سهامداران عدالت سال آینده ۹۰ هزار تومان سود می‌گیرند

رییس سازمان خصوصی سازی سهامداران عدالت سال آینده ۹۰ هزار تومان سود می‌گیرند مسعود طاهری- رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری دیروز خود خبر داد: مشمولان سهام عدالت به ازای تخصیص ٥٣٠ هزار تومانی سهام عدالت در سال مالی ٩٦ حدود ٩٠ هزار تومان سود خواهند گرفت. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌اشرف‌عبدا…پوری‌حسینی در نشست خبری […]

رییس سازمان خصوصی سازی

سهامداران عدالت سال آینده ۹۰ هزار تومان سود می‌گیرند

مسعود طاهری- رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری دیروز خود خبر داد: مشمولان سهام عدالت به ازای تخصیص ٥٣٠ هزار تومانی سهام عدالت در سال مالی ٩٦ حدود ٩٠ هزار تومان سود خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌اشرف‌عبدا…پوری‌حسینی در نشست خبری در محل سازمان خبر داد: به ازای تخصیص ٥٣٠ هزار تومانی سهام عدالت به مشمولان سال مالی ٩٦ حدود ٩٠ هزار تومان سود خواهند گرفت.

وی گفت: برای دو دهک اول به دلیل برخورداری از تخفیف، این سود بین ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار تومان خواهد بود.

رییس سازمان خصوصی‌‌سازی گفت: ورقه سهام را نمی‌توانیم فعلاً آزاد کنیم، ولی حقوق مالکانه سهامداران یعنی سود سهام آنها را می‌توانیم به مشمولان بدهیم.

وی در مورد سامانه سهام عدالت گفت: تا کنون ٢٤ میلیون و ٤٠٠ هزار نفر به سامانه مراجعه کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش فارس درمورد دلیل عدم اطلاع‌رسانی قبل از راه‌اندازی سامانه سهام عدالت چیست و مشاهده شده که در برخی کافی‌نت‌‌ها در ازای پرینت صورتحساب وجه دریافت شده، گفت: دریافت چنین وجهی حرام است.

وی در پاسخ به فارس مبنی بر این‌که توزیع سود نقدی در مجامع سال آینده در صورتی که شرکت‌ها برنامه افزایش سرمایه داشته باشند، به چه صورت خواهد بود و آیا خصوصی‌سازی به وکالت از مشمولان در افزایش سرمایه شرکت خواهند کرد، پاسخی نداد، اما در صحبت‌های خود عنوان کرد: در سال ٩٧ پس از مشخص شدن صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت قطعاً نمایندگان این صندوق‌‌ها در مجامع و در سود شرکت خواهند کرد.

*مراجعه ۲۴ میلیونی به سامانه سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی با بیان این‌که در ۷ روز گذشته بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بار مراجعه موجه به سامانه سهام عدالت شده است اعلام کرد این سامانه در تعطیلات نوروز تعطیل خواهد بود.

پوری حسینی در نشست خبری با محوریت سهام عدالت، گفت: با کم‌تر از ۳ میلیارد تومان تجهیزات سخت‌افزاری را برای سامانه سهام عدالت خریداری کردیم و موضوعات نرم‌افزاری آن را افرادی در سازمان خصوصی‌سازی انجام داده‌اند. تا کنون ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مراجعه موجه به این سامانه انجام شده است.

وی ادامه داد: از ۳۰ اسفند سال جاری تا ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۶ به علت تعطیلات این سامانه پاسخگوی مراجعین نخواهد بود. چرا که افرادی که این نرم‌افزار را طراحی کرده‌اند شبانه روزی تلاش کرده‌اند و نمی‌خواهیم با این تلاشی که آنها انجام داده‌اند در این تعطیلات هم از آنها بخواهیم که به محل کار بیایند چون شب‌هایی بود که این افراد برای انجام کارهای سامانه تنها دو یا ۳ ساعت خوابیدند.

