برای حضور در بازار‌های خارجی نباید عجله کرد

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به مناقصه‌مزایده برای حضور در بازار‌های خارجی نباید عجله کرد مسعود طاهری- دیروز بیستمین نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» جهت معرفی شرکت بورس کالای ایران به همت فرابورس ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در این مراسم که با حضور امیرهامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران و حامدسلطانی‌نژاد، مدیرعامل […]

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به مناقصه‌مزایده

برای حضور در بازار‌های خارجی نباید عجله کرد

مسعود طاهری- دیروز بیستمین نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» جهت معرفی شرکت بورس کالای ایران به همت فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در این مراسم که با حضور امیرهامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران و حامدسلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران برگزار شد، خبر از گشایش نماد بورس کالای ایران در بازار پایه «الف» فرابورس داده شد.

هامونی در ابتدای این نشست گفت: بازار پایه فرابورس به ۳ بخش «الف»، «ب» و «ج» تقسیم می‌شود که تابلو «الف» مربوط به نهادهای مالی از جمله بورس‌‌ها است.

وی ادامه داد: تفاوت تابلو «ب» و «ج» هم در میزان نقدشوندگی و شفافیت است که در همین راستا مهلتی به شرکت‌های حاضر در این بازار داده شده است که اگر معیارهای لازم را کسب نکنند به تابلو «ج» منتقل شوند‌.

به گفته مدیرعامل فرابورس، بورس کالای ایران اولین بورسی است که در تابلو «الف» پذیرش شده و کشف قیمت خواهد شد.

در ادامه نشست سلطانی‌نژاد با بیان این‌که پذیرش بورس کالا در فرابورس با مساعدت فرابورس انجام شده است، اضافه کرد: این کار کمک بزرگی به شفافیت هرچه بیش‌تر بورس کالا می‌کند و در دنیا نیز پذیرش بورس‌‌ها در دیگر بورس‌‌ها انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر فعالیت شدن بورس کالا در بازارهای منطقه گفت: ما به صورت منسجم دنبال این امر هستیم و قطعا بازار هدف ما کشورهایی هستند که کالای ما در آن به فروش برود.

سلطانی نژاد ادامه داد: یک مدل همکاری، همکاری بورس‌های کالایی است و مدل بعدی مدلی است که ما کشورهای دیگر را برای حضور در بورس کالای ایران ترغیب کنیم. خیلی نباید برای فعال شدن در بازارهای خارجی عجله کرد و باید قبل از حضور تمامی جوانب از جمله کیفیت کالا، نظام انبارداری و… را سنجید.

سلطانی‌نژاد سپس به حضور خودروسازان در بورس کالا اشاره کرد و افزود: خودروسازان به دنبال تأمین سرمایه هستند و پس از گرفتن وام‌های کلان حالا در بازار سرمایه دنبال تحقق کردن این امر هستند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون برای حضور خودروی سراتو در بورس کالا صحبت‌هایی انجام شده، خاطرنشان کرد: بورس کالا ضوابط و معیارهای خود را دارد که خودروسازان پیش از هر اقدامی اول باید آن را مدنظر قرار دهند.

سلطانی نژاد همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آشنایی کشاورزان با بورس گفت: تاکنون ۸۵ کشاورز با بورس آشنایی پیدا کرده و آموزش دیده‌اند و امیدواریم تا در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

 

وی در خصوص بازار جوجه یک روزه در بورس کالا نیز گفت: شاید در نگاه اول خرید و فروش بازار جوجه یک روزه در بورس کالا چندان مهم به نظر نیاید اما این طور نیست و تعادل قیمتی که از طریق بورس کالا بر این بازار وارد می‌شود باعث ایجاد ثبات و امنیت است و ما نباید از این مهم غافل شویم.