فرود ایرباس هم نتوانست مانع استیضاح آخوندی شود

گروه راه و شهرسازی – داغ‌‌‌‌ترین خبر این روزها استیضاح وزیر راه و شهرسازی است که دو روز پیش در هیأت رییسه مجلس وصول شد. استیضاح حقی قانونی است که به عنوان ابزاری نظارتی و طبق قانون اساسی برای وکلای مجلس تعریف شده است. این بار قرار است عباس آخوندی را استیضاح کنند، او که […]

گروه راه و شهرسازی – داغ‌‌‌‌ترین خبر این روزها استیضاح وزیر راه و شهرسازی است که دو روز پیش در هیأت رییسه مجلس وصول شد. استیضاح حقی قانونی است که به عنوان ابزاری نظارتی و طبق قانون اساسی برای وکلای مجلس تعریف شده است. این بار قرار است عباس آخوندی را استیضاح کنند، او که خود یک بار صابون خیس استیضاح مجلس نهم را به خود دیده بود و از آن موفق بیرون آمده بود، حالا می‌خواهد دوباره برای کسب رأی اعتماد به مجلس دهم بیاید. به نظر می‌آید پشت دلایل فنی مطرح شده، اهداف جناحی گروهی از نمایندگان مجلس پنهان شده است تا دست‌کم اگر نتواستند آخوندی را از وزارت برکنار کنند، مواضع خود را به عنوان مخالف تشریح کنند تا آرای حداقلی خود را در حوزه‌های انتخابی خویش حفظ کرده باشند.

نشست مجلس در یکم اسفند با دستور کار استیضاح آخوندی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد که مجلس طی جلسه علنی یکشنبه هفته آینده خود رسیدگی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار دارد.

علی مطهری که ریاست جلسه علنی دیروز مجلس را برعهده داشت با اعلام پایان جلسه مجلس، اظهارکرد: جلسه بعدی یکشنبه هفته آینده با دستور کار رسیدگی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.

محورهای ۱۳ گانه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی

۱ – عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات اجتماعی در خصوص بحران‌ها و آسیب‌های شکل گرفته شده در سنوات گذشته، حال و آینده

۲- سیستم ریلی به‌عنوان ایمن‌‌‌‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء‌مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

۳ – علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسؤول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاه‌های نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالت‌های گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء‌استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

۴ – توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

۵ – مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید، هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

۶ – علت این‌که توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

۷ – علت این‌که در هیأت دولت به‌ جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرح‌های حزب‌سازی هستید، چیست؟

۸ – علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

۹ – چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران – طبس را متوقف نمودید؟

۱۰ – در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

۱۱ – برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

۱۲ – در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رییس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی برای افکار عمومی دارید؟

۱۳ – کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصت‌های نسل‌های آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

در حال جمع بندی استیضاح هستیم

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالف است.

مهرداد لاهوتی اظهارکرد: فراکسیون در حال جمع‌بندی درباره استیضاح وزیر راه است و احتمالاً پیش از مطرح شدن استیضاح، جلسه‌ای در این زمینه خواهیم داشت اما نگاه ما این است که در این مقطع زمانی این استیضاح به صلاح کشور نیست اما در نهایت جمع‌بندی و نظر نهایی فراکسیون را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به تواضع آقای‌آخوندی و دغدغه‌ای که ایشان درباره حادثه قطار سمنان داشتند و دلجویی که انجام دادند و همچنین استعفای بالا‌‌‌ترین مقام مربوطه پیش‌بینی من این است که مجلس با استیضاح ایشان مخالفت می‌کند.

لاهوتی در پایان گفت: ارزیابی من این است که در مجموع نگاه مجلس این است که زمان برای استیضاح مناسب نیست. ما نماینده مردم هستیم و تصمیماتمان باید در جهت خیر و صلاح مردم باشد، اما خیر و صلاح مردم در این استیضاح نیست.

