حاکمیت و تدبیر دستاورد دولت برای پارس‌جنوبی بود

وزیر نفت حاکمیت و تدبیر دستاورد دولت برای پارس‌جنوبی بود سمیه مهدوی_ در جریان افتتاح فازهای۶ گانه پارس‌جنوبی و ۴ طرح پتروشیمی که مقرر شده است از قبل آن حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد عاید کشور شود، وزیر نفت یک دورهمی شبانه در عسلویه میزبان اهالی رسانه شد. این امر فرصتی فراهم کرد تا بیژن […]

وزیر نفت

حاکمیت و تدبیر دستاورد دولت برای پارس‌جنوبی بود

سمیه مهدوی_ در جریان افتتاح فازهای۶ گانه پارس‌جنوبی و ۴ طرح پتروشیمی که مقرر شده است از قبل آن حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد عاید کشور شود، وزیر نفت یک دورهمی شبانه در عسلویه میزبان اهالی رسانه شد. این امر فرصتی فراهم کرد تا بیژن زنگنه پاسخگوی ابهامات و البته اتهاماتی باشد که از سوی مخالفین موفقیت‌های کابینه نفتی دولت یازدهم مطرح شده است. او منتقدین و مخالفین را به انصاف و داشتن وجدان دعوت کرد تا واقعیات و رخداد‌های بزرگ صنعت نفت را کوچک و حقیر به شمار نیاورند.

 به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به عسلویه، زنگنه شامگاه شنبه، پیش از افتتاح پروژه‌های صنعتی عسلویه، در پاسخ به حملات و فضاسازی‌های اخیر مخالفان دولت گفت: اصل تحریم‌ها را ما تحمل کردیم و نه دولت قبل و در اوج تحریم‌ها توانستیم چنین دستاورد بزرگی داشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: افتتاح این حجم از پروژه افتخار بزرگی است که تاکنون بی‌سابقه بوده است. این افتخار برای جمهوری اسلامی و ملت ایران است و باید آن را فراتر از دولت‌‌ها دید.

زنگنه در ادامه گفت: ۱۱ فاز پارس‌جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و تولید از این میدان مشترک نسبت به ۵ ماه نخست ۹۲، ۲٫۴ برابر شد.

به گفته وی، این ۶ فاز ۱۸ میلیارد دلار ارزش دارد. ۱۰ میلیارد دلار پیش از این هزینه شده بود و ۶ میلیارد دلار هم این دولت هزینه کرده است.

وزیر نفت در خصوص ادعای انتخاباتی بودن برنامه افتتاحیه‌ها اذعان داشت: ده‌ها هزار نفر در ۳ سال و نیم گذشته کار کردند تا این پروژه آماده شده است. حتی به دلیل اهمیت این پروژه پیشنهادم این بود که مقام‌معظم‌رهبری برای افتتاح این طرح تشریف بیاورند و حتی پیشنهادم برای جلوگیری از به وجود آمدن مسایل انتخاباتی این بود که بعد از انتخابات افتتاحیه صورت بگیرد تا از این مباحث پیش نیاید. چون این پروژه یک افتخار ملی و پیام بزرگی است به جامعه جهانی و مردم منطقه و یادآور مقاومت ما در شرایط سخت است و در زمان تحریم توانستیم این کار را بکنیم. اگرچه پیش از این صحبت شده بود برای افتتاح طرح‌ها اما به این تاریخ رسید.

وزیر نفت با بیان این‌که «پارس‌جنوبی در یک جمله نماد تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی است»، اعلام کرد: به رییس‌جمهوری پیشنهاد کرده بودم از مقام‌معظم‌رهبری دعوت کنند بعد از انتخابات تشریف بیاورند.

وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و از جمله اعلام کرد: صادرات گاز به عراق اردیبهشت آغاز‌ می‌شود و امیدواریم مشکلات مالی و بازگشایی ال‌سی به‌زودی حل شود.

زنگنه درباره وزیر آینده نفت گفت: باید همه تمرکز روی انتخابات ریاست جمهوری باشد و انتخاب وزیر نفت در شرایط کنونی الزامی نیست.

وی درباره وضعیت طرح توسعه پارس‌جنوبی و میدان آزادگان با توتال اعلام کرد: توتال صحبتی کرد که ما هم گله کردیم، الان مذاکرات باتوتال به سرعت در حال انجام است و فکر‌ می‌کنم ظرف یک تا دو هفته آینده مذاکرات نهایی شود اما امضای قرارداد به پایان انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران موکول‌ می‌شود.

زنگنه درباره اقدامات اخیر قطر در توسعه فعالیت‌های خود در پارس‌جنوبی نیز گفت: ما با قطر قصد مبارزه نداریم، آنها گفته‌اند‌ می‌خواهند دو فاز دیگر اجرا کنند؛ اما ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که سطح تولیدمان را همین مقدار حفظ کنیم.

وزیر نفت درباره حضور شرکت‌های توانمند داخلی در آزادگان‌جنوبی اظهار داشت: برخی دوستان در جنوب‌ می‌گفتند که‌ می‌توانند سرمایه‌گذار بیاورند که هم‌اکنون در مرحله آزمایش است و تاکنون موفق نشده‌اند. ما عراق نیستیم؛ ما دولت داریم، ملت داریم و‌ جنوبی‌‌ها تحت‌مدیریت ما عمل‌ می‌کنند.

وی اعلام کرد: لایه نفتی پارس‌جنوبی هم اکنون به تولید ٢۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت درباره وضعیت تولید نفت ایران نیز اظهار داشت: منابع ثانویه، تولید ما را ۳ میلیون ٨٠٠ هزار بشکه در روز اعلام کرده‌اند؛ اما درواقع تولید ما بیش از این است.

وی تصریح کرد: ایران به قاعده کاهش تولید در اوپک به منظور ثبات بازار نفت پای بند است و این همکاری بین اعضای اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک خوب پیش‌ می‌رود.

 

او در پایان اشاره کرد: آورده دولت یازدهم برای پارس‌جنوبی تدبیر و حاکمیت بود.