دیپلماسی گازی ایران در پارس‌جنوبی، قطر را کیش و مات کرد

دیپلماسی گازی ایران در پارس‌جنوبی، قطر را کیش و مات کرد گروه انرژی- سرمایه‌گذاری و مدیریت در پارس‌جنوبی نتیجه داد. دولت یازدهم درحال نزدیک شدن به روزهای پایانی خود درحال برداشتن یک گام بزرگ در صنعت نفت قرار گرفته است. قرار است ۱۱ فاز روی مدار بهره‌برداری قرار گیرد. این روز‌‌ها اخبار گازی عسلویه درصدر […]

دیپلماسی گازی ایران در پارس‌جنوبی، قطر را کیش و مات کرد

گروه انرژی- سرمایه‌گذاری و مدیریت در پارس‌جنوبی نتیجه داد. دولت یازدهم درحال نزدیک شدن به روزهای پایانی خود درحال برداشتن یک گام بزرگ در صنعت نفت قرار گرفته است. قرار است ۱۱ فاز روی مدار بهره‌برداری قرار گیرد. این روز‌‌ها اخبار گازی عسلویه درصدر مهم‌ترین موضوعات اقتصادی گرفته است. پارس‌جنوبی با روشن کردن چراغ دکل‌های آهنی خود درحال یک رکوردزنی در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور است. به گونه‌ای که در این روزهای مهم و سرنوشت‌ساز پارس‌جنوبی تبدیل به یک موزه برای بازدید مقامات و مسؤولان کشوری شده است.

قرعه افتتاحیه ۵ فاز از این ۱۱ فاز به روزهای پایانی سال افتاده است. فازهای ١٧و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی به صورت رسمی افتتاح می‌شود، این فاز‌‌ها به گفته زنگنه هم اکنون به‌طور عمده در مدار تولید هستند البته کم‌وکسری‌هایی دارند؛ اما ظرف کم‌تر از یک ماه باید جبران کنیم تا این فاز‌‌ها در یک وضع قابل قبول پایدار افتتاح شود.

با دوبرابر شدن تولید گاز ایران از پارس‌جنوبی حجم برداشت‌‌ها از این میدان مشترک حدود ٣٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. بنابراین نه تنها وعده افزایش ۵۰۰ میلیون متر مکعبی تولید گاز محقق شد بلکه این میزان به مرز ۶۰۰ میلیون متر مکعب نیز خواهد رسید. بدین ترتیب خیز ایران برای سبقت گرفتن از رقیب قدیمی خود در پارس‌جنوبی یعنی قطر به صورت کامل به ثمر نشست.

پیش‌تر محمدمشکین‌فام ضمن ارایه گزارشی مشروح از وضعیت توسعه پارس‌جنوبی، با اشاره به این‌که در مدت ۱۵ سال از توسعه این میدان کارهای عظیمی صورت گرفته گفت: تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس‌جنوبی در سال ٩٢، حدود٢٨٥ میلیون متر مکعب بوده که این میزان با بهره‌برداری از ١١ فاز جدید پارس‌جنوبی تا پایان سال به ٥٤٠ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

مشکین‌فام با بیان این‌که فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس در بخش توسعه‌ای در کشور کم نظیر و در حوزه‌های صنعتی، کاری با این وسعت بی‌سابقه بوده، گفت: میدان عظیم پارس‌جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ٤٠ سکوی تولیدی خواهد بود که از این تعداد تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به فعالیت‌های باقی‌مانده این شرکت در پارس‌جنوبی اشاره کرد و گفت: در مجموع، کار ساخت ۳ پالایشگاه دیگر هم درحال انجام است و از ١٥ سکوی فازهایی که باید تکمیل و آماده راه‌اندازی شوند، هم اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت‌های سازنده در حال ساخت است و دو سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت دو سال آینده و پس از نهایی شدن قرارداد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.

مشکین فام با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های صورت گرفته در پارس‌جنوبی در دریا صورت گرفته و قابل رویت نیست، افزود: تاکنون عملیات اجرای ٢٤٠٠ کیلومتر از میزان ٣ هزار و ١٥٠ کیلومتر خط لوله٣٢ اینچی که باید در بستر دریا کشیده شود، انجام شده و عملیات اجرای ٧٥٠ کیلومتر دیگر نیز در مدت دو سال آینده محقق خواهدشد.

این مقام مسؤول درباره وضعیت حفاری چاه‌های تولیدی در میدان پارس‌جنوبی گفت: در مجموع برای کل میدان پارس‌جنوبی٤١٥ حلقه چاه تعریف شده که از این میزان ٢٨٥ حلقه چاه حفاری و ١٥٧ حلقه چاه باقی‌مانده هم پس از تکمیل، به مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به عنوان بهره‌بردار میدان مشترک تحویل خواهد شد.

مشکین فام به تولید تجمعی گاز در پارس‌جنوبی اشاره کرد و گفت: از سال ۸۱ تا سال گذشته(٩٤)، ٨٧٩ میلیارد متر مکعب گاز از میدان پارس‌جنوبی تولید شده که ارزش محصولات تولیدی آن طی این مدت، معادل ٣٧٨ میلیارد دلار بوده است.

