افزایش ۳ برابری ذخایر مواد معدنی با اکتشاف درعمق

معاون وزیر صنعت و معدن افزایش ۳ برابری ذخایر مواد معدنی با اکتشاف درعمق گروه معدن و زمین- محمد تقی کره‌ای، معاون وزیر صنعت و معدن با بیان این‌که سیاست وزارت صنعت و معدن به سمت اکتشافات عمقی سوق پیدا کرده است، گفت: اکتشاف در عمق ذخایر مواد معدنی را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد. […]

معاون وزیر صنعت و معدن

افزایش ۳ برابری ذخایر مواد معدنی با اکتشاف درعمق

گروه معدن و زمین- محمد تقی کره‌ای، معاون وزیر صنعت و معدن با بیان این‌که سیاست وزارت صنعت و معدن به سمت اکتشافات عمقی سوق پیدا کرده است، گفت: اکتشاف در عمق ذخایر مواد معدنی را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، کره‌ای در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خرسان‌جنوبی، اظهار داشت: سابقه معدن داری در کشور به ۷ هزار سال قبل می‌رسد بنابراین نمی‌توان انتظار داشته باشیم که در یک منطقه بتوانیم در واحد سطح معدن پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که به همین دلیل در اکتشافات اخیر معدنی که در عمق ۲۵ متر کشف شده باشد، نداریم، بیان کرد: بنابراین دنیا از حدود سه دهه قبل به سمت اکتشافات عمیق رفته است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: در حال حاضر متوسط اکتشافات معدنی برخی کشورهای ۲۴۰ متر بوده در صورتی ما هنوز در آغاز راه هستیم و اقدامات شایسته‌ای انجام نشده است.

کره‌ای با بیان این‌که در همین راستا سیاست وزارت صنعت و معدن به سمت اکتشافات عمقی سوق پیدا کرده است، عنوان داشت: بنابر تجربه دنیا اگر اکتشافات تا عمق ۱۵۰ متر پیش رود ذخایر مواد معدنی تا ۳ برابر بیش‌تر می‌شود.

وی یکی از نخستین و مهم‌ترین راه‌های اکتشافات عمقی روش ژئوفیزیک هوایی عنوان کرد و گفت: بیش از یک چهارم پروازهایی که در کشور برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده مربوط به خراسان‌جنوبی است.

ذخایر روی کشور پردازش مجدد شد

معاون وزیر صنعت با بیان این‌که تاکنون نزدیک به ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی پرواز شده است، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ مورد نقشه از این پرواز‌ها به دست‌ آید.

کره‌ای اضافه کرد: دنبال این هستیم که طراحی این نقشه‌ها قبل از پایان سال انجام و کنترل آن نیز از ابتدای سال آینده انجام شود.

وی افزود: در سال جاری تا امروز یک هزار و ۲۰۰ نفر کارشناسی روز عملیات صحرایی در جنوب خراسان داشته‌ایم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به این‌که بعد از یک دهه پردازش مجدد در زمینه ذخایر روی کشور انجام شده است، عنوان داشت: براساس نتایج اولیه این پردازش‌ها ۲۶ انومالی برای ماده معدنی روی در جنوب خراسان معرفی شد که قرار شد مرکز شمال شرق سازمان زمین‌شناسی قبل از پایان سال این ۲۶ مورد را کنترل و نتایج آن را اعلام کند.

 کره‌ای با اشاره به این‌که خراسان‌جنوبی دارای ظرفیت‌های معدنی بالقوه بالایی است، عنوان داشت: بعد از انقلاب توجه خاصی به این ظرفیت‌ها شده است.

نخستین کمربند مس و طلا در خراسان‌جنوبی کشف شد

در ادامه، بهروز برنا، معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور از کشف نخستین کمربند مس و طلا در استان خبر داد و گفت: براساس این اکتشافات ذخیره استان ۲۰ تن طلا و ۱۰۰ میلیون تن مس است.

برنا اظهار داشت: خراسان‌جنوبی سومین استان بزرگ کشور بوده که ۹ درصد از مساحت آن را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خراسان‌جنوبی در بخش زمین‌شناسی، بیان کرد: در حال حاضر ۴ درصد از ذخایر قطعی معدنی کشور در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور همچنین از وجود ۶ درصد ذخایر قطعی کشور در استان خبر داد و گفت: علاوه بر اینها خراسان‌جنوبی دارای برخی از مواد معدنی از جمله منیزیت، گل‌سفید، نیکل، بازالت، سنگ‌نما بوده که در استان‌های دیگر وجود ندارد.

ذخیره ۱۰۰ میلیون تنی مس استان

برنا با بیان این‌که اکتشافات نوین در این استان انجام شده است، عنوان داشت: در دهه ۸۰ در سه برش اولویت دار و پنج لایه اطلاعاتی کارهای مطالعاتی در این استان انجام شد.

