جذب فاینانس ۱٫۸ میلیارد یورویی در حوزه فولاد

رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد جذب فاینانس ۱٫۸ میلیارد یورویی در حوزه فولاد گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: توازن زنجیره تولید صنعت فولاد در حال محقق شدن است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی کرباسیان در «هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» اظهار داشت: ضرورت دارد […]

رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد

جذب فاینانس ۱٫۸ میلیارد یورویی در حوزه فولاد

گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: توازن زنجیره تولید صنعت فولاد در حال محقق شدن است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی کرباسیان در «هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» اظهار داشت: ضرورت دارد اهداف مشخص شده در صنعت فولاد و معدن را جهت رشد هرچه سریع‌تر این حوزه سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ۴ سال اخیر، ایجاد توازن در زنجیره تأمین فولاد بوده است، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون امور معادن و صنایع معدنی و ایمیدرو طی این مدت، کارخانه‌های جدید کنسانتره و گندله احداث شده یا در مرحله راه‌اندازی است.

وی تصریح کرد: تا پایان دولت یازدهم، با راه‌اندازی این کارخانه‌ها که شامل پروژه ۶۰۰ هزار تنی پرعیار‌سازی سنگ‌آهن هماتیتی جلال‌آباد، ۵ میلیون تنی گندله‌سازی گل‌گهر و نیز دو کارخانه ۵ میلیون تنی گندله‌سازی در سنگان، این امر در حال محقق شدن است.

وی افزود: طوری که سال آینده به ظرفیت تولید ۳۲ میلیون تن فولادخام، ۳۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۴۲ میلیون تن گندله، ۵۰ میلیون تن کنستانتره می‌رسیم که این حاصل تکمیل زنجیره فولاد در کشور است. در بخش‌های جانبی از قبیل نسوز‌ها، کاتالیست‌ها و سایر مواد مورد نیاز، کشور پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است و اکنون نیاز برخی موارد را برطرف می‌کند و نیاز داخل را برطرف می‌کند.

کرباسیان با بیان این‌که صنعت فولاد ایران در دهه پنجم خود به سر می‌برد و طی این سال‌ها به رغم کوشش‌های بسیار به عمل آمده، نبود توازن، دغدغه‌ای نزد سیاست‌گذاران و کارشناسان این صنعت ایجاد کرده بود، گفت: با شروع به‌کار دولت یازدهم، تلاش وافری شد تا توسعه‌ای متوازن و بر مبنای ملاحظات زیرساختی، زیست‌محیطی توام با مسؤولیت اجتماعی صورت گیرد. افق این مسیر، دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق۱۴۰۴ هجری شمسی است.

وی ادامه داد: این برنامه ظرفیت سازی-که در قالب طرح جامع فولاد تدوین شده‌ـ ، نگاه به بازار داخل و توجه به صادرات فولاد را مد نظر قرارداده به‌طوری که هر ساله نسخه به روز شده آن منتشر می‌شود.

جزییات فاینانس‌های جدید معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از گشایش فاینانس‌های زیر ۱۰۰ میلیون یورو برای پروژه‌های معدنی خبر داد و گفت: ۱٫۸ میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد از چین استفاده شد.

کرباسیان در خصوص فاینانس‌های حوزه معدن که در چند ماه اخیر گشایش شده‌اند، گفت: خوشبختانه ایمیدرو ۱٫۸ میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد ایمیدرو استفاده کرد؛ ضمن این‌که در حوزه آلومینیم جنوب نیز یک میلیارد از طرح فاینانس چین استفاده شده است.

وی تصریح کرد: در رابطه با سرمایه‌گذاری روی مهدی‌آباد نیز که کنسرسیوم تشکیل شده، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که ظرف دو هفته آینده قرارداد آن امضا می‌شود.

به گفته کرباسیان، درمورد فاینانس‌های زیر ۱۰۰ میلیون یورو یا دلار نیز اقدامات خوبی ظرف ماه‌های گذشته انجام شده و با طرف‌های اروپایی و چینی نیز، برخی پروژه‌ها مثل الکترودگرافیتی را پیش برده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به بسته دوم فاینانس چین، اشاره و خاطرنشان کرد: آخرین اطلاع ما نشان می‌دهد که وزارت اقتصاد در حال پیگیری این پروژه است؛ البته به موازات آن ۱۰ میلیارد دلار تفاهم نیز با ژاپن در رابطه با فاینانس پروژه‌های ایران معرفی شده و مشارکت‌ها نیز در حال انجام است که خوشبختانه فولاد مکران نیز با شرکت‌های ژاپنی نهایی کردیم که امیدواریم وزارت اقتصاد آن را عملیاتی کند و ما بتوانیم استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اظهارنظر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مانع گورخر‌ها بر سر توسعه معادن اظهار داشت: اعتقاد دارم توجه به معادن نکته خیلی ظریفی است که از یک سو باید متوجه شد همان‌طور که بحث آب و محیط‌زیست و آیندگان و استفاده درست از معادن را باید مورد توجه قرارداد، باید توسعه نیز صورت گیرد؛ این در حالی است که اگر حواسمان باشد می‌توانیم هر دو بحث را به موازات هم بدون مشکل پیش بریم.

