مناقصات بین المللی ۴ میدان نفتی درسال ۹۶ کلید می خورد

مناقصات بین المللی ۴ میدان نفتی درسال ۹۶ کلید می خورد احتمال حذف طرح مطالعاتی چند شرکت از دور مناقصات  گروه انرژی- درحالی که اخیراً توسعه ۴ میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان با تأیید وزارت نفت به شرکت مناطق نفت خیز جنوب واگذار شده، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی با هدف سرمایه‌گذاری در این میادین […]

مناقصات بین المللی ۴ میدان نفتی درسال ۹۶ کلید می خورد

احتمال حذف طرح مطالعاتی چند شرکت از دور مناقصات 

گروه انرژی- درحالی که اخیراً توسعه ۴ میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان با تأیید وزارت نفت به شرکت مناطق نفت خیز جنوب واگذار شده، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی با هدف سرمایه‌گذاری در این میادین تفاهمنامه‌هایی را منعقد کرده و یا در آستانه امضای آن قرار گرفته‌اند. بدین‌ترتیب مناقصات این میادین سال آینده با حضور شرکت‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. البته حضور شرکت‌های متقاضی در این مناقصات بستگی به طرح‌های توسعه‌ای ارایه شده آنها دارد. به گونه‌ای که اگر مجری این پروژه‌ها در بررسی طرح‌های پیشنهادی به روند مطلوبی دست نیابد، ممکن است نام چند شرکت را در پالایش اولیه حذف کند و در نهایت این شرکت‌ها به مناقصه نرسند.

آذرماه سال جاری نخستین تفاهمنامه و قرارداد محرمانگی مبتنی بر چارچوب قراردادی این شرکت، با هدف مطالعه دو میدان کرنج و شادگان، میان شرکت مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس متشکل از ١١ شرکت اروپایی، کانادایی، آسیایی و دانشگاه صنعتی شریف امضا شد.

براساس این تفاهمنامه، کنسرسیوم موظف به مطالعه دو میدان یاد شده ظرف مدت حداکثر ۶ ماه هستند و پس از آن Pre MDP خود را ارایه می‌کنند که در صورت تأیید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این کنسرسیوم در مناقصه شرکت داده می‌شود.

پس از ارایه طرح توسعه اولیه و انجام مطالعات به تشخیص وزارت نفت، شرکت‌های ارایه‌دهنده طرح برای شرکت در مناقصات رتبه‌بندی می‌شوند.

پس از آن امضای قراداد محرمانگی با کنسرسوم مذکور شرکت شلمبرژه وارد بازی شد و یک تفاهمنامه دیگر برای ۳ میدان اعم از رگ سفید، پارسی، شادگان به امضا رساند. حال قرار است برای تفاهمنامه بعدی قرعه به نام یک شرکت بیافتد.

در این بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران که عهده‌دار تولید حدود ٨٠ درصد از نفت کشور است، قرار است براساس چارچوب قراردادی مختص این شرکت، ۴ میدان پارسی، کرنج، رگ سفید و شادگان را که مشتمل بر ٩ مخزن است، توسعه دهد.

مسؤول کارگروه توسعه میادین مناطق نفتخیز جنوب از امضای تفاهمنامه با یک شرکت چینی برای توسعه میادین رگ‌سفید، کرنج و پارسی خبر داد و گفت: امضای این تفاهمنامه به زودی صورت می‌گیرد.

احمد محمدی در این خصوص به ایسنا، گفت: تفاهمنامه‌ای که قرار است برای توسعه میادین مذکور امضا شود مانند سایر تفاهمنامه‌ها به این صورت است که اطلاعات مورد نیاز جهت تهیه طرح توسعه پس از امضای تفاهمنامه و قرارداد حفظ محرمانگی به شرکت متقاضی داده می‌شود و این شرکت با یاد طی ۶ ماه طرح خود را آماده کند. البته جلساتی در خلل ۶ ماه در قالب کارگروه‌هایی به نام JWG برگزار می‌شود تا میزان پیشرفت بررسی شود.

وی افزود: سرانجام طرح‌های توسعه‌ای که از شرکت‌های دیگر خواهیم گرفت، ممکن است برای هر میدان ۳ تا ۴ طرح گرفته شود آنالیز می‌شوند و سرانجام یک طرح نهایی شده و برای انجام مناقصه در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد.

محمدی در ادامه با اشاره به این‌که مشارکت در توسعه ۴ میدان رگ‌سفید، کرنج، پارسی و شادگان طبق مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران به مناطق نفتخیز جنوب واگذار شده است، تصریح کرد: مناطق نفتخیز جنوب می‌تواند در این راستا و برای توسعه ۴ میدان مذکور تفاهمنامه امضا کرده و با شرکت‌های متقاضی صاحب صلاحیت مذاکره کند. تاکنون نیز تفاهمنامه‌هایی با چندین شرکت امضا شده و اطلاعات این میادین به شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی داده شده است.

 

وی در مورد زمان برگزاری مناقصه‌ای برای توسعه ۴ میدان رگ‌سفید، کرنج، پارسی و شادگان توضیح داد: این مناقصه سال آینده برگزار می‌شود. البته باید منتظر ماند و طرح‌هایی که از سوی شرکت‌های متقاضی ارایه می‌شود را بررسی کرد. ممکن است نام چند شرکت در پالایش اولیه حذف شود و این شرکت‌ها به مناقصه نرسند. تا زمانی که شرکت‌های متقاضی طرح خود را برای توسعه میادین ارایه ندهند توانایی آنها در دستیابی به اهداف مورد نظر به‌طور کامل مشخص نمی‌شود.