موج سواری ۵۰ میلیارد دلاری پیمانکاران و سازندگان داخلی دردریای قراردادهای IPC

مهم‌ترین رویداد بین‌المللی صنعت نفت کلید خورد موج سواری ۵۰ میلیارد دلاری پیمانکاران و سازندگان داخلی دردریای  قراردادهای IPC سمیه مهدوی- وزیر نفت با تأکید بر این‌که صنعت نفت برای جهش آماده است، گفت: سازندگان و پیمانکاران نفت در جایگاهی بالا ایستاده‌اند و ظرفیت‌های این بخش قابل‌قیاس با گذشته نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، بیژن‌زنگنه روز […]

مهم‌ترین رویداد بین‌المللی صنعت نفت کلید خورد

موج سواری ۵۰ میلیارد دلاری پیمانکاران و سازندگان داخلی دردریای  قراردادهای IPC

سمیه مهدوی- وزیر نفت با تأکید بر این‌که صنعت نفت برای جهش آماده است، گفت: سازندگان و پیمانکاران نفت در جایگاهی بالا ایستاده‌اند و ظرفیت‌های این بخش قابل‌قیاس با گذشته نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بیژن‌زنگنه روز گذشته در آیین گشایش بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به این‌که ظرف دو سال حدود ۸۰ میلیارد دلار قرارداد امضا می‌شود که ۵۰ میلیارد دلار از آن سهم بخش داخلی است، گفت: قراردادهای IPC عامل اصلی برای ایجاد موج قوی برای فعال کردن سازندگان داخلی است.

زنگنه با اشاره به این که در مقطع سال ٨٩ تا ٩١، بیش‌ترین گشایش‌های مالی برای صنعت نفت ایجاد شده بود، اظهار کرد: بعید می‌دانم در هیچ دورانی از صنعت نفت، این میزان منابع مالی وارد صنعت نفت شده و به نحوی ناکارآمد هم هزینه شده باشد.

وی تصریح کرد: وقتی ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت، از عمر تحریم‌ها کم‌تر از یک‌سال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما اضافه کرده بود، اما چاره‌ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره‌چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

وزیر نفت درمورد ساخت ۱۰ قلم کالای اصلی مورد نیاز صنعت نفت، توضیح داد: این موضوع پیشرفت خوبی داشته و قراردادهای متعددی با سازندگان داخلی منعقد شده است. همین روز‌‌ها قراردادی برای ساخت CRA امضا می‌شود تا از واردات این کالا بی‌نیاز شویم.

وی در ادامه با اشاره به بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت اظهار کرد: در نتیجه برجام ایران به بازارهای جهانی نفت بازگشت و یک میلیون به تولید و صادرات اضافه شد. همچنین تولید پتروشیمی در دولت یازدهم بیش از ۵ میلیون تن افزایش یافت. تا پایان دولت این میزان به ۹ میلیون تن می‌رسد به‌طور کلی تولید پتروشیمی در دولت یازدهم به ۱۰.۵ میلیون تن رسید. از سوی دیگر تولید مستمر بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تحقق یافت.

زنگنه با تأکید بر این‌که صنعت نفت برای جهش آماده است، گفت: سازندگان و پیمانکاران نفت در جایگاهی بالا ایستاده‌اند و ظرفیت‌ها با گذشته قابل‌قیاس نیست. توسعه کسب‌وکار در حوزه نفت شامل بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نیازمند تعریف و اجرای پروژه‌های مهم است.

وی ادامه داد: در حوزه بالادستی باید افزایش برداشت و افزایش ضریب بازیافت با تأکید بر میادین مشترک و همچنین نوسازی تأسیسات نفت صورت بگیرد و در بخش پایین‌دستی جهش دوم پتروشیمی باید به سرانجام برسد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: این قرارداد‌‌ها عامل اصلی برای ایجاد موج قوی برای فعال کردن سازندگان داخلی است. برخی گمان می‌کنند قراردادهای جدید نفتی یعنی اتکا بر خارجی‌ها. اما این قرارداد‌‌ها بیش‌ترین تأکید را بر ایرانی‌‌‌ها دارند. این قرارداد‌‌ها سکویی برای توسعه پیمانکاران داخلی است و ظرف دو سال حدود ۸۰ میلیارد دلار قرارداد امضا می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که در ۳ سال و نیم گذشته، ١١ فاز جدید پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: خود من هم انتظار وارد مدار تولید شدن این میزان فاز پارس‌جنوبی را نداشتم و این لطف خداوند بود.

وی با اشاره این که ظرفیت تولید پارس‌جنوبی در این دوره زمانی دو برابر شده است، گفت: در پایان سال ٩١، ظرفیت تولید روزانه ٢٨٥ میلیون مترمکعب بود که این میزان در پایان سال ٩٥ به ٥٧٥ میلیون در روز رسید.

