مناقصات بین‌المللی توسعه ۳ میدان نفتی و گازی با تکمیل دوره مطالعاتی برگزار می‌شود

مناقصات IPC از قانون داماتو در امانند مناقصات بین‌المللی توسعه ۳ میدان نفتی و گازی با تکمیل دوره مطالعاتی برگزار می‌شود گروه انرژی- شل درحالی در بازار صنعت نفت ایران پیشقدم شد و قول همکاری در ۳ پروژه اعم از دو میدان نفتی و یک میدان گازی را داد که هنوز چند روزی بیش‌تر از […]

مناقصات IPC از قانون داماتو در امانند

مناقصات بین‌المللی توسعه ۳ میدان نفتی و گازی با تکمیل دوره مطالعاتی برگزار می‌شود

گروه انرژی- شل درحالی در بازار صنعت نفت ایران پیشقدم شد و قول همکاری در ۳ پروژه اعم از دو میدان نفتی و یک میدان گازی را داد که هنوز چند روزی بیش‌تر از تمدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان نمی‌گذرد. این رفتار غول نفتی با ملیت بریتانیایی- هلندی‌‌اش نشان می‌دهد که ظاهراً برای این شرکت‌های بین‌المللی، هدف یعنی ورود به بازار نفت ایران بسیار حایز اهمیت تر از آن چیزی است که بتوان با علم کردن مجدد حصار تحریم‌ها، آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرد. تمدید قانون داماتو از سوی سنا و کنگره آمریکا چه نقض برجام باشد و چه نه، رویکرد اصلی این حرکت نشانه گرفتن چرخ‌های اقتصاد ایران است تا بار دیگر با ایجاد موانع و محدودیت‌های بین‌المللی در زمینه‌های متعدد بده بستان‌های تجارتی به‌خصوص در صنعت نفت و گاز، مجدداً دست و پای کشور را به زنجیر بکشند. از این رو ترس‌ها و نگرانی‌های متعددی از سوی مسؤولان و سردمداران برای ترسیم این آینده مبهم صنعت نفت شکل گرفته است. اما اقدام اخیر شل کمی از این دغدغه‌های مربوط به این جریان را فرونشاند. بنابراین می‌توان امیدوار شد که سید قراردادهای IPC و به‌دنبال آن پروسه برگزاری مناقصات نفتی در امان خواهند بود؛ البته به شرط این‌که مشتریان خارجی و شرکت‌های بین‌المللی از موضع خود همانند گذشته عقب‌نشینی نکنند و تغییر عقیده ندهند و اگر در بازار ایران ورود کردند پروژه‌های نفتی را با فشار احتمالی آمریکا بلاتکلیف ر‌ها نکنند. از همین روی بود که در واپسین روزهای هفته گذشته یک تفاهمنامه برای مطالعه ۳ میدان نفتی و گازی مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل منعقد شد، تا سرنوشت میادین نفتی آزادگان جنوبی، یادآوران و همچنین میدان گازی کیش هرچه سریعتر مشخص شود.

تاکنون شرکت ملی نفت ایران ١٥ تفاهمنامه مطالعاتی با شرکت‌های خارجی امضا کرده و برای توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس‌جنوبی نیز با کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی و خارجی موافقتنامه امضا کرده است.

معاون مدیرعامل شل در خصوص دورماندن ایران از بازار رقابت بیان کرده در تمام سالهایی که گذشت ایران در مواجه با تحریم‌ها عملکرد فوقالعادهای از خود نشان داد و صنعت نفت این کشور همچنان پا برجا ماند و بازار جهانی نفت چشم انتظار بازگشت ایران به عرصه بینالمللی بود.

هانس نایکمپ افزود: معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی یک گام مهم در ایجاد موقعیت برد-برد در فضای تجارت به شمار می‌رود و با جذب سرمایه خارجی ما اهمیت این توسعه و رشد را درک می‌کنیم و درصدد شناسایی راههای مؤثرتری برای همکاری با شرکت ملی نفت ایران هستیم.

