طراحی و ساخت ماهواره «پارس ۱» با همکاری تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوافضای ایران مطرح شد طراحی و ساخت ماهواره «پارس ۱» با همکاری تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تشریح سرنوشت «دوستی»، «پیام» و «ناهید» گروه ارتباطات – در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا که با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران برگزار شد، آخرین دستاوردهای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های […]

در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوافضای ایران مطرح شد

طراحی و ساخت ماهواره «پارس ۱» با همکاری تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

تشریح سرنوشت «دوستی»، «پیام» و «ناهید»

گروه ارتباطات – در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا که با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران برگزار شد، آخرین دستاوردهای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا با حضور واعظی، وزیر ارتباطات، دکتر بهرامی، رییس سازمان فضایی و محققان کشورهایی از جمله هلند، روسیه و چین در دانشگاه خواجه‌‌نصیرالدین طوسی آغاز به‌کار کرد و تا پنجم اسفندماه ادامه دارد.

در این مراسم حسن‌کریمی مزرعه‌شاهی، دبیر این کنفرانس با تأکید بر نقش صنعت هوافضا در تحولات کشور‌ها گفت: اثرگذاری این فناوری تا حدی است که شاید بتوان عمده‌‌ترین بودجه‌های تخصیص یافته در برخی کشورهای پیشرفته و یا حتی در حال پیشرفت را شامل محصولات شاخه هوافضا و یا زیرشاخه آن دانست.

وی تحقیق، پژوهش و فعالیت‌های علمی دانشمندان را عامل به حرکت درآوردن چرخ فناوری در کشور‌ها توصیف کرد و ادامه داد: در این راستا برگزاری سمینار‌ها و کنفرانس‌های علمی نقش به‌سزایی را در تشویق به تولید علم و دانش و تحقق پژوهش برعهده دارند.

کریمی با اشاره به برگزاری شانزدهمین دوره کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضای ایران گفت: در این دوره از کنفرانس ۶۰۰ مقاله ارسال شد که پس از داوری ۲۱۰ مقاله برای ارایه شفاهی و ۲۳۸ مقاله برای ارایه پوستر انتخاب شدند.

دبیر این کنفرانس برگزاری ۲۸ کارگاه آموزشی را از جمله برنامه‌های این کنفرانس نام برد و یادآور شد: این کارگاه‌ها توسط اساتید خارجی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ۳ سخنرانی علمی، اظهار کرد: علاوه بر آن برگزاری ۳ میزگرد با عناوینی چون سند جامع هوافضای کشور و نقشه راه توسعه فناوری، چشم‌انداز صنعت حمل‌ونقل و همکاری‌های بین‌المللی در فناوری‌های فضایی از دیگر برنامه‌های این کنفرانس به شمار می‌رود.

به گفته وی، در حاشیه شانزدهمین دوره کنفرانس نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها دایر شده است.

وضعیت ماهواره پارس۱

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ساخت نخستین ماهواره مشارکتی با نام «پارس۱» با همکاری تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حوزه هوافضا و طبق دستور رییس‌جمهور خبر داد.

محمود واعظی در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوافضای ایران با اشاره به دستور رییس‌جمهور برای متمرکز کردن فعالیت‌های پژوهشی در کشور و جلوگیری از موازی کاری پروژه‌های ماهواره‌ای در دانشگاه‌های مختلف اظهار داشت: بر این اساس، اول اسفند ماه با تشکیل کنسرسیوم مشترک فضایی توسط سازمان فضایی ایران، ساخت اولین ماهواره مشارکتی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آغاز شد.

وی با بیان این‌که این ماهواره «پارس۱» است و به صورت تخصصی تمامی دانشگاه‌ها، بخش‌های مختلف طراحی و ساخت آن را برعهده گرفته است.

واعظی تأکید کرد: قصد داریم به جای تعدد ساخت ماهواره در کشور و نیز برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های فضایی یک پروژه اصلی را با جدیت دنبال کرده و عملیاتی کنیم.

نقشه راه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور نهایی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نهایی شدن نقشه راه ده ساله دوم فضایی کشور در کارگروه راهبری دبیرخانه شورای عالی فضایی خبر داد و گفت: این سند به زودی با تشکیل جلسه شورای عالی فضایی، به تصویب می‌رسد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأخیر در برگزاری جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم تأکید کرد: به‌طور قطع این جلسه تا قبل از پایان عمر دولت یازدهم که هنوز ۶ ماه باقی مانده برگزار خواهد شد.

