اعلام آمادگی متقابل ایران و فنلاند برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه معدن

در همایش آشنایی با فرصت‌های همکاری معدنی دو کشور تأکید شد اعلام آمادگی متقابل ایران و فنلاند برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه معدن گروه معدن و زمین- شرکت‌های فنلاندی با حضور دو تن از مقامات عالی آن کشور و رییس هیأت عامل ایمیدرو، از عزم خود برای توسعه و تقویت همکاری‌های معدنی خود با شرکت‌های […]

در همایش آشنایی با فرصت‌های همکاری معدنی دو کشور تأکید شد

اعلام آمادگی متقابل ایران و فنلاند برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه معدن

گروه معدن و زمین- شرکت‌های فنلاندی با حضور دو تن از مقامات عالی آن کشور و رییس هیأت عامل ایمیدرو، از عزم خود برای توسعه و تقویت همکاری‌های معدنی خود با شرکت‌های ایرانی خبر دادند. این مهم در همایش آشنایی با فرصت‌های همکاری دو طرف مطرح شد.

به گزارش مناقصه مزایده، در گردهمایی آشنایی با فرصت‌های همکاری معدنی ایران و فنلاند که پتری‌پِلتونن،  قائم مقام وزیر اقتصاد و کار و همچنین میکانوکانن، رییس سازمان زمین‌شناسی فنلاند حضور داشتند، مدیران شرکت‌های صاحب نام و بزرگ آن کشور زمینه‌های تقویت همکاری در بخش‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری، بهینه‌سازی تولید، ‌کاهش مصارف انرژی، معدنکاری سبز، معدنکاری دیجیتال، حوزه تحقیقات، عناصر نادر خاکی، ماشین‌آلات و… را برشمردند.

در این خصوص مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به افزایش همکاری ایران و فنلاند در بخش معدن، گفت: دولت ایران از حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران حمایت می‌کند.

کرباسیان با بیان این‌که ایران کشوری معدنی است و ۶۰ عنصر معدنی در ایران وجود دارد، گفت: ما ذخایر غنی در کشور داریم، همچنین به عنوان یک شرکت دولتی در قانون اساسی به ما تکلیف شده است که باید مشارکت بخش خصوصی را بیش از پیش داشته باشیم.

وی با بیان این‌که دولت مکلف است تا از بخش خصوصی حمایت کند، افزود: ما می‌دانیم که فنلاندی‌‌‌ها علاقه‌مند به همکاری با ما هستند، ضمن آن‌که ایران به ۳۰ میلیارد دلار در بخش معدن نیاز دارد و از این نظر کشوری منحصر به فرد به شمار می‌رود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اعلام این‌که ایران به بازار ۴۵۰ میلیون نفری منطقه دسترسی دارد، اظهار داشت: بنابراین ایران یک هاب در منطقه به شمار می‌رود و ما می‌توانیم از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان واردات و صادرات زیادی داشته باشیم.

کرباسیان با اشاره به منابع زیاد گاز و نفت در ایران گفت: همان‌طور که می‌دانید گاز برای صنایع معدن مهم است و ارزان در اختیار این بخش قرار می‌گیرد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران شرکت‌های خارجی می‌توانند به راحتی در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و دولت از آنها حفاظت می‌کند.

وی با اشاره به همکاری یک شرکت فنلاندی از سال‌های پیش در ایران اظهار داشت: حتی در زمان تحریم‌ها هم این شرکت فنلاندی در ایران حضور داشت و ما به زودی پروژه دیگری را با همکاری این شرکت در ایران بهره‌برداری می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایمیدرو آمادگی خود را اعلام می‌کند تا در این بخش با شرکت‌های فنلاندی همکاری داشته باشد، زیرا ایران یک فرصت برای این شرکت‌ها به شمار می‌آید و در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار کیلومترمربع برای اکتشاف وجود دارد.

کرباسیان با بیان این‌که امیدوارم در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ زمینه همکاری در بخش اکتشاف ایجاد شود، افزود: این موضوع می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار شرکت‌های ایرانی و فنلاندی قرار دهد.

تمایل فنلاند به توسعه همکاری در بخش انرژی و معدن

در ادامه همایش پتری‌پلتونن (Petri Peltonen) معاون وزیر اقتصاد فنلاند با اشاره به این‌که این کشور علاقه‌مند به همکاری در بخش‌های انرژی و معدن با ایران است، گفت: قصد داریم تا در بخش زمین‌شناسی همکاری بیش‌تری با ایران داشته باشیم.

پلتونن با اشاره به این‌که ۱۰ شرکت خوب و مؤسسات پژوهشی فنلاند در هیأت اقتصادی، وی را همراهی می‌کنند، گفت: می‌دانید که زمینه فعالیت و همکاری بین ایران و فنلاند زیاد است و از نظر جغرافیایی فقط یک کشور روسیه در بین ما دو کشور قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که در نتیجه فاصله زیادی بین ما نیست، افزود: هدف ما از این سفر این است که تفاهم بیش‌تری با ایران داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید ما کشوری سیاسی نیستیم و می‌خواهیم شراکت خوبی را در ایران و دیگر کشور‌‌ها داشته باشیم.

معاون وزیر اقتصاد فنلاند هدف از سفر این هیأت به ایران را ارتباط بیش‌تر شرکت‌های دو کشور دانست و اظهار داشت: ما در دو بخش معدن و انرژی تمایل زیادی داریم تا با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشیم و بنابراین دو کشور مصمم هستند تا روابط را بیش از گذشته توسعه دهند.

وی با اشاره به این‌که در زمینه پژوهش، زمینه‌های همکاری‌ زیادی بین دو کشور وجود دارد، گفت: ما علاقه‌مندیم تا در بخش زمین‌شناسی فعالیت‌های بیش‌تری را در ایران داشته باشیم و یکی از بهترین سازمان‌های زمین‌شناسی در کشور فنلاند قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که این کشور از نظر تکنولوژی معدن در بخش بالایی قرار دارد، تصریح کرد: شرکت‌های فنلاندی در مهندسی مشاور خیلی فعال هستند و تکنولوژی‌هایی دارند که می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد؛ بنابراین زمینه‌های همکاری بسیار زیاد است.

گفتنی است که در این همایش که مدیران شرکت‌های خصوصی داخل کشور در بخش معدن و صنایع معدنی نیز حضور داشتند، طرفین به ارایه توانمندی‌‌ها و برنامه‌های خود برای ارتباط بیش‌تر در حوزه معدن پرداختند.

 

شرکت‌های حاضر در این گردهمایی شامل: متسو (metso)، جی‌تی‌کی(GTK)، معدنکاری فنلاند(Mining Finland)، اتوتک(Outotec)، پویری(Poyry)، میلی سکوند (Millisecond)، اسلیپنر (Sleipner)، اس‌ای‌اس‌یو (SISU)، هارلا (HAARLA) بودند.