آسمان دودی تهران با ویراژ موتور سیکلت ها

  گروه محیط‌زیست : موتورسیکلت البته به یک وسیله اقتصادی برای بیش‌تر خانوارهای کم درآمد تهرانی تبدیل شده است. به‌طوری که کاربردهایی چون مسافرکشی، باربری، انتقال محموله‌های پستی و… را دارد و جمع‌آوری این حجم عظیم از موتورسیکلت‌هایی که ابزار درآمدی خانوار‌ها هستند، قطعاً با مشکلاتی در مرحله اجرا روبه‌رو خواهد شد. اما مدتی است […]

 

گروه محیط‌زیست : موتورسیکلت البته به یک وسیله اقتصادی برای بیش‌تر خانوارهای کم درآمد تهرانی تبدیل شده است. به‌طوری که کاربردهایی چون مسافرکشی، باربری، انتقال محموله‌های پستی و… را دارد و جمع‌آوری این حجم عظیم از موتورسیکلت‌هایی که ابزار درآمدی خانوار‌ها هستند، قطعاً با مشکلاتی در مرحله اجرا روبه‌رو خواهد شد.

اما مدتی است که اقداماتی در این خصوص انجام شده، از مصوبه دوم تیر امسال هیأت دولت مبنی بر ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کابراتوری گرفته تا اعطای مشوق‌هایی به تولیدکنندگان برای تولید انواع برقی و هیبریدی این وسیله نقلیه و از طرفی اعطای تسهیلات کم بهره به دارندگان موتورهای مستهلک کاربراتوری برای جایگزینی با انواع برقی یا هیبریدی و… در دستور کار تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان کشور قرار دارد.

تنها در شهر تهران چیزی حدود دو میلیون موتورسیکلت کاربراتوری روزانه در تردد هستند.

موتورسیکلتهای کاربراتوری ۴ تا ۵ برابر خودروهای استاندارد تولید آلودگی می‌کند و خطر آن برای ساکنان کلان‌شهر‌ها بسیار زیاد است.

 به گفته رییس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران هر کدام از این ارابه‌های دودزا در هر کیلومتر پیمایش چیزی حدود ۱۵ گرم آلودگی ایجاد می‌کنند، این در حالیست که استاندارد آلایندگی برای هر کیلومتر پیمایش باید دو گرم باشد.

و حال داستان موتورسیکلت‌های کاربوراتوری و درخواست شماره‌گذاری برای آنان بخشی از ماجرای موتورسیکلت‌هاست که نظرات مسؤولین را در این زمینه می‌خوانید.

پلیس راهور نیروی انتظامی

هیأت دولت در تیرماه ۹۵ مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس آن از یکم مهر ماه ۹۵ تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع اعلام شد، پلیس راهور نیز براساس این مصوبه از اول مهر ماه ۹۵ از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممانعت کرد و تاکنون هیچ موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری نشده است.

این در حالی است که قبل از این مصوبه تعدادی‌ام جی موتورسیکلت وارد کشور شد و اکنون صحبت این است که این تعداد از مصوبه مطرح شده، مستثنی شوند و شرکت‌های تولیدکننده اجازه داشته باشند این موتورسیکلت‌ها را شماره‌گذاری کنند.

در حال حاضر از اول مهرماه ۹۵ پلیس هیچ یک از موتورهای کاربراتوری را شماره‌گذاری نکرده است و با توجه به آلودگی هوا، وظیفه پلیس این است که این مصوبه را اجرا کند.

پلیس موافق شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری نیست، پلیس مجری قانون است و چنان‌چه هیأت دولت تصمیم بگیرد که حق این تولیدکننده حفظ شود، مصوبه هیأت دولت را اجرا می‌کند.

پلیس برابر مصوبه فعلی موتورهای کاربراتوری را شماره‌گذاری نکرده است و از سوی دیگر به منظور کاهش آلودگی هوا، موافق شماره‌گذاری این نوع موتور‌ها نیست.

سازندگان موتورسیکلت

سازندگان موتورسیکلت با این ادعا (تولید سالانه ۱۰۰ هزار کیلوگرم آلایندگی در سال) مستند علمی و قانونی ندارد، مخالف است.

موتورسیکلت‌هایی که اکنون تولید می‌شوند، جملگی منطبق بر استانداردهای زیست‌محیطی و استاندارد ملی کشور هستند و ادعای آلودگی ۸ برابر استاندارد این وسایل نقلیه در هر کیلومتر نادرست است.

سازمان محیط‌زیست

کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی با وجود عدم تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تعطیل نخواهند شد چرا که موتورسیکلت‌سازان ما در ایران فقط بدنه موتور را تولید می‌کنند و قطعات محرک به‌ویژه موتور را وارد می‌کنند.

کارخانه‌های موتورسیکلت در ایران تا پیش از این، موتور کاربراتوری را وارد می‌کردند و از این پس موتور انژکتوری را وارد کشور خواهند کرد که این مهم از مهر ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

در مصوبه اخیر دولت برای آلودگی هوا، بحث ساماندهی موتورسیکلتهای برقی دیده شده و به‌طور حتم این برنامه‌ها ادامه خواهد یافت.

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، از این‌که وزارتخانه‌های صنعت و کشور(به ادعای وی)، شماره‌گذاری ۵۰۰ هزار دستگاه از این موتورسیکلت‌ها آن هم بعد از مصوبه دولت مواقفت کرده‌اند، انتقاد کرد.

در صورت اجرای شماره‌گذاری این حجم از موتورسیکلت‌های کاربراتوری و تزریق آن‌ها به خیابان‌های پایتخت، با احتساب موتورسیکلت‌های موجود در شهر باید انتظار سالانه تا مرز ۱۰۰ هزار کیلوگرم آلودگی متأثر از این وسایل نقلیه را داشت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکار اصلی را اعلام ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور می‌داند.

البته در کنار این برخورد قهری باید به تولیدکنندگان داخلی نیز مشوق‌هایی برای تولید انواع برقی و هیبریدی که آلایندگی به مراتب کم‌تری نسبت به انواع کاربراتوری‌ها دارند، اعطا کرد.

سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس مصوبه دولت اعلام کرد که واردکنندگان موتورسیکلت‌های برقی و قطعات این وسایل نقلیه از پرداخت تعرفه واردات معاف هستند.

دلیل بازار کم رونق موتورسیکلت‌های برقی و هیبریدی در کشور به‌خصوص در پایتخت، نبود ممنوعیت تردد برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که باعث شده این نوع مدرن از موتورسیکلت‌ها همچنان با رکود مشتری در بازار مواجه باشند.

در آخر

به هر حال باید به انتظار نشست تا ببینیم آیا موضوع ساماندهی موتورسیکلت‌های کاربراتوری مانند بسیاری از تصمیم گیری‌های کشور که میان چندین دستگاه مشترک است به حالتی فرسایشی و زمان‌بر تبدیل می‌شود و دست آخر به فراموشی سپرده می‌شود یا این‌که شاهد همکاری گسترده و راهبردی متولیان برای برچیدن کاربراتوری‌ها از خیابان‌های شهر و جایگزینی انواع برقی و هیبریدی خواهیم بود؟

 منابع:

ایرنا

تسنیم

 

آنا