واعظی با تأکید بر هدف‌گذاری نظام برای پایه‌گذاری و توانمندی در عرصه هوافضای کشور خاطرنشان کرد: با پیشرفت در عرصه فناوری‌های بومی فضا می‌توانیم به بخشی از اقتدار ملی دست‌یابیم؛ چراکه فناوری فضایی می‌تواند در توسعه پایدار سایر بخش‌های کشور مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به این‌که رقابت جدی در میان کشورهای مختلف در حوزه هوافضا وجود دارد، گفت: برای این‌که از مواهب این فناوری بیش‌تر استفاده کنیم و از سایر کشور‌ها عقب نمانیم باید در هدف‌گذاریمان عجله کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری، عنایت ویژه به بخش فضا شده است، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه نیز بخش قابل‌توجهی به امر ماهواره تخصیص داده شده و نگاه دولت این است که با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان حداکثر توان را برای تحقق این هدف‌گذاری به‌کار بندیم.

محدودیت‌های بین‌المللی در عرصه هوافضا کاهش یافت

واعظی با بیان این‌که در گذشته برای فعالیت‌های فضایی در عرصه بین‌الملل با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌ایم، افزود: امروز روابط خارجی به ویژه با کشورهای همسایه، کشورهای آسیایی و حتی کشورهای اروپایی عادی و محدودیت‌های تحریمی برداشته و یا کم شده است. به بیان دیگر حساسیت‌ها در این حوزه کاهش پیدا کرده و ما می‌توانیم از این شرایط برای توسعه هوافضا استفاده کنیم و می‌توانیم به صورت موقت به سمت خرید برخی محصولات خارجی در این عرصه برویم.

وی ادامه داد: اما نگاه ویژه ما توسعه فناوری‌های بومی با استفاده از توانایی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است اما باید تأکید داشته باشیم که هیچ کشوری نمی‌تواند به تمامی علوم مورد نیاز خود دست پیدا کند و نیازمند تبادل اطلاعات و همکاری مشترک با کشورهای خارجی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساخت و طراحی ماهوارهای متعدد و پرتابگر‌ها گفت: هم اکنون با وضعیت خوبی در این خصوص مواجه هستیم و می‌توانیم برای تسریع امور با توجه به رقابت‌های جهانی از عرصه بین‌الملل استفاده کنیم. فناوری فضایی از دوران تحقیقات عبور کرده و ما داریم وارد عرصه دستیابی به محصولات فضایی می‌شویم و علاوه بر نگاه راهبردی باید نگاه کاربردی نیز به این فناوری داشته باشیم.

واعظی با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در حوزه فضایی نیازمند حمایت مالی و فنی دولت هستند، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای فعالیت این مراکز فراهم شود و از یافته‌های علمی در این راستا استفاده کنیم.

وی با تأکید بر این‌که مشکلات بودجه‌ای بخش هوافضا حل شده است، ادامه داد: تمام تلاش خود را در دولت به‌کار گرفته‌ایم تا این حوزه مشکل بودجه‌ای نداشته باشد.

وزیر ارتباطات افزود: ایران جزو ۱۰ کشوری است که در حوزه هوافضا فعال است و ما چندین ماهواره سنجشی را ساخته‌ایم و پرتاب کرده‌ایم. هم اکنون نیز ماهواره سنجشی «دوستی» و ماهواره مخابراتی «ناهید۱» به عنوان نخستین ماهواره مخابراتی ایران آماده پرتاب است و ما امیدواریم تا ۴ سال آینده ماهواره سنجشی بومی خودمان را پرتاب کنیم و تا ۱۰ سال آینده نیز ماهواره بومی مخابراتی را به صورت عملیاتی در فضا داشته باشیم.

تعرفه شبکه ملی اطلاعات ابلاغ شد

وزیر ارتباطات از ابلاغ تعرفه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: این مصوبه به اپراتورهای ارتباطی ابلاغ شد و آنها حداکثر دو هفته برای اجرا مهلت دارند.

محمود واعظی در حاشیه مراسم کنفرانس بین‌المللی فضایی با بیان این‌که مصوبه تفکیک قیمت اینترنت بین‌الملل از اینترانت در بستر شبکه ملی اطلاعات به اپراتورهای ارتباطی ابلاغ شد، گفت: این اپراتور‌ها حداکثر تا ۱۵ اسفند ماه سال جاری مهلت دارند تا استفاده کاربران را برای ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی شفاف‌سازی کنند.

