عدم مشارکت پیمانکاران داخلی در ۳ نوبت مناقصه نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی

در تکذیب دسترسی شرکت فرانسوی به اطلاعات مؤدیان اعلام شد عدم مشارکت پیمانکاران داخلی در ۳ نوبت مناقصه نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی گروه IT– سازمان امور مالیاتی کشور درمورد خبری درباره دسترسی فرانسویان به اطلاعات مالی مؤدیان مالیاتی توضیحاتی ارایه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ خبرگزاری فارس مدعی شده بود که سامانه نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی در بخش […]

در تکذیب دسترسی شرکت فرانسوی به اطلاعات مؤدیان اعلام شد

عدم مشارکت پیمانکاران داخلی در ۳ نوبت مناقصه نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی

گروه IT– سازمان امور مالیاتی کشور درمورد خبری درباره دسترسی فرانسویان به اطلاعات مالی مؤدیان مالیاتی توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ خبرگزاری فارس مدعی شده بود که سامانه نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی در بخش زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با عدم شفافیت روبه‌رو است.

و در ادامه آورده بود که از آنجایی که شرکت فرانسوی بول، نرم‌افزار سامانه را طراحی کرده و گفته می‌شود، هنوز منبع این نرم‌افزار در اختیار سازمان مالیاتی قرار نگرفته و نیز با توجه به استفاده از سازمان مالیاتی از سخت‌افزارهای آمریکایی مباحث امنیتی و مرکز امن داده‌ها در کنار غیرشفاف بودن بخشی از مباحث مالی بیش از پیش به ابهامات طرح تحول مالیاتی افزوده است.

در پی همین شائبه ایجاد شده، سازمان امور مالیاتی کشور در تشریح چگونگی برگزاری مناقصه طراحی پورتال جامع مالیاتی و انتخاب پیمانکار آن مطلب زیر را در جهت شفاف‌سازی و رفع ابهامات انتشار کرد:

 در ارتباط با خبر مندرج در خبرگزاری فارس که در برگیرنده مطالبی نادرست و خلاف واقع در ارتباط با امنیت سامانه نرم‌افزار یکپارچه (ITS) طرح جامع مالیاتی بوده و منجر به تشویش اذهان عمومی و القای نگاه منفی به این طرح عظیم، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی کشور شده است، به آگاهی عموم می‌رساند، متأسفانه نشر و بازتاب این‌گونه اخبار منفی نه تنها باعث تأثیرگذاری سوء بر افکار عمومی می‌شود، بلکه دستاوردهای بزرگ دولت را در نزد مردم زیر سؤال می‌برد.

بدیهی است تلاش‌ها و خدمات ارزشمند مسؤولان سازمان امور مالیاتی در شکل‌گیری و توسعه طرح نظام جامع اطلاعات مالیاتی و دیگر دستاوردهای برجسته نظام مالیاتی با انتشار این گونه اخبار نادرست نادیده نگرفته خواهد شد و افکار عمومی به وضوح، این خدمات منحصربه‌فرد را رصد و مورد قضاوت قرار می‌دهد. در ادامه و به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحاتی به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱- ضمن تشکر از اعتماد همه جانبه مؤدیان محترم مالیاتی و خدمتگزاران خود در سازمان امور مالیاتی به آگاهی می‌رساند نظام جامع مالیاتی در چارچوب طرح جامع مالیاتی متشکل از ۳ سامانه پایگاه اطلاعاتی مؤدیان مالیاتی، پورتال خدمات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی و نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی است که مورد اخیر، صرفاً عملیات تشخیص و وصول درون سازمانی نظام مالیاتی را در شبکه داخلی سازمان انجام می‌دهد. دو سامانه اول که اطلاعات دریافتی از مؤدیان و اشخاص ثالث را نگهداری می‌نمایند، به صورت کامل توسط متخصصان سازمان امور مالیاتی کشور تولید و بهره‌برداری گردیده است و نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی که جزء سوم می‌باشد، به علت عدم مشارکت شرکت‌های داخلی در ۳ نوبت مناقصه آن، با توجه به قوانین و مقررات به پیمانکار خارجی واگذار گردیده است که پس از طراحی و تولید، مورد بهره‌برداری آزمایشی در محیط غیرعملیاتی و با داده‌ها و اطلاعات فرضی و غیرواقعی قرار گرفته و پس از طی دوره آزمایشی، در عملیات تشخیص و وصول مالیات تحت مدیریت متخصصان داخلی سازمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بدیهی است پیمانکار خارجی هیچ‌گونه دسترسی به سامانه در محیط عملیات و اجرا و اطلاعات آن نداشته و ندارد.

۲- شایان ذکر است که کد منبع محصول ارایه شده در قالب سامانه یکپارچه مالیاتی از شرکت بول تحویل گرفته شده و پس از انتقال دانش، رفع اشکال و تغییر و توسعه این سامانه به متخصصان سازمان امور مالیاتی کشور، در یک سال اخیر مسؤولیت تغییر و توسعه این سامانه نیز بر عهده متخصصین داخلی این سازمان می‌باشد. بنابراین دسترسی شرکت فرانسوی به نظام جامع مالیاتی به هیچ وجه صحت ندارد.

۳- همان گونه که در بند یک توضیح داده شد، از ۳ جزء اصلی طرح جامع مالیاتی، دو بخش اصلی آن یعنی پایگاه اطلاعات مالیاتی و پورتال خدمات الکترونیکی آن به‌طور کامل توسط متخصصین سازمان تولید گردیده و پیمانکار خارجی نقشی در آن نداشته است و در حال حاضر نیز پس از تکمیل جزء سوم یعنی نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی توسط شرکت خارجی، این نرم‌افزار به متخصصین سازمان تحویل و مدیریت، نگهداری، توسعه و تغییر آن در محیط اجرا با مدیریت سازمان انجام می‌پذیرد.

۴- سازمان با به‌کارگیری افراد، شرکت‌های متخصص، مشاورین داخلی و یکی از دانشگاه‌های معتبر و مهم داخلی در زمینه امنیت سامانه، تمهیدات و ملاحظات حفاظتی را جهت حفظ امنیت داده‌ها و رعایت پروتکل‌های مصوب کشور در این زمینه با نظارت مراجع مربوطه انجام داده و کماکان بر انجام این مهم به عنوان یک اولویت اساسی اصرار دارد.

بدیهی است سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی که متولی وصول مالیات و تأمین بخشی از درآمدهای کشور است، در طی سال‌های اخیر اقدامات مؤثری را به منظور اعتمادآفرینی و جلب مشارکت شهروندان در امر پرداخت مالیات به اجرا در آورده و متأسفانه این گونه اخبار نادرست و تشویش‌آمیز، باعث سلب اعتماد فعالان اقتصادی از نظام مالیاتی شده و طبیعتاً زیان و خسران این مسأله، گریبانگیر همه ارکان نظام خواهد شد و البته هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی جدیدی را نیز به دولت تحمیل خواهد کرد.

 

در خاتمه، امیدوار است رسانه‌های جمعی کشور با رعایت اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به رسالت مطبوعاتی، پیش از انتشار هر گونه خبری نسبت به صحت و سقم آن اقدام نموده و مبادرت به انتشار اخبار نمایند.