آخوندی دوباره به ساختمان دادمان بازگشت

استیضاح وزیر راه و شهرسازی رأی نیاورد آخوندی دوباره به ساختمان دادمان بازگشت آخوندی برای بار سوم رأی اعتماد مجلس را گرفت گروه راه و شهرسازی- روز گذشته، استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و عباس‌آخوندی با ۱۷۶ رأی مخالف استیضاح، ۷۴ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع […]

استیضاح وزیر راه و شهرسازی رأی نیاورد

آخوندی دوباره به ساختمان دادمان بازگشت

آخوندی برای بار سوم رأی اعتماد مجلس را گرفت

گروه راه و شهرسازی- روز گذشته، استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و عباس‌آخوندی با ۱۷۶ رأی مخالف استیضاح، ۷۴ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ رأی اهالی بهارستان مجدداً اعتماد مجلس را برای ادامه مسؤولیت وزارتخانه راه و شهرسازی به دست آورد تا پس از رأی اعتماد به کابینه در اول حیات دولت یازدهم و نیز عبور موفق از استیضاح اولش در زمان مجلس نهم، برای بار سوم در دولت یازدهم رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی را اخذ کرد. زمان این استیضاح کمی طولانی‌تر از مدت معمول برگزاری روند استیضاح‌‌‌ها نسبت به گذشته بود. موافقان با استناد به دلایل فنی معتقد به فنی و فرا جناحی بودن استیضاح بودند و مخالفان این موضوع اعتقاد داشتند که استیضاح در وقت مناسبی نیست و نگاهی جناحی در این امر وجود دارد.

آخوندی: استعفا دادم، قبول نکردند

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وزارتخانه‌اش تلاش کرده پیشرفته‌‌‌‌ترین سیستم آی‌تی را به‌کار بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی این کار را پی می‌گیریم. من به عنوان یک مهندس ایرانی به این امر افتخار می‌کنم و مطمئن هستم دکتر عارف به این موضوع افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین ۸ شرکت بزرگ جهان می‌تواند دقیق‌‌‌‌ترین سیستم ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالا‌‌‌ترین استاندارد اروپا را دریافت کند.

به گزارش عباس‌آخوندی گفت: متأسفانه همه این موارد تحت تأثیر یک تلخی قرار گرفته که همه ما را افسرده کرده است ولی باید حواسمان باشد که فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند.

عضو هیأت دولت با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: یکی از اقدامات مهم در اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است. با همین امکانات موجود، فقط در مسیر تهران-مشهد امکان اعزام ۵۵ قطار روزانه به ۲۰۰ قطار افزایش پیدا کرده است. غیر از این موضوع تعمیر و مرمت ایستگاه‌ها را داشتیم، تمام تلاش ما این است که ایستگاه‌های راه‌آهن در دل شهر‌‌‌ها به مراکز توسعه تبدیل شوند. در این مدت ۱۵۰ نمازخانه را تعمیر اساسی کردیم و ۲۷ نمازخانه ایجاد کردیم.

آخوندی با بیان این‌که در ریل اتفاقات زیادی رخ داده است، وارد موضوع نوسازی ناوگان ریلی شد و گفت: در این مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری را توسط شرکت‌های ایرانی وارد سیستم کردیم. از ۵۶۹ لوکومتیو ایران به ۷۰۲ لکوموتیو رسیدیم یعنی رشد ۳۰ درصدی که توسط ایرانیان صورت گرفته است.

وزیر راه ادامه داد: ما در هماهنگی کامل با آقای نعمت‌زاده هستیم که در هفته گذشته مراحل نهایی یک قرارداد به نتیجه رسید که بتوانیم ۴۹۰۰ واگن را به شرکت‌های واگن‌سازی ایرانی با تأمین مالی صددرصد خارجی اما با نیروی ایرانی سفارش دهیم.

آخوندی گفت: برای نوسازی با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که ۷٫۵ میلیارد دلار بابت صرفه‌جویی در مصرف انرژی را ایشان به عنوان کمک به کسانی که نوسازی ناوگان انجام می‌دهند، ‌اختصاص دهند. همچنین برای نوسازی ناوگان جاده‌ای ۲٫۵میلیارد دلا را با شرکت‌های ایرانی تأمین کنند.

بعد از حادثه قطار عذر خواهی کردم

وزیر راه درباره عذرخواهی و استعفایش بعد از حادثه قطار گفت: من همان زمان بیانیه دادم و عذرخواهی رسمی کردم و گفتم اگر فکر می‌کنید بیانم الکن بوده است، معذرت می‌خواهم. عذرخواهی یک مسؤول مایه افتخار است و باز هم عذرخواهی می‌کنم.

