پاک کردن صورت مسأله به بهانه ضعف‌های ساختاری

در پی طرح استیضاح وزیر راه و شهر سازی مطرح شد پاک کردن صورت مسأله به بهانه ضعف‌های ساختاری گروه راه و شهرسازی – استیضاح حق طبیعی مجلس است و همیشه و در ادوار گذشته نیز بوده است. در واقع استیضاح ابزار به حق وکلای مجلس در بخش نظارتی وظایف‌شان است؛ لیکن همواره چالشی به […]

در پی طرح استیضاح وزیر راه و شهر سازی مطرح شد

پاک کردن صورت مسأله به بهانه ضعف‌های ساختاری

گروه راه و شهرسازی – استیضاح حق طبیعی مجلس است و همیشه و در ادوار گذشته نیز بوده است. در واقع استیضاح ابزار به حق وکلای مجلس در بخش نظارتی وظایف‌شان است؛ لیکن همواره چالشی به نام استفاده ابزاری و جناحی از ظرفیت سازنده استیضاح وجود داشته است؛ امری که در خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز احساس می‌شود وجود دارد. نمی‌توان نمره خوبی به عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم داد. ولی باید پذیرفت ما در کشور با مشکل کمبود اعتبار کاهش قیمت نفت و تأخیر و بدعهدی غرب در برداشتن کامل تحریم‌ها مواجه هستیم که می‌تواند تا حدودی باعث مشکلات فراوان وزارت اقتصاد دانست و به این ترتیب، با ارفاق، به این وزارتخانه نمره قابل قبول داد. نکته قابل توجه آن‌که؛ وزیر فعلی سعی در حل ریشه‌ای مشکلات حوزه کاری خود داشته است و با صراحت لهجه درصدد یافتن درمان واقعی دردهای وزارتخانه‌ای است که تا همین چند سال پیش، دو وزارتخانه بود.

زمان مناسبی برای استیضاح وزرا نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در پاسخ سؤالی در خصوص استیضاح برخی وزرا، با اشاره به این نکته که دلایل استیضاح‌کنندگان باید برای مجلس و دیگر نمایندگان شفاف باشد، گفت: در حال حاضر چون تا پایان کار دولت یازدهم مدت زمان کمی باقی مانده بهتر است که خیلی به بحث استیضاح پرداخته نشود.

علی‌لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره موضوع استیضاح برخی از وزرا گفت: دلایل موجود در طرح‌های استیضاح باید به‌طور واضح مطرح شود و صراحت این موضوع در آیین‌نامه وجود دارد.

وی ادامه داد: البته استیضاح‌‌ها پیش از طرح در صحن علنی مجلس و تصمیم‌گیری در رابطه با آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین ممکن است در این مسیر متقاضیان استیضاح از دلایل وزیر مربوطه قانع شده و استیضاح منتفی شود و یا این‌که استیضاح پیش از طرح در صحن به نتیجه برسد.

لاریجانی گفت: بررسی استیضاح‌‌ها دارای سازوکار مشخص است و در حال حاضر چون تا پایان کار دولت یازدهم مدت زمان کمی باقی مانده است بهتر است که خیلی به بحث استیضاح پرداخته نشود؛ ضمن این‌که دلایل استیضاح‌کنندگان نیز باید برای مجلس و دیگر نمایندگان شفاف باشد.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگاری در خصوص غیرشفاف بودن لغو برخی استیضاح‌ها گفت: من نمی‌دانم مقصود شما از غیرشفاف چیست، کسی که درخواست استیضاح می‌کند باید نکاتش را به‌طور شفاف بگوید. چون درغیر این صورت استیضاح مطرح نمی‌شود.

عده‌ای به‌جای برخورد فنی دنبال برخورد سیاسی‌اند

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان این‌که عده‌ای به‌جای برخورد فنی و تخصصی به دنبال برخوردهای سیاسی هستند، گفت: بسیاری از مشکلات امروز حمل و نقل نتیجه بی‌توجهی مجلس و دولت در ادوار گذشته است.

احمدخرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تمام دلایل سانحه قطار مشهد بررسی شود و پس از اتمام بررسی‌ها پرونده به قوه‌قضاییه برود و مراجع دیگر هم در این باره رأی دهند.

وی افزود: هرچند تمام ملت ایران از این سانحه متأثر هستند اما تصمیم‌گیری مجلس نسبت به این استیضاح در این شرایط درست نیست.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با اشاره به اختصاص بودجه ناچیز به بخش‌ حمل و نقل گفت: باید دید در ۳۸ سال پس از انقلاب چه مسایلی باعث افزایش سوانح حمل و نقلی به ویژه در حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و ریلی شده است. معتقدم یکی از مسایلی که در این موضوع تأثیر مستقیم دارد بی‌توجهی مجلس و دولت در ادوار گذشته است.

خرم ادامه داد: در حالی که قبل از انقلاب چیزی حدود ۲۵ درصد از بودجه عمرانی به بخش حمل و نقل اختصاص داشت این رقم در بعد از انقلاب به کم‌تر از ۱۱ درصد رسید و حتی در سال‌هایی بودجه حمل و نقل از بودجه عمرانی تنها ۳ درصد بود.

وی گفت: در حالی که بعد از انقلاب تمام مدیران اولویت حمل و نقل را توسعه ریلی عنوان کردند اما امروز ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل قبل از انقلاب به چیزی حدود ۱۰ هزار کیلومتر پس از ۳۸ سال رسیده است. این در حالی است که امروز باید تمام شبکه ریلی کامل می‌شد و پروژه‌های توسعه کیفی در حال انجام می‌بود.

خرم تأکید کرد: به‌طور قطع یکی از مشکلات و موانع، اختصاص بودجه ناچیز به بخش حمل و نقل است.

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات با غیرمنطقی خواندن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این شرایط تأکید کرد: عده‌ای می‌خواهند به جای برخورد فنی و تخصصی برخورد سیاسی با مسایل داشته باشند و به‌طور قطع استیضاح آقای آخوندی در شرایطی که تنها چند ماه از عمر دولت باقی مانده است به صلاح نیست.

خرم با اشاره به بدعت گزاری مدیرعامل شرکت راه‌آهن و استعفای وی از سمت خود پس از وقوع این حادثه گفت: در زمان وزارتم پس از سانحه سقوط هواپیما در مصاحبه‌ای با صدا و سیما از مردم عذرخواهی کردم اما صدا و سیما با این جریان برخورد سیاسی کرد و جمله عذرخواهی مرا سانسور کرد.

وی افزود: در آن زمان یکی از منتقدان صدا و سیما بودم و به‌طور صادقانه و با صراحت انتقاداتم را منتقل می‌کردم که گویا این برخورد مورد پسند صدا و سیما نبود.

خرم افزود: امروز هم صدا و سیما نباید غرض‌ورزانه درباره موضوعات اطلاع‌رسانی کند.

وزیر دوره اصلاحات با بیان این‌که مجلس دهم نباید رأی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی دهد، گفت: هنوز مسأله حادثه روشن نشده است و این‌که آیا وزیر راه و شهرسازی به‌طور مستقیم در این سانحه دخالتی داشته مشخص نیست.

وی در باره الزام مجهز بودن سیستم حمل و نقل ریلی به تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید گفت: از سال ۸۱ به شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ابلاغ کردیم که هیچ ایستگاه راه‌آهنی بدون تجهیزات CTC نباید به افتتاح برسد و در آن زمان راه‌آهن بافق‌–‌مشهد به طول هزار کیلومتر با تجهیزات سیگنالینگ به افتتاح رسید و معتقدم دولت‌‌ها هم باید نگاه ویژه‌ای به ورود تکنولوژی‌های جدید به سیستم‌های حمل و نقلی داشته باشند.

اطلاعات غلطی به مجلس درباره وزارت راه داده بودند

درپی وقوع سانحه دلخراش قطارسمنان –مشهد که منجربه جان باختن ۴۸ نفر از هموطنانمان شد، همزمان با تشکیل کمیته ویژه بررسی این حادثه، اعضای کمیسیون عمران مجلس اقدام به برگزاری نشست کارشناسی برای ارزیابی فنی وکارشناسی این موضوع با وزیر راه و شهرسازی و تیم کارشناسی این وزارتخانه کردند. از قرار معلوم توضیحات اولیه فنی وکارشناسی وزارتخانه راه و شهرسازی برای اعضای کمیسیون عمران تاحدی قانع‌کننده بوده است.