پوری‌حسینی با اشاره به تمهیدات صورت ‌گرفته برای توزیع سود سهام عدالت گفت: براساس قانون پس از پایان دوره ۱۰ ساله، سازمان خصوصی‌سازی مکلف شده تا سود نقدی حاصل از مجامع شرکت‌های بورسی در پایان مالی سال ۹۵ را به حساب مشمولان واریز کند.

وی گفت: پیش از این طی ۱۰ سال معین شده بود که از محل سهام عدالت، بدهی مشمولان به خزانه واریز شود، بر این اساس، به هر مشمول در حالی به میزان یک میلیون تومان سهام عدالت طی دوره زمانی ۸۴ تا ۹۵ واگذار شد که باید سازمان خصوصی‌سازی در راستای تعهدات قانونی از ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر ابتدا سود نقدی دریافت و به خزانه واریز می‌کرد.

به گفته این مقام مسؤول، پس از پایان دوره ۱۰ ساله عنوان شد که الباقی سهامی که هنوز به منظور تسویه اقساط با دولت آزاد نشده، طی یک فرجه زمانی تا پایان شهریورماه سال ۹۶ فرصت پرداخت آن از سوی مشمولان گذاشته شده است.

پوری‌حسینی افزود: بر این اساس، در گام نخست باید صورتحساب مشمولان سهام عدالت پس از پایان دوره ۱۰ ساله منتهی به پایان سال مالی ۹۴ منتشر می‌شد که نشان‌دهنده مبلغ حدود ۵۳۰ هزار تومان از سهام عدالت برای مشمولان بود، ۴۷۰ هزار تومان باقی‌مانده نیز که فرصتی برای پرداخت اقساط براساس دوره زمانی قانونی نیست، عنوان شده که تا پایان شهریورماه سال آینده امکان تسویه آن از سوی مشمولان و پرداخت خزانه وجود خواهد داشت.

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، بر این اساس ۵۳۰ هزار تومان سهمی که از سهام عدالت به مشمولان تعلق گرفته، در بازار به قیمت روز یک میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزش دارد که در صورتی که ۴۷۰ هزار تومان باقی نیز از سوی مشمولان به خزانه واریز شود، این ارزش به دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که هیچ اجباری برای پرداخت الباقی اقساط باقی‌مانده سهام عدالت از سوی مشمولان نیست، گفت: از هیچ کسی هیچ پولی را مطالبه نمی‌کنیم و این موضوع ربطی به خزانه و پر کردن آن و کسری بودجه ندارد. مشمولان سهام عدالت هیچ‌ بدهی ندارند و هر کس به دلخواه می‌تواند از امکان کنونی استفاده کند.

وی افزود: در برخی رخدادها، سوءبرداشت‌هایی از قبوض منتشر شده و سامانه سهام عدالت ایجاد شده مبنی بر این‌که مشمولان می‌توانند بین ۱۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان یک عدد را انتخاب کنند و سپس با مراجعه به بانک ملی به حساب خزانه کل کشور واریز کنند و این در حالی است که متأسفانه اغلب مراجعه‌کنندگان در روزهای اخیر عدد ۱۰ هزار تومان را انتخاب کردند، این در حالی است که انتخاب هر عددی بین دو رقم مذکور، مجاز خواهد بود و تا ۳۱ شهریورماه سال بعد می‌توانند آن را بپردازند.

پوری‌حسینی با بیان این‌که سامانه سهام عدالت در اول فروردین‌ماه به روز رسانی و مانده حساب اشخاص دوباره اطلاعات جدید را منتشر خواهد کرد، گفت: به دلیل حجم بالای اطلاعات، سامانه سهام عدالت از ۳۰ اسفندماه ۹۵ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۶ پاسخگوی مراجعان نخواهد بود. این در حالی است که چنانچه مشمولان سهام عدالت در روزهای باقی‌مانده الباقی اقساط خود را به حساب دولت واریز کنند، سود مالی دوره ۹۵ که در ماه‌های اول سال مالی ۹۶ مجامع برخی از شرکت‌ها برگزار خواهد شد، را می‌توانند دریافت کنند، بنابراین به اندازه ۵۳۰ هزار تومان سهم عدالت تخصیص‌یافته به مشمولان به علاوه آورده نقدی، می‌توانند سود سال مالی ۹۵ را از سبد سهام عدالت در سال مالی ۹۶ دریافت کنند.