او ادامه داد: می‌گویند باید استعفا می‌کردید. در حالی که من شنبه صبح خدمت آقای جهانگیری رسیدم و گفتم من متن استعفایی نوشته‌ام و تقدیم می‌کنم. همان زمان آقای پورسیدآقایی هم متن استفعایش را تقدیم کرد و گفت چون این موضوع مربوط به حوزه ریلی است، بگذارید فقط من استفعا دهم. اما من گفتم من به عنوان وزیر استعفا می‌کنم و آخر دو استعفا را دادیم به آقای جهانگیری. بعد ایشان به ما اعلام کرد که رییس‌جمهوری گفته که استعفای رییس راه‌آهن کفایت می‌کند. این هم کار بزرگی نبوده است اما من انجام دادم. وقتی رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد که من همچنان وزیر باشم، من باید به‌کار‌‌‌ها بچسبم و وزارتخانه را اداره کنم و همین کار را هم کردم.

دهقان نقندر: واگذاری قرارداد ۵۸ میلیارد ریالی بدون انجام مناقصه

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: نقض قانون منع مداخله کارکنان دولتی در معاملات دولتی سبب بی‌آبرویی می‌شود.

محمد دهقان نقندر در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برای احساسات جریحه‌دار شده کشور این کار نظارتی را انجام دادیم و بنای صحبت در جلسه استیضاح نداشتم، اسنادی به دست ما رسید تا به عنوان نماینده از منظر ملی به این موضوع ورود کنم و این اسناد را مطالعه کردم.

دهقانی متذکر شد: عدم نظارت شرکت رجا بر حُسن‌انجام کار، پیمانکار پزشک به علت ارتباط نسبی وزیر راه با پیمانکار پزشک به‌طوری که این قرارداد ۵۸ میلیارد ریالی بدون انجام مناقصه و ترک تشریفات به اطرافیان نزدیک وزیر راه و شهرسازی واگذار شده که هیچ سابقه‌ای درکار اعزام پزشک قطار نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در این سه ماه‌های که شروع به‌کار کرده است، بیش از ۲۰۰ مسیر بدون حضور پزشک قطار‌ها اعزام شده و متأسفانه اخیراً در قطار اهواز به تهران که پزشک حضور نداشته، یک نفر از هموطنان عزیزمان فوت کردند.

دهقانی تصریح کرد: موضوع دیگری که سند آن هم در دست من موجود است، مربوط به فردی است که در راه‌آهن فعال بوده، البته مدتی ترک کار می‌کند و می‌رود، این فرد قراردادی را با راه‌آهن به قیمت ۵ میلیارد و ۷۰۷ میلیون تومان منعقد می‌کند و ایشان به دلیل منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده‌‌اش از بازرسی به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

علیرضابیگی: وزیر راه در سیاست‌گذاری و اجرای امور دچار مشکلات عدیده‌ای است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی در سیاست‌گذاری و در اجرا دچار مشکلات است و همین امر سبب شده مشکلات عدیده‌ای بوجود بیاید.

به گزارش خانه ملت، احمد علیرضابیگی، در نشست علنی دیروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس گفت: امروز باید به صلاحیت و کفایت آقای آخوندی در تصدی مسؤولیت وزارت راه و شهرسازی بپردازیم؛ در تلاش هستیم برشماری کنیم قرینه‌هایی را که نشان می‌دهد وی دارای صلاحیت نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چه فرقی بین حادثه منا که طی آن تعدادی از حجاج به شهادت رسیدند با حادثه هفت‌خوان سمنان و شهادت هموطنان وجود دارد؟ آیا غیر از این است که بی‌کفایتی آل‌سعود سبب شد جمع کثیری از حجاج به شهادت برسند و عین همین موضوع در هفت‌خوان سمنان واقع شد.

وی ادامه داد: چه تفاوتی وجود دارد، بین جان‌باختگان قطار تبریز با کسانی که در حادثه پلاسکو به رحمت خداوند رفتند؛ چطور مجلس شورای اسلامی وزیر کشور و شهردار تهران را فرامی‌خواند اما نمی‌تواند وزیر راه را برای پاسخ دادن به مطالبات مردم فرابخواند.