استیضاح ابزار نظارتی مجلس است

استیضاح وزیر راه بیش از آن‌که نکات فنی را مدنظر داشته باشد، جنبه سیاسی دارد.

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا نزدیکی به پایان سال و همچنین انتخابات ریاست جمهوری را مدنظر قرارداد و گفت: در صورتی که این استیضاح منجر به عزل وزیر راه و شهرسازی شود بر عملکرد تمام بخش‌های این وزارتخانه اثر منفی خواهد گذاشت و می‌تواند افت کیفیت خدماتی که به مردم ارایه می‌شود را با خود داشته باشد.

وی با بیان این‌که استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان مجلس است، گفت: استیضاح وزیر از جمله مواردی است که در قانون اساسی به منظور ابزاری برای نظارت بر فعالیت متولیان تدوین شده است و به سخن دیگر این موارد از جمله ابزارهایی است که دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند تا در اجرای قوانین و مقررات نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند.

وی افزود: در این مسأله که استیضاح جزو حقوق طبیعی مجلس است، شکی وجود ندارد و در همه ادوار اجرا شده اما طبیعتاً بررسی عملکرد یک وزیر خواه وزیر راه و شهرسازی یا هر وزیر دیگر باید متناسب با اختیارات و منابعی باشد که در اختیار وزیر است.

این مدرس دانشگاه تصریح‌کرد: آنچه مسلم است برخی منابع در اختیار وزیر است اما برخی دیگر هم نیست.

حق‌شناس با بیان این‌که این استیضاح می‌تواند فرصتی برای وزیر راه و شهر‌سازی باشد، خاطرنشان‌کرد: این استیضاح می‌تواند فرصتی باشد تا وزیر کلیه اقدامات خود را با توجه به منابع و امکاناتی که داشته گزارش دهد، بنابراین باید از آن استقبال کنیم تا عملکرد وزارتخانه با توجه به شرایط و امکانات موجود تشریح و بررسی شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که استیضاح وزیر راه بیش از آن‌که نکات فنی را مدنظر داشته باشد جنبه سیاسی دارد، خاطرنشان‌کرد: این‌که نمایندگان تحت فشار افکار عمومی شهر و منطقه خود برخی اقدامات را انجام می‌دهند و به نوعی این سؤال از وزیر به عنوان یک مطالبه عمومی تلقی می‌شود، اما استیضاحی منطقی است که به دور از هرگونه احساسات بوده و صرف مسایل سیاسی نباشد.

وی در ادامه نزدیکی به پایان سال و همچنین انتخابات ریاست جمهوری را مدنظر قرارداد و گفت: در صورتی که این استیضاح منجر به عزل وزیر راه و شهرسازی شود بر عملکرد تمام بخش‌های این وزارتخانه اثر منفی خواهد گذاشت و می‌تواند افت کیفیت خدماتی که به مردم ارایه می‌شود را با خود داشته باشد.

به گفته این مدرس دانشگاه، نمایندگان مجلس فارغ از هرگونه نگاه سیاسی باید مزایا و معایب این اقدام را برای مردم مدنظر داشته و بیش از هر چیز منافع ملی و مردمی را در پی داشته باشد تا خواست سیاسی .

وی افزود: نمایندگان مجلس مکلف به ارزیابی فنی فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده هستند و باید همواره منافع ملی را مدنظر داشته باشند.

درست یا غلط بودن استیضاح به نظر نمایندگان مستقل است

عضو کمیسیون عمران گفت: صحبت از استیضاح وزیر راه و شهرسازی، کل وزارتخانه را در یک ماه پایانی سال دچار مشکل و در شرایط کنونی، دردی از مشکلات به وجود آمده را درمان نخواهد کرد.

شهرام غراوی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: درست یا غلط بودن استیضاح وزیر راه در چند ماه پایانی عمر دولت و به خصوص یک ماه مانده تا پایان امسال منوط به نظرات مستقل نمایندگان است اما به نظر شخص بنده، استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر به صلاح نیست.

