنند که این مهلت دو هفته تمدید شد و این شرکت‌ها حدوداً تا ۲۰ آذرماه فرصت دارند مدارک خود را برای بررسی ارسال کنند.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که تا کنون حدود ۵۰ شرکت خارجی مدارک خود را برای بررسی ارسال کرده‌اند، توضیح داد: این شرکت‌ها از همه کشور‌ها به جز کشورهای آمریکایی هستند. پس از این‌که مهلت ارسال مدارک تمام شد، بررسی مدارک طی یک ماه انجام می‌شود و پس از آن و احتمالاً بعد از ژانویه نخستین مناقصه نفتی برگزار می‌شود و همان‌طور که قبلاً اعلام شد، میدان نفتی آزادگان جنوبی نخستین میدانی است که به مناقصه گذاشته می‌شود.