کرباسیان: تکمیل ۲۴هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام معدنی توسط ایمیدرو

طی ۳٫۵ سال گذشته محقق شده است کرباسیان: تکمیل ۲۴هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام معدنی توسط ایمیدرو گروه معدن و زمین-رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در بیش از ۳٫۵ سال گذشته ۷۳طرح در مراحل مختلف اجرایی یا راه‌اندازی قرار گرفتند.  به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان که در […]

طی ۳٫۵ سال گذشته محقق شده است

کرباسیان: تکمیل ۲۴هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام معدنی توسط ایمیدرو

گروه معدن و زمین-رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در بیش از ۳٫۵ سال گذشته ۷۳طرح در مراحل مختلف اجرایی یا راه‌اندازی قرار گرفتند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان که در گردهمایی مدیران این سازمان در منطقه ویژه صنایع انرژی بر خلیج‌فارس سخن می‌گفت، تصریح کرد: از شهریور سال ۹۲ به این سو این تعداد طرح در ۳ وضعیت راه‌اندازی، آماده افتتاح یا واگذاری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: طی این مدت ۲۴هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در اختیار داشتیم در حالی که اکنون هیچ طرح معطل یا راکد نداریم.

کرباسیان با تأکید بر این‌که نباید نسبت به مشکلات گذشته فراموشکار باشیم، افزود: این فعالیت‌ها در حالی انجام شده که ۲۱هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های تابع این مجموعه در دولت گذشته واگذار شده بدون آن‌که ریالی از آنها در اختیار ما قرارداده شود.

وی ادامه داد: اکنون بار بدهی چند ۱۰ میلیارد تومانی شرکت‌های واگذار شده و تعهد آنها به ایمیدرو منتقل شده بدون این‌که از منابع حاصل از واگذاری‌ها بهره‌ای در جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی برده باشیم.

کرباسیان خاطرنشان کرد: بدهی معوق شرکت‌های واگذاری شده مشکلاتی برای ما نزد شرکت‌های بیمه‌ای اروپا ایجاد کرده است.

کرباسیان افزود: از شرکت‌های مختلف و بابت حقوق دولتی و… حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که مشکلاتی برای وصول آنها وجود دارد.

وی گفت: چنانچه ۳ میلیارد دلار وام دریافت کنیم قادریم ۳-۴ برابر آن، مشارکت شرکت‌های خارجی در طرح‌های معدنی و صنایع معدنی را جلب کنیم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو درباره اقدامات انجام شده در جهت توسعه گفت: طی سال‌های اخیر طرح‌های استانی فولاد در مسیر اجرا و راه‌اندازی قرار گرفتند، پروژه‌های نیمه تمام فعال شدند و همزمان برنامه وسیعی برای اکتشاف در ۲۱ استان آغاز شد که نتایج امیدبخش آن خبر از افزایش ۵۰درصدی ذخایر مواد معدنی در ایران می‌دهد و اطلاعات دقیق آن در ماه‌های آتی ارایه می‌شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خبر داد که اخیراً ظرفیت تولید فولاد خام در کشور به ۲۸ میلیون تن رسید و این میزان تا پایان سال ۹۵ به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی درباره اثر برجام بر فعالیت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: انتقال فناوری، ارتباط با شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی، انتقال ارز و همچنین حضور شرکت‌های بزرگ معدنی برای همکاری با ایران بخشی از اثرات برجام در این حوزه است.

کرباسیان ادامه داد: شرکت کوبه استیل ژاپن طبق توافقی که با ایمیدرو انجام داده، با فناوری جدید صرفه‌جویی ۴۰درصدی در مصرف آب در کارخانه‌های احیای مستقیم فولاد ایجاد خواهد کرد به‌طوری که فقط شرکت فولاد مبارکه شاهد کاهش مصرف ۳ میلیون متر مکعبی آب می‌شود.

کرباسیان تأکید کرد: بدون هیچ ملاحظه‌ای با تخلفات مالی و فساد مبارزه کنید و در عین حال با توجه به نزدیک بودن انتخابات، در هیچ یک از جریانات سیاسی دخالتی به صورت مالی و… نداشته باشید.

۱٫۸ میلیارد دلار طرح در منطقه ویژه خلیج‌فارس در حال اجراست

در ادامه این همایش حسن‌خلج‌تهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: در حال حاضر بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار طرح در حال اجرا یا نصب تجهیزات است.

 خلج تهرانی با تأکید بر این‌که این منطقه براساس گزارش‌های مشاور طرح منطقه، از موقعیت ممتازی نسبت به مناطق سواحل کشورهای همسایه دارد، تصریح کرد: دو کارخانه آهن اسفنجی هر کدام به ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون تن، یک کارخانه ۲٫۵ میلیون تنی گندله‌سازی، یک کارخانه ۱٫۲ میلیون تن بیلت فولادی، فاز اول آب شیرین کن به ظرفیت روزانه ۵۵هزار تن و نیروگاه ۲۳۵ مگاواتی به عنوان طرح‌های در حال اجرای این منطقه هستند.

وی ادامه داد: کارخانه‌های ۱٫۵ میلیون تنی آهن‌اسفنجی فولاد صبا، ۲٫۵ میلیون تنی گندله مادکوش، ۱٫۲ میلیون تنی (فاز ۲) فولاد کاوه جنوب و نیروگاه غدیر و اوکسین طبق برنامه‌ریزی‌‌ها در سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند.

خلج تهرانی درباره میزان اشتغال طرح‌های فوق اظهار داشت: مجموع اشتغال این طرح‌ها به بیش از ۳هزار نفر می‌رسد.

وی درباره توانمندی‌های فعلی منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس گفت: ظرفیت ۱۲ میلیون تنی تخلیه و بارگیری اسکله منطقه، ظرفیت ۱۵ میلیون تنی واردات مواد نفتی، ۴۰هکتار سایت دپو، دو دستگاه واگن برگردان به ظرفیت ۶ میلیون تن و برخورداری از تجهیزات بارگیری قطار از جمله امکانات این منطقه به شمار می‌آید.

وی همچنین به زیرساخت‌های تأمین آب، برق، گاز و حمل و نقلی منطقه گفت: قراردادهایی با سرمایه‌گذارانی از هند، فرانسه و همچنین تعدادی از شرکت‌های داخلی همچون گروه انتخاب، غدیر و بناگستر کرانه برای واگذاری زمین یا اجرای طرح، در حال انعقاد است.

وی ادامه داد: همچنین مذاکراتی با شرکت‌هایی از چین، مالزی، هند، ژاپن، کانادا، ترکیه و فنلاند در بخش‌های نیروگاه، تولید ورق فولادی، گندله سنگ آهن، فروکروم و… در جریان است.

 

خلج تهرانی افزود: شرکت‌های حاضر در منطقه ویژه نیز آماده سرمایه‌گذاری در تولید گندله، سرب و آهک و دولومیت شده‌اند.