ترک تشریفات مناقصه پروژه گازی «فرزادB» در بن‌‌بست مذاکرات

توافق گازی کارفرمای ایرانی و پیمانکار هندی بلاتکلیف ماند ترک تشریفات مناقصه پروژه گازی «فرزادB» در بن‌‌بست مذاکرات گروه انرژی- میدان فرزادB‌ از جمله میادین مهم و در عین حال پر حاشیه‌ای است که بنا به تصمیم وزارت نفت مبنی بر واگذاری این پروژه خارج از مناقصه پشت قباله هندی‌ها افتاد. ماجرایی که هنوز با […]

توافق گازی کارفرمای ایرانی و پیمانکار هندی بلاتکلیف ماند

ترک تشریفات مناقصه پروژه گازی «فرزادB» در بن‌‌بست مذاکرات

گروه انرژی- میدان فرزادB‌ از جمله میادین مهم و در عین حال پر حاشیه‌ای است که بنا به تصمیم وزارت نفت مبنی بر واگذاری این پروژه خارج از مناقصه پشت قباله هندی‌ها افتاد. ماجرایی که هنوز با گذشت ۱۷ سال چانه‌زنی و بحث به قطعیت نرسیده است و به نوعی دوره‌ای از بلاتکلیفی را پشت سر می‌گذارد.

مطالعه میدان گازی فرزادB ‌پیشتر در قالب امضای یک سند همکاری، به هندی‌ها سپرده شد اما گیر و گرفت مالی، عملیات اجرای این پروژه را به تأخیر انداخت.

در روز‌های پایانی فروردین‌ماه سال جاری سند همکاری این میدان گازی مابین ایران و هند منعقد شد. از همان برهه زمانی زمزمه‌هایی مبنی بر عدم تفاهم مالی این پروژه گازی و تأخیر هندی‌ها در ارایه پیشنهاد مالی به گوش رسید.

براساس این سند همکاری قرار شد مذاکره درباره میدان گازی فرزادB ‌به صورت ترک تشریفات مناقصه با شرکت‌های هندی ادامه یابد و طرفین قرارداد در یک زمان‌بندی مشخص، نتیجه مذاکره درباره فرزادB ‌را نهایی کنند؛ مذاکره‌ای که تا به امروز به قطعیت نرسیده است.

حال به گفته غلامرضا منوچهری؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت؛ شرکت نفت و گاز هند (او.ان.‌جی‌.سی) پیشنهاد خود را روی میز شرکت ملی نفت گذاشته است.

وزیر نفت در همان زمان درباره این‌که آیا شرکت‌های هندی توانایی توسعه میدان گازی فرزادB ‌را دارند، اظهار کرد: از نظر مالی شرکت‌های هندی مشکلی برای توسعه این میدان ندارند و از نظر تکنیکی هم باید مذاکرات انجام شود تا به نتیجه برسد.

اما پس از گذشت ۱۱ ماه پس از تأخیر‌های مداوم در ارایه پیشنهاد مالی از سوی پیمانکار هندی، همچنان ایران و هند در مورد این میدان نفتی به تفاهم نرسیده‌اند.

پایگاه خبری میلنیوم پست به‌تازگی بیان کرده است؛ شرکت او.ان‌.جی.سی ویدش هند، طرح بیش از ۳ میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فرزادB ایران را نهایی کرده و احتمالاً تا ماه سپتامبر قرارداد توسعه این میدان امضا خواهد شد.

فرزاد ب حدود ۱۰ سال قبل توسط شرکت هندی او.وی.‌ال، یعنی بازوی خارجی شرکت او.ان‌.جی.‌سی در بلوک فارسی کشف شد، اما این شرکت به دلیل تحریم‌ها از توسعه آن صرف‌نظر کرد.

