فعالیت معدنی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران فعالیت معدنی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است گروه معدن و زمین- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: فعالیت معدنی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و در فعالیت معدنی با استفاده از مواد اولیه بومی و داخلی اشتغالزایی و رشد صادرات را داریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی‌اسماعیلی‌دهج در جلسه […]

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران

فعالیت معدنی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است

گروه معدن و زمین- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: فعالیت معدنی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و در فعالیت معدنی با استفاده از مواد اولیه بومی و داخلی اشتغالزایی و رشد صادرات را داریم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی‌اسماعیلی‌دهج در جلسه کمیسیون معدن و در جمع بهره‌برداران استان زنجان، افزود: براساس آنچه که در سال گذشته مصوب شده فعالیت‌هایی از جمله ارزیابی در صندوق بیمه بخش معدن به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شده است.

این مسؤول ادامه داد: تاکنون نمایندگان مورد نظر در زمینه امور صندوق بیمه مشخص و احکام آنان نیز صادر شده است که منتخبان در حوزه کاری خود متخصص هستند. همچنین از ۲۳ دی‌ماه جلسه آموزشی برای این مسؤولان در ایمیدرو برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر مسؤولان فنی معادن براساس دستورالعمل‌های صادره از طرف نظام مهندسی معدن عمل نکنند، بدون شک پروانه آن‌‌‌ها باطل خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: سازمان نظام مهندسی معدن وظیفه دارد که همواره یار و یاور بهره‌برداران بوده و این کار را در چارچوب قانون عملی کند و برگزاری جلسات علمی، آموزشی و به‌خصوص کاربردی برای بهره‌برداران باید در رأس امور باشد.

اسماعیلی‌ با اشاره به ضربه‌های سنگینی که برخی از گزارش‌ها از روی ناآگاهی به بخش معدن وارد کرده است، گفت: رسانه ملی می‌توانست با فرهنگ‌سازی برخورد روستاییان را با معادن بهتر کند و در صورت انجام این امر حال فرزندان این روستاییان در همان معادن و در نزدیکی خانواده خود مشغول به‌کار بودند و دیگر نیازی نبود که به شهرهای بزرگ برای یافتن کار بروند.

وی معدن را نجات‌بخش کشور در دوران تحریم دانست و افزود: معدن همواره در کشور بخشی مولد بوده و این بخش نیز در حال حاضر بخش دارای مزیتی در اقتصاد کشور بوده و نمونه‌ای برای اقتصاد مقاومتی در کشور است.

اسماعیلی‌دهج در ادامه با اشاره به بحث خام‌فروشی مواد معدنی گفت: در ابتدا باید در کشور خام‌فروشی تعریف شود و نمونه و الگویی برای آن تعیین شود و این الگو باید مطابق با علم روز و استانداردهای بین‌المللی باشد و برای هر ماده معدنی نیز باید مرزی تعیین کرد، زیرا که مرز خام‌فروشی برای همه مواد معدنی موجود در کشور یکسان نیست و نبود این شاخص‌‌‌ها سبب شده است که بر سر خام‌فروشی جدل ایجاد شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: در نمایشگاه‌هایی که طی سال جاری در کشور برگزار شده، بیش از ۲۰۰ شرکت معدنی حضور داشتند و ۶۰شرکت حاضر در نمایشگاه از کشور آلمان بودند.

اسماعیلی دهج تصریح کرد: باید بر مبنا و پایه اصولی ناظران فنی به شکل مداوم مسؤولیت نظارت در معادن را داشته و مدیریت داشته باشند.

وی به آغاز پژوهشگری و همکاری با مراکز پژوهشی در حوزه معادن کشور اشاره کرد و افزود: بخش پژوهش سازمان از آموزش جدا شده است و به زودی دستورالعمل آن برای اجرا به تمام استان‌ها صادر می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران یادآور شد: فعالیت معدنی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و در فعالیت معدنی از مواد اولیه بومی و داخلی، با توسعه صنایع، اشتغالزایی و رشد صادرات را داریم.

در ادامه این جلسه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم مشکلات موجود در بخش معدنی استان را احصا و برای این مشکلات برنامه‌هایی برای حل گام به گام ارائه کنیم.

ناصرفغفوری ادامه داد: بیان همه مشکلات در جلسات خود نوعی مشکل ایجاد می‌کند، زیرا نمی‌توان با کلی‌گویی‌هایی که در جلسات انجام می‌شود انتظار داشت که بتوان این مشکلات را حل کرد.

وی افزود: مشکلات موجود را در سطح کشوری نیز پیگیری خواهیم کرد و در بخش‌هایی که نمی‌توانیم به بخش خصوصی کمک کنیم نباید برای آن‌‌ها نیز مشکل ایجاد کنیم.

این مسؤول با اشاره به حقوق وصول دولتی شده از بخش معدنی در استان زنجان، تصریح کرد: در ۸ ماه سال گذشته ۳.۵ میلیارد تومان حقوق دولتی از بخش معدن وصول شده است و در سال‌جاری نیز میزان وصولی‌های حقوق دولتی از بخش معدن در استان ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و تاکنون سوخت هیچ معدنی به دلیل بدهی دولتی تاکنون قطع نشده است.

در خاتمه، رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: باید برای ایجاد اشتغال در بخش معدن به این بخش توجه ویژه‌ای داشت و باید توجه داشت که مواد معدنی استخراج شده از معادن سبب رونق واحدهای فرآوری معدنی می‌شود که این مهم خود افزایش اشتغال را در این بخش به همراه دارد.

 

مهدی حمیدی ادامه داد: قرار بود تفاهمنامه‌ای ۳ جانبه توسط سازمان نظام مهندسی معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز اداره محیط‌زیست منعقد شود که برای انعقاد این تفاهمنامه با مخالفت محیط‌زیست مواجه شدیم و باید بدانیم که اگر به دنبال افزایش اشتغال در حوزه معدن هستیم باید به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.