وی تأکیدکرد: با توجه به وسعت وزارت راه و شهرسازی بهتر بود که از استیضاح آخوندی صرف نظر کنیم، چنانکه در این چند ماه باقی مانده، کار وزارتخانه نیمه‌تمام مانده و دچار مشکل خواهد شد. در ایام تعطیلات برای ارتقای ایمنی و امنیت کامل، بایستی امکانات رفاهی و نظارت بیش‌تری بر حمل و نقل مردم صورت گیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: صحبت از استیضاح وزیر راه و شهرسازی، کل وزارتخانه را دچار مشکل و در شرایط کنونی، دردی از مشکلات به وجود آمده را درمان نخواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با رأی قابل‌ قبول به‌کار خود ادامه می‌دهد

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست شورای مرکزی فراکسیون امید از مخالفت این فراکسیون با استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

محمدرضا عارف با اشاره به نشست صبح دیروز مجمع عمومی فراکسیون امید که به‌منظور بررسی گزارش کمیته استیضاح وزیر راه و شهرسازی و ارزیابی دیگر جوانب این مسأله برگزار شد، اعلام کرد: حدود دو ماه و نیم پیش در پی مطرح شدن استیضاح آخوندی کمیته‌ای در فراکسیون امید به‌منظور بررسی ابعاد مختلف این مسأله در فراکسیون امید تشکیل شد تا این مسأله را به‌صورت تخصصی بررسی کند و این کمیته نیز چندین مرتبه در این رابطه به هیأت رییسه و همچنین شورای مرکزی فراکسیون گزارش داد.

او با بیان این‌که دستور اصلی این جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود، خاطرنشان‌کرد: همچنین در راستای برگزاری سلسله جلسات فراکسیون امید با آقای آخوندی هم تشکیل جلسه دادیم و آقای وزیر گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آینده خود مطرح کرد و این درحالی بود که در آن جلسه بحث استیضاح مطرح نشد؛ چرا که اساساً مشخص نبود این مسأله تا چه میزان جدی باشد.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی هیأت رییسه مجلس در نشست علنی روز گذشته یادآور شد: پس از اعلام وصول این طرح استیضاح، پیش از آغاز نشست علنی مجلس، در شورای مرکزی فراکسیون تشکیل جلسه دادیم که هم کمیته گزارش خود را ارایه کرد و هم برخی از نمایندگان چه موافقان و چه مخالفان نکات مدنظر خود را بیان کردند.

او خاطرنشان‌کرد: در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که هم با توجه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی و هم شرایط زمانی و وضعیت فعلی کشور که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، نظر فراکسیون امید مخالف با استیضاح آخوندی است.

رییس مجمع نمایندگان استان تهران اعلام کرد: طبیعتاً اعضای فراکسیون مطالبه‌هایی دارند که قرار شده همان کمیته تخصصی این مسایل را جمع‌بندی کند و انشاا… پس از ماندگار شدن آقای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی این مطالبه‌ها را دنبال کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره اقبال استیضاح در صحن علنی مجلس گفت: شرایط کشور قابل درک است و به نظر می‌رسد آنچنان که عموم نمایندگان نیز اتفاق‌نظر دارند، شرایط کنونی کشور برای استیضاح مناسب نیست و درصورتی که نمایندگان مطالبات خود را پیگیری کنند، موفق به دستیابی به آن خواهند شد و به هر ترتیب فراکسیون امید شرایط را برای استیضاح مناسب نمی‌داند اگرچه استیضاح حق نمایندگان است و ما هم به آن به‌عنوان یک ابزار نظارتی باور داریم ولی در وضعیت فعلی طرح این مسأله را مفید نمی‌دانیم.

 

عارف تصریح کرد: به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنم آقای آخوندی با رأی قابل قبول به‌کار خود ادامه می‌دهند و با برنامه‌تر از گذشته در مسیر قدم برمی‌دارند.