آبی از بافت‌های فرسوده برای پیمانکاران گرم نشد!

آبی از بافت‌های فرسوده برای پیمانکاران گرم نشد! گروه راه و شهرسازی– سن مفید ساختمان‌ها در کشور ما پایین‌تر از استانداردهای جهانی است و انبوهی از خانه‌های فرسوده در بافت‌های سنتی شهری و روستایی در کشور وجود دارد. این در حالی است که دولت و مجلس و در کنار آنها وزارت راه و شهرسازی و […]

آبی از بافت‌های فرسوده برای پیمانکاران گرم نشد!

گروه راه و شهرسازی– سن مفید ساختمان‌ها در کشور ما پایین‌تر از استانداردهای جهانی است و انبوهی از خانه‌های فرسوده در بافت‌های سنتی شهری و روستایی در کشور وجود دارد. این در حالی است که دولت و مجلس و در کنار آنها وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در تلاش‌ هستند تا این مشکل را حل کنند؛ اما کندی حرکت در نوسازی انواع بافت‌های فرسوده ظرفیت ایجاد اشتغال در این بخش و فعال شدن پیمانکاران مربوطه را همچنان خالی نگه داشته است به گونه‌ای که کارشناسان و پیمانکاران ساختمانی معتقدند آبی از نوسازی بافت‌های فرسوده برای پیمانکاران گرم نشده است.

کندی و نبود انسجام در نوسازی بافت‌های فرسوده

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان این‌که نوسازی بافت فرسوده در تهران انسجام کافی نداشته و با برنامه‌ریزی لازم انجام نمی‌شود، گفت: ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده اولویت‌دار داریم که باید به‌طور جدی وارد نوسازی شود.

حسن محتشم در پاسخ به این سؤال که قرار بود براساس قانون برنامه سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده نوسازی شود، اما به نظر می‌رسد این هدف محقق نشده است، گفت: بازسازی و نوسازی ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده مربوط به این دولت نیست و براساس برنامه سوم توسعه قرار شد سالانه ۱۰درصد بافت فرسوده نوسازی و بازسازی شود اما در هیچ سالی این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: در دولت یازدهم ستاد بازآفرینی توسعه پایدار تشکیل شد تا این اقدام عملی و اجرایی شود اما متأسفانه در یک سال‌ونیم گذشته که این ستاد تشکیل شد در عمل با کندی مواجه بوده‌ایم.

محتشم خاطرنشان کرد: اخیراً نیز صندوقی با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان تشکیل و قرار شد تا فعال شود، بنابراین امیدوار هستیم با تشکیل این صندوق عملیات اجرایی بافت‌های فرسوده به‌طور جدی شروع شود.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که باید نوسازی و بازسازی شوند، گفت: از ۱۳ هزار هکتار بافت فرسوده ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در اولویت داریم که باید به‌طور جدی برای نوسازی و بازسازی آن اقدامی عاجل شود.

محتشم خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته به هر حال به‌طور پراکنده فعالیت‌هایی در بافت‌های فرسوده صورت گرفته و در حال حاضر هم انجام می‌شود اما اقداماتی که برنامه‌ریزی و منسجم باشد دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر یک برنامه منسجم برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده داشته باشیم می‌توان با قاطعیت در مورد تاریخ دقیق و زمان مشخص وضعیت بهتر شدن نوسازی بافت‌های فرسوده اظهارنظر کرد.

تبعات چرخه فرساینده پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده

همچنین در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و درحالی که بار‌‌ها وزیرراه و شهرسازی نسبت به بد مسکنی ۱۹میلیون ایرانی که عمده آنها در بافت‌های ناکارآمد شهری تأکید کرده است اما از قرار معلوم سیستم بانکی به بهانه تنگناهای مالی از پرداخت سهم تسهیلات این بخش سر باز می‌زند و آن‌سو تر برخی از بانک‌ها نه تنها در این زمینه همکاری می‌کنند بلکه اساساً در اقدامی عجیب از پرداخت هر نوع تسهیلات مسکن به انبوه‌سازان طفره می‌روند.

براساس مصوبه دولت و بانک مرکزی مقرر شده بود که از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۹ سالیانه به‌طور متوسط ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود تک‌رقمی به سرمایه‌گذاران ساختمانی پرداخته شود.

این درحالی است که بنا به گفته انبوه‌سازان سیستم بانکی از اجرای این مهم به بهانه کمبود اعتبار و تنگنای مالی سرباز می‌زند و آن‌سوتر حتی بانک مسکن به‌طور کلی نیز از پرداخت هر نوع تسهیلات مسکن به انبوه‌سازان امتناع می‌کند.

در این زمینه فرشیدپورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور با تأکید بر این‌که یکی از سیاست‌های اصلی دولت تدبیروامید در حوزه مسکن توانمند‌سازی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی است به «صما» گفت: براساس آمارهای رسمی اعلام شده درحال حاضر حدود ۱۹ میلیون درکشور بد مسکن وجود دارد که عمده آنها در بافت‌های فرسوده ونیز حاشیه شهر‌‌ها سکونت دارند.

