بانک توسعه تعاون تسهیلات ساخت و خرید مسکن ارایه می‌کند

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی بانک توسعه تعاون تسهیلات ساخت و خرید مسکن ارایه می‌کند مسعود طاهری- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد: بانک توسعه تعاون تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌های مسکن ارایه می‌کند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سیدعلی‌اصغرمیرمحمدصادقی در نشستی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار اظهار کرد: این مصوبه شورا […]

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی

بانک توسعه تعاون تسهیلات ساخت و خرید مسکن ارایه می‌کند

مسعود طاهری- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد: بانک توسعه تعاون تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌های مسکن ارایه می‌کند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سیدعلی‌اصغرمیرمحمدصادقی در نشستی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار اظهار کرد: این مصوبه شورا باید ابتدا به بانک‌ها، هم بانک‌های تجاری و هم بانک‌های مسکن ابلاغ شود که این موضوع ظرف این هفته یا اوایل هفته آینده صورت می‌گیرد. سپس بانک‌ها باید دستورالعمل داخلی خود را تهیه کنند و به سرپرست‌‌‌ها ارایه دهند که این اقدامات مشمول یک تا دو هفته مرور زمان می‌شود.

وی افزود: برخی از این مصوبات مربوط به زوج‌های جوان، برخی انفرادی و یک مورد در خصوص تسهیلات جعاله است که براساس آن تمامی تسهیلات‌گیرندگان بخش مسکن می‌توانند بدون سپرده‌گذاری از آن استفاده کنند.

این مقام مسؤول با اشاره به جزییات تغییرات جدید در حوزه تسهیلات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) گفت: ارایه تسهیلات از محل این اوراق براساس مصوبه شورای پول و اعتبار برای تهران پیش از این تا سقف ۶۰ میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا سقف ۴۰ میلیون تومان بود که براساس مصوبه اخیر این شورا مقرر شد در کنار تسهیلات ناشی از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به صورت انفرادی برای افراد بدون سپرده، این تسهیلات تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد. بنابراین در کنار دریافت ۶۰ میلیون تومان تسهیلات ناشی از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده نیز افراد می‌توانند دریافت کنند که به این ترتیب سقف تسهیلات اعطایی به ۷۰ میلیون تومان در شهر تهران افزایش می‌یابد.

میرمحمدصادقی اظهار داشت: برای زوج‌های جوان اما این مبلغ ۱۰ میلیون تومانی به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته که به این ترتیب با احتساب سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های جوان و افزوده شدن تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری، این افراد می‌توانند تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن از بانک مسکن دریافت کنند.

به گفته وی تغییرات در سقف تسهیلات زوجین جوان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و همچنین سایر مراکز استان‌ها شامل مبلغ ۲۰ میلیون تومانی جدید شده به‌طوری‌ که زوج‌های جوان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر که پیش از این تا سقف ۶۰ میلیون تومان می‌توانستند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند، علاوه‌بر این می‌توانند از تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری نیز استفاده کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در عین حال با اشاره به مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن (تعمیر و ساخت) گفت: براساس این مصوبه سقف جعاله از مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان برای تسهیلات بدون سپرده‌گذاری افزایش یافته است. این در حالی است که تسهیلات جعاله بدون سپرده‌گذاری در تهران که پیش از این تا سقف ۵۰ میلیون تومان بود و با این مصوبه، مبلغ ۲۰ میلیون تومان دیگر افراد می‌توانند بدون تعهد سپرده دریافت کنند که در مجموع به مبلغ ۷۰ میلیون تومان این تسهیلات افزایش می‌یابد.

وی افزود: امکان دریافت تسهیلات بدون سپرده زوج‌های جوان توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن در حالی برای هر پلاک ثبتی مبلغ ۵۰ میلیون تومان بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار هر یک از زوجین تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان و در مجموع مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده بر روی یک پلاک ثبتی را می‌توانند دریافت کنند. در کنار این موضوع امکان دریافت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی جعاله برای زوجین نیز امکان‌پذیر بوده که درنهایت میزان تسهیلات دریافتی برای زوجین بدون سپرده در بانک به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

میرمحمدصادقی در ادامه با اشاره به این‌که تأکید بانک مرکزی همواره در راستای افزایش مشارکت مردم و بانک‌ها و ایجاد حساب‌های تعهدی بوده است، گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار افرادی که در ۳ حساب پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، به ازای هر امتیازی که از این ۳ حساب دریافت کرده‌اند می‌توانند مابقی دوره افتتاح حساب خود را تا سقف ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده از بانک مسکن دریافت کنند. به‌طور مثال چنانچه سپرده‌گذاری در ۳ حساب مذکور از امتیاز ۳۰ میلیون تومانی دریافت تسهیلات برخوردار شده، می‌تواند بر روی پلاک ثبتی یک واحد مسکونی تا مبلغ ۳۰ میلیون تومان دیگر تسهیلات بدون سپرده دریافت و به این ترتیب برای خرید مسکن در تهران از تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی برخوردار شود.