وی گفت: تمامی اپراتورهای موبایل و اینترنت ملزم شده‌اند با ایجاد تمهیداتی برای کاربرانشان مشخص کنند که در چه زمانی از اینترنت بین‌الملل استفاده می‌کنند و در چه زمانی استفاده‌شان در بستر شبکه ملی اطلاعات است و نحوه محاسبه تفکیک این هزینه چگونه خواهد بود.

وی با اشاره به استقبال اپراتورهای ارتباطی از این طرح خاطرنشان کرد: برای مثال یکی از اپراتورهای اینترنتی بالغ بر ۲۰۰ سایت داخلی را به ‌کاربران پیشنهاد کرده است که در صورت استفاده هزینه آنها بالغ بر ۷۰ درصد نسبت به هزینه اینترنت تخفیف خواهد داشت. از سوی دیگر برخی اپراتور‌ها پیشنهاد دریافت پیش پرداخت ۱۰ هزار تومانی را برای تماشای هر میزان ویدیو در بستر شبکه ملی اطلاعات به‌کاربران ارایه داده است.

وزیر ارتباطات در مورد گلایه کاربران از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی و حجم خوری اینترنت تأکید کرد: این موضوع در شبکه اجتماعی که عضو آن هستم از سوی کاربران مطرح شد و من برای آن‌که نمی‌توانستم بی‌تفاوت از کنار آن بگذرم و عکس‌العملی نشان ندهم کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل دادم.

وی با تأکید بر این‌که با کلمه حجم خوری به هیچ عنوان موافق نیستیم، خاطرنشان کرد: اولین گزارشی که این کمیته از رصد آنلاین استفاده کاربران اینترنت داشته نشان می‌دهد اتفاق ویژه‌ای در این خصوص روی نداده و این تنها احساس کاربر است که اینترنتش زود تمام می‌شود.

به گفته واعظی در گذشته کاربران از یک بسته اینترنت بیش‌تر برای متن استفاده می‌کردند اما امروز یک بسته اینترنت بیش‌تر برای دانلود ویدیو و حتی کتاب صرف می‌شود و بخش قابل‌توجهی از بسته خریده شده کاهش می‌یابد اما کاربر احساس می‌کند که این ۳ دقیقه ویدیو چیزی از حسابش کم نمی‌کند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که تعداد کاربران اینترنت بسیار زیاد است و دلیلی برای کم‌فروشی اپراتور‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: محاسبه استفاده کاربران از اینترنت دستی نبوده و هوشمند است و به همین دلیل ما معتقد نیستیم که کم‌فروشی صورت می‌گیرد اما با این حال به‌کاربران توصیه می‌کنیم اپلیکیشنی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای نشان دادن میزان مصرف اینترنت کاربران راه‌اندازی کرده است، دانلود کنند تا به صورت شفاف میزان مصرفشان را رؤیت کنند.

وی با توصیه به مردم برای استفاده از محتوای داخلی و سایت‌های بومی در بستر شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد: نتیجه کمیته بررسی شکایت از بسته‌های اینترنتی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود.

ماهواره دوستی در نوبت پرتاب

رییس سازمان فضایی از اتمام مراحل ساخت ماهواره دوستی خبر داد و گفت: این ماهواره در نوبت پرتاب قرار دارد اما تاریخ پرتاب آن دست ما نیست.

محسن بهرامی در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوافضا با تأکید بر نظم به وجود آمده در اجرای پروژه‌های فضایی خاطرنشان کرد: تمامی ماهواره‌هایی که تا پیش از این تعلل داشته و روی زمین مانده بودند فعال شدند و برای آنها قرارداد منعقد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اتمام برخی پروژه‌های فضایی خاطرنشان کرد: هم اکنون طراحی و ساخت ماهواره دوستی به اتمام رسیده و در نوبت پرتاب قرار دارد. اما تعیین تاریخ پرتاب آن در اختیار ما نیست.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: دو ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر و ناهید یک پژوهشگاه فضایی ایران مراحل کیفی خود را گذرانده‌اند و تا پرتاب راهی ندارند.

 

بهرامی با اشاره به فعالیت‌های راهبردی کشور در حوزه ساخت ماهواره و پرتابگر اضافه کرد: از نظر تأمین بودجه پروژه‌های فضایی نظم گرفته‌اند و به تمام پروژه‌ها بودجه اختصاص یافته است بر این اساس با توجه به دانش به دست آمده در عرصه فضا به جرات می‌توانیم بگوییم که در آینده به‌طور مرتب چندین ماهواره را برای بهره‌برداری در مدار زمین خواهیم داشت.