دیگر ایرباس خریداری شده ایران در فرودگاه مهر آباد دومین مسافر برجام به نوروز رسید گروه راه و شهرسازی- دومین مسافر برجام، هواپیمای ایرباس خریداری شده توسط جمهوریاسلامی ایران، صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این هواپیما با توان ۱۵ ساعت پرواز مداوم، میتواند به راحتی و با یک پرواز ایران را به […]
دیگر ایرباس خریداری شده ایران در فرودگاه مهر آباد
دومین مسافر برجام به نوروز رسید
گروه راه و شهرسازی- دومین مسافر برجام، هواپیمای ایرباس خریداری شده توسط جمهوریاسلامی ایران، صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این هواپیما با توان ۱۵ ساعت پرواز مداوم، میتواند به راحتی و با یک پرواز ایران را به کشورهای قاره آمریکا متصل کند تا ایرانیان کمتر به ایرلاینهای منطقه رجوع کرده و ارز کمتری از کشور خارج شود.
به گزارش مناقصهمزایده دومین ایرباس قرارداد ایرانایر و کمپانی ایرباس و اولین ایرباس مدل A۳۳۰-۲۰۰ در مهرآباد به زمین نشست و وارد ناوگان هوایی ایرانایر شد.
این هواپیما روز گذشته در فرودگاه تولز فرانسه تحویل هما شد و با هدایت کاپیتان فرهادی و کاپیتان گیاهی به ایران آورده شد.
بنا بر این گزارش، ایرباس ۳۳۰ یک هواپیمای جت مسافربری پهنپیکر است که توانایی جابهجایی تعداد زیادی مسافر را دارد؛ این هواپیما در دستهبندی پرندههای پهن پیکر و دوربرد قرار میگیرد، کاربرد آن بیشتر در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است.
ایرباس ۳۳۰ در دو مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ و ۳۳۰ سری ۳۰۰ تولید میشود. قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. ساخت ایرباس ۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ میلادی آغاز شد و نخستین بار در دوم نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد.
در این مدل ایرباس ۲۰۰-۳۳۰ فاصله دماغه تا دم هواپیما ۵۸٫۸۲ متر، فاصله دو سر بال آن ۶۰٫۳ متر، ارتفاع از سکان عموی ۱۷٫۳۹ متر، عرض بدنه آن ۵٫۶۴متر و ارتفاع بدنه ۵٫۶۴متر است. ایرباس ۳۳۰ از سری ۲۰۰ قادر است در دو کلاس تجاری و عادی تا ۲۴۶ سرنشین را حمل کند که البته ظرفیت هواپیما بسته به چیدمان صندلی متغیر است.
حداکثر وزن برخواست این هواپیما ۲۴۲ تن بوده و مخازن سوخت آن گنجایش ۱۳۹۰۹۰ لیتر سوخت جت را دارند. این هواپیما میتواند ۱۳ هزار و ۴۵۰ کیلومتر را بدون توقف با سرعت ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت طی کند.
قیمت این هواپیما براساس فهرست اعلام شده از سوی ایرباس ۲۳۱٫۵ میلیون دلار است که مسؤولان دولت مدعی هستند این هواپیماها را با ارقامی پایینتر و دریافت تخفیف، دریافت کردهاند
تحویل ۴ ایرباس جدید در سال آینده
در این رابطه مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه ورود ایرباس ۳۳۰ به ایران فرود نخستین هواپیمای پهنپیکر کشور بعد از سالهای طولانی به حساب میآید، عنوان کرد: روزهای آینده سومین هواپیمای مسافرتی خریداری شده از سوی ایرانایر نیز به ناوگان اضافه خواهد شد.
فرهاد پرورش در حاشیه مراسم ورود دومین هواپیمایی ایرانایر به فرودگاه مهرآباد با بیان این مطلب، اظهار کرد: آنچه که امروز نتیجه نهایی آن مشخص شده حاصل مذاکراتی دوساله و بسیار طولانی است که پیچیدگیهای قابل توجهی داشته و با حمایتهای شخص رییسجمهور کشور و وزیر راه و شهرسازی به ایران وارد شده است.
به گفته وی، پس از هواپیمای نخست که خطشکن تحریمها بود و توانست به شکلی جدی سایه سخت محدودیتها علیه اقتصاد ایران را بشکند، این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای پهنپیکر خریداری شده از سوی ایران به حساب میآید که بناست در طول روزهای آینده دومین فروند از این مدل و سومین هواپیمای خریداری شده از ایرباس نیز به ناوگان ایران اضافه شود.
مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه باید به این نکته توجه داشت که در جریان مذاکرات دو طرف به دنبال رسیدن به خواستهها و منافع خود هستند، تصریح کرد: ایرانایر تلاش کرد در عین آنکه منافع کشورهای صادرکننده هواپیما را لحاظ کند به اهداف اقتصادی خود نیز در فرایند خرید هواپیما دسترسی پیدا کند. آنچه بیش از تعداد هواپیماهای جدید برای ما اهمیت دارد کیفیت خدماتی است که به مسافران ارایه خواهد شد. هما شرکتی بوده که حدود ۴۰ سال قبل با بوئینگ ۷۴۷ خود پروازهای مستقیم تهران–نیویورک را اجرایی کرده و در حال حاضر نیز ما امکانات و ظرفیتهای آن را داریم که با رسیدن ناوگان جدید به مسیرهای طولانی و مهم فکر کنیم.
