ممنوعیت ورود تمامی دستگاه‌های دولتی برای راه‌اندازی مراکز داده

در راستای واگذاری حوزه دیتابیس به بخش خصوصی صورت گرفت ممنوعیت ورود تمامی دستگاه‌های دولتی برای راه‌اندازی مراکز داده تابلو شرکت‌های SME حوزه فاوا در فرابورس راه‌اندازی شد گروه فناوری اطلاعات – وزیر ارتباطات برای رفع دغدغه رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مبنی بر تأمین شرایطی برای ممنوعیت ورود تمامی دستگاه‌های دولتی به حوزه […]

در راستای واگذاری حوزه دیتابیس به بخش خصوصی صورت گرفت

ممنوعیت ورود تمامی دستگاه‌های دولتی برای راه‌اندازی مراکز داده

تابلو شرکت‌های SME حوزه فاوا در فرابورس راه‌اندازی شد

گروه فناوری اطلاعات – وزیر ارتباطات برای رفع دغدغه رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مبنی بر تأمین شرایطی برای ممنوعیت ورود تمامی دستگاه‌های دولتی به حوزه مراکز داده گفت: این موضوع انجام شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ناصرعلی‌سعادت با اعلام این‌که طی تعامل با شرکت فرابورس تابلوی جدیدی با عنوان SME ایجاد شده است، اظهار کرد: در دنیا یکی از عوامل اصلی رشد صنعت ICT بازار بورس است. متأسفانه در کشورمان شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که اغلب هم جزو SME هستند به سختی می‌توانستند به بازار بورس راه یابند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، افزود: اما اکنون با همکاری صورت گرفته میان صندوق تحقیقات و صنایع الکترونیک و فرابورس با سازمان نصر کشور، مصوب شد تا شرکت فرابورس تابلوی جدیدی به نام شرکت‌های SME ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: این تابلو مطابقت بسیاری با قالب شرکت‌های IT دارد تا بتوانند خیلی سریع از طریق فروش سهام تأمین سرمایه کنند.

سعادت به مزایای ایجاد تابلوی جدید اشاره کرد و گفت: در تابلوهای موجود معمولاً هر شرکت باید سابقه ۳ ساله سودآور، شفاف و روشن تحویل دهد که به هیچ عنوان نباید ضررده باشد. اما در این امکان جدید شرکت‌های SME می‌توانند تنها با یک سال سابقه فعالیت که حتی می‌تواند این سابقه روی اظهارنامه متضرر باشد، برای ورود به بازار فرابورس تقاضا بدهد. سازمان نظام صنفی نیز آمادگی هرگونه همکاری و مشاوره به شرکت‌ها را دارد.

او با تأکید بر این‌که بازار مراکز داده باید به بخش خصوصی سپرده شود، ابراز کرد: طی آخرین جلساتی که در دو سال گذشته برگزار شده، قرار بر این شد برای راه‌اندازی مراکز داده مجوزی صادر نشود اما شرکت‌ها رتبه‌بندی شوند و براساس رتبه مشوق‌های مختلف مانند تخفیف اینترنت، برق و غیره شامل حال‌شان شود.

رییس سازمان نصر کشور که در چهارمین مراسم هماندیشی توسعه بخش ICT کشور و مقابل وزیر ارتباطات سخن می‌گفت، یادآور شد: از وزیر ارتباطات تقاضا داریم ورود تمامی دستگاه‌های دولتی به حوزه مراکز داده ممنوع شود. در همین حین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این موضوع انجام شده است.

وی تأکید کرد: همینطور تقاضا داریم اگر بخش دولتی تاکنون دیتاسنتری راه‌اندازی کرده به بخش خصوصی واگذار کند تا این بازار به‌طور کامل به بخش خصوصی سپرده شود.

۱۰ شرکت برتر دنیا در حوزه فناوری اطلاعات فعالند

وی با اشاره به مواردی از جمله افزایش سهم فناوری اطلاعات نسبت به فناوری ارتباطات در بازار کشور، تأمین منابع مالی بنگاه‌های کوچک (SME) در بازار فرابورس و رفع موانع صادرات نرم‌افزار که در این نشست مطرح شد، گفت: در سال ۲۰۱۶ اندازه بازار صنعت فاوا ۳٫۸ هزار میلیارد دلار اعلام شده که متأسفانه منطقه خاورمیانه در آمار‌ها لحاظ نشده است.

سعادت ادامه داد: این درحالی است که در سال ۲۰۱۶ کل تولیدات نفت و مشتقات آن بالغ بر ۳۵ میلیارد بشکه اعلام شده که درآمد کلی آن با احتساب قیمت‌های جهانی حدود ۱٫۷هزار میلیارد دلار می‌شود و این کم‌تر از نصف درآمد شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیاست.

وی آماری از استاندارد جهانی سهم فناوری اطلاعات نسبت به فناوری ارتباطات ارایه کرد و افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات به رغم این‌که قابل تفکیک از یکدیگر نیستند، اما نسبت این دو در بازار آمریکا ۷۰ به ۳۰ به نفع فناوری اطلاعات (IT) است. شاهد این ادعا نیز ۱۰ شرکت برتر دنیا است که همه در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند. در استانداردهای جهانی این رقم ۶۰ به ۴۰ به نفع IT است.

سعادت با بیان این‌که در کشور ما طبق آمارهای وزارتخانه این نسبت ۲۰ به ۸۰ به نفع CT یا فناوری ارتباطات است خاطرنشان کرد: در این شرایط باید علاوه بر توجه به فناوری ارتباطات، توجه به فناوری اطلاعات (IT) را ۶ برابر کنیم تا به استانداردهای جهانی در تقسیم نسبت این دو مقوله برسیم. براین اساس از وزیر ارتباطات می‌خواهیم که همان‌طور که در هفته جلسه‌ای برای ارایه آخرین گزارش‌های شبکه ملی اطلاعات برگزار می‌کند برای ۶ برابر کردن سهم فناوری اطلاعات نیز وقت و جلسه بگذارد.

اپلیکیشن‌ها موانع صادرات نرم‌افزار را برداشتند

وی در مورد رفع موانع صادرات نرم‌افزار نیز به شبکه توزیع بین‌المللی اشاره کرد و افزود: شبکه‌های توزیع بین‌المللی موضوع توزیع نرم‌افزار‌ها به خصوص اپلیکیشن‌های موبایل را ساده کردند. به نحوی که هر برنامه‌نویسی می‌تواند برنامه و APP خود را در اپ‌استورهای جهانی به فروش برساند. این درحالی است که تا پیش از این روش‌های سنتی مانند گذر از گمرک یا مجوزهای صدور نرم‌افزار، مانع صادراتی محسوب می‌شد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تأکید بر ایجاد مشوق‌های تولید نرم‌افزار در کشور گفت: برای حمایت از تولید نرم‌افزار باید مشوق‌های تولید مانند معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیریم تا جوانان به این حوزه علاقه‌مند شوند.

وی به شرکت‌هایی که اخیراً در امر واردات تجهیزات شبکه با مشکلاتی مواجه شده بودند نیز خبر داد: طی صحبت‌های صورت گرفته، علی‌اصغرعمیدیان، معاون وزیر ارتباطات، قول پیگیری جدی این مسأله را داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری مهر

 

روابط عمومی سازمان نصر ایران