منابع آگاه گفتند، در طرح جدید، شرکت هندی بعضی از تأسیسات تولیدی را تعدیل کرده و هزینه کل پروژه را پایین آورده است. ایران قبلاً با طرح ۱۰ میلیارد دلاری ارایه شده برای توسعه ذخایر گازی ۱۲٫۵ تریلیون فوت مکعبی واقع در میدان فرزادB و کارخانه مایع‌سازی گاز مخالفت کرده بود.

زنگنه طی چند روز گذشته در خصوص توافق نهایی با هندی‌ها بیان کرده است: پیشنهاد هند مورد بحث قرار می‌گیرد اما با آنها به توافق نرسیدیم و بعید است به این سادگی به توافق برسیم. زیرا فاصله پیشنهاد ما و هندی‌‌ها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است. بنابراین ممکن است توسعه این میدان به شرکت دیگری داده شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این‌که میدان مشترک فرزاد در اولویت اصلی توسعه قرار دارد، گفت: خوشبختانه سهم ایران از فرزادBکه از لحاظ ترکیبات گازی وضعیت بهتری دارد، ٨٠ درصد است.

محمد مشکین‌فام با اشاره به میادین تحت راهبری این شرکت می‌گوید: علاوه بر میدان مشترک پارس‌جنوبی، میدان‌های پارس‌شمالی، فرزاد، گلشن و فردوسی از دیگر مناطقی است که کار توسعه آنها به این شرکت واگذار شده اما با توجه به مشترک بودن میدان فرزاد با کشور عربستان، این مهم در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.

مشکین‌فام با اشاره به این‌که طرف خارجی در حال برداشت از این میدان است، بیان می‌کند: میدان فرزاد دارای دو بخش A و B است که سهم ایران از فرزاد B که از لحاظ ترکیبات گازی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ٨٠ درصد و از فرزاد A هم که این مشخصه را ندارد، ٢٠ درصد است.

وی در توضیح مطلب فوق می‌گوید: در تقسیمات سرزمینی این میدان، ۸۰ در صد از فرزادB ‌متعلق به ایران و ۲۰ درصد در بخش طرف خارجی قرار دارد. همچنین سهم ایران از فرزاد A، ۲۰ درصد و سهم طرف خارجی از این حوزه، ۸۰ درصد است.

وی با بیان این‌که در مورد اجرای این پروژه با پیمانکار هندی درحال مذاکره‌ایم، تصریح می‌کند: درحال حاضر به‌طور جدی تلاش می‌کنیم تا قرارداد توسعه این میدان را با هوشمندی، دقت لازم و با در نظر گرفتن مصالح ملی به سرانجام برسانیم.

مشکین فام توضیح می‌دهد: میادین مستقل گلشن و فردوسی در اولویت‌های بعدی توسعه قرار دارد. با این حال اگر پیمانکاری واجد شرایط و توانمند پیشنهادات خود را ارایه کند، توسعه این دو میدان را هم آغاز می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که ظرفیت گاز ذخیره این میادین در مقایسه با پارس‌جنوبی (۱۴، ۲ تریلیون متر مکعب)، کم‌تر است مطرح می‌کند: راهبرد توسعه این میادین عمدتاً پشتیبانی از تولید گاز در پارس جنوبی خواهد بود، به این صورت که در شرایط افت فشار آتی میدان پارس‌جنوبی، عمدتاً نقش تأمین‌کننده خوراک پالایشگاه‌های گازی را ایفا کنند.

امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزادB با کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت دولتی هند به سال ۲۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

در طول ۱۷ سال اخیر، بار‌ها در خصوص توسعه این میدان با شرکت‌های هندی مذاکره شده اما سال‌ها تعلل ایران تا امروز فقط به عقب‌افتادگی ایران در برداشت از این مخزن مشترک گازی منجر شده است.

میدان گازی فرزادB ‌در مجموعه‌ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس‌شمالی و شمال‌غرب میدان‌های ‌گلشن و فردوسی در آب‌های خلیج‌فارس است.

 

امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزادB ‌با کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت دولتی هند به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.