زنگنه افزود: با توجه به ظرفیتی که برای تولید گاز در پارس‌جنوبی اضافه شد، سهم سوخت مایع در سبد مصرفی نیروگاه‌ها به شدت کاهش یافت و از ٤٣ درصد در سال ٩٢ به کمی بیش از ١٠ درصد در سال ٩٥ رسید.

وزیر نفت به گاز تحویلی به نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ٣٦ میلیارد مترمکعب در سال ٩٢ به بیش از ٦٢ میلیارد مترمکعب در سال ٩٥ افزایش پیدا کرد.

وی با بیان این که ایران از واردکننده نفت گاز در سال ٩٢ به صادرکننده مهم این فرآورده نفتی در سال ٩٥ تبدیل شده است، افزود: در سال ٩٥، ٥٠ میلیون لیتر توانستیم نفت کوره صادر کنیم.

زنگنه به گازرسانی به روستا‌‌ها و شهرهای کوچک نیز اشاره کرد و گفت: سرعت گازرسانی در این طول ۳ سال و نیم گذشته به سرعت افزایش یافت، همچنین گازرسانی به شهر زاهدان با هزینه بالغ بر ٧٥٠ میلیارد تومان به انجام رسید؛ گرچه این روز‌‌ها برخی می‌گویند اتفاقی نیفتاده و گازی به زاهدان نرسیده است.

به گفته وزیرنفت، گازرسانی به شهر ابتدا باید صورت گیرد و بعد منطقه به منطقه شبکه‌ها گازدار شوند و سپس علمک نصب شود و گاز به خانه‌ها برسد.

وی افزود: میزان گازرسانی به روستا‌‌ها از ١٤ هزار روستا در سال ٩٢ به بیش از ٢٣ هزار روستا رسیده است، یعنی نزدیک ٩ هزار روستا؛ که تقریباً شامل روزانه ١٠ روستا می‌شود.

جانمایی برای حدود ٨٠٠ متقاضی مقدور نشد

همچنین مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت در این مراسم با اشاره به این که در بیست‌ودومین نمایشگاه نفت ایران بیش از هزار و ٨٠٠ متقاضی داخلی برای حضور در این رویداد ثبت نام اولیه کرده بودند، گفت: با وجود استفاده از همه سالن‌‌‌ها و فضایهای باز محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بین‌المللی تهران، جانمایی برای حدود ٨٠٠ متقاضی مقدور نشد.

کسری نوری، اظهار کرد: این رویداد بین‌المللی به عنوان یکی از بزرگ‌‌ترین نمایشگاه‌های صنعت نفت در جهان افتخار میزبانی از ١٢٠٧ شرکت ایرانی و ٨١٦ شرکت خارجی از ٣٧ کشور جهان را دارد.

به گفته وی، شرکت‌هایی از آلمان، چین، اوکراین، سوئیس، ایتالیا، امارات متحده عربی، اتریش، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، هنگ کنگ، هند، مالزی، موناکو، هلند، لهستان، کانادا، ونزوئلا، کره‌جنوبی، استرالیا، روسیه، اسپانیا، سنگاپور، ترکیه، انگلیس، آذربایجان، نروژ، سوئد، برزیل، بلغارستان، رومان، ژاپن، نیوزلند، تایوان، پرتغال، اندونزی و فنلاند در بیست‌ودومین نمایشگاه نفت ایران شرکت کرده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، حضور ٣٧ کشور در بیست‌ودومین نمایشگاه نفت را نمایانگر توجه ویژه فعالان صنعت نفت جهان در ایران به ویژه در شرایط پسابرجام دانست و گفت: امیدوارم زمینه‌های لازم برای استفاده مناسب طرفین از این فرصت به سرعت و سهولت فراهم شود.

نوری با اشاره به این که در بیست‌ودومین نمایشگاه نفت بالغ بر ١٨٠٠ متقاضی داخلی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام اولیه کرده‌اند، ادامه داد: مجموع متراژ تقاضا‌‌ها بالغ بر ٢٠٠ هزار مترمربع یعنی حدود ۴ برابر فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران بود.

وی با بیان این که مدیریت نمایشگاه ناچار به اولویت‌بندی اختصاص فضا به شرکت‌کنندگان شد، افزود: با وجود استفاده از همه سالن‌‌‌ها و فضاهای باز نمایشگاه، متأسفانه موفق به جانمایی برای حدود ٨٠٠ متقاضی نشدیم.

به گفته نوری، سازندگان تجهیزات و صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی نیز با محوریت انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوط در نمایشگاه امسال حاضر هستند.

 

وی با اشاره به این که بیست‌ودومین نمایشگاه نفت با محوریت جذب سرمایه و انتقال فناوری برگزار شده است، افزود: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و عرضه توانمندی‌های شرکت‌های فعال در این حوزه اعم از سازندگان تجهیزات، صادرکنندگان، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های طراحی مهندسی و دانش‌بنیان و همچنین مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی است.