آخوندی در سیاست‌گذاری و در اجرا دچار مشکلات است

علی‌رضابیگی با اشاره به این‌که همه اذعان می‌کنند آل‌سعود لیاقت خادم‌الحرمین بودن را ندارد و با همان استدلال می‌گویم آقای آخوندی لیاقت و کفایت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی را ندارد، اظهار کرد: آقای آخوندی در سیاست‌گذاری و در اجرا دچار مشکلات است. سیاست‌گذاری که سبب شده مشکلات عدیده‌ای در زیرساخت‌ها را شاهد باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: کسانی مانند سعیدی‌نژاد که در زمان تصدی مسؤولیت راه‌آهن، به خریدار راه‌آهن تبدیل شدند و امروز لوکوموتیوهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به سعیدنژاد است. سعیدی‌نژادی که امروز در کشتیرانی جمهوری اسلامی مدیرعامل است؛ آیا وی امروز برای کشتی‌های کشور نقشه می‌چیند.

وی افزود: آقای پورسیدآقایی خود سهامدار عمده راه‌آهن است؛ لذا چنین موضوعاتی نشان‌دهنده بی‌کفایتی و ناتوانی آخوندی در تصدی مسؤولیت‌‌اش است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند ۶ استیضاح، ادامه داد: ورود هواپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر امر بسیار خوبی است؛ اما سؤال این است که طرح قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایطی را متحمل شده‌ایم و مصوبه هیأت وزیران در خصوص تحویل ۱۱ فروند هواپیما ایرباس و ۲۰ فروند دیگر توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق تسهیلات فاینانس که برای هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو شامل ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو اخذ تسهیلات و ۲٫۷ میلیارد یورو سود آن است.

اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در تیرماه سال جاری، افزود: ایشان می‌فرمایند: به جای این‌که جاده را درست کنند می‌روند سراغ هواپیما؛ این حرف درستی است یعنی ما هم این اشکال را داریم ولی توجه داشته باشید من هم بار‌‌‌ها گفته‌ام که رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های موردی دستگاه‌های گوناگون وارد شود. قانون و منطق اجازه نمی‌دهد لذا دستگاه‌ها مسؤول دارند و چنانچه مسؤولی در موردی اشتباهی دارد وظیفه پیگیری با مجلس است. مجلس باید استیضاح کند یا چنانچه کار اشتباهی است در دولت باید مورد مطالعه قرار بگیرد؛ این طور نیست انسان بتواند در موارد گوناگون بگوید هواپیمای ایرباس بخریم یا نخریم. البته من تذکر دادم به وزیر راه و هم به رییس‌جمهور حتی به همین قرارگاه به اصطلاح اقتصاد مقاومتی لذا شما موظف هستید اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد.

علیرضابیگی با اشاره به این‌که وزیر تمام انرژی خود را معطوف به حمل و نقل هوایی کرده است، ادامه داد: آقای وزیر آیا حادثه قطار تبریز محصول غفلت نبوده است؛ آقای وزیر مستند مربوط به کشته‌های رهاشده بر روی برف حاشیه اتوبان زنجان‌–تبریز و خودروهای آتش گرفته را مشاهده کرده‌اید. باید اذعان کرد که هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما معادل ۴۵ نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌دهیم درحالی که به بهسازی و نوسازی جاده، ساخت آزادراه‌ها و خطوط ریلی اعتنا نمی‌شود. این موارد ایرادات جدی در مورد سیاست‌گذاری و اولویت بندهای وزیر راه و شهرسازی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به به‌کارگیری افراد در حوزه اجرایی در وزارت راه و شهرسازی؛ تصریح کرد: در حوزه اجرا کسانی را به‌کار می‌گیرند که فاقد تخصص لازم هستند. مثلاً در حوزه صنعت هوایی آقای جهانگیریان را به عنوان استاد دانشگاه امیرکبیر به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری برگزیدند؛ درحالی که هیچ تعلقی به صنعت هواپیمایی نداشت. در طول مدیریت وی حوادثی رخ داد و یک هواپیمای منحصر به فرد که تنها هواپیمای چک پرواز کشور بود، سقوط کرد و بهترین مدیران هواپیمایی شهید شدند.

اسماعیل سعیدی: عدم رضایت مردم از صنعت ریلی و هوایی کشور

محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم، مبنی بر این‌که بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است، استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسؤولان دولتی وجود دارد این موضوع باید در صحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛ بنابراین مطرح کردن مسایلی مبنی بر این‌که چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود، قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.