در این زمینه فرج ا… رجبی –عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با صما درباره جزییات این نشست دوجانبه اظهار داشت: در این جلسه تیم وزارتخانه راه و شهرسازی درباره سانحه قطار سمنان – مشهد اقدام به ارایه توضیحاتی درباره مسایل فنی و کارشناسی سانحه، فرایند مدیریت، عکس‌العمل مدیران محلی نسبت به خرابی سیستم هوشمند قطار، نحوه امداد رسانی به مصدومان حادثه، سن ناوگان و… دادند

عضو اصلی شورای مرکزی دوره هفتم با بیان این‌که تیم وزارتخانه راه و شهرسازی پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارایه دادند، گفت: این تیم در این زمان کوتاه توانستند پاسخ‌هایی قانع کننده ارایه دهند. البته این جلسه اولین جلسه از تعامل کمیسیون عمران با وزارتخانه راه و شهرسازی است و به نظر می‌رسد که به عنوان نخستین جلسه دستاوردهای خوبی داشته است و قطعاً در جلسات آتی موضوعات این حادثه از ابعاد و جوانب مختلف بررسی خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که مجموعه وزارتخانه در بسیاری از مجموعه‌ها روشنگری کردند و مشخص شد بسیاری از مشکلات بد منتقل شده بود افزود: وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد درباره سلامت کار خودم و تیم تحت مدیریتم حتی درحد یک ریال هم پاسخگو هستم .

رجبی درباره دلیل این اظهار نظر وزیر ادامه داد: موضوع درباره نحوه انعقاد یک قرارداد و چگونگی واگذاری آن بود که پس از توضیحات وزیر محترم راه و شهرسازی مشخص شد که این قرارداد اساساً قبل از دوره مدیریت ایشان بسته شد و به هردلیلی دوباره در دوره مدیریتی ایشان مطرح شده است درحالی که به هیچ‌وجه ربطی به ایشان نداشته است.

فضای منفی علیه آخوندی قطعاً منتفی خواهد شد

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: ماحصل ماجرا به نظر می‌رسد که برای مفاهمه یک گام مثبتی برداشته شده است ودرپاره‌ای از موضوعات توضیحاتی ارایه شد که قابل تعمق بود و فکر می‌کنم اگر ما اجازه دهیم که تأثیرات منفی عاطفی سانحه که بسیار دردناک و سخت است و باید به بازماندگان جانباختگان آن از صمیم دل تسلیت بگویم تعدیل شود، این امکان فراهم شود که در فضایی کاملاً فنی و تخصصی موضوع را از ابعاد و جوانب مختلف مورد بررسی قراردهیم.

وی درباره امکان صرف‌نظر کردن نمایندگان از استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من نمی‌توانیم با این جلسه بگویم که بحث استیضاح منتفی شده است اما من می‌خواهم بگویم که دست وزارت راه در برخی از موارد پر بود، یعنی اینطور نبود که دستش خالی باشد.

رجبی خاطرنشان ساخت: به تدریج اگر فرصتی برای تعامل بیش‌تر بین دولت و مجلس فراهم شود این فضای منفی تبدیل به یک فضای منطقی می‌شود و بنده براین باورم که با برگزاری دو الی ۳ جلسه با تیم کارشناسی وزارتخانه راه و شهرسازی این اتفاق عملیاتی خواهد شد به‌طوری که فضا از حالت احساسی به فضای منطقی تبدیل خواهد شد.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی جایز نیست

همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص جلسه امروز وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز عمدتا به مباحثی پیرامون حادثه اخیر ریلی و برخورد دوقطار تبریز- مشهد و سمنان- مشهد پرداخته شد و دلایلی که منجر به وقوع این اتفاق و برخورد دو قطار و درنهایت کشته شدن جمعی از هموطنان شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شهرام‌کوسه‌غراوی با تأکید بر این‌که بر اساس اظهارات مطرح شده در این جلسه، خطاهای انسانی عامل اصلی وقوع این اتفاق بوده است افزود: از جمله این خطاهای انسانی مربوط به اشتباهات کارشناس سامانه کنترل و راننده قطار سمنان- مشهد بوده است.

