پارادوکس آماری در سخن مسؤولان در حادثه معدن زمستان یورت!

پارادوکس آماری در سخن مسؤولان در حادثه معدن زمستان یورت! وزیر صنعت: وجود ۶۶ دستگاه گازسنج؛ بازرس مجمع نمایندگان کارگران: عدم وجود دستگاه گازسنج گروه معدن و زمین- وزیر صنعت با بیان این‌که معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت آزادشهر، متعلق به بخش خصوصی بوده است، بیان کرد: سهامداران این شرکت علاوه بر ۵ هزار کارمند بازنشسته معدن، […]

پارادوکس آماری در سخن مسؤولان در حادثه معدن زمستان یورت!

وزیر صنعت: وجود ۶۶ دستگاه گازسنج؛ بازرس مجمع نمایندگان کارگران: عدم وجود دستگاه گازسنج

گروه معدن و زمین- وزیر صنعت با بیان این‌که معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت آزادشهر، متعلق به بخش خصوصی بوده است، بیان کرد: سهامداران این شرکت علاوه بر ۵ هزار کارمند بازنشسته معدن، شرکت سرب و روی وابسته به بسیج و یک شرکت وابسته به ذوب‌آهن اصفهان هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضانعمت‌زاده در عیادت مصدومان حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ آزادشهر در دو بیمارستان شهید مطهری و خاتم‌الانبیا گنبدکاووس گفت: حادثه انفجار معدن و مصدوم شدن و جان باختن جمعی از کارگران، بسیار غم‌انگیز است. علت این حادثه در دست بررسی کارشناسان است و با توجه به نقل‌قول‌های مختلف در خصوص دلایل حادثه از جمله بردن باتری و اتصال برق، موضوع باید دقیق‌تر بررسی شود.

نعمت‌زاده، همچنین بیان کرد: پس از اطلاع از این حادثه بلافاصله به اتفاق وزیر کار از سوی دولت مأمور آمدن به گلستان و محل حادثه برای بررسی موضوع شدیم.

وی سپس به خانواده جانباختگان حادثه انفجار معدن آزادشهر، تسلیت گفته و اظهار کرد: برای امدادرسانی بهتر به مصدومان و محبوسان، کارشناسان خبره در حوزه معدن از استان‌های سمنان، مازندران، خراسان‌جنوبی و کرمان به محل اعزام شدند.

او بیان کرد: نشر گاز متان از برخی حفره‌های معادن وجود دارد و برای جلوگیری از حوادث ناشی از این گازها، دولت دستگاه‌های گازسنج زیادی خریداری و در اختیار معادن کشور قرارداده است. معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، حداقل ۶۶ دستگاه گازسنج داشته که البته به گفته برخی کارگران، تعدادی از آنها دچار نقص فنی بوده است که باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: در عیادت از مصدومان حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ آزادشهر برخی کارگران مشکلات و مطالبات حقوقی و سختی کار را بیان کردند که پیگیری می‌شود.

نعمت‌زاده همچنین بیان کرد: معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر یک شرکت خصوصی بوده که سهامداران آن علاوه بر پنج هزار کارمند بازنشسته معدن، شرکت سرب و روی وابسته به بسیج و یک شرکت وابسته به ذوب‌آهن اصفهان هستند. هم اکنون تیم‌های مجهز درحال انجام عملیات امداد رسانی به محبوسان باقی مانده در معدن هستند.

گفتنی است که معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر در شرق استان گلستان چهارشنبه گذشته بر اثر افزایش گاز متان داخل آن منفجر شد.

برقراری مستمری جان باختگان معدن از هفته جاری

در این رابطه، علی‌ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این‌که مسایل حقوقی تمام کارگران معدن استان به ویژه معدن یورت در کمیته انسانی پیگیری می‌شود، ادامه داد: این معدن حداقل ۶ ماه تعطیل خواهد بود. روز شنبه (امروز) نیز با آقای نعمت‌زاده جلسه‌ای خواهیم داشت تا درباره چگونگی پرداخت حقوق کارگران تصمیم‌گیری کنیم. من به همه و به ۲۷۰ کارگری که مستقیم در معدن‌کار می‌کردند، اطمینان می‌دهم تا راه‌اندازی معدن یک روز هم حقوق آنها عقب نخواهد افتاد. این موضوع از طریق کارفرما‌ها و بیمه بیکاری دنبال می‌شود.

به گفته ربیعی، کمیته نوسازی معادن استان قرار است موضوع نوسازی تجهیزات را با هدف کاهش حوادث پیگیری کند.