وی با بیان این‌که خوسف-فردوس به طول ۲۷ هزار کیلومتر مربع، آیسک-شارقنج-فردوس، گزیک-آهنگران از جمله این برش‌ها است، عنوان داشت: اینها سبب شد که برای اولین‌بار کمربند مس طلا در این استان کشف و این استان کاملاً طلایی و مس دار شود.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان این‌که براساس این اکتشافات ۲۰ تن طلا و ۱۰۰ میلیون تن مس ذخیره استان است، افزود: البته این داشته‌های استان نیست و به‌طور حتم مطالعات ادامه پیدا کند نتایج بهتری حاصل می‌شود.

برنا همچنین از انجام مطالعات اکتشافاتی در فردوس به طول ۷ هزار کیلومتر مربع خبر داد و افزود: پیرو تفاهمنامه سازمان صنعت معدن و تجارت، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمان زمین‌شناسی در پهنه حیدرآباد، بیشه، عشق آباد ۹۳۳ کیلومتر مربع اکتشافات در دستور کار قرار دادیم که در حال انجام است.

کشف ۱۰محدوده امید بخش

وی اضافه کرد: براساس این اکتشافات توانسته‌ایم ۱۰ محدوده امید بخش شامل ذخایری از طلا، مس، نیکل، آهن، قلع و تنکستن کشف شده که این سبب شده که اکیپ‌ها وارد فاز اکتشافات تفضیلی نیز شوند.

وی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی اکتشافاتی که انجام داده سبب شده که تاکنون ۵ معدن را به مرحله گواهی کشف برسانیم، اظهار امیدواری کرد با اقدامات انجام شده چند معدن دیگر نیز به مرحله گواهی کشف برسند.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور ادامه داد: علاوه بر همه اینها تاکنون روی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، مصالح ساختمانی، نما و معادن متروکه نیز کارهای اکتشافی انجام شده است.

برنا تأکید کرد: خراسان‌جنوبی از استان‌هایی است که اگر صنایع معدنی در راستای کشفیات سازمان زمین‌شناسی پیش رود در آینده شاهد شکوفایی اقتصادی آن خواهیم بود.

لزوم ممنوعیت خام‌فروشی مواد معدنی در خراسان‌جنوبی

در خاتمه بی‌بی‌عصمت‌سرفرازی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌جنوبی گفت: باید در استان به سمتی برویم که خام‌فروشی مواد معدنی ممنوع شده و به صفر برسد.

سرفرازی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که ظرفیت‌های بسیار زیادی در خراسان‌جنوبی وجود دارد و متناسب آن باید بسترهایی جهت استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها فراهم گردد.

 وی افزود: در خراسان‌جنوبی با دارا بودن بالغ بر ۳۰۰ معدن فعال و همچنین تنوع بالغ بر ۳۹ ماده معدنی یکی از قطب‌های معدنی کشور به حساب می‌آید.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌جنوبی افزود: متأسفانه فقدان صنایع تبدیلی در استان سبب می‌شود که بخش عمده‌ای از این ذخایر ارزشمند به صورت خام به سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر فرستاده شود.

 سرفرازی با تأکید بر این که ما باید به سمتی پیش رویم که خام‌فروشی مواد معدنی در خراسان‌جنوبی به صفر برسد و ممنوع شود، یادآور شد: باید کارخانه فرآوری مواد معدنی در کنار معادن استان فعال شود.

 وی با اشاره به این که خوشبختانه دولت یازدهم، نگاه همه جانبه به تمامی موضوعات دارد، متذکر شد: بر کسی پوشیده نیست که امنیت روانی برای سرمایه‌گذاران در دولت تدبیر و امید به کشور بازگشت.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در بحث محیط‌زیست نیز می‌توان اقرار کرد که دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه بیش‌ترین توجه را به محیط‌زیست داشته است.

 سرفرازی با بیان این‌که وجود پتانسیل و ظرفیت‌های خاص استان در مسایل مختلف و از جمله بحث معدن، بسیار قابل توجه است، گفت: اگر خواسته باشیم شاهد نگهداشت جمعیت استان به‌ویژه در مناطق مرزی و روستاهای استان باشیم باید حل مشکلات تولیدی و مباحث مربوط به اشتغال آن ان در اولویت کار ما مسؤولان قرار گیرد.

 

 وی با ضرورت توجه به سرمایه‌گذارانی که در خراسان‌جنوبی متمایل به سرمایه‌گذاری هستند، ابراز کرد: عمده تلاش ما براین است که در راستای حل مشکلات فرا روی این عزیزان کوشش کنیم و یادمان باشد که از نگاه شخصی؛ به مسایل و مشکلات موجود در این راه پرهیز کنیم.