داروی آرتروز به رشد مجدد مو‌‌ها کمک می‌کند!

دستاوردهای از پژوهش‌های دنیای سلامتی داروی آرتروز به رشد مجدد مو‌‌ها کمک می‌کند! گروه محیط‌زیست- محققان در ماه نوامبر گزارش دادند که دو بیمار، یک مرد و یک زن، پس از مصرف دارو برای درمان آرتروز، رشد مجدد حداقل برخی از موهای خود را مشاهده کردند. با این حال، این یافته‌های جدید برای بیماران امیدواری […]

دستاوردهای از پژوهش‌های دنیای سلامتی

داروی آرتروز به رشد مجدد مو‌‌ها کمک می‌کند!

گروه محیط‌زیست- محققان در ماه نوامبر گزارش دادند که دو بیمار، یک مرد و یک زن، پس از مصرف دارو برای درمان آرتروز، رشد مجدد حداقل برخی از موهای خود را مشاهده کردند.

با این حال، این یافته‌های جدید برای بیماران امیدواری ایجاد می‌کند. دوریس دی، متخصص پوست در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، که در این مطالعه شرکت نداشت، بیان‌کرد: «از دست دادن مو واقعاً اعتماد به نفس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با مطالعه چگونگی اثرگذاری tofacitinib، محققان بهتر می‌توانند درک کنند چه نقصی موجب می‌شود که افراد ریزش مو را تجربه کنند و سپس قادر به توسعه درمان‌های جدید با اثرات جانبی کم‌تری خواهند بود.»

مصرف روغن ماهی در دوران بارداری و کاهش ریسک آسم کودکان

 یک آزمایش بالینی جدید نشان می‌دهد زنانی که در طول ۳ ماهه سوم بارداری خود روغن ماهی مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به آسم در فرزندانشان تا یک سوم کاهش می‌یابد.

جفری بیلر، رییس بخش اطفال در بیمارستان کودکان نیکلاس در میامی، در این زمینه اعلام‌کرد که مواردی مانند سابقه خانوادگی و قرار گرفتن در معرض خطرات زیست‌محیطی، مانند دود سیگار، از عوامل خطرساز برای ابتلا به آسم در کودکان هستند.

حمله قلبی در ارتفاعات خطرناک‌تر است

 به محققان در یک مطالعه دریافتند افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند (به این معنی که ضربان قلبشان متوقف شده است)، اگر در طبقه‌های میانی یا فوقانی ساختمان‌های بلند باشند، نسبت به کسانی که در طبقه‌های پایین‌تر هستند، احتمال کم‌تری وجود دارد که زنده بمانند.

درمان سرطان با ترکیب داروی دیابت و فشارخون

 طبق نتایج یک مطالعه، تلفیق داروهای دیابت و فشارخون می‌تواند شیوه جدید مؤثری در مقابله با سرطان باشد.

دان بنجامین، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما توانستیم نشان دهیم که دو داروی شناخته شده منجر به تأثیرات عمیقی بر تکثیر سلول‌های سرطانی بیش از هریک از دارو‌‌ها به تنهایی خواهند شد.»

به گفته بنجامین، «این داده‌ها از این مطالعه حمایت می‌کند که به‌کارگیری شیوه‌های تلفیقی در درمان بیماران سرطانی مفید هستند.»

علت بروز آکنه بعد از سنین نوجوانی در زنان

 محققان ایتالیایی برخی عوامل مرتبط با خطر ابتلا به آکنه بعد از سن ۲۵ سالگی را در ۵۰۰ زن کشف کردند. آنها دریافتند مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات، سطح استرس بالا و سابقه خانوادگی آکنه در بزرگسالی از علل بروز آکنه است.

دبرا جالیمان، استادیار پوست دانشکده پزشکی نیویورک، در مورد نتایج این تحقیق می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای با «شاخص گلوکزی» بالا مانند نان سفید و برنج، چیپس و بیسکویت و محصولات پخته شیرین در بروز آکنه دخیل هستند. استرس مزمن نیز تهدیدی برای سلامت عمومی بدن است و برروی پوست اثر بدی دارد.»