وی اظهار داشت: مشکل گیاه یا حیات‌وحش را معمولاً با تعامل با سازمان محیط‌زیست برطرف می‌کنیم و تا مجوز نگیریم، شروع به‌کار معدنی نخواهیم کرد، در عین حال با توجه به قانون و تأکیدات رهبری باید رعایت محیط‌زیست را صورت داد و ظرف چهارسال گذشته نیز، این مسایل را رعایت کرده‌ایم.

کرباسیان از ورود مشاوران بین‌المللی محیط‌زیست از کشورهای مختلف در برخی پروژه‌های معدنی خبر داد و گفت: در مورد بندر پارسیان که به زودی احداث می‌شود، سال‌ها است که سازمان محیط‌زیست نظراتی داشته و به تازگی با تفاهم با آنها، یک مشاور محیط‌زیست نروژی آوردیم که موارد مدنظر آنها را رعایت کنیم.

نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

کرباسیان با اشاره به هدف‌گذاری ایران در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله خود برای دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، تصریح کرد: این برنامه قابل تحقق است و برای رسیدن به این اهداف، نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم. در حال حاضر، ظرفیت فعلی فولاد خام ۲۷ میلیون تن است که نیاز به توسعه ۲۸ میلیون تنی تا چشم‌انداز است. در بخش آهن اسفنجی نیز ظرفیت فعلی ۲۵ میلیون تن است و نیاز به توسعه ۳۳ میلیون تنی دیگر تا چشم‌انداز داریم.

وی ادامه داد: در بخش گندله، ظرفیت فعلی ۲۳ میلیون تن بوده و نیاز به توسعه ۳۲ میلیون تنی جدید تا چشم‌انداز داریم. همچنین، در بخش کنسانتره ظرفیت فعلی ۴۳ میلیون تن است و نیاز به توسعه ۴۳ میلیون تنی دیگر تا چشم‌انداز داریم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، متوسط رشد اقتصادی ۸ درصد و متوسط رشد معدن ۸٫۸ درصد و متوسط رشد صنعت ۹٫۳ درصد است. به گفته وی، رشد اقتصادی کشور در صورت همزمانی با تخصیص منابع مالی طرح‌ها، می‌تواند بر تقاضای فولاد در سال ۱۳۹۶ اثر مثبت گذارد.

وی ادامه داد: سهم تولید فولاد ایران از تولید خاورمیانه ۶۱٫۶ درصد است که نسبت به سال قبل رشد ۱٫۸ درصدی داشته است.

کرباسیان گفت: اقدام مهمی که در سال گذشته انجام شد، رکورد صادرات بیش از ۴ میلیون تن فولاد بود و این روند در سال جاری نیز با میزان بیش‌تری ادامه دارد به‌طوری که طی ۱۰ ماه سال جاری ۴٫۴ میلیون تن فولاد صادر شده و نسبت به ۱۰ ماهه مشابه سال گذشته، ۴۵ درصد رشد دارد و امیدواریم هدف صادرات ۶ میلیون تنی محقق شود.

این در حالی بود که در ابتدای دولت یازدهم، صادرات فولاد تنها ۲۰۰ هزار تن بود و طی این مدت رقم صادرات رشد چشمگیری داشت.

برنامه راه‌اندازی ۳ واحد آهن اسفنجی

رییس هیأت عامل ایمیدرو درباره طرح‌های استانی فولاد اذعان داشت: این طرح‌های فولادی گرچه در شروع به‌کار دولت و مدیریت جدید ایمیدرو، چالش‌های متعددی را در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده بود، اما تصمیم بر آن شد که این طرح‌ها به سرانجام برسد و انتظار مردمان آن مناطق به پایان رسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت مدیران این ایمیدرو و مشارکت بخش خصوصی، در آبان ماه کارخانه آهن اسفنجی فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری، به عنوان نخستین کارخانه از فولادهای استانی با حضور معاون‌اول رییس‌جمهوری افتتاح شد و به سرعت نیز محصول تولیدی را در اختیار مشتریان داخلی قرارداد.

وی افزود: اکنون نیز نوید راه‌اندازی سه کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان، فولاد آذربایجان و فولاد نی‌ریز تا پایان دولت یازدهم، داده می‌شود. این در شرایطی بود که طی ۳ سال منتهی به سال ۹۲ این پروژه‌ها در اجرا به سکون رسیده بودند اما در دولت یازدهم، در مسیر ساخت و راه‌اندازی قرار گرفتند. وی خاطرنشان کرد: سایر طرح‌ها نیز طی سال آینده در مسیر افتتاح قرار خواهند گرفت.

