گستره اقتدار ایران در دریا‌ها با صنعت کشتیرانی

گستره اقتدار ایران در دریا‌ها با صنعت کشتیرانی گروه راه و شهرسازی- آفتاب پسابرجام برروی صنعت کشتیرانی تابیده است و کم‌کم شاهد تغییرات مثبت در این حوزه راهبردی کشور هستیم تا با کمک بازوی توانمند کشتیرانی بتوانیم حضور مقتدرانه‌ای در دریا‌ها و سپس در اقتصاد جهانی داشته باشیم، چرا که حضور پایدار در دریا‌ها از […]

گستره اقتدار ایران در دریا‌ها با صنعت کشتیرانی

گروه راه و شهرسازی- آفتاب پسابرجام برروی صنعت کشتیرانی تابیده است و کم‌کم شاهد تغییرات مثبت در این حوزه راهبردی کشور هستیم تا با کمک بازوی توانمند کشتیرانی بتوانیم حضور مقتدرانه‌ای در دریا‌ها و سپس در اقتصاد جهانی داشته باشیم، چرا که حضور پایدار در دریا‌ها از شاخص‌های قدرت کشور‌ها در قرن ۲۱ خواهد بود. ناوگان دریایی ایران همواره جزوه قدرتمندترین‌ها در خاورمیانه بوده است و حتی در دوران تحریم نیز کارایی خود را نشان داد. ولی در شرایط مناسب فعلی رفع تحریم‌ها با توان بالایی در حال بازسازی و افزایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله ظرفیت حمل و نقل دریایی، افزایش خطوط دریایی و بازگشت شرکت‌های معتبر جهانی به بنادر کشور هستیم.

پسابرجام با دوران تحریم قابل مقایسه نیست

مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دوره پسابرجام گفت: در بخش بانکی هنوز کمی مشکل وجود دارد اما وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع این مشکل است.

علی‌اکبرصفایی در مراسم بررسی دستاوردهای برجام که عصر دیروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به شرایط دوران تحریم گفت: به دلیل این‌که ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود، اروپایی‌‌ها و به خصوص آمریکا به دنبال این بودند که با حذف این بخش برای اقتصاد ایران، ما را به قول خودشان منزوی کنند.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفتکش یادآور شد: در دوران تحریم یک کشتی ایرانی باید با مالکیت و پرچم باید در اختیار یک خارجی قرار می‌گرفت تا تحت ملیت و پرچم آن کشور بتواند سفرهایی انجام دهد. در نهایت این‌که کشتی ایرانی امکان سفر نداشت. اینها جدا از مسایل بانکی بود که امکانش فراهم نبود.

او ادامه داد: در حوزه بندری هم اپراتورهای ما با تحریم مواجه شدند اما خوشبختانه سازمان بنادر این ماجرا را مدیریت کرد و اجازه نداد که مشکلی از این جهت ایجاد شود. طبعاً این ریسک بزرگی بود که در چنین شرایطی تجارت دریایی را باز نگه داریم اما باید این کار را انجام می‌دادیم و خوشبختانه این کار را کردیم و تجربه بسیار ارزشمندی بود.

صفایی با بیان این‌که برجام تغییر اساسی در شرایط بخش دریایی ایجاد کرد گفت: اما پس از برجام شرایط تغییر کرد و فضا متفاوت شد. در حال حاضر ۱۳ خط کشتیرانی جدید در بنادر ایران تردد دارند. ناوگان دریایی کشور به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی ایمنی دریایی و شریان حیاتی تجارت کشور نوسازی شد و این کار هنوز هم ادامه دارد.

او ادامه داد: حوزه دریایی و کشتیرانی با اجاره‌کننده‌هایی کار می‌کنند که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستند و با بانک‌های بزرگ کار می‌کنند. در این بخش هنوز کمی مشکل وجود دارد و وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع این مشکل است.

مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروزه اپراتورهای بزرگ و مطرحی خواهان حضور در بنادر ایران هستند که این نشان‌دهنده تغییر شرایط و تفاوت اساسی است که پس از برجام ایجاد شده است.

تحویل اولین کشتی غول‌پیکر کره‌ای به ایران در فروردین ۹۷

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تحویل اولین کشتی ۱۴۵۰۰ TEU کره‌ای به ایران در ماه مارس ۲۰۱۸ میلادی (فروردین ۹۷) خبر داد و گفت: ‌۸۷ درصد اقتصاد ایران به حمل‌ونقل دریایی وابسته است.

محمد سعیدی با اشاره به احیای قرارداد خرید کشتی پس از ۹ سال تعلیق اظهار کرد: با احیای این قرارداد، ۱۵۸ میلیون دلار به صندوق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگشت و توانستیم قراردادی که با مدل تأمین‌ مالی نوشته شده بود را به قرارداد فاینانس تبدیل کنیم.

وی با اشاره به این‌که ۸۷ درصد اقتصاد جهان و ایران به حمل و نقل دریایی وابسته است، گفت: دامنه تحریم‌ها برای حمل‌ونقل دریایی در حوزه پرچم گسترده بود، محدودیت جدی در بحث مالکیت کشتی‌‌ها داشتیم و مؤسسات رده بندی ارتباط خود را با ما قطع کرده بودند و به همین دلیل رفت وآمد کشتی‌های ایران به بنادر جهان سخت و ناممکن شد و ما از بازار جذاب جهان محروم شدیم.