این مقام مسؤول با بیان این‌که سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن همچنان بدون تغییر تا مبلغ ۸۰ میلیون تومان خواهد بود، عنوان کرد: در حالی پیش از این برای حساب پس‌انداز مسکن جوانان به‌طور انفرادی اقدام به افتتاح حساب و سپرده‌گذاری می‌شد که با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اگر هر دو زوج در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان حساب داشته باشند، می‌توانند پس از تجمیع امتیاز خود، به‌طور یک‌جا تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن جوانان دریافت کنند.

وی در خصوص اجرای مصوبه دیشب شورای پول و اعتبار از طریق بانک‌های تجاری و مسکن گفت: این ۵ مصوبه شورای پول و اعتبار باید ابتدا به بانک مسکن و بانک‌های تجاری ابلاغ شود که به نظر می‌رسد تا هفته آینده صورت خواهد گرفت. پس از آن باید دستورالعمل داخلی بانک‌ها بر روی این مصوبات ارایه و به شعبات سرپرستی ابلاغ شود که به احتمال زیاد طی دو هفته پس از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک‌ها به طول خواهد انجامید. ازاین‌رو باید متقاضیان دقت کنند که هنوز هیچ ابلاغیه و یا آیین‌نامه اجرایی برای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

میرمحمدصادقی ارایه مجوز به بانک توسعه تعاون به‌منظور ارایه تسهیلات به تعاونی‌‌‌ها را از دیگر مصوبات مهم دیشب شورای پول و اعتبار عنوان کرد و گفت: از این پس بانک توسعه تعاون نیز مجوز گرفت که تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به تعاونی‌های مسکن بدهد که برای استان تهران تا سقف ۶۰ میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌‌ها تا سقف ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن، این بانک تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را به انبوه‌سازان و یا سایر سازندگان پرداخت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که تعاونی‌های مسکن مهر شهری یا روستایی نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، ‌پاسخ داد: تعاونی‌های مسکن مهر ضابطه جداگانه‌ای داشته و براساس دستورالعمل خود عمل می‌کنند. ازاین‌رو مصوبات شورای پول و اعتبار شامل تعاونی‌های مسکن مهر نمی‌شود، اما سایر تعاونی‌هایی که اقدام به ساخت‌وساز برای اعضای خود می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به بانک توسعه تعاون از جزییات این تسهیلات مطلع شوند.

میرمحمدصادقی با بیان این‌که تمام مصوبات جدید شورای پول و اعتبار مشروط به میزان مصارف و منابع بانک‌ها نسبت به تقاضای تسهیلات‌گیرندگان است، عنوان کرد: نرخ سود تسهیلات فوق براساس همان نرخ مصوب قبلی شورای پول و اعتبار است به‌طوری‌که نرخ سپرده‌گذاری تعهدی از ۸٫۵ درصد تا ۱۲٫۵ درصد، نرخ تسهیلات حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) ۱۷ درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده ازجمله جعاله ۱۸ درصد است.

وی عنوان کرد: نحوه پرداخت اقساط این تسهیلات به‌گونه‌ای تعیین شده که چنانچه زوجین بخواهند آن را با شرط پلکانی پرداخت کنند، توانایی آن را داشته باشند به‌طوری‌که چنانچه یک زوج اقدام با اجاره یک ملک کند، اقساط پرداختی در حد اجاره آنها خواهد بود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به فرایند ابلاغ و اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار چه تمهیداتی برای جلوگیری از هیجان کاذب به‌منظور خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) در فرابورس در نظر گرفته شده، گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اجازه همه بانک‌ها برای عرضه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مقرر شد تا بانک‌ها با ارایه گزارشی به بانک مرکزی از این امکان برخوردار شوند. بر این اساس تاکنون ۳ بانک به منظور عرضه اوراق تسه در فرابورس به بانک مرکزی درخواست داده‌اند که پس از بررسی و ارایه مجوز به این بانک‌ها، حجم عرضه اوراق تسه در فرابورس افزایش یافته و به این ترتیب بازار این اوراق متعادل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به بانک‌ها اجازه داده شده تا در دوره بازپرداخت اقساط خودشان برنامه‌ریزی کنند و این در حالی است که نظر بانک مرکزی در این زمینه این است که حتی‌المقدور برای سپرده‌های تعهدی زوجین تا سقف ۱۲ سال در نظر گرفته شود.

 

به گفته میرمحمدصادقی در سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شد که از این حجم حدود ۱۲ درصد تسهیلات مربوط به بخش مسکن بوده است.