خبرهای خوب از اکتشافات انجام شده

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که از ابتدای سال ۹۳ برنامه وسیعی برای اکتشاف در ۲۱ استان و در سطح ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع آغاز شد، گفت: حاصل تلاش‌ها و همکاری بخش خصوصی و ایمیدرو این است که فاز شناسایی این برنامه اکتشاف به پایان رسیده و به زودی مراحل بعدی آغاز می‌شود. اجرای این برنامه تاکنون به کشف ۵۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن و ۳۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ انجامیده است.

وی ادامه داد: به تازگی فراخوان عمومی، محدوده‌های پهنه پلی متال در استان زنجان، پروانه اکتشافی سنگ‌آهن جدید در استان یزد، گواهی کشف سنگ‌های نیمه قیمتی در استان اصفهان و پروانه اکتشافی طلا در استان قزوین انجام شده و این مناطق به واجدان شرایط واگذار می‌شود. علاوه بر این، به زودی پنجمین محدوده اکتشافی برای واگذاری به بخش خصوصی، فراخوان می‌شود و تا پایان سال ۹۶ خبر‌های خوبی از اکتشافات جدید به ویژه در سنگ‌آهن به مردم عزیز خواهیم داد.

مزیت‌های تولید فولاد در ایران

کرباسیان به موضوع بازار مصرف بزرگ و روبه رشد منطقه‌ای و واردات ۳۴ میلیون تنی فولاد کشورهای این منطقه را یکی از مزیت‌های تولید فولاد در ایران، برشمرد و گفت: تولید ناخالص داخلی منطقه منا ۲۷۰۰ میلیارد دلار (۳٫۷ درصد دنیا) و تولید روزانه نفت منطقه منا ۲۷٫۸ میلیون بشکه (۳۴٫۷ درصد دنیا) است.

وی افزود: همچنین تقاضای سالانه فولاد منطقه منا ۷۱٫۸ میلیون تن (۴٫۸ درصد دنیا) و تولید سالانه فولاد این منطقه ۳۶٫۲ میلیون تن (۲٫۲ درصد دنیا) است. به‌طوری که با توجه به گاز ارزان و معادن غنی، می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی ایجاد کرد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو در زمینه رقابت پذیری صنعت فولاد گفت: حدود ۸۷ درصد تولید فولاد ایران به روش احیای مستقیم از گاز طبیعی تولید می‌شود و در برنامه ششم توسعه، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، قرار است قیمت گاز برای صنایع انرژی بر مثل فولاد ۹۰ درصد قیمت پایین‌‌ترین نرخ قیمت‌گذاری منطقه خواهد بود و در مناطق محروم این رقم ۸۰درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: از این رو، هزینه تولید به روش احیای مستقیم، با قیمت تشویقی گاز همراستا است

تعاملات برجام

کرباسیان به موضوع برجام به عنوان اقدام مهم دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این اقدامات به بار نشست و در این حوزه فعالیت‌های خوبی انجام شده که شامل گشایش‌های مالی، تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی از جمله فولاد آلومینیوم جنوب، سرب و روی مهدی‌آباد و… و بازگشت شرکت‌های معتبر جهانی همچون هَچ کانادا، میتسوبیشی، دنیلی، هیوندا، پوسکو، ان‌اف‌سی، مک‌لیلان، اس‌ام‌اس، اتوتک، اسار و… است.

وی ادامه داد: همچنین، افزایش چشمگیر صادرات در زنجیره معدن و صنایع معدنی، ورود تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز به کشور و فعال شدن طرح‌های معدنی و صنایع معدنی کشور اعم از طرح‌های ایمیدرو و سایر طرح‌های بخش خصوصی از دیگر اثرات برجام در این بخش است.

تولید جهانی فولاد

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که صنعت فولاد جهان پس از یک دوره رکود، در سال ۲۰۱۶ با کمی رونق مواجه شد و تولید فولاد دنیا در سال ۲۰۱۶ با رشد ۷ دهم درصد به معادل ۱٫۶ میلیارد تن رسید، گفت: کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهانی، در سال گذشته ۸۰۸ میلیون تن فولاد تولید کرد که حدود ۵۰ درصد سهم جهانی را به خود اختصاص داده است. جالب این‌که تولید فولاد چین بیش‌تر از ۱۰ برابر آمریکا و ۳۰ درصد بیش‌تر از جمع تولید ۱۰ کشور بعدی تولیدکننده فولاد دنیا بوده که نشان از اهمیت نقش چین در این حوزه دارد و با هر تکانی در تولید و مصرف این کشور، بازار فولاد جهانی دچار تحول می‌شود.