وی با بیان این‌که در این جلسه وزیر راه و شهرسازی طی نقطه نظراتی، دلایل بروز این حادثه تلخ و مباحث مرتبط با این رویداد را ارایه و اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز نظرات کارشناسی خود را در این رابطه ارایه کردند عنوان کرد: درنهایت اعضای کمیسیون عمران جمع‌بندی خود را در این خصوص انجام دادند که نتیجه آن متعاقباً اعلام می‌شود.

کوسه غراوی در ارزیابی خود از موضوع طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به این‌که بیش از شش ماه از عمر دولت یازدهم باقی نمانده است، به نظر می‌رسد که در این چند ماه باقی مانده استیضاح وی جایز نیست، اما در هر حال نظر نمایندگان مجلس در این زمینه مطرح است.

عضو هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، همچنین در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در طول سه سال گذشته تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در این دوره نقاط قوت بسیاری داشته که البته نقاط ضعفی هم وجود دارد، اما به عقیده من آنچه موجب بروز حادثه اخیر برخورد دو قطار شد، ناشی از ضعف مدیریت بوده و همین مسأله این حادثه را رقم زد.

 اهل بهارستان هر رأیی را به عباس آخوندی بدهند قانون است لیکن امید است با انصاف و نگاه کارشناسی در یکی از مهم‌ترین کارفرمایان پیمانکاران کشور در خصوص رفتن یا ماندن وی تصمیم‌گیری شود، زیرا مهم‌تر از وجود فردی اصلاح زیرساخت‌های یک مجموعه کلان است.

توضیحات آخوندی درباره علت وقوع سانحه قطار قانع کننده بود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره علت وقوع سانحه قطار مشهد که دقایقی پیش در جلسه با اعضای کمیسیون عمران مطرح شد قانع‌کننده بود، اظهار داشت: مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستم.

اقبال محمدیان، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این که جلسه کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی در حال برگزاری است، گفت: صحبت‌های آخوندی درباره سانحه اخیر قطار مشهد در ایستگاه هفت‌خوان منطقی بوده و توضیحات وزیر را می‌پذیریم.

وی با اشاره به عوامل مؤثر در بروز سانحه اخیر اظهار داشت: طبق گزارش‌های رسمی کمیته ویژه، ۴ نفر از مسؤولان کنترل، مقصر شناخته شده‌اند و طبق بررسی‌ها خطای عامل انسانی در وقوع سانحه برخورد دو قطار محرز است.

این نماینده مجلس با بیان این که شرح وظایف منابع انسانی در یک سیستم مدیریتی باید به نحو شایسته‌ای انجام شود، گفت: هر چند که موضوعات فنی از جمله قدمت واگن‌ قطار‌ها که بعضاً به ۳۷ سال هم می‌رسد باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد اما معتقد هستم که باید با عوامل انسانی مقصر در این سانحه برخورد قانونی و جدی انجام شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر راه درباره علت وقوع سانحه ریلی اخیر گفت: توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع‌کننده بود. هرچند نگرانی‌هایی از این بابت داشتیم اما با توضیحات آقای آخوندی نگرانی‌های ما از بابت عملکرد مدیریتی رفع شد.

 عضو کمیسیون عمران با ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان قطار تبریز-مشهد اظهار داشت: به‌طور قطع پیگیر برخورد جدی با عوامل مقصر در این سانحه خواهیم بود.

 

 وی با تأکید بر این که مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستم، گفت: با توجه به سوابق کاری آقای آخوندی و تعهدات ایشان در حوزه راه و شهرسازی و توضیحات قانع‌کننده وی در جلسه با اعضای کمیسیون عمران، معتقدم که برکناری وزیر راه و شهرسازی منطقی نیست.