دعوت از «ساینوپک» چین برای شرکت در نخستین مناقصه بین‌المللی ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد دعوت از «ساینوپک» چین برای شرکت در نخستین مناقصه بین‌المللی ایران گروه انرژی- تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که ۵ میدان آزادگان‌شمالی، آزادگان‌جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را با ظرفیت نفت درجای ۶۴ میلیارد بشکه تشکیل می‌دهد، براساس هدف‌گذاری انجام شده، تا سال […]

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد

دعوت از «ساینوپک» چین برای شرکت در نخستین مناقصه بین‌المللی ایران

گروه انرژی- تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که ۵ میدان آزادگان‌شمالی، آزادگان‌جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را با ظرفیت نفت درجای ۶۴ میلیارد بشکه تشکیل می‌دهد، براساس هدف‌گذاری انجام شده، تا سال ۱۳۹۷ به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

از جمله این میادین، میدان آزادگان‌جنوبی است که به‌زودی و بنا به وعده مسؤولان در روزهای آخر سال به مناقصه خواهد رفت. در این مناقصه تاکنون ۴۰ شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این مناقصه براساس فراخوان منتشر شده مدارک خود را ارسال و حضورشان را قطعی کرده‌اند. اما مدیرعامل شرکت نفت در نشستی که با پیمانکار چینی یعنی شرکت ساینوپک داشت، از این مجموعه برای شرکت در مناقصه آزادگان دعوت کرد.

 دولت یازدهم از ابتدای فعالیت، طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک را در دو حوزه غرب کارون (هم مرز با عراق) و پارس‌جنوبی (مشترک با قطر) را در دستور کار قرارداد و در این راستا به دستاوردهای خوبی نیز دست یافت. میادین مشترک نفت و گاز ایران در دو حوزه دریا و خشکی قرار دارند. این میادین بخش قابل توجهی از منابع و ذخایر اثبات شده نفت و گاز ایران را در برمی‌گیرند. در سال‌های اخیر بهره‌برداری از آنها با مشکل مواجه بوده است و در مقابل رقبا با سرمایه‌گذاری‌های کلان و با مشارکت شرکت‌های خارجی به سرعت در حال برداشت هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، علی‌کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست با اشاره به سابقه همکاری سازنده دو شرکت، نسبت به همکاری‌های مشترک در پروژههای جدید نفتی ایران ابراز امیدواری کرد و گفت: اولویت شرکت ملی نفت ایران انعقاد قرارداد در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی است.

کاردر با تأکید بر اینکه افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی و بهکارگیری و انتقال دانش فنی بهروز از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران در توسعه میدان‌های مشترک است، افزود: انعقاد قرارداد‌ها در چارچوب مدل جدید قراردادی جدید طی ۲۰ سال زمینه آشنایی شرکت ایرانی با تکنولوژی همراه سرمایه‌گذار خارجی را به خوبی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نزدیک بودن زمان برگزاری مناقصه میدان آزادگان، از ساینوپک برای حضور در این مناقصه دعوت کرد.

وانگ یوپو، مدیرعامل شرکت ساینوپک چین نیز با اشاره به تکنولوژی‌های بهروز تحت اختیار این شرکت در بخشهای بالادستی، پایین‌دستی، پالایش و پتروشیمی و همچنین امتیازات قابل تأمل در حوزه حمل و نقل دریایی، بر تمایل ساینوپک برای همکاری‌های بیش‌تر نفتی با ایران تأکید کرد.

وی افزود: ساینوپک از صنعت نفت ایران برای جذب شیوه مدیریت بهروز میادین نفتی و دانش فنی جدید حمایت می‌کند زیرا هم از لحاظ مالی و هم در زمینه تأمین نیروی انسانی در شرایط ایده‌آلی قرار دارد.

این درحالی است که مخازن مشترک با توجه به اهمیت بسیار بالای آن در کنار افزایش برداشت رقبای این میادین نسبت به برداشت کشورمان با پدیده‌ای به نام مهاجرت نفت مواجه شده است.

 

 آزادگان‌جنوبی نیز که در لیست این میادین مهم قرار می‌گیرد و جزو نخستین میدانی‌هایی است که در انتظار برگزاری مناقصه قرار گرفته، در یک قدمی افزایش چند ده هزار بشکهای تولید نفت ایستاده است؛ میدانی که ضریب بازیافت آن با بیش از ٣٠ میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا از ٦ درصد تجاوز نمیکند. از همین رو قرار است ازدیاد برداشت در این میدان در قالب اجرای قراردادهای جدید نفتی بهطور جدی دنبال شود. حال که قرار است برداشت نفت از آزادگان‌جنوبی افزایش یابد و با برگزاری مناقصه در آیندهای نزدیک و امضای قرارداد، روند تحقق اهداف توسعهای این میدان شتاب گیرد، باید به این نکته رسیدگی کرد که: «به واسطه کندی روند کار توسعه آزادگان و پیشگامی عراق در برداشت از مجنون طی این سالها، چه میزان نفت از ایران به سمت عراق مهاجرت کرده است؟»؛ سؤالی که مدیرکریم‌زیبدی، برنامهریز تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به آن میگوید: «نه تنها در آزادگان‌جنوبی بلکه در تمام میادین مشترک، مهاجرت نفت موضوع حادی نیست زیرا میزان مهاجرت به دلایل فنی مختلف که از ماهیت نفت نشأت میگیرد، جزیی است».