وی ادامه داد: متوسط رشد تولید فولاد چین در سال ۲۰۱۶ نیز ۱٫۲ درصد است که نزدیک به دو برابر رشد تولید فولاد دنیا بوده و در واقع همچنان شاهد افزایش سهم این کشور در فولاد دنیا هستیم. چینی‌ها همچنان سیاست انبساط مالی و رشد از طریق تزریق وام بانکی را پیگیری می‌کنند که ضمن رشد مطلوب تقاضای فولاد، منجر به افزایش قیمت نیز شده است.

افزایش قیمت فولاد

کرباسیان افزود: قیمت جهانی فولاد طی سال ۲۰۱۶ از رشد نزدیک به ۷۲ درصد برخوردار بود که ناشی از رشد قیمت مواد اولیه، تشدید تقاضای جهانی به خصوص در چین و نیز محدودیت عرضه بوده و یک فرصت مطلوب برای صنعت فولاد ایران به وجود آورده تا با سودآوری مطلوب، اقدام به تأمین مالی و توسعه پروژه‌های نیمه‌تمام کند.

وی ادامه داد: چینی‌ها در هر ثانیه ۳۲٫۵ تن سنگ‌آهن مصرف می‌کنند و فولادسازان چینی به منظور کاهش آلایندگی زیست‌محیطی اقدام به مصرف سنگ‌آهن پرعیار کرده‌اند که باعث کاهش تولید معادن سنگ‌آهن داخلی آن کشور و افزایش ۷٫۵ درصدی واردات طی سال ۲۰۱۶ شده است (بیش از یک میلیارد و ۲۴ میلیون تن) در همین حال افزایش تقاضای چین باعث رشد ۸۱ درصدی قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شده که در سال ۲۰۱۷ نیز تداوم داشته و فعلا در بالا‌ترین سطح ۲۹ ماه گذشته است.

چالش‌های توسعه فولاد در ایران

کرباسیان به فناوری قدیمی صنعت فولاد به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صنعت فولاد ایران اشاره کرد و گفت: بهره‌وری صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا نیاز به افزایش داشته و در این مسیر، به‌کارگیری فناوری‌های نوین در اولویت قرار دارد. کشور ایران در مسیر حرکت به سمت خشکسالی بوده و ژاپنی‌ها پیشنهاد کاهش ۴۰ درصد مصرف آب را در تولید احیا ارایه داده‌اند. وی افزود: به علاوه مصرف گاز و الکترودگرافیتی نیز می‌تواند کاهش یابد و سایز کوره‌های قوس نیز بزرگ‌تر شود که منجر به کاهش هزینه می‌شود. صنایع پایین‌دستی نیاز به توسعه جدی دارد.

وی افزود: چالش دیگر، مکان‌یابی است. براساس طرح جامع فولاد، بهترین مکان توسعه در کنار دریاهای جنوبی کشور بوده که ایمیدرو بدین منظور در حال توسعه مناطق ویژه در نواحی بندرعباس، پارسیان، چابهار است پروژه‌های بزرگ جدید در این منطقه قرار گیرد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو چالش سوم را کمبود زیرساخت دانست و خاطرنشان کرد: کمبود زیرساخت به خصوص در بخش ریلی در بخش معدن و صنایع معدنی مشهود است و هزینه تأمین آن بالاست. از جمله توسعه‌های ریلی، اسکله، خطوط انتقال آب و نیرو). در این مسیر، قرار است دولت طی برنامه ششم با اعمال تعرفه ۱۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم واردات فولاد، منابع لازم به منظور توسعه زیرساخت ریلی را فراهم سازد.

وی ادامه داد: افزون بر این، در بخش زیرساخت‌ها، با چالش‌های جدی مواجه هستیم و با توجه به افزایش ظرفیت و تولید فولاد و محصولات فولادی طی سال‌های آینده، زیرساخت‌های فعلی جوابگو نیست و از دولت انتظار داریم در این زمینه حمایت کند چرا که معتقدیم زیرساخت‌ها بسترساز تولید است و بدون آن با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

 

به گفته کرباسیان، چالش بعدی، مسأله صرفه مقیاس است. خصوصی‌سازی نامناسب زنجیره فولاد و عدم توجه به ادغام‌های عمودی و افقی و همچنین صدور مجوز برای واحدهای کوچک مقیاس که در سطح جهانی توانایی رقابت ندارند. در این مسیر، شرکت ملی فولاد برنامه‌ای به منظور ادغام واحدهای فولادسازی در ناحیه بندرعباس دارد که در حال هماهنگی با سهامداران آنها است. همچنین دولت باید با اعمال سیاست‌های تشویقی مالیاتی، نسبت به افزایش رقابت پذیری فولادسازان از طریق ادغام آنها اقدام کند.