به گفته جالیمان، در بزرگسالان، زنان بیش از مردان دچار آکنه می‌شوند و علت آن اغلب تغییرات هورمونی و یا عدم تعادل هورمونی است. برای مثال زنان ممکن است قبل از دوره عادت ماهانه یا وقتی که قرص‌های ضدبارداری را شروع و یا متوقف می‌کنند، جوش بزنند.

محققان دریافتندکه شیوه زندگی با آکنه ارتباط دارد. زنانی که کم‌تر از ۴ روز در هفته میوه و سبزیجات یا ماهی تازه می‌خورند، نسبت به زنانی که بیش‌تر از این غذا‌‌ها مصرف می‌کنند، بیش از دو برابر احتمال دارد که در معرض آکنه قرار گیرند.

نتایج آزمایش داروی روسی ضدسرطان

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که داروی ساخت محققان این کشور با چند نوع سرطان مبارزه می‌کند و آزمایش‌های آن بسیار موفقیت‌آمیز و حتی برتر از نمونه آمریکایی است.

وزیر بهداشت روسیه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک این کشور اعلام کرد که آزمایش داروی جدید نتایج باورنکردنی را نشان داده است.

بنا به اطلاعات اعلام شده، داروی جدید ضدسرطان ساخت شرکت روسی «Biocad»، سلول‌های سرطانی را به صورت مستقیم هدف نابودی قرار می‌دهد.

بازسازی عضله با سلول‌های بنیادی ساختگی

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با آزمایش این روش روی یک موش مبتلا به حمله قلبی، برای اولین بار موفق شدند بافت عضله قلب موش را که بر اثر حمله قلبی ضعیف شده بود، با پیوند سلول‌های بنیادی ساختگی قلب، ترمیم کنند.

در درمان‌های سنتی با سلول بنیادی، درصدی خطر ابتلا به سرطان وجود دارد زیرا محققان قادر به توقف تکثیر سلول‌‌ها و تشکیل تومور‌‌ها نیستند.

براساس این گزارش، اما از آنجا که نسخه انسان‌ساز سلول‌های بنیادی تا حدودی توسط میکروذرات مقلد سلول ساخته می‌شود، بنابراین پس از پیوند این سلول‌‌ها به بیمار، تکثیر نمی‌شوند.

این سلول‌‌ها همچنین به گونه‌ای طراحی می‌شوند که سیستم ایمنی بدن را به منظور از بین بردن خطر پس زدن عضو دور بزنند و به عبارت دیگر، بیمار دیگر به اهدا از طرف یکی از بستگانش نیاز ندارد.

سردرد خوشه‌ای در صورت تشخیص قابل درمان است

مطالعات محققان مرکز پزشکی باپتیست در نیویورک نشان می‌دهد سردردهای خوشه‌ای در صورت تشخیص کاملاً قابل درمان هستند. سردرد خوشه‌ای در مردان ۳ برابر شایع‌تر از زنان است.

خوشه‌ای به سردردهای شدیدی گفته می‌شود که شامل درد در یک طرف سر، پشت سر یا اطراف یک چشم است و بیش‌تر در مردان دیده می‌شود. این نوع سردرد معمولاً با میگرن یا آلرژی اشتباه گرفته می‌شود و به همین دلیل به خوبی درمان نمی‌شود. دوره سردرد خوشه‌ای معمولاً ۳ ساعت است و اغلب در خواب شروع می‌شود. جاری شدن اشک، آبریزش و گرفتگی بینی، تعریق و قرمز شدن یک طرف صورت از دیگر علایم این نوع سردرد هستند.

کشف اسرار بارداری با استفاده از تصویربرداری سه بعدی

گروهی از محققان دانشگاه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی توانستند فرایند رشد جنین را در رحم مادر به صورت فیلم‌های رنگی ضبط کنند.

این تصاویر ویدیویی تعامل بین جنین یک موش و رحم مادر را در دوران بارداری نشان می‌دهند و امکان تشخیص نیازهای جنین و مادر را در یک بارداری موفقیت‌آمیز برای متخصصان فراهم می‌کنند.

برای مثال این شیوه قادر است دلایل باداری ناموفق در اثر جهش‌های ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی یا مواد شیمیایی خانگی و حتی بیماری‌های مربوط به سوخت و ساز بدن و اضطراب را توجیه کند.

دوندگان، اتصالات مغزی بهتری دارند

محققان دانشگاه آریزونا دریافتند افرادی که به‌طور مستمر به ورزش دو و میدانی می‌پردازند، در مقایسه با اشخاصی که فعالیت کم‌تری دارند، اتصالات مغزی بهتری دارند.

