پذیرش ریسک اکتشافات معدنی از سوی ایمیدرو جهت ورود بخش خصوصی

پذیرش ریسک اکتشافات معدنی از سوی ایمیدرو جهت ورود بخش خصوصی محمد قره‌داغلی -رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: ایمیدرو ۶ معدن دارای پتانسیل معدنی در حوزه مس، سنگ‌آهن و طلا را از طریق فراخوان به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در چهارمین […]

پذیرش ریسک اکتشافات معدنی از سوی ایمیدرو جهت ورود بخش خصوصی

محمد قره‌داغلی -رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: ایمیدرو ۶ معدن دارای پتانسیل معدنی در حوزه مس، سنگ‌آهن و طلا را از طریق فراخوان به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در چهارمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن افزود: این معادن را که شامل معدن کوچک و متوسط هستند، در ادامه کار فعالیت‌های اکتشافی، به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

 وی تصریح کرد: ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای از طرف دولت، ریسک کار اکتشافی را می‌پذیرد و مناطقی را که از نظر اکتشاف مثبت ارزیابی می‌شود، بخش خصوصی را برای مشارکت دعوت می‌کنیم.

کرباسیان گفت: از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن انتظار داریم که در خصوص موارد یاد شده، ایمیدرو را یاری کنند تا به وظایف خود بهتر عمل کنیم.

وی افزود: یکی از موارد مهمی که در خصوص سنگ‌آهن سال گذشته هم در همایش مطرح شد و اکنون هم یادآوری آن لازم است، ادغام شرکت‌های معدنی کوچک و متوسط است که به صورت کنسرسیوم یا مشارکت انجام شود در حالی که از سال گذشته تاکنون این اتفاق نیفتاده یا به کندی انجام شده است.

رییس هیأت عامل ایمیدرو همچنین بحث قیمت تمام شده، رقابت و بازار را مهم و اساسی خواند و تصریح کرد: اگر مسأله تجمیع معادن انجام نشود، هر روز دغدغه‌هایی مانند قیمت تمام شده، رقابت، حمل و نقل، تولید، فروش و صادرات گریبان می‌گیرد.

وی گفت: انجمن سنگ‌آهن باید مسأله تجمیع یا ادغام را باید در دستور کار خود قرار دهد چون در بازار رقابتی امروز، وضعیت برای این معادن سخت تر خواهد شد. این امر می‌تواند هزینه‌های ثابت را کاهش دهد.

کرباسیان اظهار کرد: برای کاهش قیمت تمام شده باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین مسیرهایی که بتواند قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد، برویم. علاوه بر معادن کوچک، معادن بزرگ هم باید به این مسأله توجه کنند.

وی افزود: همچنین موضوع آب، قیمت تمام شده، محیط زیست و بازار از مسایل اساسی است که باید در دستور کار انجمن سنگ‌آهن قرار بگیرد و ما به عنوان ایمیدرو آماده همکاری در این زمینه‌ها هستیم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه صنعت فولاد در چشم‌انداز اشاره کرد و گفت: رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ غیرواقعی نیست و دست‌یافتنی است؛ لذا برای تحقق آن باید به سمت اکتشافات جدید رفت.

وی افزود: با فعالیت‌های اکتشافی ایمیدرو در یک سال گذشته ۴۰۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن به دست آمده که این رقم در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بسیار بیش‌تر خواهد شد. کشور باید به سمت صنایع پایین‌دستی برود اما مشکل ما بحث تأمین مالی است.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر بخواهیم از بحث رکود به سرعت خارج شویم، باید تحرک بخش مسکن را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم. کشور چین در سال ۲۰۱۵ بعد از کاهش رشد اقتصادی‌‌اش به کم‌تر از ۶ درصد، بخش مسکن را به قیمت افزایش نرخ تورم با هدف به گردش درآوردن چرخ اقتصادی فعال کرد.

وی گفت: برخی اقتصاددانان معتقدند با فعال کردن بخش مسکن، تورم خدشه‌دار می‌شود و تلاش دولت در یک رقمی کردن تورم را بی‌اثر می‌کند اما گروهی دیگر اعتقاد دارند تورم مدیریت شده و قابل قبول بهتر است و باعث می‌شود رونق و اشتغال ایجاد شود. امیدواریم دولت و مجلس این موضوع را بررسی و بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرند.

کرباسیان با بیان مزیت‌های کشور افزود: ایران چند مزیت اساسی از جمله گاز فراوان دارد که استفاده از آن در صنایع معدنی همچون فولاد، آلومینیم، مس و… ارزش‌افزوده آن را تا چند برابر افزایش می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌های کشور آب است و هر چند اکنون بحران آب داریم اما می‌توان با ایجاد واحدهای صنایع معدنی در حاشیه خلیج‌فارس در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

وی تکمیل زنجیره تولید را مهم خواند و افزود: زنجیره تولید بتدریج درحال به بهره‌برداری رسیدن است و می‌تواند برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند و تلاش ایمیدرو کمک به تحقق این مهم است.