براساس بودجه مصوب برای توسعه کل میدان پارس‌جنوبی، ۹۱ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز بوده که حدود ۳۱ میلیارد دلار آن در پروژه‌های خاتمه یافته صرف شده و از ۶۰ میلیارد دلار باقی‌مانده هم تاکنون ۳۰ میلیارد دلار در طرح‌های در حال انجام هزینه شده و ٢١ میلیارد دلار نیز برای توسعه نهایی میدان هزینه خواهد شد.

با بهره‌برداری از کل منابع گازی پارس‌جنوبی در مدت یک سال، ٩٠ میلیارد دلار ارزش از محل این تولیدات به دست می‌آید که این رقم معادل حدود کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته از ابتدای توسعه این میدان تا اتمام طرح‌های باقی‌مانده خواهد بود.

فاز ۱۹، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد عاید کشور کرد

در این میان باید گفت؛ فاز ۱۹ از جمله فازهایی است که در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. در همین راستا، عرشه ۱۹B آخرین سازه دریایی فاز ۱۹ با ظرفیت تولید ۱۴، ۲ میلیون مترمکعب گاز، پس از پایان عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی، در اردیبهشت ماه سال ۹۶، به مجموعه سکوهای تولیدی پارس‌جنوبی خواهد پیوست تا معادل یک‌چهارم کل ظرفیت منابع گازی این فاز(۵۶ میلیون متر مکعب) را به بخش خشکی ارسال کند. پیش از این نیز ۳ سکوی این طرح عظیم ملی نصب و راه‌اندازی شد.

حمیدرضامسعودی، مجری فاز ۱۹ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات سکوی ۱۹B گفت: در این سکو ۱۰ هزار اینچ عملیات لوله کشی، ۳۵ هزار متر کابل کشی و ابزار دقیق و ۲۱۰۰ متر عملیات تیوبینگ انجام شده است.

مسعودی درباره میزان منابع مالی صرف شده برای ساخت این سکو گفت: حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای ساخت سکوی ۱۹B هزینه شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های باقی‌مانده این سکو گفت: به منظور بهره‌برداری از سکوی ١٩ B، عملیات هوک‌آپ (اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه ها) و راه‌اندازی، بر روی این سکو و در دریا انجام می‌شود.

مجری فاز ۱۹ درباره جکت سکوی ۱۹B اظهار کرد: این جکت از لحاظ ساختار و وزن با جکت سایر سکو‌‌ها متفاوت است، به نحوی که در مقایسه با جکت‌های معمولی که ۴ پایه دارند، به دلیل شرایط موجود در بستر دریا بر روی ۶ پایه عظیم فلزی مستقر شده و با احتساب پایل‌ها، وزن سکو و ملحقات آن به ۵۰۰۰ هزار تن می‌رسد.

 به گفته مسعودی در بازه زمانی اردیبهشت ماه امسال تاکنون و در مدت کم‌تر از یک سال از زمان بهره‌برداری، ۷میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و بالغ بر ۵ میلیارد متر مکعب گاز در فاز ۱۹ تولید شده و درآمد حاصل از فروش محصولات این فاز برای کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

مجری فاز ١٩ پارس‌جنوبی با بیان این‌که برای توسعه این فاز از ظرفیت‌های مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده شده گفت: جمعاً ۶۱ درصد از کل فعالیت‌های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری ایرانی بوده و بخش عمده‌ای از کالا‌‌ها و تجهیزات ساخت هم توسط سازندگان داخلی تأمین شده است.

وی با تشریح میزان تخصیص منابع مالی به این طرح گفت: اعتباری که برای توسعه این طرح از طریق منابع مالی داخلی در نظر گرفته شده، با جمع هزینه‌های سرمایه‌ای و غیرسرمایه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است.

مجری فاز ۱۹ با اشاره به این‌که سقف قرارداد منعقد شده با اعضای کنسرسیوم برای توسعه کامل این فاز ٤ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار بوده، افزود: این طرح از لحاظ تخصیص منابع مالی، یکی از منظم‌‌‌ترین طرح‌های عظیم میدان پارس‌جنوبی است که منطبق با سقف مبلغ تعیین شده مذکور، به پایان کار خود رسیده است.

گفتنی است میدان گازی پارس‌جنوبی (با نام گنبدشمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگ‌‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که برروی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل‌جنوبی ایران قرار دارد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد.

میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی، با دارا بودن۱۴٫۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا (معادل ۸درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷درصد ذخایر گاز شناخته شده کشور)، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۷٫۵ میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی و وجود بزرگ‌‌ترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی‌نظیر و منحصربه‌فردی در اقتصاد ملی کشور می‌باشد.

 

توسعه میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی با هدف تأمین گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های تزریق به میادین نفتی، عرضه به واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها، گازرسانی به واحدهای خانگی-‌تجاری، تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات گاز، میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد در برنامه‌های وزارت نفت قرارگرفته است.