قیمت سنگ‌آهن در ایران بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی است

رییس بودجه و گزارشات چادرملو   قیمت سنگ‌آهن در ایران بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی است محمد قره‌داغلی-رییس بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: قیمت سنگ‌آهن از سال‌ها پیش مورد مناقشه معدنی‌ها و فولادی‌ها بوده اما با پیگیری‌های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر […]

رییس بودجه و گزارشات چادرملو  

قیمت سنگ‌آهن در ایران بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی است

محمد قره‌داغلی-رییس بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: قیمت سنگ‌آهن از سال‌ها پیش مورد مناقشه معدنی‌ها و فولادی‌ها بوده اما با پیگیری‌های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر صنعت مبنی بر این که دولت از قیمت‌گذاری کنار می‌رود، اینک راه برای واقعی شدن قیمت این ماده معدنی استراتژیک هموار شده است. در حال حاضر سنگ آهن با ۵٠ درصد تخفیف در اختیار فولادسازان داخلی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ‌هادی بشیرراد افزود: شرکت چادرملو به اکتشاف و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله، سنگ‌آهن و محصولات فولادی مشغول است. این شرکت با سرمایه فعلی ۲۸هزارو ۲۱۵ میلیارد ریال، سود هر سهم سال مالی ۹۶ را ۲۳۶ ریال پیش‌بینی کرده که نسبت به بودجه ۹۵ حدود دو درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که بودجه ۹۵ با ۹ درصد افزایش سود نسبت به عملکرد واقعی ۹۴ و برابر با ۲۳۱ ریال در نظر گرفته شده است.

رییس بودجه و گزارشات چادرملو سپس به معرفی طرح‌های توسعه‌ای این شرکت پرداخت و گفت:

در حال حاضر شرکت چادرملو دارای ۵ طرح مهم و اصلی می‌باشد. طرح فولاد، طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله، طرح تصفیه‌خانه اردکان، طرح نیروگاه و طرح نورد سرمد ابرکوه.

وی تصریح کرد: طرح کارخانه فولاد با ظرفیت یک میلیون تن در اواخر سال گذشته راه‌اندازی شده و اوایل سال جاری تولید آزمایشی آن آغاز خواهد شد. سپس در ماه‌های آتی ۳۰۰ هزار تن تولید تجاری خواهد داشت.

وی درباره طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله‌سازی گفت: این طرح که ظرفیت تولید گندله را از ۳٫۴ میلیون تن به ۴ میلیون تن خواهد رساند، در سال جاری به اتمام می‌رسد. پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون ۷۴ درصد بوده است که از ۶۰۰ هزار تن افزایش ظرفیت تولید پیش‌بینی شده، ۲۰۰ هزار تن در سال ۹۵ عملی و مابقی در سال جاری محقق خواهد شد.

بشیری راد در ادامه به طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اردکان اشاره کرد و گفت: این طرح که انتقال آب به مجتمع چادرملو را برعهده خواهد داشت تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان تیر ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

رییس بودجه و گزارشات چادرملو در خصوص طرح نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو گفت: این طرح شامل ۳ فاز بود. فاز اول در تیر ماه ۹۳ راه‌اندازی شد. فاز دوم در شهریورماه ۹۳ و فاز سوم در اردیبهشت ۹۵ به بهره‌برداری رسید و از بهمن ۹۵ این نیروگاه با ظرفیت کامل وارد مدارشبکه سراسری برق کشور شد.

وی با اشاره به اتمام پروژه نورد سرمد ابرکوه در سال گذشته افزود: پیش‌بینی تولید این محصول با توجه به بازار مصرف برای سال جاری ۲۵۰ هزار تن در نظر گرفته شده که در حقیقت نیمی از ظرفیت ۵۰۰هزار تنی این طرح می‌باشد.

هادی بشیرراد در ادامه به پروژه‌های در دست اقدام اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای سال جاری چادرملو شامل پروژه احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و پروژه فولادسازی واحد ابرکوه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن فولاد می‌باشد. طرح احیای مستقیم هم تاکنون ۷۶٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در اسفندماه ۹۶ کار فیزیکی آن به اتمام خواهد رسید. پیشرفت فیزیکی طرح فولادسازی ابرکوه نیز تاکنون ۳۰ درصد بوده که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

وی درباره هزینه‌های این طرح‌ها گفت: شرکت چادرملو برای این طرح‌ها مبلغ ۴۴ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال سرمایه در نظر گرفته که تا پایان سال ۹۵ مبلغ ۳۷ هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده است.

بشیری‌راد همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی چادرملو اظهارداشت: شرکت چادرملو برای سال مالی ۹۶ ظرفیت تولید کنسانتره را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته در حالی که قدرت تولید ۱۰٫۵ میلیون تن کنسانتره را وجود دارد. همچنین ظرفیت پیش‌بینی شده برای تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده که محصول فرعی چادرملو محسوب می‌شود نیز ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده است.

وی علت کاهش برآورد ظرفیت تولیدی این محصولات را کشش بازار و مصرف کم آن در ایران عنوان کرد و گفت با توجه به این‌که در حال حاضر در انبارهای شرکت یک میلیون و ۲۷۸ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی وجود دارد، ظرفیت تولید این محصول را برای امسال ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفتیم. این در حالی است که توان تولیدی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده شرکت چادرملو یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و۵۰۰ هزار تن می‌باشد.

بشیرراد افزود: ظرفیت تولیدی پیش‌بینی شده گندله برای سال جاری ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، فولاد ۳۰۰ هزار تن و میلگرد کارخانه نورد ابرکوه ۲۵۰ هزار تن می‌باشد.

 

رییس بودجه و گزارشات چادرملو در خصوص تأثیر قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن بر شرکت چادرملو یادآورشد: نوسانات قیمت جهانی سنگ‌آهن هیچ تأثیری بر قیمت محصولات صنعتی و معدنی چادرملو ندارد، بنابراین بر سودآوری شرکت نیز مؤثر واقع نخواهد شد. قیمت کنسانتره و گندله چادرملو همچنان تابعی از شمش فولاد خوزستان است و بودجه سال مالی ۹۶ نیز با همین فرمول بسته شده است.