شرکت فرانسوی برنده مناقصه یک طرح صنعتی در عسلویه شد

صنایع پتروشیمی ایران در قبضه برگزاری مناقصات شرکت فرانسوی برنده مناقصه یک طرح صنعتی در عسلویه شد گروه انرژی- در دوره اعمال تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی که خاک ایران را ترک گفته بودند، در پساتحریم مجدداً به صنایع تجاری و اقتصادی کشور رجعت کردند. لینده آلمان از جمله همین شرکت‌ها است که برای ورود […]

صنایع پتروشیمی ایران در قبضه برگزاری مناقصات

شرکت فرانسوی برنده مناقصه یک طرح صنعتی در عسلویه شد

گروه انرژی- در دوره اعمال تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی که خاک ایران را ترک گفته بودند، در پساتحریم مجدداً به صنایع تجاری و اقتصادی کشور رجعت کردند. لینده آلمان از جمله همین شرکت‌ها است که برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازار پتروشیمی ایران اقدام جدی به عمل آورده است.

لینده تمایل دارد هم در قالب قرارداد مهندسی، تأمین کالا و ساخت و اجرا (EPC) فعالیت کند و هم اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کند. براین اساس مابین شرکت پتروشیمی کیان و لینده آلمان مردادماه سال جاری یک قرارداد منعقد شد. قراردادی با اعتبار ٣٤ میلیون و ٩٦٠ هزار یورو یک نوع کار مهندسی و ترکیبی از لیسانس مهندسی مفهومی، مهندسی پایه و بخشی از مهندسی تفصیلی را هم در بر می‌گیرد.

شرکت لینده، بزرگ‌‌ترین تولیدکننده گازهای صنعتی در جهان است، سهام گروه لینده، در تمامی بازارهای بورس اوراق بهادار موجود در آلمان، از جمله بورس فرانکفورت، معامله می‌شود. این شرکت همچنین در فهرست بازار بورس زوریخ ذکر شده است. شرکت لینده، با توجه به میزان قیمت سهام، در فهرست ۳۰ شرکت اول شاخص دکس، قرار گرفته است. درکنار این شرکت بسیاری از شرکت‌های دیگر از طریق مشارکت در مناقصه و برنده شدن درآن راهشان برای ورود به این پروژه باز شده است.

براساس یک آمار کلی در طول ۱۰ ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری در ایران تولید شده است. از این میزان حدود ۱۷ میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری به بازارهای جهانی صادر شده است.

دی ماه امسال حدود ۴ میلیون و ۵۰ هزار تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که از این میزان معادل یک میلیون و ۳۸۷ هزار تن محصول پتروشیمی ایران به ارزش تقریبی ۹۰۰ میلیون دلار به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شده است.

بنابراین انتظار می‌رود این سیر صعودی با قرارداد‌هایی که در این صنعت به امضا می‌رسند حجم صادرات و مابه‌ازای آن درآمد‌‌ها یک خیز بزرگ را تجربه کند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طول یک سال گذشته تاکنون با شرکت‌های معتبر بین‌المللی صنایع نفت و پتروشیمی جهان همچون شل انگلیس، توتال فرانسه، سارکوبه اسپانیا، باسف آلمان، میتسویی ژاپن و… برای امضای قراردادهای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی قرارداد همکاری امضا کرده است.

با این وجود پس از امضای قرارداد همکاری با شرکت لینده آلمان برای ساخت پتروشیمی کیان، با انجام یک مناقصه شرکت اکسنس فرانسه هم دور جدید فعالیت‌های خود در صنایع پتروشیمی کشور را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی در حاشیه امضای قرارداد شرکت پتروشیمی کیان با لینده آلمان در مرداد ماه سال جاری، بیان کرده بود: از این که بخش خصوصی توانمند شده و پیمانکار و سرمایه‌گذار برای طرح‌های این حوزه جذب می‌کند، خرسندیم.

وی افزود: پتروشیمی کیان یکی از مهم‌ترین طرح‌های صنعت پتروشیمی است که در فاز ٢ عسلویه در حال اجراست.

