معدن موفق‌‌ترین حوزه‌ اقتصادی دوران تحریم

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران اعلام کرد معدن موفق‌‌ترین حوزه‌ اقتصادی دوران تحریم گروه معدن وزمین –نادعلی‌اسماعیلی رییس سازمان نظام ‌مهندسی معدن ایران در همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی پتانسیل‌های معدنی استان قم با اشاره به این‌که دولت باید سرمایه‌گذاری کلان در دریاچه نمک داشته باشد، گفت: باید مزیت‌های معدنی استان قم که در […]

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران اعلام کرد

معدن موفق‌‌ترین حوزه‌ اقتصادی دوران تحریم

گروه معدن وزمین نادعلی‌اسماعیلی رییس سازمان نظام ‌مهندسی معدن ایران در همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی پتانسیل‌های معدنی استان قم با اشاره به این‌که دولت باید سرمایه‌گذاری کلان در دریاچه نمک داشته باشد، گفت: باید مزیت‌های معدنی استان قم که در قلب کشور قرار دارد مورد توجه ویژه باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اسماعیلی با اشاره به این‌که بخش معدن بخش مظلومی در کشور است، اظهارداشت: منابع طبیعی و محیط‌زیست همواره از تنفس هوا و مسایل زیست‌محیطی سخن می‌گویند اما همه ساختمان‌ها بیش از ۷۰ درصد آن وابسته به بخش معدن است.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران با بیان این‌که در دوران تحریم بخش معدن از موفق‌‌ترین حوزه‌های فعالیت‌های اقتصادی کشور بود، افزود: تأمین مواد اولیه در دوران تحریم و نیز در دوران رکود یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مربوط به بخش معدن است.

وی ادامه‌داد: معدن تنها فلز نیست بلکه معدن در کشور در بخش کانی‌های صنعتی، مظلوم هستند که این ذخایر جهانی است اما همواره مورد غفلت قرارگرفته است، در ایران معادن زیادی آهک وجود دارد که به آن توجه نمی‌شود این آهک در دنیا شناخته ‌شده است از همین رو باید به آن توجه ویژه شود.

اسماعیلی با بیان این‌که استان قم پتانسیل زیادی در بخش ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی دارد، تصریح‌کرد: آنچه در استان قم بسیار مهم است اما به آن توجه نمی‌شود دریاچه نمک است، این دریاچه ظرفیت بالایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

ارزش افزوده باید محور واگذاری معادن بکر استان قم باشد

در ادامه این همایش سیدمهدی‌صادقی، استاندار قم گفت: فرآوری در معدن باید با رویکرد ارزش‌افزوده باشد این مسأله نیز باید در واگذاری معادن مورد توجه قرار گیرد.

صادقی اظهارداشت: استان قم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی و… خاص و ویژه است.

استاندار قم با بیان این‌که دو درصد معادن کشور در قم وجود دارد، افزود: لازم است این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها به‌خوبی در استان شناسایی و ارزیابی شود تا برای بهره‌وری صحیح از آن گام ‌برداریم.

وی با بیان این‌که نه ‌تنها در معدن بلکه در هر بخشی که فصل مشترک وجود دارد، نگاه بخشی بر آنها حاکم است، تصریح‌کرد: همیشه محدوده‌های سازمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که این موضوع به‌ تنهایی نمی‌تواند مفید باشد چراکه در انجام‌ وظیفه هم نمی‌توان به توفیق رسید.

صادقی ادامه‌داد: باید نگاه مدیریتی حاکم بر کشور فرابخشی باشد در این صورت نگاه از محدوده کوچک فراتر می‌رود، در این صورت است که برنامه‌ها و چشم‌انداز‌ها توسعه می‌یابد و متعاقب آن بر مناسبات و تعاملات تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

استاندار قم با بیان این‌که فصول مشترک در انجام وظایف بین دستگاه‌ها باید همراه با هماهنگی باشد، خاطرنشان کرد: گاهی مدیران با اشرافی که دارند علاوه بر تصمیم‌گیری درست باید انتفاع عمومی را مورد توجه قرار دهند، با نگاه کتابی نمی‌توان به تصمیم درست دست پیدا کرد.

به گفته وی برخی مدیران در تصمیمات خود افراط‌ و تفریط دارند اگر نگاه و رویکرد مدیران براساس منافع ملی باشد می‌تواند اقدامات و تلاش‌ها را در راستای افزایش بهره‌وری پیش ببرد.

صادقی با بیان این‌که باید نگاه ملی و برنامه محوری اصول کاری مدیران باشد، گفت: فعالیت‌های معدنی در استان باید با رویکرد بهره‌وری باشد.

وی تأکیدکرد: معادن استان قم بکر است که حایز ارزش‌افزوده بالایی است از همین رو واگذاری معادن و پهنه‌ها در قم با حفظ جمیع منافع استان و با هدف کسب ارزش ‌افزوده بالا صورت بگیرد.

وجود یک میلیارد تن ذخیره معدنی در قم

 سیدرسول‌حسینی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن قم با اشاره به وجود یک میلیارد تن ذخیره معدنی در استان قم، از لزوم سرمایه‌گذاری در بخش معدن برای استفاده از این ظرفیت خبر داد.