این انبوه‌ساز با تأکید بر این‌که علی‌رغم این‌که براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه مقرر شده بود که سالانه ده درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی شوند اما تحت تأثیر تمرکز دولتهای پیشین بر اجرای پروژه مسکن مهر از این مهم غفلت ورزیده شد تأکید کرد: سال‌هایی که می‌توانست به مثابه دوران طلایی ساخت، در جهت نوسازی بافت‌هایی فرسوده عمل کرد، تحت‌تأثیر تمرکز دولت بر مسکن مهر به فراموشی سپرده شد.

پورحاجت با تأکید بر این‌که در دولت فعلی آسیب‌شناسی جدی درباره دلایل ایجاد بافت‌های فرسوده و نیز راهکاری نوسازی و توانمند‌سازی و بازآفرینی این بافت‌ها صورت گرفت و مقرر شد که شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی به عنوان متولی این مهم وارد گود شد اظهار داشت: در این بین کانون سراسری انبوه‌سازان جهت تحقق این مهم اقدام به انعقاد تفاهمنامه‌هایی با شرکت مذکور کرد ولی متأسفانه درحال حاضر بانک‌ها به عنوان پاشنه آشیل این هدف، نقش بازدارنده‌ای را ایفا می‌کنند و با مسدود کردن پروسه پرداخت تسهیلات، عملاً سد راه نوسازی بافت‌های فرسوده شده‌اند.

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور در همین حال با یادآوری این مهم که بانک‌ها اساساً فاقد چابکی، کارآمدی، پویایی وسیاست‌های کارآمد برای تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده هستند افزود: اگرچه دولت با تهیه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به زعم خود تلاش کرد که با ایجاد مشوق‌های مالی برای انبوه‌سازی، جذابیت سرمایه‌گذاری دراین بافت‌ها را تسریع دهد اما در عمل کج روی ونیز عدم همراهی بانک‌ها در این مسیر، اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده را با درهای بسته مواجه کرد.

پورحاجت با اشاره به این‌که بانک‌ها قرار بود که در روند پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود تک‌رقمی به سرمایه‌گذاران ساختمانی تسهیلات پرداخت کنند تصریح کرد: اما در عمل این اتفاق رخ نداد و بانک‌ها در زمان انعقاد قرارداد پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده از انبوه‌سازان تعهد می‌گیرند که نرخ تسهیلات همان ۱۸درصد پرداخت می‌شود و چنان‌چه دولت یارانه نرخ سود این تسهیلات را به بانک‌ها پرداخت کند درآن صورت سیستم بانکی نیز نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود به سازندگان متعهد خواهد شد.

دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور با یادآوری این مهم که در چنین شرایطی اساساً سازندگان رغبتی برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده نخواهند داشت اظهار داشت: البته ممانعت بانک‌ها و رفتار انقباضی آنها در روند پرداخت تسهیلات مسکن صرفاً به تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده محدود نمی‌شود بلکه به عنوان مثال بانک مسکن از بهمن ماه سال گذشته اساساً از پرداخت هر نوع تسهیلات به سازندگان امتناع می‌کند.

وی توضیح داد: در شرایط عادی، بانک‌ها براساس موقعیت جغرافیایی ونیز شرایط اقلیمی و محلی ملک، به ازای هر واحد مسکونی متناسب با شرایط ساخت، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به سازندگان پرداخت می‌کردند این درحالی است که از بهمن ماه سال گذشته این مهم متوقف شده است که می‌بایست گفت اخلال در روند پرداخت این تسهیلات عملاً سبب وارد شدن ضربه به تولید مسکن و افزایش شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن خواهد شد.

دبیرکانون سراسری انجمن انبوه‌سازان کشور علاوه بر عدم همراهی سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات درعین حال به موضوع مقاطعه‌کاری شورای استان‌های بافت‌های فرسوده در برگزاری جلسات که نقش بسیاری مهمی در تسریع روند این پروسه دارد به عنوان یکی دیگر از موانع بازدارنده نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: متأسفانه شورای مذکور به صورت منظم جلسات خود را برگزار نمی‌کند و ستادهای استانی از چابکی لازم در این مسیر برخوردار نیستند و این مسأله باعث شده که مشکلات مربوط به روند نوسازی بافت‌های فرسوده دوچندان شود.

 

پورحاجت در پایان با یادآوری این مهم که نباید انتظار داشت که نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده صرفاً از طریق وزارتخانه راه وشهرساز ی امکان پذیراست و این مهم نیازمند تعامل سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است تأکید کرد: چنانچه عزم ملی برای بهسازی بافت‌های فرسوده وجود داشته باشد باید سایر دستگاه‌ای ذی‌مدخل در این زمینه ورود جدی داشته باشند و با تعامل با یکدیگر مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده را ترمیم کنند.