«شهر سلول» مبتنی بر ظرفیت غیردولتی‌ها افتتاح شد

پیرو تفاهمنامه همکاری معاونت علمی با وزارت علوم «شهر سلول» مبتنی بر ظرفیت غیردولتی‌ها افتتاح شد استقرار ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در فاز اولیه گروه دانش- تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای راه‌اندازی شهر سلول در دانشگاه خوارزمی به امضا رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس این تفاهمنامه، همکاری […]

پیرو تفاهمنامه همکاری معاونت علمی با وزارت علوم

«شهر سلول» مبتنی بر ظرفیت غیردولتی‌ها افتتاح شد

استقرار ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در فاز اولیه

گروه دانش- تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای راه‌اندازی شهر سلول در دانشگاه خوارزمی به امضا رسید.

به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس این تفاهمنامه، همکاری و مشارکت به منظور تأسیس شهر سلول در چارچوب مقررات در دانشگاه خوارزمی که در زمینه‌ توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مبتنی بر ظرفیت‌های بخش غیردولتی فعالیت خواهد کرد، صورت می‌گیرد.

شهر سلول با هدف متمرکز شدن شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی تأسیس خواهد شد و تمام اجزای آن در سطوح مدیریتی، علمی و فناوری در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تعیین شده برای آن قدم خواهند برداشت.

شهر سلول مشتمل بر پارک علم و فناوری تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، مرکز خدمات بالینی و تخصصی سلول درمانی، موزه سلولی جهت ارایه‌ خدمات علمی و ترویجی عمومی، مزرعه حیوانات آزمایشگاهی، بخش مدیریت شهر سلول و مراکز حمایت مالی و حقوقی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات حمایتی _ آموزشی و توانمندسازی است.

تعهدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این تفاهمنامه شامل تأمین زمین و امکانات زیربنایی به منظور احداث شهر سلول در دانشگاه خوارزمی (این امکانات توسط دانشگاه خوارزمی تأمین خواهد شد)، تأمین دانش فنی از طریق مشارکت اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در توسعه این شاخص از دانش بشری و فناوری‌های مرتبط، تسهیل در روند اعطای مجوزهای قانونی در زمینه‌ راه‌اندازی رشته‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد تخصصی، شتاب‌دهنده‌ها و پارک علم و فناوری تخصصی در زمینه مرتبط با موضوع تفاهمنامه و تسهیل بر روند صدور گواهینامه‌های مورد نیاز به ویژه در زمینه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی لازم در زمینه‌ تحقیقات و فناوری و خدمت در این حوزه می‌شود.

بر این اساس، تعهدات معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در این تفاهمنامه نیز مشتمل بر مشارکت در جهت ایجاد و توسعه مدل مدیریت شهر سلول مستقر در دانشگاه خوارزمی، ارایه‌ تسهیلات و حمایت‌های ستادی لازم از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و واحدهای توانمندسازی مرتبط مستقر در شهر سلول، ارایه تسهیلات و کمک‌های مالی در راستای ایجاد و توسعه شهر سلول و تشویق بخش غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در زمینه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس دانشگاه خوارزمی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسؤول پیگیری و اجرای مفاد تفاهمنامه بوده و در چارچوب مقررات اقدامات بعدی را دنبال خواهند کرد.

دانشگاه می‌تواند جزیی از اقتصاد شده و به اشتغال‌زایی کمک کند

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که آینده وضعیت علمی کشور به گونه‌ای است که دیوار بین دانشگاه و جامعه برداشته می‌شود، بر نقش دانشگاه در اقتصاد و اشتغال‌زایی تأکید کرد.

دکتر سورنا ستاری در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با وزارت علوم برای ایجاد شهر سلول در دانشگاه خوارزمی، اظهار کرد: وضعیت آموزش عالی در کشور به گونه‌ای است که امروز شاهد افزایش ارتباط بین مردم و دانشگاه‌ها هستیم.

معاون علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری افزود: در واقع این افزایش ارتباط در آینده منجر به برداشته ‌شدن دیوار بین دانشگاه و جامعه می‌شود و از سویی دیگر دانشگاه می‌تواند جزیی از اقتصاد شده و به اشتغال‌زایی کمک کند.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر فعالان بخش صنعت نیز متوجه این موضوع شده‌اند که برای دستیابی به توسعه نیاز به نیروهای دانشی، شتاب‌دهنده‌ها و نتیجه تحقیقات دارند. این مسأله نشان از ضرورت افزایش کیفیت و بازدهی تحقیقات دارد.

ستاری تأکید کرد: معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از شتاب‌دهنده‌ها، دانشگاه‌ها، بخش‌های خصوصی و شرکت‌ها برای ایجاد محیط جدید پژوهش حمایت می‌کند.

دانشگاه‌ها باید «آینده‌پژوهی» را در دستور کار قرار دهند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آینده‌پژوهی دانشگاه‌ها را عاملی برای ایجاد تحول در علوم مختلف عنوان کرد.

محمد فرهادی در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری وزارت علوم و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌ جمهوری برای ایجاد شهر سلول در دانشگاه خوارزمی، اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی دارای نیروهای جوان و فضای مناسبی است؛ از این‌رو باید از این پتانسیل به نحو احسن استفاده کنند.

وی افزود: در واقع دانشگاه‌ها باید در راستای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، آینده‌پژوهی را در دستور کار قرار دهند تا تحولی در علوم صورت گیرد.

وزیر علوم با بیان این‌که وظیفه داریم به سرعت چارچوب‌‌ها و مجوزهای شتاب‌دهنده و شرکت‌های شهر سلول را صادر کنیم، گفت: این اقدامات باید هرچه سریع‌تر انجام شود تا در آینده دچار مشکلات حقوقی نشویم.

استقرار دانش‌بنیان‌ها در شهر سلول‌های بنیادی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در شهر سلول‌های بنیادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در فاز اولیه مستقر خواهند شد.

امیر علی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه بین معاونت علمی و وزارت علوم در خصوص راه‌اندازی شهر سلول‌های بنیادی در دانشگاه خوارزمی گفت: هدف از راه‌اندازی این شهر، طراحی اولین شهر تخصصی توسعه علم و فناوری است.

وی با بیان این‌که شهر سلول‌های بنیادی در دانشگاه خوارزمی پردیس کرج در استان البرز راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: این شهر با مشارکت بخش غیردولتی و دولتی راه‌اندازی خواهد شد که دانشگاه خوارزمی زیر ساخت مورد نیاز شهر سلول بنیادی را در اختیار قرار می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی تأکید کرد: در شهر سلول‌های بنیادی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در فاز اول مستقر خواهند شد.

 

وی تصریح کرد: تا کم‌تر از ۶ ماه تا یک سال آینده، این شرکت‌ها در شهر سلول‌های بنیادی مستقر خواهند شد.