پوری‌حسینی با پیشنهاد به مشمولان سهام عدالت برای ایجاد شماره حساب فعال بانکی از تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۹۶ به بعد عنوان کرد: ساماندهی و مقدمات توزیع سود و همچنین ایجاد شماره حساب بانکی، گام نخست تعیین‌تکلیف سهام عدالت است که به نظر می‌رسد، تا زمان آماده‌سازی این فرایند سود نقدی مجامع شرکت‌ها در یک بازه سه ماهه به حساب‌ها بنشیند.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد توجه به میانگین سود توزیع‌شده ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های سهام عدالت در طول ۳ سال گذشته، در پایان دوره مالی ۹۵ بتوان برای هر مشمول مبلغ ۹۰ هزار تومان سود نقدی توزیع کرد، گفت: دو دهک اول درآمدی به دلیل برخورداری از تخصیص ۵۰ درصدی و تخصیص یک میلیون تومانی سهام عدالت، باید سود ۹۰ هزار تومانی مذکور را دو برابر فرض کرده و رقم آن را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بدانند.

وی با بیان این‌که سامانه سهام عدالت با هزینه ۳ میلیارد تومانی خریداری و فعال شده، از طراح آن به عنوان یک نخبه جهانی یاد کرد و افزود: تاکنون تعداد ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مراجعه‌کننده به این سامانه صورت گرفته که در این فاصله ۳۳ میلیون نفر به‌طور مطلق می‌توانستند براساس شماره کد ملی و روز مراجعه به این سامانه، دسترسی داشته باشند که این به معنای دسترسی ۷۳ درصدی مراجعه‌کنندگان است.

بر این اساس، در حالی آمارهای جهانی حاکی از رتبه ۳۸ درصدی سرشماری برای کشور ژاپن داشت که هم‌اکنون این رتبه در فرایند ایجاد سامانه مشمولان سهام عدالت ضریب نفوذ ۷۳ درصدی رسید.

پوری‌حسینی عنوان کرد: سهام عدالت فعلاً قابل خرید و فروش نیست و این در حالی است که این دارایی بسیار ارزنده بوده، ولی سپرده قرض‌الحسنه‌ای نیست و هر زمان که براساس واحدهای سرمایه‌گذاری قابل معامله و یا هر روش دیگری بتوان آن را آزادسازی کرد، می‌توان دراختیار مردم قرارداد، اما تا آن زمان همه مشمولان به‌طور مطلق می‌توانند از سود سهام شرکت‌های سبد سهام عدالت برخوردار شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا برای همه مشمولان از سال ۸۴ تا ۹۴ در یک ظرف، سهام عدالت تخصیص یافته، گفت: از روز اول می‌شد به همه افراد سهام داد و در ازای آن هیچ پولی نیز دریافت نکرد و امکان خرید و فروش را به مشمولان داد. دولت می‌تواند تصمیم بگیرد و اجازه دارد که برای ۳ یا ۴ دهک یا همه آنها تخصیص یا اصلاً آن را به‌طور کامل هبه کند. سازمان خصوصی‌سازی مسؤول معیشت مردم نیست و تنها اجراکننده قانون است.

 

پوری حسینی خاطرنشان کرد: بر این اساس، امکان این‌که بتوانیم ۴۲ میلیون نفر ایرانی را دسته‌بندی کنیم و همین‌طور به لحاظ زمانی از نظر محاسبات ریاضی غیرممکن بود، بر این اساس در طول بازه زمانی ۱۰ ساله تا تاریخ ۲۹ اسفندماه ۹۴ هر شخصی که سهام عدالت به وی تخصیص یافته، سهمی مساوی با سایر مشمولان خواهد داشت و همگی یک حکم دارند، از این رو، تمام شرکت‌هایی که از تاریخ اول فروردین‌ماه ۸۵ تا ۲۹ اسفندماه ۹۴ وارد شبکه سهام عدالت شده‌اند، همگی از یک حکم برخوردارند.