۲۷۷میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در ۹ماه امسال دریافت شد

در ادامه این همایش جعفرسرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، میزان حقوق دولتی معادن که از بهره‌برداران این بخش در ۹ ماه فروردین تا پایان آذر ماه امسال دریافت شد، دو هزار و۷۷۰ میلیارد ریال (۲۷۷ میلیارد تومان) بوده است.

سرقینی، افزود: واقعیت این است، چنانچه بخواهیم از زبان آمار سخن بگوییم، میزان حقوق دولتی دریافت شده، سهم چندانی نیست و می‌توان گفت، بهره‌برداری از معادن مفت صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال‌های ۹۲- ۱۳۸۴ در مجموع ۱۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور به ارزش ۵ میلیارد دلار صادر شد.

سرقینی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره گفته شده به میزان ۳۰ میلیارد دلار فولاد وارد کشور شده است، بنابراین چنانچه سنگ‌آهن صادراتی با ارزش‌افزوده بیش‌تر و محصول نهایی به بازارهای برون مرزی ارسال می‌شد، عایدی کشور بیش از رقم مزبور بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی ایران اضافه کرد: آنچه که منتقدین مطرح می‌کنند، مبنی بر این‌که صادرات سنگ‌آهن در دوره یادشده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صورت گرفته، نادرست است، بلکه سهم این سازمان از رقم مزبور ۲۰ میلیون تن بود.

سرقینی افزود: سهم بخش خصوصی از صادرات ۱۲۰ میلیون تنی سنگ‌آهن در مدت یاد شده بالغ بر ۴۵ درصد بود، به این ترتیب می‌توان مسایل را مبتنی بر داده‌های آماری ارزیابی کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقدهای فعالان معدنی پیرامون شکل‌گیری شورای معادن استانی که قرار است در چارچوب برنامه ششم توسعه در سطح هر یک از استان‌ها به ریاست استانداران تشکیل شود، گفت: متخصصان براین باورند که از این شورا توسعه‌ای بیرون نخواهد آمد، اما از هم اکنون نباید اعتبارشان را زیر سؤال برد.

سرقینی با توصیه این که نباید در قضاوت نسبت به عملکرد این شورا عجله کرد، افزود: این‌که بهره‌برداران معدنی برای حل مشکلات خود به تهران مراجعه نخواهند کرد، خوب است و می‌تواند سرعت عمل در کار‌ها ایجاد کند.

وی درباره موضوع اعمال عوارض صادراتی که برای دوره سال‌های ۹۷-۱۳۹۵ که از ۵ تا ۱۵ درصد برای برخی مواد معدنی پیش‌بینی شده است، افزود: این مسأله از سوی ایران طراحی نشده، بلکه استرالیا به عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی تجارت(WTO) برای صدور ۴ قلم کانی ۹ میلیارد دلار عوارض در سال گذشته اخذ کرده است.

این مقام مسؤول اضافه کرد: کشوری دیگر از اعضای سازمان جهانی تجارت برای صادرات سنگ ساختمانی از صادرکننده گواهی لازم مطالبه می‌کند و اجازه نمی‌دهد هر شرکتی اقدام به صادرات سنگ ساختمانی کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اظهارات یکی از حاضران که موضوع وضع عوارض صادراتی را مورد انتقاد قرارداده بود، گفت: افرادی در دوره ۹۲- ۱۳۸۴ مواد معدنی و سرمایه کشور را به «ثمن‌بخس» به کشور چین و دیگر کشور‌ها صادر کردند و این‌ها باید امروز شرمنده باشند.

جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی در شمار ۱۰ کشور شاخص جهان در این بخش معرفی شده و با شناسایی ۵۷ میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود ۳۷ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است در رده پانزدهم جهان جای گرفته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد، میزان ذخیره شناسایی شده سنگ‌آهن کشور ۵٫۱ میلیارد تن است که از این رقم نزدیک به ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

 

گفتنی است که در چهارمین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران به موضوعاتی از قبیل تحلیل راهبردهای خروج از بحران تولید سنگ‌آهن ایران، الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست گذاری تولید سنگ‌آهن ایران، راهبردهای توانمندسازی معادن کوچک و متوسط، مدل بهینه حکمرانی زنجیره ارزش سنگ‌آهن ایران و آسیب‌شناسی نظام حکمرانی بخش معدن ایران پرداخته شد.