فعالیت‌هایی که از دید عموم تکراری محسوب می‌شوند، در واقع دربرگیرنده فرایندهای شناختی پیچیده‌ای مانند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هستند و این فعالیت‌های شناختی می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند.

پایان دوران سوزن‌های دردناک دیابت فرا می‌رسد

محققان دانشگاه برمینگهام در حال ساخت نوعی کپسول هوشمند هستند که امکان تحویل خودکار انسولین به بدن بیماران دیابتی را فراهم می‌کند.

این کپسول هوشمند در بدن بیمار حرکت می‌کند و هر جا به سطح بالای قندخون برخورد کند، مقدار مناسبی انسولین در بدن آزاد می‌کند.

کشف یک اندام جدید در بدن!

محققان موفق به کشف یک عضو جدید در داخل بدن انسان شدند.

این عضو جدید در یک ناحیه در معرض دید و در سیستم گوارشی انسان پنهان شده است.

محققان این پژوهش اظهارکردند، اگرچه ما در حال حاضر در مورد ساختار این عضو جدید مطمئن هستیم اما هنوز درک کاملی از عملکرد آن نداریم و انجام مطالعات بیش‌تر در مورد آن می‌تواند کلیدی برای درک و درمان بیماری‌های شکم و گوارش باشد.

این اندام جدید که «مزانتر» نام گرفته، یک عضو جدید است که در سیستم گوارش ما یافت شده و سالیان سال تصور دانشمندان بر این بود که این اندام از قسمت‌های تکه‌تکه و جداگانه تشکیل شده است.

اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این عضو در واقع یک عضو واحد و ادامه دار است.

باهوش‌تر شدن مغز با آموزش موسیقی

یادگیری موسیقی، نواختن ساز و آواز خواندن می‌تواند کیفیت یادگیری و آموزش را بهبود دهد.

آزمایشگاه اعصاب شنوایی دانشگاه نورث وسترن آمریکا پس از انجام تحقیقات و آزمایش‌های مختلف اعلام کرد در صورتی که نوجوانان به مدت دو سال آموزش موسیقی ببینند، ساختار مغز آن‌‌ها تغییر خواهد کرد.

براساس این مطالعه قدرت تمرکز و پردازش صدا در مغز نوجوانان پس از طی شدن این دوره نسبت به قبل بسیار متفاوت خواهد شد.

عدم تأثیر ویتامین E و سلنیوم در کاهش ریسک سرطان روده

طبق یافته‌های یک مطالعه جدید، به نظر نمی‌رسد مصرف ویتامین E و سلنیوم ریسک پلیپ روده را که منجر به سرطان می‌شود، کاهش دهد.

محققان با بررسی داده‌های بیش از ۶۵۰۰ مرد در آمریکا و کانادا دریافتند افرادی که دو آنتی‌اکسیدان مصرف کرده بودند از ریسک پایین‌تر ابتلا به پلیپ روده در مقایسه با افراد مصرف کننده دارونما مواجه نبودند.

پیتر لانس، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما حاکی از این مسأله است که ویتامین E و سلنیوم از ایجاد تومور روده که در نهایت منجر به سرطان روده می‌شود، پیشگیری نمی‌کند.»

ورزش دوچرخه در رختخواب برای بیماران ICU مفید است

 به گفته پزشکان، انجام ورزش دوچرخه در رختخواب برای افرادی که در قسمت ICU بیمارستان بستری هستند می‌تواند روند بهبود برخی بیماران را تسریع نماید.

محققان دانشگاه مک مستر کانادا اثبات کرده‌اند فیزیوتراپیست‌‌ها می‌توانند جلسات دوچرخه زدن در رختخواب را با اطمینان خاطر در مورد بیماران بدحالی که در بخش ICU بستری هستند آغاز نمایند.

 

میشل کو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ممکن است افراد فکر کنند بیماران ICU بسیار برای انجام فعالیت فیزیکی بدحال هستند، اما ما می‌دانیم اگر بیماران در طول دو هفته بستری در بخش ICU دوچرخه در رختخواب را انجام دهند، بعد از ترخیص از بیمارستان می‌توانند بهتر راه بروند.»