شاهدایی با ابراز خرسندی از بازگشت شرکت‌های خارجی در دوره پسابرجام یادآور شده بود: لینده آلمان از جمله شرکت‌هایی بود که در دوره تحریم، ایران را ترک کرد و در آن مقطع با ما قراردادی منعقد نکرد. این شرکت پس از برجام بلافاصله پیشنهادهای مختلفی در زمینه‌های EPC و همچنین سرمایه‌گذاری ارایه کرده تا فعالیت خود را آغاز کند.

گفتنی است شرکت پتروشیمی کیان در سال ۱۳۹۱ به منظور اجرای طرح الفین ۱۲ در زمینی به مساحت ۷۸ هکتار در فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه تأسیس شد. الفین دوازدهم به صورت یک مجتمع الفین-آروماتیک به همراه واحدهای پایین دستی با ظرفیت تولید سالانه ۰۰۰ر۴۷۸ر۷ تن محصولات میانی و نهایی است که بزرگ‌‌ترین مجتمع متمرکز پتروشیمی در جهان محسوب می‌گردد. این طرح عظیم شامل واحدهای پیش تفکیک خوراک مایع، آروماتیک، الفین، اتیل‌بنزن، آلفا الفین، پروپیلن اکساید و بوتادین می‌باشد که تولید انواع محصولات از خانواده آروماتیک‌ها، زایلین‌‌‌ها و صنایع پایین دستی‌اتیلن را در برمی‌گیرد. میزان خوراک سالانه پیش‌بینی شده در این طرح بالغ بر۴٫۵۹۰٫۰۰۰ تن، شامل ۳میلیون تن میعانات گازی از محل فازهای ۴ و ۵ و ۹۰۰هزار تن اتان از محل فازهای ۱۳ و ۱۴ میادین گازی پارس جنوبی و همچنین ۳۵۰هزارتن C۳+ از الفین‌های پنجم و یازدهم و ۳۴۰هزار تن برش سبک از آروماتیک چهارم است. درحال حاضر شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان مالکیت ۶۰درصد طرح مذکور را در اختیار دارد.

مهر نوشت؛ محمدصادق فاضلی؛ مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کیان؛ در تشریح آخرین وضعیت مشارکت لینده آلمان در صنایع پتروشیمی ایران، گفت: تاکنون ساخت پتروشیمی کیان۲۳ درصد پیشرفت داشته است، برای انتخاب تکنولوژی و انجام مهندسی اصولی و واحدهای مذکور از چندین شرکت معتبر دعوت شد که با برگزاری مناقصه بین شرکت‌های تکنیپ فرانسه و لینده در نهایت لینده به عنوان تأمین کننده دانش فنی واحد الفین و مشاور مهندسی FEED به همراه دو شرکت معتبر اروپایی و یک شرکت ژاپنی انتخاب شدند.

وی در خصوص انجام مطالعات مفهومی این مجتمع پتروشیمیایی هم بیان کرد: پس از برگزاری مناقصه بین‌المللی بین چهار شرکت معتبر شرکت‌های اکسنس فرانسه و یک شرکت ایرانی به عنوان مشاوران مطالعات مفهومی مجتمع انتخاب و گزارش نهایی آنها در آذر امسال دریافت شده است.

به گفته فاضلی تاکنون انجام مطالعات زیست‌محیطی منجر به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌‌زیست شده است؛ مطالعات ژئوتکنیک بر روی زمین‌های طرح تکمیل شده و در مرحله تهیه گزارش نهایی است و انجام عملیات آماده‌سازی و تحکیم بستر بر روی زمین های طرح، بیش از ٧۵ درصد پیشرفت دارد و قرار است تا سال ۱۴۰۱ اولین فاز مجتمع به بهره‌برداری برسد.

 

 این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: فاز دوم طرح پتروشیمی کیان شامل دو بلوک است که در بلوک اول واحدهای پروپیلن اکساید و پلی‌اتیلن سنگین قرار داشته و در بلوک دوم واحدهای اتیل‌بنزن استایرن‌مونومر و اکسوالکل اجرا خواهند شد.