پیگیری مصوبه دولت برای ایجاد بازار دانش‌بنیان‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی

ستاری در چهارمین جشنواره «جهادگران علم و فناوری» مطرح کرد پیگیری مصوبه دولت برای ایجاد بازار دانش‌بنیان‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی ورود معاونت علمی و فناوری برای حل مشکل محققان بخش خصوصی گروه دانش- در چهارمین جشنواره «جهادگران علم و فناوری»، ۱۰ محصول دانش‌بنیان دانشگاه آزاد و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور رونمایی می‌شود. […]

ستاری در چهارمین جشنواره «جهادگران علم و فناوری» مطرح کرد

پیگیری مصوبه دولت برای ایجاد بازار دانش‌بنیان‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی

ورود معاونت علمی و فناوری برای حل مشکل محققان بخش خصوصی

گروه دانش- در چهارمین جشنواره «جهادگران علم و فناوری»، ۱۰ محصول دانش‌بنیان دانشگاه آزاد و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور رونمایی می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ افتتاحیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری با حضور امیرشمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سورناستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، سردار علی‌فضلی، جانشین فرمانده کل بسیج، قدیانی رییس سازمان بسیج علم و فناوری و مرتضی‌اشراقی برگزار شد.

در این جلسه میرزاده با بیان این‌که ورود به اقتصاد دانش‌بنیان برای دانشگاه آزاد هم به واسطه سیاست‌های کلی نظام و هم به واسطه فرامین مقام معظم رهبری صورت گرفته است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد با توجه به کاهش درآمدهای شهری‌های، برای ادامه حیات خود نیازمند ورود به فعالیت‌های مربوط به دانش‌بنیان است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی وابستگی دانشگاه به شهریه طی ۳ سال اخیر، افزود: بیش از نیمی از ۱۱۰۴ محصول دانش‌بنیان دانشگاه آزاد یا تجاری شده‌اند و یا در آستانه انعقاد قرارداد هستند.

در ادامه این جلسه دکتر قدیانی، رییس سازمان بسیج علم و فناوری اظهار کرد: دو هدف اصلی سازمان بسیج علم و فناوری تهیه پایگاه داده نیازمندی‌‌‌ها و توانمندی‌های کشور است.

رییس سازمان بسیج علم و فناوری افزود: تاکنون ۳۸۰ هزار واحد صنعتی در سراسر کشور شناسایی شده و در این پایگاه داده گردآوری شده است.

وی با بیان این‌که ورود بسیج به عرصه علم با فرمان مقام‌معظم‌رهبری صورت گرفته است، گفت: همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه صورت گرفته است. در زمان مدیریت جدید دانشگاه آزاد همکاری مناسبی بین این دو نهاد شکل گرفت که منجر به انعقاد تفاهمنامه و برگزاری مشترک این جشنواره شده است.

قدیانی تصریح کرد: در این جشنواره ۱۰ محصول دانش‌بنیان دانشگاه آزاد و سازمان بسیج علم و فناوری رونمایی می‌شود.

انعقاد توافقنامه همکاری معاونت علمی با سازمان بسیج علمی و فناوری

در حاشیه چهارمین جشنواره «جهادگران علم و فناوری» توافقنامه همکاری بین معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری به منظور ایجاد و گسترش سطح همکاری‌های دوجانبه به امضا رسید.

بر این اساس، موضوع این توافقنامه مربوط به اجرای برنامه‌های مشترک در حوزه‌های علم و فناوری شامل طراحی، راه‌اندازی و اجرایی‌سازی ساختارهای توسعه‌ای در حوزه علم و فناوری می‌شود که راه‌اندازی مراکز نوآوری ملی و استانی، راه‌اندازی مرکز شتابدهی ملی و استانی، راه‌اندازی مرکز مشاوره توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری بسیج از جمله موارد ذکر شده در این بند از توافقنامه است.

همچنین برنامه‌های مشترک در حوزه‌های ترویج، گفتمان‌سازی و توسعه فناوری‌های راهبردی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان بسیج علمی در ارزیابی، داوری و بررسی طرح‌های دانش‌بنیان و تبادل اطلاعات و ظرفیت‌های سخت و نرم‌افزاری موردنیاز از دیگر بندهای این توافقنامه است.

به منظور اجرایی کردن این توافقنامه یک کمیته مشترک راهبردی با عضویت دو نفر از نمایندگان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و دو نفر از نمایندگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تشکیل می‌شود.

مصوبه دولت برای ایجاد بازار محصولات دانش‌بنیان پیگیری می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: پیگیر مصوبه هیأت دولت برای ایجاد بازار ارایه محصولات دانش‌بنیان هستیم.

سورنا ستاری در حاشیه بازدید از چهارمین جشنواره و نمایشگاه جهادگران علم و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع ایجاد بازار برای ارایه محصولات دانش‌بنیان از سوی دستگاه‌های اجرایی را پیگیری می‌کنیم که این موضوع، مصوبه هیأت دولت است.

وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع، تفاهمنامه‌های مختلفی با دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: برآورد می‌کنیم که بازار محصولات دانش‌بنیان ۳۰ میلیارد تومان باشد.

ستاری بیان کرد: ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان از سوی دستگاه‌های اجرایی یک امر فرهنگی است و باید زمینه‌ای فراهم شود تا خرید محصولات داخلی در کشور توسعه یابد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: ما همواره از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد حمایت کرده‌ایم و این روند نیز ادامه دارد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری برای کمک به رفع مشکل محققان به ویژه در بخش خصوصی اعلام آمادگی می‌کند.

حمایت دانشگاه آزاد از شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیانی که توسط دانشجویان این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود، حمایت می‌کند.

حمیدمیرزاده در چهارمین جشنواره و نمایشگاه جهادگران علم و فناوری در دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه در حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به امکان دسترسی این شرکت‌ها به ۱۱ هزار کارگاه و آزمایشگاه این دانشگاه را فراهم کرده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد برنامه دارد از شرکت‌های دانش‌بنیانی که توسط دانشجویان این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود، حمایت کند که در این راستا تسهیلات ارزان قیمت و فضای فیزیکی مناسب در مراکز رشد ارایه می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در آینده نزدیک برنامه داریم بستری را فراهم کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه در شهرک‌های فناوری دانشگاه مستقر شوند.

میرزاده با بیان این‌که کاهش وابستگی به شهریه، از برنامه‌های دانشگاه آزاد است، گفت: توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیانی می‌تواند دانشگاه را در این زمینه کمک کند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار داشت: طبق سند علم و فناوری کشور در سال ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد از اقتصاد ایران از تولید ناخالص ملی تأمین شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد در دهه چهارم حرکت خود، فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار قرارداده است که ایجاد ۱۲۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، هسته و واحد فناور و ۱۰۹ مرکز رشد در این راستا بوده است.

میرزاده تصریح کرد: ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در هسته‌های فناور این دانشگاه طی سه سال و نیم گذشته ایجاد شده است.

 

وی تأکید کرد: ۱۸ شهرک فناوری این دانشگاه در استان‌های مختلف راه‌اندازی شده است که برنامه داریم این تعداد را به ۳۱ شهرک افزایش دهیم.