حسینی استان قم را یک استان معدنی خواند و اظهارکرد: باید در این بخش سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت گیرد که بتوان از ظرفیت‌های معدنی در توسعه اقتصادی استان بهره برد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن قم با تأکید بر این‌که استان قم بعد از استان البرز کوچک‌ترین استان کشور است، افزود: با وجود وسعت یک درصدی قم ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش معدن با یک میلیارد تن ذخیره در استان وجود دارد.

وی با تأکید بر این‌که بزرگ‌ترین معدن منگنز ایران در استان قم است، تصریح‌کرد: استان قم چهارمین استان در ذخایر معدنی کشور و رتبه اول ذخایر نمک در کشور را دارد.

حسینی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ نیروی متخصص معدن در سازمان مهندسی معدن استان قم، تصریح کرد: از این ۴۰۰ نفر ۲۰۰ نفر مهندس معدن و مابقی زمین‌شناس و متخصص استخراج هستند.

یکی از مؤثر‌ترین سازمان‌های نظام مهندسی در کشور را داریم

وی تأکیدکرد: از لحاظ کمی به نسبت سازمان‌های نظام مهندسی سایر استان‌ها از سازمان‌های کوچک هستیم اما از نظر کیفی یکی از مؤثر‌ترین سازمان‌های نظام مهندسی در کشور را داریم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن قم با اشاره به این‌که در آینده‌ای نزدیک استان قم به استانی فلزی و طلایی هم تبدیل خواهد شد، تأکیدکرد: پتانسیل‌های موجود بسیار برجسته است اما تا سرمایه‌گذاری نباشد نمی‌توان از آن استفاده کرد که تا به امروز سرمایه‌گذاری به هیچ عنوان هماهنگ با ظرفیت‌های معدنی نبوده است.

حسینی با بیان این‌که سازمان مهندسی معدن یک سازمان غیرانتفاعی است، تصریح‌کرد: ۲۲ استان کشور امروز صاحب دفتر و مکان اداری مهندسی معدن هستند اما در استان قم هیچ‌گونه همکاری برای صاحب مسکن شدن سازمان نظام مهندسی معدن انجام نشده است.

دریاچه نمک بحران و تهدید نیست

در خاتمه این همایش احمد ذاکری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: از مسؤولان استان می‌خواهیم دریاچه نمک را بحران نبینند بلکه آن را فرصت ببینند چراکه نمونه دریاچه نمک در منطقه وجود ندارد.

ذاکری، با اشاره به این‌که استان قم با توجه به این‌که یکی از کوچک‌‌ترین استان کشور است و یک‌صدم معادن کشور را به خود اختصاص داده است، اظهارداشت: استان قم در بخش معدن، دو درصد از ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان این‌که سابقه فعالیت معدنی در قم به ۷۰ سال می‌رسد، افزود: بیش از ۲۷ تنوع معدنی در استان قم با ذخایر ۹۰۰ میلیون تن و سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر دو هزار میلیارد تومان است.

وی از وجود دو هزار فرصت شغلی مستقیم و ۹هزار فرصت شغلی غیرمستقیم در بخش معدن استان خبر داد و تصریح‌کرد: معدن منگنز، دریاچه قم، معدن عقیق قم و… مواردی است که استان قم را بر آن داشته که معدن قم به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

ذاکری با اشاره به این‌که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معادن به‌طور ویژه مورد تأکید هستند، عنوان کرد: حقیقت این است که در بخش معدن بی‌توجهی صورت گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان این‌که بعد از تحریم‌ها نگاه به معدن به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: در سال‌های اخیر روی بخش معدن تمرکز کردیم که در این راستا می‌توان سال ۹۶ را سال ویژه معدن استان دانست.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌های صورت گرفته و تهیه ژئوفیزیک هوایی و نقشه یک ۲۵ هزارم دریاچه نمک خاطرنشان کرد: سال ۹۶ شاهد تحولات زیادی در حوزه معدن خواهیم بود، یکی از پیگیری‌های به‌عمل آمده نگاه ویژه مسؤولان کشور به استان قم در بخش معدن بوده است.

ذاکری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بهره‌گیری از ظرفیت دریاچه نمک عنوان کرد: با وجودی که مدیریت دریاچه نمک با استان قم بود اما متأسفانه کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته بود.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، در شرایطی که تنها یک ‌راه دسترسی از سمت استان قم به دریاچه نمک وجود داشت اما در دو سال گذشته با پیگیری‌های به‌عمل آمده راه دسترسی به دریاچه نمک از سمت جاده فرج‌آباد- گرمسار قطعی شده و پیگیر احداث این راه هستیم تا با تأمین زیرساخت‌ها از ظرفیت‌های این نعمت خدادادی بهره ببریم.

وی افزود: با پیگیری‌های به‌عمل آمده کمیته امداد به‌عنوان سرمایه‌گذار دریاچه نمک انتخاب شد که طی یک سال انجام اقدامات مطالعاتی در سال‌های نزدیک شاهد بهره‌برداری گسترده از این ظرفیت معدنی خواهیم بود.

ذاکری با انتقاد از این‌که اخیراً دریاچه نمک به‌عنوان بحران معرفی می‌شود، گفت: زمانی که بنا به برگزاری همایش بحران دریاچه نمک در استان شد تلاش کردیم این رویکرد تغییر کند. نگاه به دریاچه نمک باید به‌عنوان یک فرصت باشد نه بحران.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان‌کرد: از مسؤولان استان می‌خواهیم دریاچه نمک را بحران نبینند، بلکه آن را فرصت ببینند چراکه نمونه دریاچه نمک در منطقه وجود ندارد.