معاون مدیرعامل شل با بیان اینکه پیشرفت ایران در برخی حوزه‌ها به ویژه حوزه تولید گاز طبیعی تحسین‌برانگیز و غیرقابل انکار است، افزود: ایران در این راستا توانسته است هم نیازهای داخلی خود را به خوبی پوشش دهد و هم صنعت خود را در عرصه جهانی زنده نگه دارد.

نایکمپ تأکیدکرد: اما این به تنهایی برای بهره‌برداری حداکثری ایران از میدانهای نفتی خود کافی نیست، زیرا افزایش ضریب بازیافت پس از ضرورت انجام عملیات اکتشافی و توانمندسازی در حوزه میعانات گازی موضوعی بسیار مهم و اساسی در روند پیشرفت و افزایش تولید کشور ایران است.

همچنین «نیکلاس هاپتون» در حاشیه امضای یادداشت تفاهمنامه درباره نگرانی‌های احتمالی از مواضع دولت آینده آمریکا افزود: موضع من، موضع دولت انگلیس است و ما با قدرت از اجرای برجام و گسترش روابط تجاری با ایران حمایت می‌کنیم.

سفیر انگلیس در تهران از حضور یک هیأت تجاری این کشور متشکل از نمایندگان شرکتهای نفت و گاز و شرکتهای معدنی در تهران خبر داد و اضافه‌کرد: من امروز در این مراسم حضور یافتم تا تأکید کنم با قاطعیت از روابط تجاری تهران- لندن حمایت می‌کنم و پیامی را نیز با مضمون حمایت از تجارت با تهران به هلند بفرستم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز در خصوص تحریم‌ها بیان‌کرد: اگر قرار بود این تحریم‌ها تأثیر داشته باشد، امروز این تفاهمنامه با شل امضا نمی‌شد.

علی کاردر درباره برگزاری مناقصه برای میدان آزادگان گفت: انجام مطالعات و امضای تفاهمنامه، تعارضی با برگزاری مناقصه ندارد؛ پیش از برگزاری مناقصه یک میدان، می‌توان تفاهمنامه مطالعاتی امضا کرد.

بنابراین با توجه به وعده کاردر نخستین مناقصه بین‌المللی صنعت نفت در اوایل سال ۲۰۱۷ برای توسعه میدان آزادگان جنوبی برگزار می‌شود.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود با تکمیل دوره مطالعات و دریافت پیشنهادهای فنی شرکت‌های معتبر بین‌الملی، مناقصه بین‌المللی توسعه این ۳ میدان نفتی و گازی توسط شرکت ملی نفت ایران تا چند ماه آینده برگزار شود.

محمد قلی یوسفی، اقتصاددان با اشاره به امضای تفاهمنامه مطالعه دو میدان نفتی و یک میدان گازی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل، ایران را کشوری برخوردار از پتانسیل بالا برای جذب سرمایه خواند.

وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه ایران و تمدید قانون داماتو از سوی کنگره و سنای این کشور به شانا گفت: ایران به همه تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان و امضای تفاهمنامه‌های همکاری حاکی از عملکرد مناسب ایران است.

این اقتصاددان افزود: چنان‌چه قانون داماتو از سوی رییس‌جمهوری آمریکا دوباره تمدید شود، اگر چه به صورت مستقیم نقض برجام نیست با این حال به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاران را از حضور در کشورمان منع می‌کند و از این رو می‌تواند نقض‌کننده برجام باشد.

وی با بیان این که در هر حال کشورهای اروپایی طی این مدت نشان دادند که علاقهمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، ادامه داد: باید حضور شل در ایران را به فال نیک بگیریم.