معدن‌کاران آزادشهر ۱۷ماه معوق حقوق داشتند و بیمه نبودند

این در حالی است که حمیدرضاامام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با بیان این‌که معدن‌کاران آزادشهر ۱۷ماه معوق حقوق داشتند و بیمه نبودند، گفت: ضعف در بازرسی‌های وزارت کار و تأمین اجتماعی در تمام کارگاه‌های معادن وجود دارد.

امام قلی تبار، درباره حادثه انفجار معدن یورت آزادشهر گفت: شغل کارگران معادن سخت و زیان‌آور است. اکثر کارگاه‌های معدن قدیمی و بدون ایمنی کار هستند.

وی با بیان این‌که کارگران معادن از سر نیاز خود در این کارگاه‌های بدون ایمنی مشغول کار هستند. اگر معیشت و دغدغه کارگران برطرف شود به هیچ‌وجه ممکن حاضر به فعالیت در این کارگاه‌ها نیستند.

 امام‌قلی‌تبار افزود: دو روز قبل از وقوع حادثه کارگران متوجه شده بودند که معدن نشت گاز دارد و بازرسان کار، نیم‌ساعت قبل از حادثه در این کارگاه حضور داشتند. ضعف سیستم بازرسی عامل اصلی بروز حادثه است. کارگاه یورت آزادشهر مجهز به سیستم نشت گاز نبوده است. با توجه به این‌که کارگران دو-۳ روز قبل هم به‌کارفرما و هم به اداره کار شهرستان این مشکل را اطلاع داده بودند، اما اقدامی انجام نشد. حضور بازرسان غیرمتخصص در کارگاه‌های کشور بدون تجهیزات لازم ایمنی تنها برای رفع تکلیف است.

 بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور بیان کرد: متأسفانه تعدادی از کارگران معدن که برای نجات سایر همکاران خود بعد از وقوع حادثه مراجعه کردند، در معدن جان باختند. سازوکار مشخصی برای زندگی کارگران وجود ندارد. روزی وجود ندارد که از مظلومیت جامعه کارگری صدایی شنیده نشود. دولت یازدهم به دنبال بیان عدد و ارقام است و به کیفیت توجه ندارد.

وی افزود: دلیل انفجار، خاموش شدن یکی از لوکوموتیو‌ها و تلاش برای روشن کردن آن با شیوه باطری به باطری بوده است. اما به‌دلیل انباشت گاز متان، جرقه باعث انفجار شده و تعدادی از معدنکاران را حبس کرده است.

 امام قلی تبار گفت: دقیقاً در روز کارگر نیز معدن سوادکوه ریزش کرد و باز هم ۳کارگر دچار حادثه شدند و یک کارگر جان خود را از دست داد. یکی دیگر از مشکلات کارگران معدن، نبودن بیمه است. قریب به اتفاق کارگران معدن تحت‌پوشش بیمه نیستند. یعنی علاوه بر ضعف بازرسان کار، ضعف بازرسی تأمین اجتماعی نیز در کارگاه‌ها وجود دارد، زیرمجموعه وزارت کار و تأمین اجتماعی مقصران اصلی این اتفاق‌ها هستند.

طرحهای دولتی به افراد باتجربه با هزینه کم‌تر واگذار شود

اسدا…قرهخانی نماینده مردم علیآباد کتول در مجلس شورای اسلامی درباره سوءمدیریت پیمانکاران معدن، گفت: مسؤولان باید در مراحل نخست نسبت به واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی دقت لازم را داشته باشند و اگر پیمانکاری در زمینه تجربه توان مالی و فنی را ندارد از این چنین نیروهایی استفاده نکنند.

قرهخانی یادآور شد: اتفاق میافتد برخی از واگذاریهای امکانات دولتی که به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار میشود، پیمانکار برای رسیدن به این امکانات آن را با قیمت بالای مزایده دریافت میکند.

وی خاطرنشان کرد: اما وقتی پس از مزایده پیمانکار وارد بطن کار میشود، متوجه میشود که این کار از نظر محاسبات مالی مقرون به صرفه نیست و ناچار از حقوق و مزایای و تجهیزات و امکاناتی که در زمینه ایمنی به استفاده از آنها نیاز است، صرفهنظر میکنند.

نماینده مردم علیآباد کتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال مسؤولان باید با دقت نظر بیش‌تری این واگذاری‌ها را انجام دهند و هرگونه شده طرح‌ها را با مبالغ کم‌تر به افراد توانمند و با تجربه واگذار کنند.