وی با یادآوری این‌که در دوران تحریم بحث بیمه بدنه و ماشین‌آلات شرکت‌ها و بیمه‌های بین‌المللی معتبر جهان ارتباط خود را با کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش قطع کرده که صدمه زیادی را به ما در این حوزه وارد کردند، بیان کرد: در بخش تأمین سوخت نیز ما مشکل ایران‌ایر را داشتیم، امکان تحویل سوخت در آب‌های بین‌المللی وجود نداشت و دچار مشکلات زیادی بودیم.

وی ادامه داد: در بخش تعمیرات سفری هم هیچ نوع خدماتی به ایران ارایه نمی‌شد و عملاً سرویس‌دهی بین‌المللی به کشتی‌های ما قطع شده بود. ضمن این‌که مشکلات زیادی در نقل و انتقال‌های مالی داشتیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که چهار ماه قبل از برجام با اطلاعاتی که در اختیار داشتیم مقدمات بازگشت ناوگان ملی به بازار بین‌المللی را فراهم کردیم از امضای۳۲ تفاهمنامه و ۷موافقتنامه با شرکت‌های مهم بین‌المللی جهان به عنوان دستاورد برجام یاد کرد و افزود: در قرارداد با کشتی‌ساز کره‌ای توانستیم از نوع جدید کشتی‌‌ها استفاده کنیم و در همین قرارداد برای اولین بار سازنده کشتی را متعهد کردیم تکنولوژی ساخت را به ایران منتقل کند.

سعیدی از تحویل اولین کشتی ۱۴۵۰۰ TEU به ایران در ماه مارس ۲۰۱۸ میلادی خبر داد و گفت: پس از این تاریخ به فاصله هر یک ماه یک فروند کشتی تحویل کشتیرانی می‌شود.

بازگشت بزرگ‌ترین کشتیرانی دنیا به بنادر ایران

کشتیرانی مرسک به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی دنیا از بازگشت دوباره به ایران خبر داد.

شرکت کشتیرانی مرسک بر‌ترین کشتیرانی سال‌های اخیر جهان اعلام کرده که تجارت متوقف شده با ایران را از سر خواهد گرفت.

مرسک حدود ۴ سال پیش و در پی تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرد.

نایهولم، مدیر کشتیرانی مرسک در ایران و امارات متحده با بیان این‌که پتانسیل قابل‌توجه بازار ایران و نقش حیاتی آن در تجارت جهانی آگاه هستیم گفته است: با توجه به سابقه حدود ۶۰ ساله همکاری ما با ایران، از برقراری فعالیت‌های تجاری با ایران خوشحالیم.

شرکت مرسک حدود ۴ سال پیش و با تشدید تحریم‌های ایران تردد به بنادر کشورمان را متوقف کرده بود.

در حال حاضر با ۶۱۹ فروند کشتی به ظرفیت ۳ میلیون ۱۹۰ هزار و ۸۲۴ TEU (واحد شمارش کانتینر) عنوان بر‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی دنیا را یدک می‌کشد.

برقراری خط کشتیرانی بین سوهار عمان و چابهار

رییس اتاق بازرگانی و صنایع عمان گفت، کشورش یک خط کشتیرانی بین سوهار عمان و چابهار ایران برقرار خواهد کرد که یک راه ارتباطی بازرگانی بین دو کشور خواهد بود.

سعیدبن‌صالح‌الکیومی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع عمان در جریان نشست فعالان تجاری ایران و عمان گفت، روابط تجاری بین ایران و عمان باید ارتقا یابد و تمایل مشترکی برای ارتقای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد.

وی در این نشست که در حاشیه نمایشگاه ایران کانتری سولو در عمان برگزار شد گفت، در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ تاجر و سرمایه‌گذار از عمان به ایران سفر کردند، اما روابط تجاری ایران با سایر کشور‌ها قوی تر است.

کیومی بر اهمیت تقویت روابط تجاری بین دو کشور و برطرف کردن موانعی پیش روی توسعه روابط تأکید کرد. کیومی همچنین اظهار داشت، عمان ثبات سیاسی و امنیت لازم و همچنین قوانین تسهیل کننده برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور را داراست.

وی افزود، عمان یک خط کشتیرانی بین سوهار عمان و چابهار ایران برقرار خواهد کرد که یک راه ارتباطی بازرگانی بین دو کشور خواهد بود. مهندس شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران هم در این نشست تأکید کرد که روابط بین ایران و عمان از اهمیت برخوردار است.

وی افزود، مقامات ایرانی امیدوارند که بر موانع موجود در زمینه مبادلات تجاری، بانکی و بیمه‌ای فائق آیند.

 

غلامرضا دهقان، عضو هیأت مدیره و معاون تجاری شرکت شهاب توشه ایران گفت: «این نمایشگاه موجب گسترش ارتباطات خوب بین ایران و عمان برای توسعه روابط تجاری خواهد شد. این نمایشگاه موجب تقویت همکاری‌ها و ارتباطاتی می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش فعالیت‌های تجاری بین دو کشور گردد.»