پرورش در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت ورود هواپیمای جدید به ایران نیز گفت: فرایند تستفلایت (پرواز آزمایشی) انجام شد و در حال حاضر تیمی از ایرانایر در فرانسه هستند تا مراحل نهایی کار را طی کرده و هواپیمای جدید را به ایران تحویل دهند. پس از آنکه خلبان و تیم مهندسی فنی مراحل ابتدایی را نهایی کرد گامهای آخر برای فرایند مالی تحویل این هواپیما نیز اجرایی میشود و ما امیدواریم حداکثر ۲۹ تا ۳۰ اسفندماه امسال این هواپیما به ناوگان ایران برسد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمانبندی ورود هواپیماهای جدید در سال آینده توضیح داد: طبق توافقات صورت گرفته با ایرباس ما در ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ تحویل خواهیم گرفت که این هواپیماها در حال حاضر در مرحله انتخاب و گزینش دقیق شرایط و مسایل فنی قرار دارد و امیدواریم طبق برنامهریزیها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ما تحویل داده شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ایرباس چند فروند هواپیمای ۳۲۱ و چند فروند از هواپیماهای پهنپیکر خود را به ما تحویل خواهد داد.
مدیرعامل ایرانایر ادامه داد: ایرباس ۳۳۰ تحویل داده شده به ایران سفر اول خود را به مقصد مشهد مقدس انجام خواهد داد و سپس برای آشنایی نیروها و متخصصین داخلی حدود یک هفته سفر به مقاصد داخلی را تجربه میکند، اما پس از آن به مقصد کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد و احتمال آن وجود دارد که ایرانایر از آن برای سفر به خاور دور و مقاصد دورتر نیز بهره بگیرد.
پرورش دربارهی آخرین وضعیت اصلاح ساختاری ایرانایر نیز تصریح کرد: از چند سال قبل مصوبات مربوط به این اصلاح ساختاری از سوی هیأت وزیران تصویب شده و خوشبختانه پیگیریهای جدی در این مسیر صورت گرفته است. ما امیدواریم ظرف چند ماه آینده اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد هرچند احتمال آن وجود خواهد داشت که در صورت نیاز به مصوبه نمایندگان مجلس نیز احتیاج پیدا کنیم که این موضوع میتواند فرایند نهایی کار را قدری طولانی کند.
سالانه ۴ میلیون ایرانی از شرکتهای هوایی خارجی استفاده میکنند
درایم رابطه رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: سالیانه ۴ میلیون مسافر ایرانی به علت نبود هواپیماهای نو در کشور با استفاده از هواپیماهای شرکتهای خارجی در منطقه سفر میکنند.
به گزارش ایرنا، علیعابدزاده، در حاشیه مراسم ورود دومین هواپیمای ایرباس به کشور در گفتوگو با خبرنگاران افزود: نوسازی ناوگان هوایی بسیار ضروری است تا بتوانیم اقتدار صنعت هوانوردی ایران را به جهانیان نشان دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز بار دیگر شاهد ورود یک فروند هواپیمای نو به کشور بودیم تا بتوانیم صنعت هوایی خود را در عرصههای بینالمللی به خوبی نشان دهیم.
وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل ورود هواپیماهای مسافری به کشور اظهار داشت: امروز تمام شرکتهای هوایی ملزم به اجرای مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری هستند تا همه هواپیماهایی که وارد کشور میشود، کمتر از ۱۵ سال عمر داشته باشند.
عابدزاده گفت: در این دستورالعمل سن هواپیما، مدت پرواز آنها و تعداد نشست و برخاست آنها به دقت رعایت میشود و طی یک سال گذشته موفق شدیم در راستای سیاستهای دولت یازدهم عمر متوسط ناوگان هوایی کشور را یک سال کاهش دهیم.
وی گفت: اکنون ورود هواپیماهای ساخته شده تا قبل از سال ۱۹۹۸ به کشور ممنوع است و مجوزی برای آنها صادر نمیشود.
عابدزاده، جوان کردن ناوگان هوایی کشور را امری زمان بر دانست و تأکید کرد: سیاست سازمان هواپیمایی کشوری و دولت یازدهم کاهش عمر ناوگان هوایی کشور است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: با این کار در یک سال گذشته شاهد متغیر بودن قیمت بلیتهای هوایی بودهایم.
وی گفت: بهطور طبیعی در فصلی که مسافر زیاد است، قیمتها افزایش و در فصولی که مسافر کمتری وجود دارد، قیمتها کاهش مییابد.
عابدزاده افزود: اتفاقی که در یک سال گذشته افتاده، این است که ۱۰ درصد به تعداد صندلیهای ناوگان هوایی اضافه شده است اما شاهد رشد ۲۱ درصدی در تعداد مسافران هوایی هستیم.
وی اظهار داشت: تمام شرکتهای هوایی در برابر قیمتهایی که ارایه میدهند، مسؤولیت دارند و اگر دفاتر خدمات مسافرتی قیمتهای مورد نظر را رعایت نکند، بدون شک سازمان هواپیمایی کشوری به آن رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده که از مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ است و ساعت ۳ بامداد دیروز به وقت محلی فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد ایران ترک کرده بود، با شماره پرواز هما ۷۰۰ ساعت ۸ و ۵۷ دقیقه صبح شنبه، در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.
این هواپیما دارای ۲۳۸ صندلی شامل ۳۲ صندلی بیزینس کلاس و ۲۰۶ صندلی اکونومی کلاس است و برای مسافتهای دور کاربرد دارد.
شرکت ایرانایر (هما) قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را با شرکت اروپایی ایرباس منعقد کرده است.
براساس این قراردادها، ایرانایر ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس میخرد که در مجموع بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه میکند.
همچنین ایرانایر ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل میگیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلیهای این سری از هواپیماها برای ایرانایر بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ صندلی ظرفیت ایجاد میکند.
ایرانایر همچنین ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ را برای پروازهای دور برد خود متشکل از ۵ هزار و ۶۰۰ صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بینالمللی از این هواپیما استفاده کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.