آیا مردم از تکمیل پروژه‌های مسکن مهر راضی هستند؟

وی با بیان این‌که چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است، تصریح کرد: آیا از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟ آیا از به‌سازی و نوسازی بافت‌های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه‌های مسکن مهر راضی هستند؟.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متأسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارایه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را «مزخرف» می‌داند؛ضمن این‌که مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی با بیان این‌که با کدام منطق خرید ۱۱۸ فروند ایرباس و ۱۰۸ فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران‌ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیما‌‌‌ها از صندوق توسعه ملی تأمین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ ضمن این‌که در کنار این شرکت هواپیمایی ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است. همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر این‌که بسیاری از پروژه‌های ریلی منتظر تأمین منابع هستند، تصریح کرد: باید به مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی توجه کرد.

مقدسی: وادار کردن مدیرعامل راه‌آهن به استعفا اقدام درستی نبود

سیدمهدی مقدسی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی پیرامون بند (۱) استیضاح مبنی بر پاسخگویی وزیر به مطالبات اجتماعی گفت: استیضاح به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت نیست؛ بلکه براساس منطق و عقلانیت مطرح شده است. این موضوعات نیز به معنای مواضع فراکسیونی نباید قلمداد شود بلکه مباحثی جهت دفاع از حقوق ملت است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همه دنیا بعد از وقوع حادثه‌ای بالا‌‌‌ترین مقام مربوطه از مردم عذرخواهی می‌کند؛ اما آقای آخوندی پس از اتفاق اخیر در مسیر تهران- مشهد می‌بایست استعفا دهد؛ نه آن‌که همه مسؤولیت متوجه ایشان شود، بلکه برای آلام و دردهای مردم این کار باید انجام می‌شد.

وی افزود: وادار کردن مدیرعامل راه‌آهن به استیضاح اقدام درستی نبود و بهتر بود این کار توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شود.

تاجگردون: هیچ نشانی از فعالیت فرزند آخوندی در قراردادهای وزارت راه وجود نداشت

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: بنده نقش فرزند آخوندی در قراردادهای وزارتخانه را بررسی کردم و هیچ نشانی از فعالیت فرزند آخوندی در قرارداد‌‌‌ها وجود نداشت.

به گزارش خانه ملت، غلامرضاتاجگردون در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار قطار تبریز مشهد، گفت: استیضاح یک وظیفه قانونی است که بر عهده مجلس قرارداده شده است، استیضاح تقابل نمایندگان نیست؛ بلکه مطالبات اجتماعی، اقتصادی و فنی در استیضاح مطرح می‌شود و تقابل بین موافقان یا مخالفان استیضاح نیست.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مخالفان استیضاح در داغ از دست دادن تعدادی از هموطنان شریک هستند، افزود: این‌که یک وزیر در صحن علنی بار‌‌‌ها از ملت ایران و نمایندگان پوزش خواسته و معاون بخش ریلی وی استعفا داده باید به فال‌نیک گرفته شود و باید این رویکرد در جامعه تکثیر شود؛ چراکه بسیاری از افراد بودند که در حوادثی مقصر بودند، اما هیچ‌گاه از مردم عذرخواهی نکردند.

تاجگردون با تأکید بر این‌که مسایل عملکردی وزارت راه و شهرسازی باید در قلمرو زمینی، هوایی، ریلی و دریایی ارزیابی شود، ادامه داد: در بخش عملکردی باید نقاط قوت و ضعف با یکدیگر دیده شود و بنده به عنوان یک نماینده با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف در مجموع نمی‌توانم به عملکرد وزیر راه و شهرسازی نمره منفی دهم.

وی یادآور شد: زمانی که بنده به عنوان رییس کمیسیون تلفیق و بودجه ۹۶ نمی‌توانم یک میلیارد دلار به بخش ریلی اختصاص دهم؛ خودم را در این بخش مقصر می‌دانم و باید دید که چگونه می‌توان با همکاری با دولت در بهتر کردن امور نقش داشت.

 

تاجگردون با بیان این‌که بنده یکی از محورهای استیضاح مبنی بر این‌که فرزند وزیر راه و شهرسازی با فرزند مدیرکل‌های این وزارتخانه در کدام قرارداد نقش داشته است، را بررسی کردم، افزود: اگر در قلمرو وزارت راه و شهرسازی امکان فساد مالی یا فساد عمدی وجود داشت؛ قطعاً امروز تاجگردون به خاطر امثال آقای آخوندی، دنیای خود را نمی‌فروخت و در موافقت با وی صحبت نمی‌کرد.