یوسفی گفت: سیاست‌های خوب آقای زنگنه و موضع‌گیری منطقی او درباره جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به گونه‌ای بود که این پیام را به شرکتهای خارجی داد که ایران مایل به همکاری با همه شرکت‌هاست و خوشبختانه طی ماههای اخیر شاهد امضای تفاهمنامه‌های بین‌المللی با شرکت‌های خارجی بوده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی تصریح‌کرد: در شرایط فعلی صنعت ایران برای توسعه و انتقال فناوری برای افزایش تولید به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و سیاست وزارت نفت نیز مبتنی بر جذب سرمایه خارجی است.

در حالی که قانون تحریم ایران از سوی کنگره و سنای آمریکا تمدید شده است، چهارشنبه گذشته شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه مطالعه ۳ میدان آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش را با شرکت اروپایی شل منعقد کرد.

قانون تحریم ایران (Iran Sanction Act) یا ISA نام طرح پیشنهادی سناتور آلفونسو داماتو در مجلس سنای آمریکاست که در سال ١٩٩٦ با هدف تحریم بخش انرژی و صنعت نفت ایران به تصویب و به امضای رییس‌جمهوری وقت آن، بیل‌کلینتون رسیده است و به قانون داماتو مشهور است.

تفاهمنامه شل با ایران نشانه ناکارآمدی وعده ترامپ برای لغو برجام است

وال استریت ژورنال، تفاهمنامه شل با شرکت ملی نفت ایران را نشانه ناکارآمدی وعده رییس‌جمهوری منتخب آمریکا برای لغو برجام ارزیابی و این تفاهمنامه را گشایش فصلی نو در تاریخ پرماجرای صنعت نفت عنوان کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «شل با وجود تردید درباره سیاستهای ترامپ با ایران تفاهمنامه نفتی امضا کرد»، نوشت: تفاهمنامه شرکت انگلیسی-هلندی شل با شرکت ملی نفت ایران این سیگنال را می‌دهد که وعده دونالد ترامپ برای لغو برجام مانع از حضور شرکتهای بین‌المللی انرژی در ایران نخواهد شد.

این رسانه آمریکایی با اشاره به بازگشت شرکتهای بزرگ نفتی دنیا به ایران افزود: شل دومین شرکت بزرگ نفتی دنیاست که پس از توتال به ایران بازگشت و برای حضور در صنعت نفت و گاز ایران تفاهمنامه امضا کرد.

براساس این گزارش میدان نفتی آزادگان شامل دو میدان آزادگان شمالی و جنوبی است که قرارداد توسعه بخش شمالی و جنوبی این میدان با شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌ای امضا شد.

حجم نفت درجای میدان آزادگان شمالی ٥,٦ میلیارد بشکه و ضریب برداشت آن هم ٦ درصد و نفت در جای میدان آزادگان جنوبی معادل ٢٥,٣٤ میلیارد بشکه و نفت قابل برداشت آن حدود دو میلیارد بشکه با احتساب ضریب برداشت ۸٫۲درصد برآورد شده است.

در آزادگان جنوبی به دنبال خلع ید شرکت سیانپیسیآی از توسعه این میدان، پیمانکاران ایرانی توسعه این میدان را بر عهده گرفتند، براساس پیش‌بینیهای انجام شده، برداشت نفت از این میدان تا اواخر سال ٩٧ به ٣٢٠ هزار بشکه در روز رسیده و اهداف فاز نخست توسعه از آن محقق شود.

میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش (واقع در آب‌های خلیج‌فارس) در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری، در جوار جزایر هندورابی و در شرق جزیره لاوان قرار دارد و پس از میدان پارس‌جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی خلیج‌فارس به شمار می‌رود. فاز نخست طرح توسعه این میدان با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز در حال اجراست.

طرح توسعه میدان گازی کیش با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه به منظور تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.

 

طرح توسعه میدان گازی کیش از دو بخش تأسیسات سرچاهی در جزیره کیش، سکوهای دریایی تولید گاز و تأسیسات پالایشگاهی در ساحل سرزمین اصلی در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکیل شده است و برای رعایت حداقل عوارض زیست‌محیطی در جزیره کیش همه تأسیسات پالایشگاهی این طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می‌شود.