محیط‌زیست و اخبار روزهای اخیر

   مناقصه مزایده به بررسی اخبار مهم در زمینه محیط‌زیست می‌پردازد، قسمت نخست این اخبار هم‌اکنون پیش روی شماست. اروندرود در ۴ گام در قالب برنامه ششم توسعه، لایروبی می‌شود گروه محیط‌زیست- نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، رودخانه اروند در ۴ گام در قالب برنامه ششم توسعه […]

 

 مناقصه مزایده به بررسی اخبار مهم در زمینه محیط‌زیست می‌پردازد، قسمت نخست این اخبار هم‌اکنون پیش روی شماست.

اروندرود در ۴ گام در قالب برنامه ششم توسعه، لایروبی می‌شود

گروه محیط‌زیست- نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، رودخانه اروند در ۴ گام در قالب برنامه ششم توسعه لایروبی می‌شود.

عباس‌پاپی‌زاده در این زمینه افزود: براساس برنامه ششم توسعه و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه، دولت موظف است حداقل از سال اول اجرای قانون، سالانه ۲۵ درصد لایروبی اروندرود و توسعه سواحل آن را در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، قوانین مربوطه و بودجه سنواتی انجام دهد.

مالیات سبز؛حرکت در مسیر رشد اقتصادی و اشتغال

رییس صندوق ملی محیط‌زیست گفت: اخذ مالیات سبز موجب رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت محیط‌زیست می‌شود.

هومان‌لیاقتی در این رابطه گفت: مالیات سبز برای کشور ما ضروری است چون همراه با آن تخصیص بهینه منابع صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که محیط‌زیست کشور ما مشکلات زیادی دارد و بهبود آن نیازمند منابع است، افزود: می‌توان در این مورد به عملکرد کشورهای دیگر نگاه کرد، به عنوان مثال بعد از فروپاشی کشورهای اروپایی بلوک شرق مشکلات اقتصادی و محیط‌زیستی زیادی داشتند که با ایجاد صندوق‌های محیط‌زیستی و سیستم صحیح مالیاتی توانستند بر این مشکلات غلبه کنند.

لیاقتی ادامه‌داد: اما در کشور ما که عوارض مالیاتی از صنایع آلاینده اخذ می‌شود به منابع نادرستی واریز می‌شود و مجلس شورای اسلامی هنوز در تصویب قوانین این مطالب را نادیده می‌گیرد.

همکاری پژوهشی ایران و آلمان در زیست‌بوم خلیج‌فارس

در راستای شروع همکاری بنیاد علمی آلمان و ایران، کارگاه بررسی واکنش زیست‌بوم‌های ساحلی خلیج‌فارس نسبت به عوامل استرس‌زای زیست‌محیطی در مرکز همایش‌های کیش برگزار شد.

تحقیق درباره پنبه و برنج تراریخته ادامه دارد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای تحقیق درباره محصولات تراریخته هیچ محدودیت و ممنوعیتی نداریم و اکنون پنبه و برنج تراریخته در حال آزمایش است.

سورنا ستاری همچنین افزود: آزمایش و تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته در بخش غذا از دید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بحث معرفی یک داروی جدید تفاوتی ندارد.

۱۰ پرونده درخواست ثبت معدن بحر آسمان کرمان به ۱۰ مورد کاهش یافت

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید، زمانی که منطقه بحر آسمان کرمان به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد، ۱۱۰ پرونده درخواست برای اکتشاف و ثبت معدن در آن موجود بود که بعد از بررسی به ۱۰ مورد کاهش یافت.

مجلس وظایف محیط‌زیستی دولت را در برنامه ششم توسعه تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف دولت برای حفاظت از محیط‌زیست را در برنامه ششم توسعه مشخص و بر این اساس ماده ۴۸ لایحه برنامه ششم توسعه را با ۱۷۳ رأی موافق، ۵ رأی مخالف، ۴ رأی ممتنع از ۲۲۳ نماینده حاضر تصویب کردند.

فعالیت‌ها براساس ظرفیت زیستی کشور تعریف شود

مدیر کل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به شکننده بودن محیط‌زیست کشور، تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌ها و پروژه‌ها براساس ظرفیت زیستی کشور تعریف شوند.

زهرا جواهریان افزود: از سال گذشته جلسات متعددی میان سازمان و اتاق بازرگانی برگزار شد که منتج به امضای تفاهمنامه همکاری شد.

وی اظهارکرد: هدف اصلی این تفاهمنامه تعامل و همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولتی برای حفظ محیط‌زیست برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و اقتصاد سبز است تا بتوانیم در این راستا فعالیت‌هایی را در سطح بین‌المللی، ملی، استانی و محلی انجام دهیم.

فعالیت اتاق بازرگانی در زمینه ساماندهی پسماند در کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به اهمیت موضوع مدیریت پسماند و ساماندهی آن به دنبال شناسایی شرکت‌های سرمایه‌گذار در این زمینه هستیم تا وارد عمل شوند.

وی گفت: در دنیا تجربیات خوبی در زمینه پسماند‌ها وجود دارد و افرادی که وارد این عرصه شدند هم به محیط‌زیست و هم به اقتصاد کشورشان کمک کردند، بنابراین اتاق بازرگانی در تلاش است فعالان این عرصه در کشور را به این افراد موفق در دنیا متصل کند.

معاون محیط‌زیست: در مباحث حقوقی از راهکارهای احیای آسیب‌های زیست‌محیطی غافل نشویم

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: در بررسی حقوقی خسارت‌های وارده به محیط‌زیست، علاوه بر بررسی راهکارهای دریافت خسارت، از احیای آسیب‌های وارده به محیط‌زیست غافل نشویم.

 

پروین فرشچی اظهارداشت: موقعی که خسارت‌هایی به محیط‌زیست وارد می‌شود، ضمن توجه به ارزش‌های اقتصادی منابع ملی از دست رفته، باید به راهکارهای موجود در خصوص جبران و احیای این خسارت‌ها توجه کنیم.